E-przedsiębiorczość. Zasady i praktyka
E-przedsiębiorczość. Zasady i praktyka stanowi odpowiedź na zmiany zachodzące we współczesnej rzeczywistości gospodarczej, wirtualizację rynków i organizacji, a także
rozwój technologii informacyjnych i rzeczywistości cyfrowej. E-gospodarka oraz e-przedsiębiorczość znajdują się w fazie dynamicznego wzrostu i związanych z nim zmian, dotychczasowe sposoby działania dezaktualizują się, a nowe dopiero się wyłaniają. Pojawia się więc konieczność uzupełnienia istniejącej luki teoretycznej, tak aby przyszli przedsiębiorcy nowej, cyfrowej gospodarki mieli odpowiednie narzędzia radzenia sobie w nowej rzeczywistości. Taki jest właśnie cel niniejszej publikacji. Układ treści akcentuje największe wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć
e-przedsiębiorcy, działający na zasadach zarówno for profit, jak i non profit. Książka stanowi owoc wspólnej pracy Zespołu oraz Partnerów Instytutu Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.
„Na rynku brakuje kompendium wiedzy, które w sposób przejrzysty, zrozumiały, a do tego rzetelny i wyczerpujący przekazywałoby studentom-przyszłym przedsiębiorcom wiedzę i podstawy kompetencyjne dotyczące szans, zagrożeń, wyzwań i zasad związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Internecie. Tym bardziej z zadowoleniem należy przyjąć pracę […], która znakomicie wpisuje się w lukę poznawczą dotyczącą przedsiębiorczości i prowadzenia działalności gospodarczej w erze cyfryzacji. […] Tekst ma wysoką wartość merytoryczną – obok warstwy teoretycznej zaprezentowano przykłady oraz podsumowania. Może on stanowić podstawę dalszych dociekań i formułowania zamierzeń biznesowych przez słuchaczy studiów drugiego stopnia i studiów podyplomowych. Wreszcie może być źródłem rekomendacji dla praktyków gospodarczych w zakresie wyborów strategicznych co do e-przedsiębiorczości”.
Z recenzji prof. dra hab. Wojciecha Dyducha
- Kategorie:
- Redakcja: Małgorzata Bednarczyk, Marta Najda-Janoszka, Sebastian Kopera
- ISBN: 978-83-233-7046-8
- ISBN druku: 978-83-233-4703-3
- Liczba stron: 290
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 9 Wprowadzenie 13 Rozdział I. Istota e-przedsiębiorczości w praktyce działań biznesowych i społecznych 21 1.1. Zakres przedsiębiorczości w praktyce zarządzania 21 1.2. E-przedsiębiorczość indywidualna i korporacyjna 27 1.3. E-przedsiębiorczość społeczna 33 1.4. Podsumowanie 37 Rozdział II. Rynek tradycyjny a rynek przestrzeni cyfrowej 41 2.1. Tradycyjne ujęcie rynku 41 2.2. Istota rynku przestrzeni cyfrowej 46 2.2.1. Nasycenie technologią i usieciowienie 48 2.2.2. Deintermediacja i reintermediacja 48 2.2.3. Cyfryzacja i multiplikacja kanałów dystrybucji 49 2.2.4. Podejście platformowe jako model organizacji rynku 50 2.2.5. Prosumpcja i mass customization 51 2.2.6. Delokalizacja 53 2.2.7. Intensyfikacja konkurencji 54 2.2.8. „Długi ogon” rynków niszowych 54 2.2.9. Przesunięcia w sieciach wartości 56 2.2.10. Postępująca automatyzacja 57 2.2.11. Wiedza jako podstawa tworzenia wartości 58 2.2.12. Czas rzeczywisty 61 2.2.13. Nowe zagrożenia 61 2.3. Podsumowanie – koniec rynku tradycyjnego? 63 Rozdział III. Rynek nowych mediów 69 3.1. Nowe media 69 3.2. Użytkownicy nowych mediów 70 3.3. 100 największych spółek świata 72 3.4. Rynek przeglądarek 75 3.5. Rynek wyszukiwarek 76 3.6. Rynek portali społecznościowych 77 3.7. Rynek smartfonów 78 3.8. Rynek systemów operacyjnych 79 3.9. Podsumowanie. 