Prawne instrumenty zapobiegania i zwalczania korupcji przez kontrolę skarbową
Książka jest jedyną na rynku pozycją szczegółowo omawiającą problematykę korupcji urzędniczej. Autor przedstawia w niej m.in.: sposoby walki z korupcją, specyfikę działań wywiadowczych, instrumenty prawne służące ujawnianiu i zapobieganiu korupcji oraz problematykę wykorzystywania materiałów operacyjnych jako dowodu w sprawie.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla radców prawych, adwokatów, pracowników prokuratury, policji, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i służb wywiadowczych. Pomocne będzie także studentom i pracownikom naukowym wydziałów prawa i administracji, jak również pracownikom organów skarbowych oraz wszystkim zainteresowanym szeroko rozumianą problematyką zwalczania korupcji.
"Znaczenie publikacji wynika ze znacznej i oczywistej szkodliwości praktyk korupcyjnych. Ich skala jest w Polsce nadal
znacząca, stąd - obiektywnie rzecz biorąc - rośnie znaczenie badań nad sposobami ich zwalczania. Problematyka poruszana w rozprawie nie była jak dotąd przedmiotem solidnych badań naukowych. (...) Autor trafnie identyfikuje ustawowe problemy związane z działalnością wywiadu skarbowego, który z natury rzeczy w poszukiwaniu informacji zbliżać się musi do granic praw obywatelskich, ale jednocześnie nie powinien ich przekraczać. (...) Bardzo interesujące są rozważania Autora na temat sposobu gromadzenia dowodów oraz znaczenia prawnego dowodów zgromadzonych. Ukazują one skalę trudności w "przekuwaniu" ustaleń operacyjnych na ustalenia o znaczeniu procesowym".
Prof. dr hab. Bogumił Brzeziński
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-5291-8
- ISBN druku: 978-83-264-3998-8
- EAN: 9788326452918
- Liczba stron: 336
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 9 Od autora str. 15 Wstęp str. 17 Rozdział I Uwagi wprowadzające str. 25 1. Zjawisko korupcji str. 25 1.1. Definicja korupcji str. 25 1.2. Działania antykorupcyjne str. 33 1.3. Zagrożenia korupcją w Polsce w świetle badań statystycznych str. 40 2. Kryminalizacja urzędniczych przestępstw korupcyjnych str. 43 2.1. Katalog osób odpowiedzialnych za popełnianie urzędniczych przestępstw korupcyjnych str. 43 2.2. Łapownictwo bierne str. 45 2.3. Łapownictwo czynne str. 50 2.4. Płatna protekcja str. 52 2.5. Nadużycie funkcji publicznej str. 55 3. Międzynarodowe standardy w zakresie zwalczania urzędniczych przestępstw korupcyjnych str. 58 3.1. Zagrożenie przestępczością korupcyjną w ujęciu międzynarodowym str. 58 3.2. Działalność instytucji prawa międzynarodowego w zakresie zwalczania korupcji str. 59 3.3. Podręcznik OECD dla inspektorów podatkowych w zakresie zwiększania świadomości na temat korupcji str. 66 4. Dualizm kompetencji kontroli skarbowej z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym do walki z korupcją str. 73 5. Organizacja kontroli skarbowej jako podmiotu do walki z korupcją str. 80 5.1. Cel i zakres działania kontroli skarbowej str. 80 5.2. System organów kontroli skarbowej str. 86 5.3. Jednostki organizacyjne kontroli skarbowej str. 92 Rozdział II Bezpośrednie instrumenty prawne wykorzystywane w celu ujawniania i zapobiegania korupcji przez wywiad skarbowy str. 96 1. Wywiad skarbowy - podstawy prawne funkcjonowania i zakres przedmiotowy działania str. 96 1.1. Zakres uprawnień wywiadu skarbowego str. 96 1.2. Współdziałanie z innymi instytucjami str. 99 1.3. Przekazywanie informacji str. 104 2. Wykrywanie przestępstw korupcyjnych w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych str. 106 2.1. Zainicjowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych str. 106 2.2. Obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom str. 108 2.3. Przesyłka