Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w wirtualnych łańcuchach dostaw
Niniejsze opracowanie przedstawia teoretyczne podstawy koncepcji wirtualizacji łańcuchów dostaw oraz założeń wprowadzania do nich zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozważania teoretyczne wsparto badaniami empirycznymi doświadczeń polskich firm w tym zakresie. Badania prowadzono w ramach projektu „Logos”, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w latach 2013-2015. Projekt ten miał następujący tytuł: Model koordynacji wirtualnych łańcuchów dostaw spełniający wymogi społecznej odpowiedzialności biznesu. Podstawowym założeniem przeprowadzonych badań było dociekanie, czy przedsiębiorstwa, które potencjalnie mogą tworzyć wirtualne łańcuchy dostaw, są przygotowane do stosowania koncepcji społecznej odpowiedzialności. Nie oznacza to, że badaniu poddano kompletne wirtualne łańcuchy dostaw. Analizowane relacje przedsiębiorstw nie zawsze cechują się wirtualnością, choć firmy funkcjonują w różnych konfiguracjach. Zatem najczęściej badane przedsiębiorstwa są elementami klasycznych łańcuchów dostaw. Na podstawie studiów literaturowych i wcześniejszych doświadczeń badawczych w zakresie wirtualnych łańcuchów dostaw oraz ich społecznej odpowiedzialności w łańcuchach dostaw, skonstruowano podstawowy instrument badawczy w postaci rozbudowanej ankiety. Badania ankietowe przeprowadzone zostały w okresie maj-czerwiec 2013 r. przez profesjonalnych ankieterów Centrum Badań i Ekspertyz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- Kategorie:
- Redakcja: Danuta Kisperska-Moroń
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7875-343-8
- ISBN druku: 978-83-7875-327-8
- Liczba stron: 326
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie (Danuta Kisperska-Moroń) 9 Rozdział 1. Koncepcja wirtualnego łańcucha dostaw (Artur Świerczek) 17 1.1. Sieciowy charakter powiązań we współczesnych łańcuchach dostaw 17 1.2. Rola podejścia sieciowego w tworzeniu wirtualnych łańcuchów dostaw 22 1.3. Wirtualny charakter relacji międzyorganizacyjnych w łańcuchach dostaw 26 1.4. Rola informacji w funkcjonowaniu wirtualnych łańcuchów dostaw 30 1.5. Idea masowej indywidualizacji jako siła napędowa wirtualnych łańcuchów dostaw 38 1.6. Relacje koopetycji w wirtualnych łańcuchach dostaw 50 Rozdział 2. Społeczna odpowiedzialność firm w łańcuchach dostaw 59 2.1. Podstawy społecznej odpowiedzialności biznesu (Danuta Kisperska-Moroń) 59 2.1.1. Geneza koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu 59 2.1.2. Istota koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu 61 2.1.3. Społecznie odpowiedzialny łańcuch dostaw 65 2.1.4. Standardy społecznej odpowiedzialności biznesu w logistyce 68 2.2. Główne obszary społecznej odpowiedzialności firm w łańcuchach dostaw 73 2.2.1. Zarządzanie organizacyjne (organizational governance) (Danuta Kisperska-Moroń) 73 2.2.1.1. Organizacje gospodarcze i zarządzanie organizacyjne 73 2.2.1.2. Zarządzanie organizacyjne a kwestia społecznej odpowiedzialności 75 2.2.1.3. Przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności organizacji gospodarczych 77 2.2.1.4. Skuteczność systemów zarządzania organizacyjnego w zakresie społecznej odpowiedzialności 87 2.2.2. Prawa człowieka oraz prawa