Inkluzyjne tereny dla aktywności rekreacji społeczności lokalnej - na przykładzie Warszawy i Mazowsza
Prezentowany w monografii materiał jest oparty na dorobku badań projektu statutowego Ds.-300 (z lat 2016-2019), na temat historycznych i współczesnych warunków aktywnego wypoczynku dzieci i dorosłych w środowisku zurbanizowanym. Była to kontynuacja wcześniejszego projektu statutowego Ds.-114 AWF z lat 2008-2011 o tej samej problematyce. Oba projekty były realizowane na Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie na podstawie grantów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W Polsce współczesnej mamy tereny wypoczynku i rekreacji, które są zakładane w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych, placówek oświaty, w parkach miejskich, przy plażach, bulwarach i promenadach, na terenie rodzinnych ogródków działkowych. Place zabaw i siłownie plenerowe coraz częściej towarzyszą też innym obiektom użyteczności publicznej: instytucjom sakralnym, placówkom muzealnym, restauracjom, stacjom benzynowym, parkingom przy autostradach. W drugiej połowie XX wieku pojawiły się integracyjne place zabaw i urządzenia na publicznych terenach wypoczynku i rekreacji, z których mogły korzystać osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnością. W XXI wieku mamy do czynienia z obiektami plenerowymi nie znanymi wcześniej na publicznych terenach otwartych, między innymi: siłowniami plenerowymi, street workout (parkami drążkowymi), skateparkami i parkami linowymi.
Wybór racjonalnego rozwiązania dla programu inkluzyjnych terenów jest wypadkową wielu różnorodnych i istotnych czynników, z jednej strony uwarunkowany możliwościami terenowymi, środkami, jakimi dysponuje inwestor oraz regulacjami wynikającymi z przepisów prawa, z drugiej oczekiwaniami przyszłych użytkowników. Projekt musi ponadto uwzględnić warunki obiektywne: lokalizacyjne, a w tym między innymi: wielkość i ukształtowanie terenu, warunki wodno-gruntowe, orientację działki wobec stron świata, uzbrojenie w podstawo-we media, skomunikowanie z osiedlem mieszkaniowym, stopień insolacji terenu, kierunki wiatrów, wielkość opadów i możliwości odprowadzenia wody deszczowej, występujące rośliny i diagnozę ewentualnych silnych alergenów, jakość środowiska (hałas, zanieczyszczenia pyłowe i gazowe), estetykę otoczenia.
Coraz większą uwagę przywiązuje się też do wyboru urządzeń pozwalających na wszechstronną stymulację psychofizyczną użytkowników oraz zapewnienie im maksimum bezpieczeństwa.
W tym ujęciu problematyka inkluzyjnych terenów dla aktywnej rekreacji w pobliżu miejsca zamieszkania była tematem naszych prac badawczych.
W pierwszym etapie badań interesowały nas zagadnienia czysto teoretyczne: historia terenów przeznaczonych i urządzonych dla aktywnej rekreacji w Polsce, informacje o regulacjach prawnych i najnowszych tendencjach i poszukiwań planistycznych w tym zakresie. W drugim etapie badań chcieliśmy poznać sposób urządzenia i wykorzystania wybranych obiektów (placów zabaw, siłowni plenerowych, placówek oświatowych z oddziałami integracyjnymi), a także opinie użytkowników na temat terenów aktywnej rekreacji położonych w pobliżu miejsca stałego zamieszkania.
Na potrzeby części teoretycznej badań kwerendę biblioteczną przeprowadzono w zbiorach naukowych w Warszawie, natomiast badania terenowe (obserwacja w oparciu o strukturalizowane kwestionariusze-karty obiektów, dokumentacja fotograficzna i strukturalizowane wywiady) przeprowadzono na wybranych placach zabaw, siłowniach plenerowych i placówkach oświaty z oddziałami integracyjnymi w Warszawie i kilkunastu miastach Mazowsza.
Uzyskany w ten sposób materiał badań (karty obiektów, wywiady i dokumentacja fotograficzna) pozwolił na wysunięcie uogólnionych wniosków. W wyniku badań terenowych na 63 placach zabaw dysponowaliśmy kartami tych obiektów oraz 116 wywiadami, w wyniku badań na 49 siłowniach plenerowych dysponowaliśmy kartami tych obiektów oraz 100 wywiadami; plonem badań były również cztery karty obiektów w wyniku prac prowadzonych w placówkach oświatowych z oddziałami integracyjnymi.
Z materiału badań terenowych wynika, że zarówno tradycyjne place zabaw dla dzieci, jak i nowość jaką są siłownie plenerowe, obecne dopiero od kilku lat na terenach publicznych w Polsce, są niezwykle ważne dla codziennej aktywności fizycznej lokalnej społeczności. Nasi respondenci podkreślali konieczność budowania nowych obiektów, stałej modernizacji i ulepszania już istniejących.
Jest to ważny sygnał dla władz lokalnych odpowiedzialnych za promocję zdrowia i jednocześnie za racjonalną politykę przestrzenną o potrzebie rezerwy odpowiedniej ilości terenów otwartych dla takiego ważnego celu.
