Modelowanie warunków termicznych chłodniczego przewozu żywności
W rozprawie przedstawiono czynniki kształtujące jakość żywności w ogniwie transportowym łańcucha żywnościowego. Z wykonanego przeglądu literatury wynika, iż na jakość żywności szybko i łatwo psującej się najbardziej wpływa temperatura. Według S. Estrada-Flores odstępstwa od optymalnej temperatury podczas transportu są miarą zagrożenia konsumenta. Analizując aktualny stan wiedzy stwierdzono, iż uzasadnione jest opracowanie narzędzi obliczeniowych umożliwiających wyznaczenie temperatury ładunku. Uznano, że wskazane jest wykonanie programów obliczeniowych umożliwiających wyznaczenie: – rozkładu temperatury w ładunku, – średniej temperatury ładunku. Przy tworzeniu programu do wyznaczenia rozkładu temperatury wykorzystano równanie przewodnictwa ciepła w stanie nieustalonym. W równaniu tym uwzględniono wewnętrzne źródła ciepła. Wymianę ciepła pomiędzy powietrzem cyrkulującym w nadwoziu a ładunkiem opisano równaniem energii. Wymienione równanie uzupełniono zależnościami wyrażającymi warunki brzegowe. Do rozwiązania opracowanego układu równań wykorzystano metodę elementów skończonych. Wykonany program obliczeniowy poddano walidacji metodą empiryczną. W tym celu zbudowano stanowisko modelowe składające się z nadwozia izotermicznego i samochodowego agregatu chłodniczego. Przygotowano układ pomiarowy oraz dobrano ładunek testowy. Ładunek ten stanowiła woda destylowana zamknięta w jednolitrowych kartonach do pakowania mleka. Przeprowadzone testy dla różnych sytuacji eksploatacyjnych potwierdziły dobrą zgodność wyników uzyskanych z programu obliczeniowego z wynikami otrzymanymi z eksperymentów fizycznych. Drugi z wymienionych programów zbudowano, bazując na równaniach bilansu cieplnego. Program ten przeszedł również pomyślnie procedury walidacyjne. Pierwszy z omówionych programów umożliwia uwzględnienie wpływu mostków ciepła w ścianach nadwozia izotermicznego na rozkład temperatury w ładunku. Dlatego opracowano procedury umożliwiające wykrywanie i ocenę mostków ciepła w elementach konstrukcyjnych nadwozia. Procedury te mają zastosowanie nie tylko do generacji danych wejściowych do obliczeń, ale również umożliwiają poprawę stanu nadwozia. W zakończeniu pracy wskazano kierunki dalszych badań, związanych z rozszerzeniem zakresu stosowalności opracowanych modeli.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7143-840-0
- ISBN druku: 978-83-7143-840-0
- Liczba stron: 114
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI STRESZCZENIE 5 WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ 6 WSTĘP 7 1. WYMAGANIA ZWIĄZANE Z TRANSPORTEM ŻYWNOŚCI 8 1.1. Czynniki kształtujące jakość żywności łatwo i szybko psującej się 8 1.1.1. Pojęcie jakości 8 1.1.2. Wpływ temperatury na stan cech jakościowych żywności 9 1.2. Transport jako ogniwo w obrocie żywnością 20 1.2.1. Struktura łańcucha chłodniczego oraz ogniwa transportowego 20 1.2.2. Bilans energii 22 1.2.3. Środki techniczne zapewniające utrzymanie zadanej temperatury podczas transportu 25 2. PRZEGLĄD SPOSOBÓW OPISU ZMIAN TEMPERATURY ŁADUNKU PODCZAS TRANSPORTU ORAZ STANU NADWOZIA ŚRODKA TRANSPORTU W TRAKCIE EKSPLOATACJI 31 2.1. Sposoby opisu zmian temperatury ładunku 31 2.2. Prace analizujące wpływ zmian stanu nadwozia chłodniczego na warunki przewozu żywności 35 2.3. Wnioski wynikające z analizy dotychczasowego stanu wiedzy 38 3. SFORMUŁOWANIE PODJĘTEJ PROBLEMATYKI BADAWCZEJ 39 4. MODELOWANIE ROZKŁADU TEMPERATURY W CHŁODZONYM ŁADUNKU 44 4.1. Modele opisane w literaturze 44 4.2. Propozycja autorskiego modelu obliczeniowego 45 4.3. Charakterystyka metody rozwiązania modelu obliczeniowego 48 5. SPRAWDZENIE OPRACOWANEGO PROGRAMU OBLICZENIOWEGO 51 5.1. Wybór techniki walidacji 51 5.2. Charakterystyka testowego nadwozia chłodniczego 53 5.3. Struktura układu pomiarowego 55 5.4. Wybór ładunku do testu 55 5.5. Metodyka pomiarów 58 5.6. Analiza wyników obliczeń i eksperymentów fizycznych 59 5.6.1. Walidacja założenia o dwuwymiarowym rozkładzie temperatury 59 5.6.2. Walidacja wykonanego programu obliczeniowego 60 5.7. Ocena zgodności wyników obliczeń z danymi eksperymentalnymi 72 6. MODEL DYSKRETNY CHŁODNICZEGO ŚRODKA TRANSPORTU 74 6.1. Struktura modelu 74 6.2. Porównanie autorskiego modelu obliczeniowego z modelami literaturowymi 78 6.3. Walidacja programu obliczeniowego 79 6.4. Przykłady wykorzystania programu obliczeniowego 82 6.5. Uwagi o wykonanym programie obliczeniowym 87 7. OCENA WPŁYWU ELEMENTÓW KONSTRUKCYJNYCH NADWOZIA I JEGO EKSPLOATACJI NA DOKŁADNOŚĆ MODELOWANIA 88 7.1. Wprowadzenie 88 7.2. Charakterystyka procedur 89 7.3. Efekty zastosowania wybranych procedur diagnostycznych 96 8. KIERUNKI DALSZYCH BADAŃ 102 9. PODSUMOWANIE 104 LITERATURA 106 SUMMARY 113