MENU

Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2011

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Dominika Ewa Harasimiuk

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 105,00 zł
94,50
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim

Niniejsza publikacja dotyczy problematyki zakazów reklamy towarów sensytywnych - wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych i produktów leczniczych. Zagadnienie to przedstawione jest na tle uregulowań prawa europejskiego i polskiego. Publikacja jest bogato ilustrowana orzecznictwem sądów unijnych oraz polskich, a przytoczone przykłady pozwalają na zrozumienie praktycznych aspektów działalności reklamowej. Praca składa się z dwóch części: w pierwszej przedstawiono ogólne rozważania dotyczące reklamy oraz zakazów jej dotyczących, a także analizę zakazów reklamy z punktu widzenia swobody przepływu towarów, druga część dotyczy regulacji zakazów poszczególnych produktów - wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych oraz produktów leczniczych przeznaczonych dla ludzi.

Adresaci
Publikacja adresowana jest do: prawników praktyków, przedsiębiorców, specjalistów branży reklamowej, pracowników naukowych, studentów i wszystkich zainteresowanych prawem reklamy.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 	  13
Wstęp 	  17
CZĘŚĆ OGÓLNA
Rozdział I	Reklama w systemie prawa 	  25
1. Wprowadzenie 	  25
2. Pojęcie reklamy 	  26
2.1. Definicje reklamy 	  26
2.2. Cel i funkcje reklamy 	  28
2.3. Klasyfikacja reklamy 	  30
2.3.1. Reklama w środkach masowego przekazu 	  30
2.3.2. Reklama poza środkami masowego przekazu 	  35
2.3.3. Reklama bezpośrednia a reklama pośrednia 	  36
3. Reklama a pojęcia pokrewne 	  38
3.1. Informacja a reklama 	  38
3.2. Sponsorowanie 	  40
3.3. Public relations 	  42
3.4. Telesprzedaż (telezakupy) 	  43
4. Klasyfikacja zakazów reklamy towarów 	  43
4.1. Uwagi wstępne 	  43
4.2. Zakazy bezwzględne 	  44
4.3. Zakazy względne 	  44
5. Źródła prawa. Charakterystyka ogólna 	  45
5.1. Prawo międzynarodowe 	  45
5.2. Prawo europejskie 	  49
5.3. Prawo polskie 	  63
Rozdział II	Zakazy reklamy a swoboda przepływu towarów 	  73
1. Wprowadzenie 	  73
2. Pojęcie ograniczenia ilościowego 	  75
3. Pojęcie środka o skutku podobnym do ograniczenia ilościowego 	  78
3.1. Dyrektywa Komisji Europejskiej 70/50/EWG 	  78
3.2. Formuła Dassonville 	  79
3.3. Formuła Cassis de Dijon 	  83
3.4. Doktryna Keck - zagadnienia ogólne 	  87
3.4.1. Geneza orzeczenia Keck 	  87
3.4.2. Stan faktyczny sprawy Keck i Mithouard 	  95
3.4.3. Opinie rzecznika generalnego 	  96
3.4.4. Rozstrzygnięcie Trybunału 	  98
3.4.5. Stanowisko doktryny wobec orzeczenia Keck i Mithouard 	  101
3.5. Formuła Keck w orzecznictwie ETS 	  104
3.5.1. Regulacje dotyczące produktu a regulacje dotyczące sposobów sprzedaży 	  105
3.5.2. Sposoby sprzedaży 	  109
3.5.2.1. Uwagi wstępne 	  109
3.5.2.2. Ograniczenia reklamy 	  110
3.5.2.3. Ograniczenia dotyczące czasu sprzedaży towarów 	  125
3.5.2.4. Ograniczenia dotyczące miejsca sprzedaży oraz podmiotów uprawnionych do dokonywania sprzedaży 	  127
4. Wyjątki od zakazu przewidzianego w art. 34 TFUE (art. 28 TWE) 	  135
4.1. Uwagi wstępne 	  135
4.2. Zakres art. 36 TFUE (art. 30 TWE) 	  135
4.3. Wymogi konieczne 	  137
4.4. Test proporcjonalności 	  140
5. Wnioski 	  144		CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA
Rozdział III	Zakazy reklamy wyrobów tytoniowych 	  149
1. Wprowadzenie 	  149
2. Prawo europejskie 	  150
2.1. Dyrektywa 98/43/WE z dnia 6 lipca 1998 r. 	  150
2.1.1. Geneza dyrektywy 	  150
2.1.2. Podstawa prawna harmonizacji 	  154
2.1.3. Charakterystyka dyrektywy 98/43/WE 	  156
2.1.4. Stwierdzenie nieważności dyrektywy 98/43/WE - wyrok ETS z dnia 5 października 2000 r. w sprawie C-376/98, RFN przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 	  158