81 Rozdział IV. Modele e-biznesu 85 4.1. Definiowanie modeli biznesu i modeli e-biznesu 85 4.2. Główne składowe modeli biznesu i ich relacje 89 4.3. Specyfika kreowania modeli e-biznesu 93 4.4. Relacje dostawca–użytkownik w modelach e-biznesu 95 4.5. Monetyzacja wartości w modelach e-biznesu 97 4.6. Klasyfikacja modeli e-biznesu 102 4.7. Nowe kierunki rozwoju modeli e-biznesu 108 Rozdział V. Działalność marketingowa w przestrzeni cyfrowej 113 5.1. Miejsce e-marketingu w strategii marketingowej 113 5.2. Content marketing jako narzędzie e-marketingu 116 5.2.1. Geneza i rozwój content marketingu 116 5.2.2. Definicje 117 5.2.3. Miejsce content marketingu w działalności przedsiębiorstwa 118 5.2.4. Szczególna rola odbiorcy treści 119 5.2.5. Narzędzia content marketingu 121 5.2.6. Kanały dystrybucji treści 123 5.2.7. Mierzenie skuteczności 125 5.2.8. Zalety i wyzwania marketingu treści 127 5.3. Media społecznościowe 128 5.3.1. Geneza i rozwój mediów społecznościowych 128 5.3.2. Definicje 129 5.3.3. Miejsce mediów społecznościowych w działalnościprzedsiębiorstwa 130 5.3.4. Typy serwisów społecznościowych 131 5.3.5. Zalety i wyzwania mediów społecznościowych 137 5.4. Warunki skuteczności instrumentów e-marketingu 139 5.5. Modele pomiaru efektów komunikacji marketingowej 140 5.6. Warunki pomiaru skuteczności 143 5.7. Narzędzia pomiaru e-marketingu 143 5.8. Problemy i wyzwania związane z pomiarem e-marketingu 145 5.9. Podsumowanie 147 Rozdział VI. Planowanie finansowe w e-przedsiębiorstwie 151 6.1. Od pomysłów do sukcesu finansowego przedsiębiorstwa 151 6.2. Papierowe zyski i faktyczne przepływy pieniężne 153 6.3. Zasady sporządzania i układ planów finansowych 156 6.4. Planowanie przychodów 159 6.5. Planowanie kosztów 160 6.6. Planowanie wyniku finansowego 162 6.7. Planowanie inwestycji i źródeł finansowania 164 6.8. Planowanie przepływów pieniężnych 166 6.9. Ocena spodziewanej efektywności finansowej 168 Rozdział VII. Podatki w e-działalności gospodarczej 171 7.1. Cena brutto i netto – podatek VAT 172 7.2. Dochód brutto i netto – podatek dochodowy w e-działalności gospodarczej 175 7.3. Podatek dochodowy od osób prawnych – CIT 178 7.4. Podatek dochodowy od osób fizycznych – PIT 180 7.4.1. Opodatkowanie podatkiem PIT na zasadach ogólnych 180 7.4.2. Podatek liniowy 184 7.4.3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 186 7.4.4. Karta podatkowa 189 Rozdział VIII. Stosunek pracy w e-przedsiębiorstwie 195 8.1. Elastyczność rynku pracy 195 8.2. Elastyczne formy zatrudnienia pracowniczego. 197 8.3. Podsumowanie 211 Rozdział IX. Parki technologiczne i inne centra innowacji 215 9.1. Kontekst 215 9.2. Sens koncentracji 218 9.3. Park jako infrastruktura 221 9.4. Park jako metoda pracy 222 9.5. Park jako wspólnota 223 9.6. Park jako hub 224 Rozdział X. Crowdsourcing jako narzędzie wsparcia e-przedsiębiorczości 229 10.1. Istota crowdsourcingu 229 10.2. Rodzaje crowdsourcingu 232 10.3. Crowdfunding w działalności rozwojowej firm 234 10.4. Podsumowanie 239 Rozdział XI. Bezpieczeństwo przedsiębiorstw w przestrzeni cyfrowej 243 11.1. Szanse i zagrożenia związane z prowadzeniem działalności w sieci 243 11.2. Podstawowe pojęcia 244 11.3. Największe wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa 247 11.4. Charakterystyka wybranych zagrożeń 252 11.4.1. Phishing 252 11.4.2. Złośliwe oprogramowanie 255 11.4.3. Cyberataki na organizacje 256 11.5. Cyberzagrożenia w kontekście wybranych nowych technologii 259 11.5.1. Zagrożenia związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych 259 11.5.2. Zagrożenia związane z wykorzystaniem technologii mobilnych 264 11.6. Analiza ryzyka 266 11.6.1. Inwentaryzacja i klasyfikacja aktywów 267 11.6.2. Określenie zagrożeń 268 11.6.3. Rozpoznanie podatności 269 11.6.4. Szacowanie poziomu ryzyka 270 11.6.5. Postępowanie z ryzykiem 272 11.7. Zarządzanie bezpieczeństwem 272 11.7.1. Podstawowe założenia zarządzania bezpieczeństwem 272 11.7.2. Strategia bezpieczeństwa 273 11.7.3. Modele zarządzania bezpieczeństwem 273 11.7.4. Zarządzanie bezpieczeństwem przy użyciu wybranego modelu 275 Spis rysunków 285 Spis tabel 287