Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

W krzywym zwierciadle ironii i autoironii(eBook)

O kobietach i mężczyznach nie wprost

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2020

  • Seria / cykl: Współczesne problemy psychologii

  • Autor: Barbara Bokus, Anna Milanowicz

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    Mobi
    PDF
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 31,20 zł
28,08
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 3,12 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

W krzywym zwierciadle ironii i autoironii

Autorki opisują trzy eksperymenty z udziałem kobiet i mężczyzn, przeprowadzone w celu sprawdzenia, w jaki sposób płeć, samoocena i lęk wpływają na generowanie i postrzeganie ironii werbalnej oraz autoironii, a także tworzenie obrazu JA w tym procesie. Z badań wynika, że wypowiedź ironiczna (krytyka przez pochwałę lub pochwała przez krytykę) funkcjonuje nie tylko na dwóch poziomach językowych: dosłownym i zamierzonym, lecz także w perspektywie dwóch płci. Ironia, chociaż etymologicznie „ona” (forma gramatycznie żeńska), jest raczej domeną mężczyzn. Są oni bardziej ironiczni niż kobiety i stosują ironię często na granicy żartu. W przypadku kobiet ironia przybiera odcień złośliwości. Osoby o wyższej samoocenie i niższym poziomie lęku częściej posługują się autoironią. Autorki monografii zwracają szczególną uwagę na rolę emocji w przetwarzaniu ironii i posługiwaniu się nią. Na podstawie przeprowadzonych badań proponują koncepcję ironii jako obronnego mechanizmu autoregulacji. This book presents three psychological experiments on men and women. The goal was to establish how gender, self-esteem and anxiety impact the production and perception of verbal irony and self-mockery. Further, the research analyzes the role of non-verbal language in self-identification. The experiments show that irony (‘blame by praise’ or ‘praise by blame’) are not only hinged on two linguistic levels: literal and implied; but also on gender. Though the grammatical form of the Polish word irony (“ironia”) is feminine, we find it is used more by men. Men produce more irony than women and use it in a more playful way. For women, irony is associated with spitefulness. Higher self-esteem and lower anxiety are also predictors of the use of self-mockery. The authors place a special focus on the importance of emotions in irony use and processing. The results of this research allow for the presentation of a new model of irony as a defensive mechanism for self-regulation of emotion.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Zaproszenie do lektury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
C Z ĘŚĆ I
IRONIA: TŁO TEORETYCZNE
1. Ironia w wymiarze językowym i jej miejsce w komunikacji . . . . . 23
1.1. Jak rozpoznać ironię? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1.2. Ironia w świetle badań nad humorem . . . . . . . . . . . . . . 30
1.3. Cele komunikacyjne ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.4. Społeczny wymiar ironii: relacje, status i układ uczestników . . 34
2. Ironia jako sposób konceptualizacji rzeczywistości w wymiarze
interakcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.1. Ironia a Goffmanowski rytuał interakcyjny . . . . . . . . . . . 37
2.2. (Auto)ironia jako mechanizm autoprezentacji . . . . . . . . . 38
2.3. Ironia jako przywołanie echem w reakcji na niespełnione oczekiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
2.4. Ironia jako gra pozorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
2.5. Ironia, czyli powiedzenie (nie)prawdy . . . . . . . . . . . . . . 42
2.6. Ironia na dwa głosy: pomiędzy inter- i kontekstualizacją . . . 43
3. Mechanizmy przetwarzania ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
4. Ironia z perspektywy różnic indywidualnych . . . . . . . . . . . . . 47
4.1. Afekt w ironii oraz wpływ ironii na postawy . . . . . . . . . . 47
4.2. Ironia a lęk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
4.3. Ironia a samoocena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
4.4. Ironia a płeć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
5. Komunikowanie stereotypów w przetwarzaniu języka niedosłownego 55
6 Spis treści
C Z ĘŚĆ II
WPROWADZENIE DO CZĘŚCI EMPIRYCZNEJ
1. Uzasadnienie podjętej tematyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
1.1. Badania nad rozumieniem ironii sytuacyjnej przez dzieci . . . 61
1.2. Badania nad znaczeniem płci w układzie komunikacyjnym . . 62
1.3. Badania nad percepcją ironii przez osoby dorosłe . . . . . . . 63
2. Badanie pilotażowe: percepcja ironii, afekt i IQ . . . . . . . . . . . 65
2.1. Założenia badania pilotażowego i pytania badawcze . . . . . . 65
2.2. Wybór i opracowanie narzędzi badawczych . . . . . . . . . . . 66
2.3. Opis badania pilotażowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
2.3.1. Osoby badane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
2.3.2. Procedura badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
2.4. Wyniki badania pilotażowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.5. Dyskusja dotycząca badania pilotażowego . . . . . . . . . . . 70
3. Cel monografi i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
4. Podstawowe pytania badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
5. Narzędzia badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
5.1. Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) . . . . . . . . . . . . . 77
5.1.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru lęku . . . . . . . 77
5.1.2. Założenia dotyczące pomiaru lęku . . . . . . . . . . . . 78
5.2. Skala Samooceny Rosenberga (SES) . . . . . . . . . . . . . . 80
5.2.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru samooceny . . . 80
5.2.2. Założenia dotyczące pomiaru samooceny . . . . . . . . 81
5.3. Inwentarz do Oceny Płci Psychologicznej (IPP) . . . . . . . . 81
5.3.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru płci
psychologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
5.3.2. Założenia dotyczące pomiaru płci psychologicznej . . . 83
5.4. Test Tworzenia i Percepcji Ironii (TTPI) . . . . . . . . . . . . 83
5.4.1. Uzasadnienie konstrukcji Testu Tworzenia i Percepcji
Ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
5.4.2. Założenia dotyczące Testu Tworzenia i Percepcji Ironii 85
5.5. Zadanie Wstępne Torujące (priming) – aktywizacja stereotypu
płci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
