Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Resocjalizacja(eBook)

wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Kraków, 1, 2010

  • Autor: Robert Opora

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 28,00 zł
25,20
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 2,80 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Resocjalizacja

          W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi.

          Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne.

          Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora.

          W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu.

          Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo.

           Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków – do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie	9
Rozdział 1. Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnych w pracy resocjalizacyjnej	13
Rozdział 2. Skuteczność interwencji resocjalizacyjnych	17
Rozdział 3. Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego	21
	3.1. Relacja wychowawcza w resocjalizacji nieletnich	21
	3.2. Aspekty relacji wychowawczej	25
	3.3. Specyfika relacji wychowawczej w zależności od etapu pracy z nieletnim	27
Rozdział 4. Złożoność prospołecznego modelowania	31
	4.1. Podnoszenie poziomu uspołecznienia	32
	4.2. Reakcja wychowawcy na postępowanie podopiecznego i modelowanie zachowań prospołecznych	34
Rozdział 5. Rozpoczęcie pracy resocjalizacyjnej	37
	5.1. Pierwszy kontakt	37
	5.2. Kontrakt między wychowawcą a nieletnim	38
Rozdział 6. Motywowanie podopiecznych	43
	6.1. Dlaczego ludzie się zmieniają?	43
	6.2. Kształtowanie motywacji	45
	6.3. Zasady motywowania podopiecznego	50
		6.3.1. Wyrażanie empatii	50
		6.3.2. Konfrontacja	52
		6.3.3. Unikanie wchodzenia w spór	54
		6.3.4. Pokonywanie oporu	55
		6.3.5. Kształtowanie poczucia własnej skuteczności	56
	6.4. Podstawowe umiejętności niezbędne do pracy nad motywacją podopiecznego	57
		6.4.1. Afirmacja	57
		6.4.2. Aktywne słuchanie	58
		6.4.3. Stosowanie otwartych pytań	59
		6.4.4. Podsumowywanie i słuchanie z odzwierciedleniem	59
		6.4.5. Formułowanie celów	59
		6.4.6. Nagradzanie	61
Rozdział 7. Cechy skutecznego wychowawcy	63
	7.1. Wiarygodność	63
	7.2. Zaufanie	63
	7.3. Zaangażowanie	64
	7.4. Optymizm pedagogiczny	65
	7.5. Konsekwencja	66
	7.6. Cierpliwość	67
	7.7. Poczucie humoru i zabawa	68
	7.8. Kreatywność i elastyczność	70
	7.9. Energia	71
Rozdział 8. Umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne	73
	8.1. Obserwacja	73
		8.1.1. Obserwacja przekazu niewerbalnego	74
		8.1.2. Obserwacja ekspresji werbalnej	74
		8.1.3. Obserwacja związku między zachowaniem werbalnym i niewerbalnym	75
		8.1.4. Obserwacja osobistych reakcji	76
	8.2. Wywiad	76
	8.3. Zadawanie pytań	77
	8.4. Dobór słów, formułowanie instrukcji, poleceń i myśli	79
	8.5. Strukturyzowanie działań resocjalizacyjnych	81
	8.6. Techniki skoncentrowane na rozwiązaniu problemu	82
	8.7. Poszukiwanie mocnych stron	87
	8.8. Kwestionowanie zasadności przekonań	88
	8.9. Weryfikowanie oczekiwań	88
	8.10. Interpretacja	90
	8.11. Doradzanie	92
	8.12. Odsłanianie się	95
	8.13. Ustalanie granic psychologicznych	97
	8.14. Kontrolowanie bodźców	101
	8.15. Treningi umiejętności społecznych	102
	8.16. Zwiększanie tolerancji na dyskomfort psychiczny	107
	8.17. Komunikat „ja”	108
	8.18. Prewencyjny komunikat „ja”	110
	8.19. Informacje zwrotne	111
	8.20. Metafory	116
	8.21. Techniki relaksacyjne	116
	8.22. Zadania domowe	117
Rozdział 9. Zakończenie pracy z podopiecznym	119
Bibliografia	123
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Robert Opora

Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Patologii Społecznej i Resocjalizacji.

Dorobek naukowy dotyczy przede wszystkim wychowania, terapii i resocjalizacji. W swoich publikacjach porusza zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i metodyczne z zakresu pracy z osobami niedostosowanymi społecznie. Autor pięciu monografii oraz wielu artykułów w czasopismach i rozdziałów w książkach.

Prowadził gościnnie zajęcia na zagranicznych uniwersytetach w Bremie (Niemcy), Linkoping (Szwecja), Santiago de Compostela (Hiszpania) i Lizbonie (Portugalia).

Na Uniwersytecie Gdańskim kieruje studiami podyplomowymi Socjoterapia i praca z grupą. Od wielu lat zajmuje się pracą wychowawczą z młodzieżą niedostosowaną społecznie, pracował również jako terapeuta uzależnień, podejmował działania psychokorekcyjne wobec osób niedostosowanych społecznie. Superwizował i konsultował rady pedagogiczne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych.

Przeczytaj fragment

39,90 zł

Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka

Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnoz...
20,00 zł

Hip-hop jako narzędzie resocjalizacji młodzieży

Hip-hop… kultura przepełniona żywiołowością, spontanicznością oraz skłonna do refleksji i obserwacji. To nie tylko ulica, osiedlowa ławka, ale przede wszystkim głos protestu, buntu oraz głęboka poezja. Według hip-hopu najważniejszą wartością w e...

Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie

Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby ...

Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Konteksty antropologiczno-filozoficzne

Prof. Andrzej Bałandynowicz stworzył teorię zhumanizowanego odwetu kary pozbawienia wolności oraz teorię inkluzyjnej readaptacji społecznej, które stanowią podstawę aksjologiczną polityki kryminalnej państwa prawa. Teoria zhumanizowanego odwetu ...
20,00 zł

Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne

Wprowadzenie / 7 Rozdział 1 Patologia społeczna – próba wyjaśnienia istoty problemu Małgorzata H. Kowalczyk 1.1. Wprowadzenie / 13 1.2. Norma a patologia / 15 1.3. Pojęcie patologii społecznej / 18 1.4. Patologia społeczna a dewiacja społe...
37,00 zł

Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja

Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży to jedno z bardziej istotnych zagrożeń współczesnego społeczeństwa. Rosnąca liczba przejawów demoralizacji i niska efektywność oddziaływań wychowawczych świadczą w sposób jednoznaczny o ...
26,00 zł

Zraniony duch i zagrożone ciało. Resocjalizacja XXI wieku w perspektywie interdyscyplinarnej

Czternastu Autorów, czternaście bardzo różnych ujęć zagadnień związanych z resocjalizacją składa się na niniejszy tom i staje się początkiem dalszych poszukiwań. Niniejsza publikacja zrodziła się z wielu przemyśleń. Na jej kartach zabrali...
3,00 zł

Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rodziny - Wpływ rodziny na proces resocjalizacji nieletnich

Przedmiot refleksji naukowych jakim jest rodzina jest zdecydowanie multidyscyplinarny. Tej trwałej i mało podatnej na gwałtowne zmiany, a jednocześnie zmieniającej się podstawowej komórce życia społecznego, towarzyszą refleksje badawcze z zakres...
39,90 zł

Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji

Opracowanie pani Moniki Noszczyk-Bernasiewicz stanowi pewnego rodzaju novum. Ujawnia ono bowiem oceny, opinie i poglądy personelu wychowawczego zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich na zjawisko naruszania przez nich prawa oraz na warun...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!