Wokół edukacji polonistycznej: diagnozy - dylematy - propozycje
Młodzi badacze, których prace składają się na niniejszą publikację, mając świadomość kryzysu i potrzeb współczesnej edukacji, poruszają problemy zarówno nowe, wynikające z przemian społeczno-kulturowych spowodowanych pojawieniem się cyfrowych technologii, jak i te znane, wielokrotnie opisywane w literaturze. W zgromadzonych artykułach znalazły się rozważania na temat sztuki kształcenia determinowanej procesem globalizacji, próby ustalenia poziomu wiedzy i potrzeb współczesnej młodzieży, propozycje rozwiązywania problemów dydaktycznych oraz postulaty wprowadzania konkretnych zmian w podstawie programowej, programach i sposobach nauczania. Co ważne, Autorzy reprezentujący różne ośrodki badawcze (Bydgoszcz, Gdańsk, Kielce, Lublin, Łódź) stawiają diagnozy i formułują tezy, odwołując się nierzadko do własnego doświadczenia dydaktycznego. I chociaż część artykułów dotyczy edukacji stricte polonistycznej, to zawarte w nich tezy z pewnością mogą stać się wartościowe dla nauczycieli innych dyscyplin. […]
- Kategorie:
- Redakcja: Beata Jarosz, Izabela Puchala, Judyta Wakulak
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-9128-8
- ISBN druku: 978-83-227-9128-8
- Liczba stron: 187
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Zagadnienia teoretyczne 17 Marcin Kozera Sztuka nauczania 19 The Art of Teaching 19 Patrycja Pietrasik Dokąd zmierza edukacja? Wpływ globalizacji na rozwój szkolnictwa 29 Where Does Education Head? The Impact of Globalization on the Development of Education 29 Joanna Szymczak Znaczenie koncepcji teoretycznych dla projektowania modelu rozwijania refleksyjności i refleksji nauczycieli 39 The Meaning of Theoretical Concepts for Constructing the Model of Developing the Teacher’s Reflectiveness and Reflection 39 Klaudia Gąsior CLIL jako glottodydaktyczne zwierciadło przemian społecznych, politycznych i gospodarczych 53 CLIL as the Glottodidactic Mirror of the Social, Political and Economic Changes 53 Problemy komunikacyjne 65 Anita Najwald Praca pedagogiczna jako działanie komunikacyjne 67 Pedagogical Work as a Communicative Action 67 Justyna Sala-Suszyńska Jak wzmacniać poczucie wartości ucznia z dysleksją? 77 How to Enhance a Dyslexic Student’s Self-Esteem? 77 Izabela Puchala Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – przysłowia o przyjacielu w rozumieniu licealistów 87 A Friend in Need is a Friend Indeed – Proverbs about Friendship in the Understanding of High School Students 87 Poszukiwanie literackie 101 Karolina Pol Początek jest najważniejszy. Dziecko jako czytelnik 103 Beginning is the Most Important. Child as a Reader 103 Monika Wdowińska Fascynacje czytelnicze młodzieży jako źródło inspiracji w pracy polonisty 115 Adolescents’ Reading Fascinations as the Source of Inspiration in the Polish Philologist’s Work 115 Bogumiła Brogowska Praktyka lektury u czternasto- i piętnastolatków. Kanon lektur, strategie pedagogiczne, problemy motywacyjne 127 The Practice of Reading in Fourteen- and Fifteen-Year-Olds. Required School Canon, Pedagogical Strategies, Motivational Problems 127 Anna Adamiec Jak (i czy) ocalić Sienkiewicza? 139 Can We (Should We) Save Sienkiewicz? 139 Natalia Grzeszczuk Poststrukturalistyczne strategie interpretacyjne a poezja współczesna – Pierwsza fotografia Hitlera Wisławy Szymborskiej w szkole ponadgimnazjalnej 153 Post-Structural Strategies of Interpretation vs. Contemporary Poetry – Wisława Szymborska’s Hitler’s First Photograph in the Post-Gymnasium School 153 Ewelina Szymczak O wychowaniu ku wartościom na przykładzie powieści Nostalgia Anioła Alice Sebold 167 On Values Educations on the Example of the Novel The Lovely Bones by Alice Sebold 167 Noty o autorach 177 Indeks nazwisk 181