pracownicze (Edyta Klosa) 91 2.2.2.1. Podstawy kształtowania koncepcji poszanowania praw człowieka i praw pracowniczych 91 2.2.2.2. Przestrzeganie przepisów prawa pracy 94 2.2.2.3. Praktyki w zakresie wynagrodzeń 102 2.2.2.4. Podejście do zdrowia oraz bezpieczeństwa pracowników 108 2.2.2.5. Zapewnianie pracownikom organizacji funkcjonujących w łańcuchach dostaw odpowiednich warunków socjalnych 112 2.2.2.5.1. Ogólne kwestie związane z zapewnieniem pracownikom odpowiednich warunków socjalnych w miejscu pracy 116 2.2.2.5.2. Przestrzeganie ogólnie obowiązujących przepisów oraz zaangażowanie w opracowywanie i stosowanie dodatkowych wewnętrznych standardów dotyczących warunków socjalnych 120 2.2.2.6. Zapewnianie warunków do dialogu społecznego z pracownikami organizacji funkcjonujących w łańcuchach dostaw 125 2.2.2.7. Dbałość o rozwój kwalifikacji pracowników 131 2.2.2.8. Podejście do problemu redukcji pracowników 137 2.2.2.9. Dbałość o zabezpieczenie interesów grup wymagających szczególnej troski 143 2.2.2.10. Zaangażowanie podmiotów funkcjonujących w łańcuchach dostaw w akcje społeczne 152 2.2.2.11. Zachęcanie dostawców w łańcuchach dostaw do przestrzegania praw człowieka i praw pracowniczych oraz uczestnictwa w akcjach społecznych 158 2.2.2.12. Wnioski dla przedsiębiorstw funkcjonujących w wirtualnych łańcuchach dostaw w zakresie poszanowania praw człowieka i praw pracowniczych 163 2.2.3. Problemy środowiska w łańcuchach dostaw (Ryszard Piniecki) 166 2.2.3.1. Zapobieganie zanieczyszczeniom w łańcuchach dostaw 167 2.2.3.2. Zrównoważone wykorzystanie zasobów w wirtualnych łańcuchach dostaw 175 2.2.3.2.1. Strategie ogólnobiznesowe a środowisko 182 2.2.3.2.2. Struktura organizacyjna zarządzania a wymogi wynikające z polityki środowiskowej 187 2.2.3.3. Łagodzenie skutków oraz adaptacja do zmian klimatu 195 2.2.3.3.1. Zmiany klimatyczne 195 2.2.3.3.1.1. Efekt cieplarniany 195 2.2.3.3.1.2. Degradacja ozonosfery 198 2.2.3.3.2. Adaptacja do zmian klimatu 200 2.2.3.4. Ochrona środowiska, różnorodność biologiczna i przywracanie siedlisk przyrodniczych 205 2.2.4. Praktyki biznesowe i aspekty współpracy z klientami w łańcuchach dostaw (Marek Kasperek) 215 2.2.4.1. Uczciwe praktyki biznesowe w łańcuchach dostaw 215 2.2.4.2. Problemy konsumenckie w łańcuchu dostaw 232 2.2.4.3. Tendencje praktyk biznesowych i współpracy z klientami w badanych firmach 249 2.2.5. Zaangażowanie firm łańcucha dostaw w sprawy lokalnej społeczności (Danuta Kisperska-Moroń) 251 2.2.5.1. Wspólnota firm ze społecznością lokalną 251 2.2.5.2. Aktualne tendencje wspierania lokalnej społeczności przez polskie firmy 253 2.2.5.3. Podstawowe obszary wsparcia lokalnej społeczności wśród badanych firm 257 2.2.5.4. Działania w zakresie rozwoju lokalnych społeczności 261 Rozdział 3. Ryzyko i niepewność w łańcuchach dostaw (Edyta Klosa) 266 3.1. Determinanty podatności łańcuchów dostaw na zakłócenia 266 3.2. Definiowanie niepewności i ryzyka w kontekście łańcucha dostaw 270 3.3. Źródła, przyczyny, rodzaje i skutki ryzyka w tradycyjnych i wirtualnych łańcuchach dostaw 278 3.4. Wytyczne dla potrzeb zarządzania ryzykiem w wirtualnym łańcuchu dostaw 284 Podsumowanie (Danuta Kisperska-Moroń) 295 Literatura 299 Spis rysunków 311 Spis tabel 319 Informacje o autorach 323