MENU

Finanse publiczne. Zagadnienia ustrojowe i prawne

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2019

  • Seria / cykl: Akademicka. Prawo

  • Autor: Andrzej Borodo

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Finanse publiczne. Zagadnienia ustrojowe i prawne

Podręcznik przedstawia zagadnienia prawne i ustrojowe polskich finansów publicznych z elementami finansów publicznych innych państw, a także z okresu II Rzeczypospolitej Polskiej.


W książce omówiono takie zagadnienia jak:

ogólne zagadnienia publicznej działalności finansowej,
charakterystyka instytucji i problemów prawa finansowego,
finanse państwa oraz dochody publiczne i podatki,
finanse samorządu terytorialnego,
publiczne prawo bankowe (w tym pozycja i instrumenty działania Narodowego Banku Polskiego),
finanse Unii Europejskiej.



Przejrzysty układ treści normatywnych, a także pytania kontrolne do każdego rozdziału mają ułatwić Czytelnikom przyswojenie zawartego w podręczniku materiału.


Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla studentów prawa, administracji, zarządzania, ekonomii, politologii. Jednocześnie jest to książka adresowana do prawników, urzędników administracji państwowej i samorządowej, pracowników banków i instytucji finansowych, organów kontroli i nadzoru, innych osób zajmujących się finansami publicznymi, wszystkich, którzy zmierzają do poznania problematyki finansów publicznych i prawa finansowego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9

Przedmowa | str. 11

Rozdział I
Finanse publiczne – zagadnienia ogólne | str. 13
1. Pojęcie, przedmiot, cechy finansów publicznych | str. 13
2. Finanse publiczne a podział produktu krajowego i dochodu narodowego | str. 16
3. Finanse publiczne a zadania państwa | str. 18
4. Funkcje finansów publicznych | str. 20
5. Podział zadań, wydatków, dochodów w sferze finansów publicznych | str. 21
6. Państwo i inne podmioty prowadzące publiczną działalność finansową | str. 23
7. Rachunkowość w sferze finansów publicznych | str. 26
8. Polityka finansowa – wybrane aspekty | str. 28

Rozdział II
Prawo finansowe – zagadnienia ogólne | str. 33
1. Ogólne założenia ustrojowo-prawne finansów publicznych | str. 33
2. Pojęcie prawa finansowego | str. 34
3. Źródła prawa finansowego | str. 36
4. Charakterystyka ogólna instytucji prawa finansowego | str. 39
5. Formy prawne działania administracji w sprawach z zakresu finansów publicznych | str. 43
6. Kontrola finansowa | str. 46
7. Administracja finansowa w Polsce | str. 48

Rozdział III
Budżet państwowy i finanse państwa | str. 55
1. Budżet państwa i ustawa budżetowa | str. 55
2. Ustawa budżetowa – upoważnienie | str. 57
3. Zasady budżetowe | str. 58
4. Państwowe jednostki sektora finansów publicznych | str. 60
4.1. Uwagi ogólne | str. 60
4.2. Jednostki budżetowe | str. 61
4.3. Państwowe fundusze celowe | str. 62
4.4. Agencje wykonawcze, uczelnie publiczne, instytucje kultury, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, inne formy organizacyjne | str. 63
5. Układ budżetu państwa i ustawy budżetowej | str. 64
6. Klasyfikacja budżetowa | str. 67
6.1. Uwagi ogólne | str. 67
6.2. Części budżetu państwa | str. 68
6.3. Działy budżetowe i rozdziały budżetowe | str. 69
6.4. Paragrafy dochodów, wydatków, środków, przychodów i rozchodów | str. 69
7. Opracowanie projektu budżetu państwa | str. 71
8. Problem nieuchwalenia budżetu przed rozpoczęciem roku budżetowego | str. 72
9. Uchwalanie ustawy budżetowej | str. 74
10. Wieloletni plan finansowy państwa | str. 75
11. Wykonywanie ustawy budżetowej | str. 76
12. Budżet zadaniowy | str. 79
13. Odpowiedzialność za wykonanie ustawy budżetowej | str. 80
14. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 83
15. Rodzaje wydatków budżetu państwa | str. 84
16. Dotacje z budżetu państwa | str. 87
17. Dług publiczny i deficyt budżetowy | str. 90
18. Skarbowe papiery wartościowe | str. 93
19. Procedury oszczędnościowe i sanacyjne dotyczące deficytu i długu publicznego oraz reguły wydatkowe | str. 95
20. Poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa i Banku Gospodarstwa Krajowego | str. 97
21. Działalność gospodarcza państwa | str. 98
22. Spółki Skarbu Państwa | str. 100
23. Finanse ubezpieczeń społecznych | str. 102
24. Finanse opieki zdrowotnej | str. 107
25. Finanse ochrony środowiska | str. 110