niejawnie nadzorowana str. 112 3. Wykrywanie przestępstw korupcyjnych w ramach kontroli operacyjnej str. 116 3.1. Uprawnienie do wszczęcia kontroli operacyjnej str. 116 3.2. Zarządzenie kontroli operacyjnej str. 120 3.3. Zakres czasowy trwania kontroli operacyjnej str. 122 3.4. Procedura dokumentowania kontroli operacyjnej str. 124 4. Pozyskiwanie danych telekomunikacyjnych w celu wykrywania przestępstw korupcyjnych str. 126 4.1. Zakres uprawnień pracowników wywiadu skarbowego do pozyskiwania danych telekomunikacyjnych str. 126 4.2. Procedura pozyskiwania danych str. 131 4.3. Wątpliwości co do konstytucyjności trybu pozyskiwania danych telekomunikacyjnych str. 134 5. Wykorzystywanie materiału dowodowego pozyskanego przez wywiad skarbowy str. 136 5.1. Legalność wykorzystywania materiału dowodowego pozyskanego przez wywiad skarbowy str. 136 5.2. Wartość dowodowa ustaleń operacyjnych str. 140 5.3. Stanowisko sądów powszechnych w sprawie wykorzystywania dowodów pozyskanych przez instytucje wywiadowcze str. 143 Rozdział III Pośrednie instrumenty prawne służące ujawnianiu korupcji przez organy kontroli skarbowej str. 147 1. Uprawnienia inspektorów i pracowników kontroli skarbowej do ujawniania przestępstw korupcyjnych str. 147 1.1. Prowadzenie postępowań kontrolnych str. 147 1.2. Ochrona prawna przewidziana dla inspektorów i pracowników organów kontroli skarbowej str. 152 1.3. Inspektor kontroli skarbowej jako finansowy organ postępowania przygotowawczego w sprawach karnych skarbowych str. 155 1.4. Tryb postępowania w przypadku ujawnienia podejrzenia popełnienia przestępstwa korupcyjnego str. 163 2. Dostęp do informacji o podatnikach, płatnikach i inkasentach str. 165 2.1. Wprowadzenie str. 165 2.2. Pozyskiwanie informacji oraz współpraca z instytucjami państwowymi str. 166 3. Obowiązywanie tajemnicy skarbowej w kontekście ujawniania korupcji str. 170 3.1. Definicja tajemnicy skarbowej str. 170 3.2. Wyłączenie spod tajemnicy skarbowej str. 174 3.3. Zobowiązani do przestrzegania tajemnicy skarbowej str. 175 4. Kontrola oświadczeń majątkowych str. 176 4.1. Przedmiot oświadczeń majątkowych str. 176 4.2. Właściwość podmiotowa organów kontroli skarbowej do przeprowadzenia kontroli oświadczeń majątkowych str. 179 4.3. Oświadczenia majątkowe urzędników służby cywilnej str. 182 4.4. Kontrola oświadczeń majątkowych w związku z pełnieniem funkcji publicznej str. 186 4.5. Procedura kontroli oświadczeń majątkowych str. 187 4.6. Zakończenie kontroli oświadczeń majątkowych str. 191 5. Kontrola nieujawnionych źródeł przychodów str. 193 Rozdział IV Instrumenty prawne przyczyniające się do zwalczania korupcji wewnątrz kontroli skarbowej str. 198 1. Problematyka korupcji wewnątrz administracji skarbowej str. 198 2. Kodeks etyki służby cywilnej jako instrument walki z korupcją str. 206 2.1. Infrastruktura etyczna str. 206 2.2. Wprowadzenie kodeksu etyki służby cywilnej str. 207 3. Instrumenty prawne służące zwalczaniu korupcji wewnątrz kontroli skarbowej str. 214 3.1. Wprowadzenie str. 214 3.2. Kontrola resortowa str. 215 3.3. Kontrola wewnętrzna str. 224 3.4. Audyt wewnętrzny str. 229 3.5. Kontrola zarządcza str. 230 4. Profilaktyka antykorupcyjna str. 232 Rozdział V Ujawnianie przestępstw korupcyjnych i zapobieganie im przez kontrolę skarbową w świetle przeprowadzonych badań empirycznych str. 234 1. Uwagi metodologiczne str. 234 2. Wyniki przeprowadzonych badań w urzędach kontroli skarbowej str. 236 3. Wyniki przeprowadzonych badań w Ministerstwie Finansów str. 291 4. Interpretacja i ocena wyników zrealizowanych badań str. 297 Wnioski końcowe str. 305 Bibliografia str. 315 Źródła prawa str. 323 Inne źródła str. 327 Wykaz orzecznictwa str. 331 Wykaz tabel i wykresów str. 333