Prawo autorskie w praktyce
Publikacja omawia złożone aspekty prawa autorskiego w odniesieniu do różnych rodzajów twórczości. Przedstawia praktyczne rozwiązania i wskazówki dla osób zainteresowanych konkretnymi dziedzinami, takimi jak: film, muzyka, fotografia, programy komputerowe, folklor i kulinaria.
Z książki czytelnik dowie się:
- jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja;
- czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne;
- czym jest „prawo panoramy”;
- kto jest dysponentem praw do wizerunku osoby historycznej.
Istotny walor opracowania stanowią także ilustracje, dzięki którym łatwiej jest zrozumieć praktyczne problemy w stosowaniu prawa autorskiego.
Publikacja zainteresuje prawników praktyków, którzy mają do czynienia z omawianymi zagadnieniami podczas wykonywania swoich czynności zawodowych. Będzie także cenną lekturą dla pracowników naukowych oraz studentów prawa, dziennikarstwa i kierunków artystycznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-258-9
- ISBN druku: 978-83-8286-821-0
- EAN: 9788383282589
- Liczba stron: 416
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Wspomnienie Kazimierza Wroczyńskiego, założyciela ZAiKS-u (1926 r.) | str. 13 Wstęp (Ewelina Szatkowska) | str. 15 Rozdział I Utwór jako przedmiot prawa autorskiego. Zagadnienia podstawowe (Ewelina Szatkowska) | str. 17 Rozdział II Architektura a prawo autorskie (Joanna Kostrzewska) | str. 31 1.Utwór architektoniczny | str. 31 2.Czy utwór architektoniczny musi być utrwalony na nośniku materialnym? | str. 33 3.Czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne? | str. 34 4.Czy utworem architektonicznym może być projekt budowlany niezgodny z wymogami prawa budowlanego? Czy twórcą utworu architektonicznego może być osoba nieposiadająca odpowiednich uprawnień budowlanych? | str. 36 5.Czy utworem architektonicznym mogą być tak powtarzalne obiekty jak budynki z wielkiej płyty? | str. 37 6.Czy za twórcę utworu architektonicznego należy każdorazowo uznać osobę wskazaną jako projektant na egzemplarzu projektu budowlanego? | str. 38 7.Kto będzie uznany za twórcę utworu architektonicznego w przypadku projektu budowlanego sporządzonego przez architekta według koncepcji inwestora? | str. 38 8.Czy inwestor (lub inny projektant) może dokonać zmian w projekcie bez zgody twórcy? | str. 39 9.Czy inwestor może zburzyć obiekt będący utworem architektonicznym bez zgody jego twórcy? | str. 40 Rozdział III Fotografia a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str. 42 1.Fotografia i utwór fotograficzny | str. 42 2.Twórczość zależna i inspiracja w fotografii | str. 50 3.„Prawo panoramy”. Możliwość utrwalania i rozpowszechniania ujęć z przestrzeni publicznej | str. 54 4.Fotografia reporterska oraz fotografia historyczna | str. 56 5.Fotografia portretowa oraz prawo ochrony wizerunku | str. 60 Rozdział IV Filmy, seriale oraz kreacje aktorskie a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. 63 1.Wprowadzenie | str. 63 2.Cytat filmowy w popkulturze | str. 63 3.Ochrona tytułu filmowego | str. 66 4.Inspiracja filmem i serialem | str. 66 5.Maska artystyczna i wizerunek postaci | str. 68 6.Pomysł na serial | str. 69 7.Ekranizacja, remake, serial na zagranicznej licencji, format telewizyjny | str. 70 8.Spory o tantiemy do utworu audiowizualnego | str. 73 Rozdział V Postacie historyczne a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. 