5.5.1. Uzasadnienie wprowadzenia Zadania Wstępnego
Torującego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
5.5.2. Założenia dotyczące torowania . . . . . . . . . . . . . . 89
6. Schemat badania i rozkład wyników charakteryzujących próbę
badawczą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
6.1. Procedura badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
6.2. Charakterystyka badanej próby . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Spis treści 7
6.2.1. Wyniki testów STAI, SES i IPP a płeć osób badanych . . 96
6.2.2. Płeć psychologiczna a poziom samooceny i lęku . . . . 99
6.3. Wyniki dotyczące wyboru przymiotników w Zadaniu Wstępnym Torującym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
6.4. W kierunku odpowiedzi na główne pytanie badawcze pracy . . 110
C Z ĘŚĆ III
WYNIKI BADANIA TESTEM TWORZENIA
I PERCEPCJI IRONII
1. Badanie 1: Tworzenie ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
1.1. Jak kobiety i mężczyźni odpowiadają na ironię − opis Zadania
Tworzenia i Percepcji Ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
1.2. Założenia konstrukcji Zadania 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
1.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 1 . . . . . . . . . . . 116
1.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotyczących Badania 1 . 116
1.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu 1 . . . . . . . . . . . . . 119
1.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 1 . . . . . . . . . . . . . 123
1.6.1. Płeć osób badanych a rodzaj reakcji na ironię . . . . . . 123
1.6.2. Samoocena, lęk i płeć psychologiczna a reakcja na ironię 128
1.6.3. Płeć, samoocena, lęk i płeć psychologiczna a śmiech . . 130
2. Badanie 2: W krzywym zwierciadle autoironii . . . . . . . . . . . . 133
2.1. Między autodeprecjacją i autoafi rmacją: jak kobiety i mężczyźni
stosują autoironię – opis Zadania Autoironii . . . . . . . . . . 133
2.2. Założenia konstrukcji Zadania 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
2.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 2 . . . . . . . . . . . 135
2.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotyczących Badania 2 . . 136
2.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu 2 . . . . . . . . . . . . . 137
2.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 2 . . . . . . . . . . . . . 140
2.6.1. Samoocena a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 140
2.6.2. Poziom lęku a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 141
2.6.3. Samoocena i lęk a autoafi rmacja i autodeprecjacja . . . 142
2.6.4. Torowanie a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 143
2.6.5. Płeć osób badanych a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
2.6.6. Płeć psychologiczna a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
2.6.7. Płeć osób badanych a odwoływanie się do wyglądu . . . 146
2.6.8. Płeć osób badanych, ich samoocena i poziom lęku a uzasadnienia wyboru komentarza autoironicznego . . . . . 146
2.6.9. Uzasadnienia dotyczące wyboru komentarza autoironicznego i nieironicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
8 Spis treści
3. Badanie 3: Gallus domesticus – ironia jako bodziec emotogenny . . 155
3.1. Jakie emocje wywołuje ironia wśród kobiet i mężczyzn – opis
Zadania Aktywizacji Stereotypu Płci w Ironii . . . . . . . . . 155
3.2. Założenia konstrukcji Zadania 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
3.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 3 . . . . . . . . . . . 157
3.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotyczących Badania 3 . 159
3.5. Analiza danych w Badaniu 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
3.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 3 . . . . . . . . . . . . . 169
3.6.1. Płeć osób badanych a znak afektywny i treść emocji
odczuwanych przy odbiorze ironicznej pochwały . . . . 169
3.6.2. Samoocena a emocje odczuwane przy odbiorze ironii . . 173
3.6.3. Poziom lęku a emocje odczuwane przy odbiorze ironii 174
3.6.4. Płeć, samoocena i lęk a locus przyczynowości motywacji nadawcy ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
3.6.5. Rodzaj torowania a walencja emocji doświadczanych
przez odbiorców ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
3.6.6. Płeć osób badanych a walencja emocji odczuwanych
przy komentarzu wprost . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
3.6.7. Walencja intencji przypisywanych nadawcy ironii a walencja i treść emocji doświadczanych przez odbiorców
ironii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
3.6.8. Płeć psychologiczna a odczuwane emocje, pobudzenie
emocji, treść emocji oraz walencja intencji przypisywanych nadawcy pochwały ironicznej . . . . . . . . . . . . 184
3.6.9. Samoocena a humor w odbiorze ironii . . . . . . . . . 189
3.6.10. Płeć a pobudzenie emocji doświadczanych w procesie
odbioru pochwały ironicznej . . . . . . . . . . . . . . . 190
4. Podsumowanie wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
4.1. Wpływ torowania wstępnego na stosowanie ironii i autoironii 191
4.2. Wpływ samooceny na stosowanie ironii i autoironii . . . . . . 191
4.3. Wpływ lęku na stosowanie ironii i autoironii . . . . . . . . . . 192
4.4. Wpływ płci psychologicznej na stosowanie ironii i autoironii . . 192
4.5. Wpływ płci na stosowanie ironii i autoironii oraz na doświadczanie emocji w procesie odbioru ironii . . . . . . . . . . . . . 193
C Z ĘŚĆ IV
DYSKUSJA
1. Tworzenie ironii a płeć (dyskusja dotycząca wyników Badania 1) . . 199
2. Autoironia a płeć (dyskusja dotycząca wyników Badania 2) . . . . 207
3. Wymiary afektu w ironii a płeć (dyskusja dotycząca wyników Badania 3) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Spis treści 9
4. Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
4.1. Czy ironię można przypisywać jedynie człowiekowi? . . . . . . 221
4.2. Czy ironia jest symulowaną nieautentycznością? . . . . . . . . 221
4.3. Czy ironia ma płeć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
C Z ĘŚĆ V
FINIS CORONAT
1. Podsumowanie wyników przeprowadzonych badań . . . . . . . . . 227
2. Ograniczenia badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
3. Nowatorstwo i znaczenie przeprowadzonych badań . . . . . . . . . 233
Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Spis rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
About the book . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Streszczenie
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