2.1.4.1. Uwagi wstępne 	  158
2.1.4.2. Opinia rzecznika generalnego 	  161
2.1.4.3. Rozstrzygnięcie ETS 	  167
2.2. Dyrektywa 2003/33/WE z dnia 26 maja 2003 r. 	  172
2.2.1. Uwagi wstępne 	  172
2.2.2. Podstawa prawna dyrektywy 2003/33/WE 	  173
2.2.3. Cel dyrektywy 2003/33/WE 	  174
2.2.4. Podstawowe definicje 	  176
2.2.4.1. Wyroby tytoniowe 	  176
2.2.4.2. Reklama 	  177
2.2.4.3. Sponsorowanie 	  178
2.2.4.4. Usługi społeczeństwa informacyjnego 	  179
2.2.5. Zakres zakazów reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych w dyrektywie 2003/33/WE 	  180
2.2.5.1. Zakazy reklamy 	  180
2.2.5.2. Zakazy sponsorowania 	  181
2.2.6. Charakter harmonizacji oraz implementacja dyrektywy 2003/33/WE 	  183
2.2.7. Postępowanie o stwierdzenie nieważności dyrektywy 2003/33/WE - wyrok ETS z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie C-380/03, RFN przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 	  185
2.2.7.1. Uwagi wstępne 	  185
2.2.7.2. Opinia rzecznika generalnego 	  186
2.2.7.3. Rozstrzygnięcie ETS 	  190
2.3. Reklama i sponsorowanie wyrobów tytoniowych w ramach usług audiowizualnych - dyrektywa 2010/13/UE 	  192
2.4. Dyrektywa 2001/37/WE dotycząca produkcji, prezentowania oraz sprzedaży wyrobów tytoniowych 	  194
2.4.1. Ewolucja regulacji 	  194
2.4.2. Zasady etykietowania wyrobów tytoniowych 	  196
3. Prawo międzynarodowe - Ramowa Konwencja Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu 	  199
3.1. Uwagi wstępne 	  199
3.2. Cele Konwencji 	  202
3.3. Reklama, promocja i sponsorowanie wyrobów tytoniowych w świetle przepisów Konwencji 	  203
3.3.1. Podstawowe definicje 	  203
3.3.2. Zakazy reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych 	  204
3.4. Pakowanie i oznakowanie wyrobów tytoniowych w świetle przepisów Konwencji 	  207
3.5. Problem bezpośredniej skuteczności przepisów Konwencji o reklamie, sponsorowaniu oraz etykietowaniu wyrobów tytoniowych 	  208
4. Prawo polskie 	  209
4.1. Uwagi wstępne 	  209
4.2. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych 	  212
4.2.1. Podstawowe definicje 	  212
4.2.1.1. Wyroby tytoniowe oraz rekwizyty tytoniowe 	  212
4.2.1.2. Reklama wyrobów tytoniowych 	  213
4.2.1.3. Informacja o wyrobach tytoniowych 	  216
4.2.1.4. Promocja wyrobów tytoniowych 	  219
4.2.1.5. Sponsorowanie 	  221
4.2.2. Zakres zakazów reklamy i promocji wyrobów tytoniowych	  223
4.2.2.1. Zakaz reklamy i promocji bezpośredniej 	  223
4.2.2.2. Zakaz reklamy pośredniej 	  224
4.2.3. Zakaz sponsorowania 	  226
4.3. Reklama i sponsorowanie wyrobów tytoniowych w świetle ustawy o radiofonii i telewizji 	  228
4.4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lutego 2004 r. w sprawie badania zawartości niektórych substancji w dymie papierosowym oraz informacji i ostrzeżeń zamieszczanych na opakowaniach wyrobów tytoniowych 	  229
4.5. Sankcje za naruszenie przepisów o reklamie, promocji, sponsorowaniu oraz znakowaniu wyrobów tytoniowych 	  231
Rozdział IV	Zakazy reklamy napojów alkoholowych 	  232
1. Wprowadzenie 	  232
2. Prawo europejskie 	  233
2.1. Prawo pierwotne 	  233
2.2. Prawo wtórne - dyrektywa 2010/13/UE 	  235
2.3. Reklama napojów alkoholowych w orzecznictwie ETS 	  236
2.3.1. Sprawa C-152/78 - Komisja przeciwko Francji (reklama alkoholu) 	  236
2.3.2. Sprawy połączone C-1/90 i C-176/90 - Aragonesa 	  239
2.3.3. Sprawa C-405/98 - Gourmet 	  240
2.3.4. Sprawa C-429/02 - Bacardi 	  243
3. Prawo polskie 	  245
3.1. Geneza obowiązującej regulacji 	  245
3.2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi 	  249
3.2.1. Podstawowe definicje 	  249
3.2.1.1. Napoje alkoholowe 	  249
3.2.1.2. Reklama napojów alkoholowych 	  250
3.2.1.3. Informacja handlowa 	  252
3.2.1.4. Promocja napojów alkoholowych 	  253