76 1.Wprowadzenie | str. 76 2.Wizerunek postaci historycznej | str. 76 3.Zasady i formy ochrony wizerunku postaci historycznych | str. 77 4.Wykorzystanie wizerunku postaci historycznych w filmach | str. 81 5.Szczególne formy pośmiertnej ochrony wizerunku | str. 85 Rozdział VI Postacie fikcyjne a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 87 1.Wprowadzenie | str. 87 2.Postać fikcyjna jako przedmiot prawa autorskiego | str. 90 3.Postać fikcyjna a kreacja aktorska | str. 92 4.Licencje oraz twórczość zależna i inspirowana postaciami fikcyjnymi | str. 93 5.Parodia postaci fikcyjnych | str. 96 6.Dozwolony użytek postaci fikcyjnych | str. 97 Rozdział VII Muzea a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 101 1.Wprowadzenie. Regulacje prawnoautorskie w muzeum | str. 101 2.Status prawny eksponatów muzealnych i korzystanie ze zbiorów | str. 104 3.Wystawa muzealna jako przedmiot prawa autorskiego. Ingerencja w treść wystawy oraz warunki ekspozycji obiektów | str. 111 4.Twórczość pracownicza w muzeum | str. 115 5.Prawne aspekty digitalizacji oraz komercyjne wykorzystanie dzieł sztuki | str. 116 Rozdział VIII Muzyka a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str. 120 1.Wprowadzenie | str. 120 2.Pojęcie praw autorskich w muzyce | str. 123 3.Twórczość zależna w muzyce | str. 124 4.Utwór muzyczny – studium przypadku | str. 126 5.Utwór muzyczny a sztuczna inteligencja (AI) | str. 130 6.Uwagi końcowe | str. 132 Rozdział IX Moda a prawo autorskie (Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str. 133 1.Wprowadzenie | str. 133 2.Pojęcie mody | str. 134 3.Relacje pomiędzy prawem a modą w ujęciu historycznym | str. 134 4.Granice inspiracji w modzie | str. 135 5.Znaki towarowe w modzie | str. 142 6.Przywłaszczenia kulturowe w modzie | str. 146 Rozdział X Folklor, wiedza tradycyjna, sztuka ludowa, rękodzieło a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str. 148 1.Pojęcie folkloru i sztuki ludowej | str. 148 2.Prawnoautorska ochrona folkloru | str. 149 3.Ochrona folkloru na przykładzie wybranych państw | str. 153 Rozdział XI Kulinaria, przepisy a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. 157 1.Wprowadzenie | str. 157 2.Kulinaria jako procedury, metody i zasady działania | str. 158 3.Ochrona przepisu kulinarnego | str. 158 4.Wizualny aspekt potraw w prawie autorskim | str. 161 5.Blogi kulinarne jako bazy danych oraz receptury jako know-how | str. 162 6.Menu w świetle prawa autorskiego | str. 163 7.Fotografia kulinarna | str. 165 8.Wykorzystanie utworu lub wizerunku postaci przy tworzeniu produktów spożywczych | str. 166 Rozdział XII Wykłady, prezentacje a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 168 1.Wprowadzenie | str. 168 2.Wykład jako przedmiot prawa autorskiego | str. 169 3.Przygotowywanie prezentacji z uwzględnieniem zasad korzystania z utworów w celach dydaktycznych lub naukowych oraz prawa cytatu | str. 174 4.Dozwolone korzystanie z wykładu | str. 181 Rozdział XIII Opinia prawna a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str. 183 1.Wprowadzenie | str. 183 2.Opinia prawna jako przedmiot prawa autorskiego | str. 184 3.Opinie prawne w orzecznictwie i poglądach doktryny | str. 185 4.Opinie prawne jako dokumenty urzędowe | str. 186 5.Uwagi końcowe | str. 188 Rozdział XIV Wyniki badań naukowych a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 190 1.Pracowniczy utwór naukowy | str. 190 2.Badania naukowe jako przedmiot prawa autorskiego | str. 191 