Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych
Książka Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (z badań uczniów klas III szkół podstawowych) jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka. Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej, może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów, warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę, że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w tym zakresie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-892-9
- ISBN druku: 978-83-7587-849-3
- Liczba stron: 250
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp .......... 9 Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie dziecka w bliższym i dalszym środowisku .............. 13 Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej ........... 16 Integracyjny model choroby Ivana B. Plessa i Philipa Pinkertona ........ 17 Model choroby jako kryzysu życiowego – Rudolf H. Moos i Vivien D. Tsu .......... 19 Model choroby przewlekłej jako ryzyka i plastyczności ........... 21 Transakcyjny model stresu i radzenia sobie z nim ............. 22 Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci .......... 23 Choroby przewlekłe wieku dziecięcego ............ 28 Charakterystyka wybranych (będących najczęściej podstawą orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego) chorób przewlekłych wśród dzieci ............. 30 Charakterystyka dziecka przewlekle chorego ......... 36 Psychologiczne następstwa choroby .......... 43 Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka .......... 47 Model strukturalny Salvadora Minuchina ............. 49 Model kołowy Davida H. Olsona .......... 52 Model systemowy Williama R. Beaversa ......... 53 Model McMastera ........ 54 Model Murraya Bowena ............ 55 Funkcjonowanie rodziny w kontekście teorii przywiązania ............. 57 Środowisko rodzinne dziecka chorego .............. 59 Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego ............ 65 Zachowania przystosowawcze w sytuacji przewlekłej choroby ............. 66 Środowisko rodzinne i pozarodzinne a rozwój społeczny dziecka ......... 70 Środowisko szkolne i rówieśnicze a rozwój społeczny dziecka .............. 73 Kształcenie dzieci w klasach I–III szkół podstawowych ......... 79 Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej .... 81 Czynniki warunkujące efektywność kształcenia .............. 87 Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym ......... 90 Kształcenie uczniów przewlekle chorych .............. 97 Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej) ..... 103 Kształcenie w szkole szpitalnej ........... 108 Nauczanie indywidualne ........... 110 Przepisy prawne i organizacyjne dotyczące nauczania indywidualnego ........... 110 Kwalifikacja dzieci do nauczania indywidualnego .......... 113 Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w nauczaniu indywidualnym ........ 115 Założenia badań własnych .......... 123 Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze .............. 124 Cel badań .............. 124 Pytania i hipotezy badawcze ............. 125 Metody badawcze .......... 128 Metoda sondażu diagnostycznego ............ 129 Teren i organizacja badań .............. 137 Charakterystyka badanych grup ........ 139 Płeć a zachowanie przystosowawcze i osiągnięcia szkolne badanych dzieci ......... 146 Zasady opracowania wyników badań ............ 149 Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego dzieci nauczanych indywidualnie ......... 151 Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych .... 151 Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie edukacji polonistycznej .............. 155 Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie edukacji matematycznej ............. 159 Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej ............ 164 Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej .............. 175 Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje z zakresu edukacji polonistycznej dzieci nauczanych indywidualnie ............ 191 Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje z zakresu edukacji matematycznej dzieci nauczanych indywidualnie ........ 216 Wnioski i podsumowanie .............. 237 Bibliografia ........ 241 Netografia .......... 249