3.2.1.5. Sponsorowanie i informowanie o sponsorowaniu 	  254
3.2.2. Reklama piwa 	  256
3.2.2.1. Regulacja ustawowa 	  256
3.2.2.2. Kodeks Reklamowy Browarów Polskich 	  260
3.2.3. Zakres zakazów reklamy i promocji napojów alkoholowych innych niż piwo 	  262
3.2.3.1. Zakaz reklamy i promocji bezpośredniej 	  262
3.2.3.2. Zakaz reklamy i promocji pośredniej 	  263
3.2.3.3. Zakaz reklamy w wydawnictwach reklamowo-promocyjnych 	  268
3.2.4. Reklama i promocja napojów alkoholowych w punktach sprzedaży 	  268
3.2.5. Sponsorowanie przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych 	  270
3.2.5.1. Uwagi wstępne 	  270
3.2.5.2. Informowanie o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów napojów o zawartości alkoholu od 0,5% do 8% 	  271
3.2.5.3. Informowanie o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów napojów o zawartości alkoholu od 8% do 18% 	  272
3.2.5.4. Informowanie o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów napojów o zawartości alkoholu powyżej 18% 	  274
3.3. Reklama i sponsorowanie napojów alkoholowych w świetle ustawy o radiofonii i telewizji 	  275
3.4. Sankcje za naruszenie przepisów o reklamie, promocji, sponsorowaniu napojów alkoholowych 	  277
3.5. Ocena zgodności polskich przepisów o reklamie napojów alkoholowych z prawem UE 	  277
Rozdział V	Zakazy reklamy produktów leczniczych 	  283
1. Wprowadzenie 	  283
2. Prawo europejskie 	  286
2.1. Ewolucja regulacji dotyczącej reklamy produktów leczniczych w prawie UE 	  286
2.2. Dyrektywa 2001/83/WE - Kodeks dotyczący produktów leczniczych 	  288
2.2.1. Cel dyrektywy 2001/83/WE 	  288
2.2.2. Podstawowe definicje 	  289
2.2.2.1. Produkt leczniczy 	  289
2.2.2.2. Reklama produktu leczniczego 	  294
2.2.3. Sposoby prowadzenia reklamy produktów leczniczych 	  298
2.2.3.1. Generalne zasady reklamowania produktów leczniczych 	  298
2.2.3.2. Reklama kierowana do ogółu społeczeństwa 	  300
2.2.3.3. Reklama kierowana do profesjonalistów 	  303
2.3. Reklama i sponsorowanie produktów leczniczych w dyrektywie 2010/13/UE 	  305
2.4. Reklama produktów leczniczych a reklama suplementów diety 	  306
2.5. Reklama produktów leczniczych w orzecznictwie ETS 	  308
2.5.1. Sprawa C-320/93 - Lucien Ortscheit 	  308
2.5.2. Sprawa C-322/01 - Deutscher Apothekerverband 	  311
2.5.3. Sprawa C-374/05 - Gintec 	  313
2.5.4. Sprawa C-143/06 - Ludwigs - Apotheke 	  315
2.5.5. Sprawa C-421/07 - Damgaard 	  316
3. Prawo polskie 	  317
3.1. Uwagi wstępne 	  317
3.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne 	  320
3.2.1. Podstawowe definicje 	  320
3.2.1.1. Produkt leczniczy 	  320
3.2.1.2. Charakterystyka Produktu Leczniczego 	  321
3.2.1.3. Reklama produktu leczniczego 	  321
3.2.1.4. Informacje dotyczące produktu leczniczego 	  325
3.2.2. Formy zjawiskowe reklamy produktu leczniczego 	  326
3.2.2.1. Reklama kierowana do publicznej wiadomości a reklama kierowana do lekarzy lub farmaceutów 	  326
3.2.2.2. Reklama polegająca na dostarczaniu próbek 	  330
3.2.2.3. Reklama pełna a reklama skrócona 	  331
3.2.3. Zakazy reklamy produktów leczniczych 	  333
3.2.3.1. Generalne zakazy i ograniczenia reklamy produktów leczniczych 	  333
3.2.3.2. Ograniczenia dotyczące reklamy kierowanej do publicznej wiadomości 	  341
3.2.3.3. Ograniczenia dotyczące reklamy kierowanej do profesjonalistów 	  347
3.2.4. Reklama produktów leczniczych w aptekach 	  351
3.3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych 	  353
3.4. Reklama i sponsorowanie produktów leczniczych w świetle ustawy o radiofonii i telewizji 	  355
3.5. Reklama produktów leczniczych a reklama suplementów diety 	  356
3.6. Sankcje za naruszenie przepisów o reklamie produktów leczniczych 	  358
Wnioski 	  360
Bibliografia 	  365
Wykaz orzeczeń 	  389
Inne źródła 	  397
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