Rozdział IV
Dochody publiczne i podatki | str. 115
1. Rodzaje dochodów publicznych | str. 115
2. Pojęcie i elementy konstrukcji podatku | str. 119
3. Klasyfikacje podatkowe | str. 122
4. Obowiązek podatkowy, zobowiązanie podatkowe, inne elementy prawne podatku | str. 126
5. Organy podatkowe, postępowanie podatkowe, postępowanie egzekucyjne | str. 129
6. Przestępstwa i wykroczenia przeciwko obowiązkom podatkowym | str. 132
7. Ogólna charakterystyka wybranych podatków | str. 136
7.1. Podatek od towarów i usług | str. 136
7.2. Podatek akcyzowy | str. 137
7.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych | str. 138
7.4. Podatek dochodowy od osób prawnych | str. 140
7.5. Podatek od nieruchomości | str. 141
7.6. Podatek rolny | str. 142

Rozdział V
Finanse samorządu terytorialnego | str. 145
1. Pojęcie i zadania samorządu terytorialnego | str. 145
2. Wydatki samorządu | str. 147
3. Prawo budżetowe samorządu terytorialnego | str. 148
3.1. Pojęcie budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. 148
3.2. Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, inne jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego | str. 149
3.3. Dochody i wydatki bieżące oraz majątkowe. Klasyfikacja budżetowa | str. 150
3.4. Opracowanie projektu i uchwalanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. 152
3.5. Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. 153
3.6. Kontrola wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego | str. 155
4. Działalność komunalna i gospodarcza samorządu terytorialnego | str. 156
5. Podział podatków pomiędzy państwo i samorządy terytorialne | str. 160
6. Dochody jednostek samorządu terytorialnego w przepisach Konstytucji RP i Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego | str. 161
7. Udziały jednostek samorządu terytorialnego w podatkach dochodowych | str. 164
8. Subwencje ogólne jako dochody jednostek samorządu terytorialnego | str. 165
8.1. Subwencje gminne | str. 165
8.2. Subwencje powiatowe | str. 166
8.3. Subwencje wojewódzkie | str. 167
9. Wpłaty gmin, powiatów i województw | str. 168
10. Subwencja oświatowa dla jednostek samorządu terytorialnego | str. 170
11. Dotacje celowe jako dochody jednostek samorządu terytorialnego | str. 171
12. Dług samorządu terytorialnego | str. 172
13. Pozycja, organy i działalność regionalnych izb obrachunkowych | str. 176

Rozdział VI
Banki, ustrój pieniężny, Narodowy Bank Polski | str. 179
1. Prawo bankowe i czynności bankowe | str. 179
2. Formy organizacyjnoprawne banków | str. 182
3. Komisja Nadzoru Finansowego i nadzór nad bankami | str. 185
4. Pieniądz i ustrój pieniężny | str. 187
5. Pozycja i organy Narodowego Banku Polskiego | str. 190
6. Instrumenty polityki pieniężnej stosowane przez Narodowy Bank Polski | str. 193
6.1. Rezerwy obowiązkowe | str. 193
6.2. Kredyt refinansowy | str. 194
6.3. Dyskonto i redyskonto weksli stosowane przez Narodowy Bank Polski | str. 195
6.4. Operacje Narodowego Banku Polskiego na rynku finansowym | str. 195
6.5. Instrumenty dewizowe Narodowego Banku Polskiego | str. 196
7. Elementy prawa dewizowego | str. 197
8. Elementy działalności finansowej Narodowego Banku Polskiego (w świetle sprawozdania finansowego za 2018 r. i danych o wysokości stóp procentowych) | str. 200