3.Cywilnoprawna ochrona wyników badań naukowych | str. 194 4.Utwór naukowy a wynik prac rozwojowych | str. 195 5.Prawo do wyników badań naukowych w regulaminach wybranych uczelni wyższych | str. 198 Rozdział XV Badania archeologiczne a prawo autorskie (Paula Chmielowska) | str. 203 1.Wprowadzenie | str. 203 2.Zasady dokumentowania badań archeologicznych | str. 205 3.Sprawozdanie z badań archeologicznych – utwór naukowy czy dokument urzędowy? | str. 207 4.Twórcy zabytków i ich autorskie prawa osobiste | str. 213 5.Uwagi końcowe | str. 218 Rozdział XVI Sztuczna inteligencja a prawo autorskie (Anna Bober-Kotarbińska) | str. 219 1.Pojęcie SI i pojęcie UM | str. 219 2.Czym jest sztuczna inteligencja? | str. 220 3.Czym jest uczenie maszynowe? | str. 221 4.Jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja? | str. 222 5.Przykłady wykorzystania SI w procesach generowania dzieł artystycznych | str. 223 6.Wątpliwości i regulacje prawne | str. 229 7.Wybrane regulacje krajowe i regionalne | str. 232 8.Uwagi końcowe | str. 235 Rozdział XVII Gry komputerowe a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str. 237 1.Wprowadzenie | str. 237 2.Plagiat jako forma naruszenia | str. 239 3.Modyfikacja gier a prawo autorskie do gry komputerowej | str. 245 4.Technologia blockchain i NFT a prawo autorskie do gier | str. 247 5.Uwagi końcowe | str. 249 Rozdział XVIII Sport a prawo autorskie (Mariusz Szatkowski) | str. 250 1.Wprowadzenie | str. 250 2.Sport a prawo autorskie – przegląd zagadnień do analizy | str. 252 3.Widowisko sportowe i relacja z niego jako przedmiot ochrony autorskoprawnej | str. 253 4.Odzież i sprzęt sportowy a prawo autorskie | str. 257 5.Projekty architektoniczne obiektów sportowych a prawo autorskie | str. 259 6.Opracowania sportowe a prawo autorskie | str. 262 7.Codzienna działalność klubów i organizacji sportowych a prawo autorskie | str. 266 Rozdział XIX E-sport a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str. 268 1.Wprowadzenie | str. 268 2.Prawo autorskie w e-sporcie | str. 269 3.Wizerunek e-sportowca | str. 272 4.Pojęcie wizerunku w prawie polskim | str. 273 5.Źródła ochrony wizerunku w prawie polskim | str. 274 6.Prawo do wizerunku e-sportowca oraz formy eksploatacji wizerunku e-sportowca | str. 276 7.Wizerunek małoletniego e-sportowca | str. 277 8.Uwagi końcowe | str. 278 Rozdział XX Portale społecznościowe, blogi i vlogi a prawo autorskie (Anna Podolska) | str. 279 1.Wprowadzenie | str. 279 2.Digitalizacja utworów a prawa autorskie | str. 283 3.Ochrona różnych form twórczości artystycznej w Internecie | str. 286 4.Udostępnianie treści w sieci | str. 288 5.Licencje Creative Commons | str. 291 6.Środki ochrony i odpowiedzialność za naruszenia prawa w sieci | str. 296 Rozdział XXI Tatuaże a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str. 301 1.Wprowadzenie | str. 301 2.Tatuaż jako przedmiot prawa autorskiego | str. 303 3.Wybrane spory dotyczące sztuki tatuowania | str. 306 Rozdział XXII Wytwory natury (i ich ujęcia), dzieła zwierząt a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 311 1.Spór o „chmury burzowe” w produkcji Stranger Things, czyli formy naturalne i ich ujęcia w prawie autorskim | str. 311 2.Kompozycja z kwiatów jako przedmiot prawa autorskiego | str. 314 3.Odmiany roślin w świetle prawa autorskiego | str. 317 4.Status wytworów stworzonych przez zwierzęta | str. 318 5.Uwagi końcowe | str. 322 Literatura | str. 323 Autorzy | str. 335