63,00 zł
70,00 zł

W służbie polskiego króla

Wojskowość polska nie rozwijała się w próżni. Państwo jagiellońskie czerpało wzory z doświadczeń innych monarchii. Stąd więc konieczny jest mały wstęp dotyczący składu narodowościowego sił zbrojnych ówczesnych państw europejskich. Przeglą...
36,01 zł
40,01 zł

Od ograniczenia do zakazu użycia siły na świecie. Odpowiedzialność państwa i jednostek za agresję i zbrodnię agresji

Książka stanowi aktualną prezentację problematyki prawa międzynarodowego publicznegoi prawa karnego międzynarodowego, dotyczącą zwłaszcza zagadnień związanych z samoobroną, interwencjami humanitarnymi, agresją i zbrodnią agresji. Publikacja jest skie...
14,36 zł
16,70 zł

Studia wybrane z dziejów społeczeństwa, prawa i ustroju Europy wczesnośredniowiecznej

Zbiór studiów autorstwa profesora Karola Modzelewskiego, wybitnego mediewisty o światowej renomie, który przez większą część swojego życia zawodowego jest związany z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego.Pr...
45,00 zł
50,00 zł

Fascynujące ścieżki filozofii prawa 2

O trudnych przypadkach w prawie – prof. Jerzy Zajadło Książka jest pasjonującym przewodnikiem po trudnych przypadkach w prawie. Opisano w niej zwykłe i niezwykłe zdarzenia, które okazały się spędzać sen z powiek prawnikom.
39,75 zł
53,00 zł

Systemy płatnicze i rynek płatności w Unii Europejskiej

W książce przedstawiono problematykę rozliczeń pieniężnych w gospodarce rynkowej w dwóch ujęciach:- poprzez pryzmat organizacji systemu płatniczego,- z perspektywy funkcjonowania rynku płatności.Prezentowane zagadnienia u...
27,00 zł
30,00 zł

Stymulatory i bariery rozwoju zakładowych systemów emerytalnych na przykładzie Polski

Ze wstępu:Do tej pory najlepiej rozpoznane zostały zjawiska i procesy związane z funkcjonowaniem i reformowaniem bazowych, publicznych systemów emerytalnych. Mniejsze zainteresowanie, przynajmniej w piśmiennictwie polskim, budziły systemy ...
8,66 zł
11,10 zł

Facecje z dawnej Polski

Z dawnych kronik zebrał, opracował i tłumaczył Teodor Tyc. Czytając niedawno krwiste, wesołe powiastki Balzaca „Contes drólatiques”, malujące tak niebywale świetnie, choć i bardzo rubasznie za wzorem ‘Dekameronu’, ‘...
192,36 zł
229,00 zł

Domniemanie w polskim prawie karnym

Publikacja dotyczy teoretycznoprawnych oraz dogmatycznych zagadnień związanych z posługiwaniem się domniemaniami w prawie karnym. W pracy poruszana jest w szczególności problematyka dotycząca badania faktów relewantnych na gruncie subsump...
37,80 zł
42,00 zł

Zabezpieczenie techniczne polskich kontygentów wojskowych w operacjach reagowania kryzysowego NATO

W publikacji opisany jest podsystem zabezpieczenia technicznego, w aspekcie ogólnym oraz w kontekście funkcjonowania polskiego kontyngentu wojskowego w Republice Iraku i Islamskiej Republice Afganistanu. Należy zauważyć, że udział w operacjach o...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!