Rozdział VII
Finanse Unii Europejskiej a finanse Rzeczypospolitej Polskiej | str. 203
1. Unia Europejska – uwagi ogólne | str. 203
2. Budżet Unii Europejskiej i procedura budżetowa | str. 205
3. Dochody i wydatki budżetu Unii Europejskiej | str. 208
4. Unia Walutowa. Europejski Bank Centralny | str. 211
5. Regulacje finansowe UE a finanse Rzeczypospolitej Polskiej | str. 215
5.1. Uwagi wstępne | str. 215
5.2. Budżet środków europejskich | str. 216
5.3. Przepisy UE i regulacje krajowe dotyczące wykorzystania funduszy unijnych | str. 218
5.4. Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju | str. 221
5.5. Pomoc publiczna | str. 223
5.6. Aspekty podatkowe | str. 224
5.7. Aspekty prawa celnego | str. 225

Odpowiedzi na pytania z rozdziałów I–VII | str. 229

Bibliografia | str. 253
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

18,60 zł
24,48 zł

29 ważnych pytań o rozliczanie VAT

Rozliczanie VAT niezmiennie od lat sprawia nawet doświadczonym księgowym sporo kłopotów. A wszystko to w dużej mierze zarówno z powodu niejasności przepisów, jak również z powodu objęcia tym podatkiem w zasadzie całej aktywn...
18,90 zł
25,20 zł

Zarządzanie w politykach publicznych. Od teorii do praktyki

Publikacja odpowiada na potrzeby rynku, który szuka innowacyjnych rozwiązań w zakresie coraz szerszego stosowania polityk publicznych w różnych aspektach życia społecznego. Zmieniające się społeczeństwo, przeobrażenia gospodarcze, zmiany ...
107,10 zł
119,00 zł

Sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora finansów publicznych

Książka stanowi unikatowe połączenie problemów rachunkowości i sprawozdawczości wszystkich form jednostek sektora finansów publicznych. W publikacji obszernie objaśniono organizację sektora finansów publicznych, prezentując jednost...
25,35 zł
28,17 zł

Pragmatyka służbowa w Policji. Akty Prawne. Wydanie I

Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych z prawa policyjnego, w tym dostrzegając trudności, jakie sprawia studentom usystematyzowanie wiedzy z tego obszaru, a także biorąc pod uwagę sugestie funkcjonariuszy Policji wska...
50,40 zł
56,00 zł

Wybrane zagadnienia innowacyjności i przedsiębiorczości w nauce i praktyce

We współczesnym świecie rozwój różnorodnych/wieloaspektowych innowacji ma decydujący wpływ na zmiany strukturalne zachodzące w gospodarce światowej. W monografii przedstawiono obszerny przegląd literatury na temat wpływu postępu na...
14,62 zł
17,00 zł

Ryzyko nadużyć w rachunkowości i finansach

Monografia jest nowatorskim projektem o zasięgu ogólnopolskim. Jest ona wynikiem poszukiwań literaturowych i badań prowadzonych w wybranych ośrodkach akademickich Polski wśród studentów, doktorantów i pracowników nauk...
75,60 zł
84,00 zł

Prawo do dobrego samorządu w kontekście realizacji zadań publicznych

W książce podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, w jakim zakresie jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w procesie sprawowania władzy publicznej i czy posiadają narzędzia pozwalające realnie wpływać na jego przebieg. Omó...
28,38 zł
33,00 zł

Model dojrzałości zarządzania ryzykiem w publicznym zarządzaniu kryzysowym

Monografia stanowi podsumowanie prac przeprowadzonych przez autorkę w zakresie możliwości badania dojrzałości jednostek administracji publicznej na poziomie gminnym do prowadzenia działalności związanej z zarządzaniem ryzykiem. Efektem tych prac jest a...
99,96 zł
119,00 zł

Rynkowe usługi użyteczności publicznej w Unii Europejskiej. W poszukiwaniu konsensu i pewności prawnej

Postanowienia Traktatu pozwalają, co do zasady, na pogodzenie ze sobą celów polityki publicznej państw członkowskich z konkurencyjnymi celami, jakie stawia przed sobą Unia Europejska jako całość, ale codzienna praktyka organizowania i finansowan...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!