Technologie informatyczne w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzający w zagadnienia zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji oraz aktualnych relacji pomiędzy nim a technologiami informatycznymi. Kolejne rozdziały mają podobną strukturę: rozpoczynają się od charakterystyki wybranej technologii, gdzie wskazano na najistotniejsze z punktu widzenia zastosowań w obszarze ZKL cechy danej technologii, a następnie przedstawiono możliwości jej wykorzystania we wspomaganiu zarządzania kapitałem ludzkim. Zagadnienia budowy, typologii ontologii stanowią przedmiot rozdziału 2. Rosnącym oczekiwaniom w zakresie monitorowania pracowników oraz budowania optymalnego środowiska pracy wychodzą naprzeciw technologie Big Data i data mining. Ich wykorzystanie to z jednej strony niespotykane możliwości analityczne i udzielenie odpowiedzi na pytania, które zawsze nurtowały menedżerów działów zarządzania kapitałem ludzkim, a z drugiej konieczność przetwarzania dużych zbiorów danych przechowywanych zarówno w użytkowanych systemach, jak i pochodzących z otoczenia organizacji. Problematykę tę omówiono w rozdziałach 3 i 4. Wiedza związana z zarządzaniem kapitałem ludzkim w organizacji jest coraz obszerniejsza, skraca się czas, w którym konieczna jest reakcja na zmiany, a firmy stają się coraz większe i złożone. Rośnie nie tylko liczba pracowników, ale również różnorodność form zatrudnienia, stanowisk i zadań, które wykonują pracownicy. Oczekuje się rzetelnej, obiektywnej oceny pracownika i podejmowania szybkich działań. Istotne staje się także wykorzystanie wiedzy zgromadzonej w postaci baz wiedzy w edukacji i rozwoju kolejnych pokoleń menedżerów. Pomocne w tym są metody i narzędzia sztucznej inteligencji, które przedstawiono w rozdziale 5.
- Kategorie:
- Redakcja: Maria Smolarek
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7875-348-3
- ISBN druku: 978-83-7875-347-6
- Liczba stron: 152
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 7 1. WZROST ZNACZENIA TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH W ZARZĄDZANIU KAPITAŁEM LUDZKIM W ORGANIZACJI 11 1.1. Ewolucja funkcji personalnej w organizacjach 11 1.2. Pojęcie kapitału ludzkiego i istota zarządzania nim 13 1.3. Ewolucja wspomagania działów HR przez technologie informatyczne 16 1.4. Wykorzystanie technologii informatycznych w organizacjach – wyniki badań 20 2. ONTOLOGIE JAKO METODA ORGANIZACJI I REPREZENTACJI WIEDZY 31 2.1. Ontologia jako model dziedziny 31 2.2. Wybrane metodyki tworzenia ontologii 33 2.2.1. Metodologia Uscholda i Kinga 33 2.2.2. Metodyka Grüningera i Foxa 35 2.3. Typologizacja ontologii 37 2.4. Potrzeba i wykorzystanie modeli semantycznych (ontologii) w zarządzaniu kapitałem ludzkim – wyniki przeprowadzonych badań 39 3. BIG DATA I ANALITYKA KADROWA W ZARZĄDZANIU KAPITAŁEM LUDZKIM 66 3.1. Charakterystyka Big Data 67 3.2. Analityka kadrowa – nowy kierunek działania w obszarze ZKL 71 3.3. Wykorzystanie technologii Big Data w ZKL 77 4. ZASTOSOWANIE METOD ODKRYWANIA WIEDZY (DATA MINING) W ZARZĄDZANIU KAPITAŁEM LUDZKIM 86 4.1. Odkrywanie wiedzy i data mining 86 4.2. Metodologia odkrywania wiedzy 88 4.3. Podział metod data mining 91 4.4. Zadania realizowane z wykorzystaniem metod data mining 93 4.5. Możliwości zastosowania algorytmów data mining w zarządzaniu kapitałem ludzkim 97 4.6. Zastosowanie metod data mining w organizacjach – wyniki przeprowadzonych badań 100 5. WYBRANE TECHNOLOGIE SZTUCZNEJ INTELIGENCJI WE WSPOMAGANIU ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM LUDZKIM 110 5.1. Zarządzanie wiedzą a zarządzanie kapitałem intelektualnym w ujęciu technologicznym 111 5.2. Systemy ekspertowe 112 5.3. Systemy reguł biznesowych 114 5.4. Niepewność w podejmowaniu decyzji wspomaganych przez systemy ekspertowe 119 5.5. Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji do wspomagania zarządzania kapitałem ludzkim 122 5.5.1. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do wspomagania mierzenia kapitału intelektualnego 123 5.5.2. Zastosowanie sztucznej inteligencji do wspierania rozwoju kapitału ludzkiego 125 ZAKOŃCZENIE 131 LITERATURA 133 SPIS RYSUNKÓW 143 SPIS TABEL 144 SPIS WYKRESÓW 146 INFORMACJA O AUTORACH 150