Podstawy modelowania krzywych i powierzchni

Publikacja Wydawnictwa WNT, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN. Czytelnicy poprzednich wydań znajdą tu m.in. uzupełnienia na temat wymiernych trójkątnych płatów Béziera na sferze, wstawiania węzłów za pomocą algorytmu Lane&rsquo...

Niepełnosprawność w zwierciadle dorosłości

Prezentowana książka składa się z dwóch rozdziałów. Rozdział pierwszy „Dorosłość z niepełnosprawnością”, jest próbą odpowiedzi na pytanie, czym jest dorosłość człowieka niepełnosprawnego, zarówno intelektualnie j...
32,00 zł

W ciemnym zwierciadle

W ciemnym zwierciadle to wyjątkowa książka w dorobku Josepha Sheridana Le Fanu, jednego z twórców powieści gotyckiej. Motywem przewodnim są najrozmaitsze przykłady zjawisk nadprzyrodzonych, z których każdy stanowi studium przypadku...
31,90 zł

Ironia losu

Marzena wierzy, że wciąż jeszcze ma kontrolę nad swoim sielankowym, od dawna poukładanym życiem. Mąż to jedno, kochanek to zupełnie inna bajka – tak sobie przynajmniej wmawia. Jednak uwikłana w romans z młodszym mężczyzną, który zajmuje co...
17,00 zł

Polska polityka wewnętrzna i zewnętrzna w zwierciadle prasy rosyjskiej (2010–2016)

Książka przedstawia spojrzenie rosyjskich dziennikarzy na polską politykę wewnętrzną oraz zagraniczną w latach 2010-2016 i obejmuje takie zagadnienia, jak wybory, stosunki między partiami politycznymi, wpływ katastrofy smoleńskiej na polską rzeczywisto...
10,00 zł

Ironia a jednostka

Książka jest pierwszą powstałą w języku polskim monografią twórczości Friedricha Schlegla. Autor zaczyna od scharakteryzowania sformułowanej przez Schlegla we wczesnym okresie twórczości koncepcji ironii romantycznej, następnie przedstawi...
35,00 zł

Żydzi i judaizm w zwierciadle sztuki antycznej

Przedmiotem niniejszego studium jest tradycja artystyczna Żydów z okresu Drugiej Świątyni i czasów rabinicznych do VII wieku. W tym czasie rozwija się specyficzny język motywów i symboli, które zostały wyodrębnione z tradycj...
2,99 zł

Ethos rycerski w kulturze. Tradycje i kontynuacje. T. II: Ethos sarmacki i jego tradycje - 02 Między duchem walki a duchowością wojny. Wzór rycerza prawego w zwierciadle Szymona Starowolskiego

Tom drugi wieloautorskiej monografii o ethosie rycerskim kierowany jest przede wszystkim do Czytelników zainteresowanych kulturą sarmacką oraz jej tradycjami. Autorami książki są głównie specjaliści od dziejów literatury i kultury ...
24,00 zł

Ironia losu

Małgosia, bibliotekarka z prowincjonalnego Pochwatowa, po miłosnym zawodzie ułożyła wreszcie swoje życie uczuciowe. Sytuacja komplikuje się jednak, gdy do głosu niespodziewanie dochodzą emocje z przeszłości, głęboko skrywane pragnienia i tajona przed s...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!