Terapia zajęciowa w geriatrii
Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości.
Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenie jakości życia.
Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami.
Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków
terapia zajęciowa oraz
fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-200-5418-7
- ISBN druku: 978-83-200-5365-4
- Liczba stron: 150
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 7 Rozdział I. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starości – Edyta Janus 11 1.1. Wprowadzenie 11 1.2. Granice okresu starości 12 1.3. Zmiany w sferze poznawczej 13 1.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna 16 1.5. Osobowość osób starszych 17 1.6. Teorie adaptacji do starości 18 1.7. Społeczny wymiar starzenia się 22 1.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości 25 1.9. Aktywność osób starszych 28 1.10. W stronę pozytywnego starzenia się 31 1.11. Podsumowanie 32 Pytania sprawdzające 33 Literatura 34 Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszych – Aleksandra Kulis 37 2.1. Wprowadzenie 37 2.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi 38 2.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami 43 2.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującego z seniorami 44 2.5. Podsumowanie 50 Pytania sprawdzające 51 Literatura 51 Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii – Aneta Bac 53 3.1. Wprowadzenie 53 3.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentów geriatrycznych z chorobą otępienną 55 3.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymi schorzeniami somatycznymi 58 3.3.1. Choroby serca 58 3.3.2. Cukrzyca 59 3.3.3. Zaburzenia widzenia 60 3.3.4. Schorzenia narządu ruchu 61 3.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego 63 3.4.1. Wywiad 63 3.4.2. Obserwacja 66 3.4.3. Testy 70 3.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej 78 3.5.1. Higiena osobista 79 3.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków 80 3.5.3. Poruszanie się (lokomocja) 82 3.5.4. Robienie zakupów 83 3.5.5. Sprzątanie 84 3.5.6. Ubieranie się 84 3.6. Trening mózgu 85 3.6.1. Zdolności poznawcze 86 3.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu 87 3.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne 89 3.7. Opisy przypadków 95 3.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną 95 3.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną 97 3.8. Podsumowanie 99 Pytania sprawdzające 100 Literatura 100 Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencji – Agnieszka Smrokowska-Reichmann 103 4.1. Wprowadzenie 103 4.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji 104 4.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji 106 4.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej 107 4.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnym stadium demencji 110 4.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadium demencji 111 4.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadium demencji 117 4.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowa z seniorami w późnym stadium demencji 121 4.4.1. Demencja a bycie osobą 122 4.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda 123 4.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcji Person-Centered Care 124 4.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jako narzędzie pracy terapeuty zajęciowego 129 4.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej 129 4.5.2. Cztery stadia dezorientacji 131 4.5.3. Techniki walidacyjne 133 4.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiach dezorientacji 134 4.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania 136 4.6. Podsumowanie 137 Pytania sprawdzające 138 Literatura 139 Słowniczek pojęć 143 Skorowidz 147