Ruch Muzyczny 20/2023
#20/2023
W numerze między innymi:
„Dyrygentura pochłonęła mnie absolutnie i wszystkie pozostałe aktywności podejmowałem po to, by poznać orkiestrę od wewnątrz”z – mówi w okładkowej rozmowie z Łucją Siedlik Yaroslav Shemet.
Dawna muzyka, dawne instrumenty dzisiaj – o tym, że bardzo ufamy opowieści o dawnych praktykach wykonawczych pisze w erudycyjnym eseju Karolina Kolinek-Siechowicz. Maciej Jabłoński dokonuje przeglądu zastosowań dawnych instrumentów w muzyce nowej, a z Thomasem Guthire, śpiewakiem i organizatorem życia muzycznego, rozmawia Dominika Micał.
Relacje z Festiwali: Wratislavia Cantans i Lucerne Summer Festival, II Międzynarodowego
Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, The Queen Sonja Singing Competition, licznych koncertów, filmu „Maestro” o Bernsteinie w reż. Bradleya Coopera, a także spektakli: „Toski” w Operze Lubelskiej oraz „Six” w Teatrze Syrena.
Recenzje 10 albumów, m.in. nowych nagrań muzyki Grażyny Bacewicz, Claudia Monteverdiego oraz romantycznych kompozytorek francuskich, a także wydania nutowego „Concerto per fisarmonica ed orchestra” Krzysztofa Pendereckiego w aranżacji Macieja Frąckiewicz oraz książki Anety I. Oborny „Efemerofity na ziemiach polskich. Śladem migracji instrumentów muzycznych”.
Iryna Tukowa pisze o symfoniach Borysa Latoszynskiego, a Magdalena Brodacka-Dwojak o muzycznych wątkach w twórczości niedawno zmarłego Milana Kundery.
Muzyczną pocztówkę z Białej Podlaskiej przesyła Piotr Mika
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISSN: 0035-9610
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Przeszłość nie ma nic wspólnego z czasem – Karolina Kolinek-Siechowicz
Dawne instrumenty w nowej muzyce – Maciej Jabłoński
Thomas Guthrie: Zawsze będą historie do opowiadania – Dominika Micał
RELACJE
Anielskie głosy – Izabella Starzec
Kiedy ostatni raz byliśmy w raju? – Paweł Riess
Dzielenie Szymanowskiego na czworo – Agnieszka Nowok-Zych, Radosław Wieczorek
Słuchając się nawzajem – Marta Konieczna
Blachy próżności – Adriana Prodeus
Anioł Śmierci w Lublinie – Tomasz Pasternak
Sześć żon króla – Jacek Marczyński
Opera to biznes – Jacek Kornak
WYDAWNICTWA
Bomba z czadem – Piotr Mika
Momenty były… – Jacek Hawryluk
Filigranowość czy ekspresja? – Dariusz Marciniszyn
Zalew strumieni świetlnych – Piotr Mika
Zmysłowość poważna i kokieteryjna – Dominika Micał
Płytoteka#: Blaski i znoje rumuńskiego dzieciństwa – Łucja Siedlik
Warszawski IRCAM? – Wioleta Żochowska
Mieszanka wybuchowa – Maciej Krawiec
Przykazy króla Ayisoby – Katarzyna Ryzel
Instrumenty bez granic – Ewelina Grygier
Koncert, który nie zdążył się narodzić – Rafał Łuc
ROZMOWA
Yaroslav Shemet: Grać po coś więcej – Łucja Siedlik
SWOBODA RUCHU
W nutach i za nutami. Symfonie Borysa Latoszynskiego – Iryna Tukowa
Muzyczny testament Milana Kundery – Magdalena Brodacka-Dwojak
OD REDAKCJI
Opowiadaj! – Dominika Micał
FELIETON
Bas, święty bas – Rafał Wawrzyńczyk
Z ARCHIWUM R
Ogon peletonu? – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
MUUZYCZNE POCZTÓWKIBiała Podlaska. Trębacz na łańcuchu – Piotr Mika