Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostowanych społecznie
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie.
Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi.
Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń oraz umożliwiają rozwój kompetencji społecznych.
Recenzowana praca to pierwsza w Polsce książka omawiająca kompleksowo i wyczerpująco terapię grupową z osobami społecznie niedostosowanymi. Łączy cechy dobrego podręcznika, przewodnika metodycznego i rozprawy naukowej, zawierającej krytyczną analizę piśmiennictwa krajowego i światowego. Materiał zgromadzony w książce to zapewne rezultat wielu lat zajmowania się psychoterapią nie tylko w sensie teoretycznym, lecz także praktycznym, o czym świadczy wysoki poziom opracowania prezentacji terapii grupowej. Szeroki wachlarz pomysłów terapeutycznych nadających się do wykorzystania w pracy z młodzieżą niedostosowaną czyni z książki nieocenioną pomoc dla wychowawców pracujących w zakładach resocjalizacyjnych dla nieletnich. W książce znajdą oni bowiem liczne podpowiedzi metodyczne oraz inspirujące pomysły na zajęcia grupowe oparte na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej.
prof. dr hab. Zdzisław Bartkowicz,
Strony 9-12.pdf(pdf)
57 KB