Ponadto w wielu przeprowadzonych wywiadach z użytkownikami terenów wypoczynku i aktywnej rekreacji, podkreślano z naciskiem potrzebę zakładania inkluzyjnych i obszernych terenów wypoczynku i rekreacji w pobliżu osiedli mieszkaniowych, z urządzeniami atrakcyjnymi i bezpiecznymi dla wszystkich członków społeczności lokalnej, bez względu na wiek i stopień sprawności fizycznej: rodziców i dzieci, dziadków i wnuków – tak, aby rodziny mogły ćwiczyć razem w tym samym czasie, blisko siebie.
Słowa kluczowe: inkluzyjność, aktywna rekreacja, tereny wypoczynku i rekreacji, społeczność lokalna
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-61830-67-2
- Liczba stron: 163
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STRESZCZENIE SUMMARY WPROWADZENIE 1. ZAŁOŻENIA BADAŃ 1.1.Cel i ogólne założenia badań 1.2.Metody i materiał badań terenowych – place zabaw dla dzieci 1.3.Metody i materiał badań terenowych – infrastruktura sportowo– rekreacyjna przy placówkach oświaty 1.4.Metody i materiał badań terenowych – siłownie plenerowe 2. PLACE ZABAW DLA DZIECI 2.1.Place zabaw dla dzieci do wieku XIX 2.2.Place zabaw dla dzieci w wieku XIX 2.3.Place zabaw dla dzieci w II RP 2.4.Place zabaw dla dzieci w II połowie XX wieku 2.5.Inkluzyjne place zabaw 2.6.Wybrane rezultaty badań terenowych w Warszawie i miastach Mazowsza 3.INFRASTRUKTURA SPORTOWO-REKREACYJNA PRZY PLACÓWKACH OŚWIATY 3.1.Szkolna infrastruktura sportowa w okresie antyku 3.2.Szkolna infrastruktura sportowa w czasach nowożytnych 3.3.Szkolna infrastruktura sportowa w okresie II RP 3.4.Okres po II wojnie światowej (lata 1945-1990) 3.5.Obiekty dla sportu przy współczesnych placówkach oświaty 3.6.Szkolne obiekty sportowe ‘bez barier’ 3.7.Szkolna infrastruktura sportowo-rekreacyjna służąca społeczności lokalnej 4. SZKOLNA INFRASTRUKTURA SPORTOWO-REKREACYJNA DOSTĘPNA DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ 4.1.Ułatwienia dla uczniów z niepełnosprawnością narządów ruchu 4.2.Ułatwienia dla uczniów niedowidzących i niewidomych 4.3.Infrastruktura sportowa a uczniowie z niepełnosprawnością 4.4.Szkolne obiekty sportowe ‘bez barier’ 4.5.Szkolne tereny rekreacji ‘bez barier’: place zabaw przy placówkach oświaty (szkoły i przedszkola) 4.6.Poszukiwanie inkluzyjnego modelu szkolnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej 5. SIŁOWNIE PLENEROWE JAKO PRZYKŁAD WSPÓŁCZESNEJ KONCEPCJI INKLUZYJNYCH TERENÓW WYPOCZYNKU I REKREACJI 5.1.Siłownie plenerowe – nowy element funkcjonalno programowy zagospodarowania terenów sportu i rekreacji w mieście 5.2.Siłownie plenerowe i ich użytkownicy – rezultaty badań terenowych 6. BEZPIECZEŃSTWO NA TERENACH WYPOCZYNKU I REKREACJI, PRZEPISY PRAWA 6.1.Bezpieczeństwo na placach zabaw dla dzieci 6.2.Zestawienie wybranych przepisów dotyczących bezpieczeństwa placów zabaw w Polsce 6.3.Bezpieczeństwo na publicznych terenach wypoczynku i rekreacji 6.4.Zestawienie wybranych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na terenach sportu i wypoczynku w Polsc 7. TERENY WYPOCZYNKU I REKREACJI DOSTĘPNE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ 7.1.Miejsca spokojnego wypoczynku dla osób z niepełnosprawnością 7.2.Przygotowanie terenów wypoczynkowo - rekreacyjnych dla osób z dysfunkcjami wzroku (niewidomych i niedowidzących) 7.3.Ścieżki spacerowe, wyrównanie różnic terenowych 7.4.Place zabaw bez barier, dostępne dla osób z niepełnosprawnością (dzieci lub ich opiekunów) 7.5.Transport publiczny bez barier dostępności 7.6.Parkingi i miejsca postojowe dedykowane dla osób z niepełno-sprawnością 126 7.7.Karta Parkingowa Osób Niepełnosprawnych 7.8.Zarządzanie terenami wypoczynku i rekreacji bez barier dostępności 8. ZNACZENIE DZIAŁAŃ INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDU LOKALNEGO DLA RACJONALNEGO I ODPOWIEDZIALNEGO KSZTAŁTOWANIA INKLUZYJNYCH TERENÓW WYPOCZYNKU I REKREACJI PODSUMOWANIE BIBLIOGRAFIA Zestawienie tabel Zestawienie wykresów Zestawienie map Zestawienie ilustracji