Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku
Książka poświęcona refleksji teoretyczno-estetycznej trzech najwybitniejszych przedstawicieli powojennej awangardy: Johna Cage'a, Pierre'a Bouleza i Karlheinza Stockhausena. Przedstawione tutaj ich poglądy na najistotniejsze zagadnienia awangardowej twórczości obrazują - z jednej strony - ich świadomość estetyczną, z drugiej zaś są kluczem do pełnego zrozumienia ich utworów, które zrewolucjonizowały pod wieloma względami tradycyjne wyobrażenie muzyki.
Muzyczna twórczość awangardowa drugiej połowy XX wieku szła w parze z niezwykle bogatą, wielokierunkową refleksją nad muzyką, której przedmiotem stały się tak fundamentalne zakresy, jak twórczość, dzieło i percepcja (przeżycie estetyczne). Ich rozumienie uległo znacznemu, niekiedy całkowitemu, przewartościowaniu w porównaniu z zasadami zakorzenionymi w tradycji klasyczno-romantycznej.
******
Theory and
aesthetics of the musical avant-garde of the second half of the 20th century
The book is devoted to the theoretical and aesthetic reflections of the three most eminent representatives of the musical avant-garde of the 1950s: John Cage,
Pierre Boulez and
Karlheinz Stockhausen. Based on their opinions, programmes and declarations, the author reconstructs the aesthetics of new music, in particular the views on works, artistic activities and perception. He presents the aesthetic awareness of Cage, Boulez and Stockhausen. The author analyses the concept of “musical avant-garde” in historical perspective.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-2219-5
- ISBN druku: 978-83-235-2211-9
- Liczba stron: 218
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Awangarda muzyczna – zarys problematyki 13 1. Kwestie terminologiczne 13 2. Awangarda muzyczna w perspektywie historycznej 17 3. Koncepcje awangardowe w twórczości muzycznej XX wieku 30 Rozdział II. Dzieło muzyczne i jego kreacja w indeterministycznej koncepcji Johna Cage’a 45 1. Wizja muzyki przyszłości 45 2. Stosunek do tradycji 49 3. Twórczość a eksperyment. Muzyka eksperymentalna 52 4. Stosunek do podstawowych kategorii muzycznych 60 5. Przesłanki aleatoryzmu. Kompozycja jako dialektyka determinizmu i indeterminizmu 64 6. Indeterminacja jako podstawa bytowa dzieła muzycznego 69 7. Przesłanki estetyczne koncepcji Cage’a 76 Rozdział III. Strukturalna koncepcja uniwersum dźwiękowego Pierre’a Bouleza i jej aspekty estetyczne 81 1. Stosunek do tradycji 81 1.1. Postawa wobec twórczości Jana Sebastiana Bacha 84 1.2. Stosunek do twórczości Claude’a Debussy’ego 89 1.3. Krytyka koncepcji Arnolda Schönberga 92 2. Strukturalna koncepcja dzieła muzycznego 97 2.1. Przesłanki 97 2.2. Krytyka pewnych aspektów serializmu w fazie postwebernowskiej 99 2.3. Założenia organizacji strukturalnej materiału dźwiękowego 103 2.4 Koncepcja czasoprzestrzeni muzycznej 111 2.5. Seria a struktura utworu 117 2.6. Zewnętrzne kryteria organizacji dzieła 119 2.7. Organizacja syntaktyczna. Kryteria kombinacji i systematyzacji struktur serialnych 120 2.8. Nadrzędna organizacja struktur 127 2.9. Podsumowani 128 3. Refleksja na temat twórczości i aktu twórczego 128 4. Świadomość estetyczna Bouleza 136 Rozdział IV. Modele dzieła, twórczości i odbioru muzyki w ujęciu Karlheinza Stockhausena 141 1. Uwagi wstępne 141 2. Refleksja na temat dzieła muzycznego 143 2.1. Postawa wobec tradycyjnych sposobów kształtowania przebiegu dźwiękowego 143 2.2. Zwrot w kierunku muzyki eksperymentalnej 146 2.3. Koncepcje formalne z lat 50. i 60. 150 2.3.1. Forma punktualistyczna 150 2.3.2. Forma grupowa 153 2.3.3. Forma kolektywna 157 2.3.4. Forma wariabilna 159 2.3.5. Forma wieloznaczna 160 2.3.6. Forma momentowa 163 2.3.7. Podsumowanie 166 3. Rozważania na temat procesu twórczego 169 3.1. Przesłanki procesu twórczego w świetle programów i manifestów z lat 50. XX wieku 169 3.2. Pomysł i odkrycie jako komplementarne postawy twórcze 175 3.3. Materiał dźwiękowy jako przedmiot aktu twórczego 177 4. Uwagi o percepcji 178 5. Interioryzacja archetypów kulturowych Dalekiego Wschodu w twórczości i refleksji z przełomu lat 60. i 70. XX wieku 182 Zakończenie 190 Bibliografia 197 Indeks nazwisk i utworów 207 Summary 211