MENU

Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Wyd. 2.

(eBook)

Perspektywa globalna i lokalna

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2014

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Ewa Jarosz

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 73,50 zł
51,45
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Wyd. 2.

Praca stanowi pierwszą w polskiej literaturze naukowej próbę kompletnego ukazania problematyki niezwykle ważnej – krzywdzenia dzieci. Autorka zjawisko krzywdzenia dzieci ukazuje w perspektywie historycznej i jednocześnie pokazuje, jak zagadnienie to wygląda współcześnie. Autorka dokonała typologizacji zjawiska. Wyodrębniła krzywdzenie dziecka jako normę obyczajową i akceptowaną praktykę społeczną; krzywdzenie dziecka jako problem moralno-społeczny; krzywdzenie dziecka jako problem prawny; krzywdzenie dziecka jako problem polityczny. Dzięki wielostronnemu i wieloaspektowemu ujęciu problematyki praca ma charakter interdyscyplinarny, choć przede wszystkim mieści się w zakresie pedagogiki społecznej.

Nagroda im. Profesor Ireny Lepalczyk
za pracę badawczą z zakresu pedagogiki społecznej
pt. „Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna”. Wyd. 1.
przyznana przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź, 19 listopada 2009 r.
oraz
Nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
za wybitne osiągnięcia naukowe w roku 2009.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE
Dziecko krzywdzone – społeczny, moralny i polityczny wymiar zagadnienia . . . 1
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE
1. Dzieciństwo globalne i lokalne. Perspektywy teoretyczne w analizie
problemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
1.1. Globalne i lokalne konteksty sytuacyjne „dziecka krzywdzonego” . . . . . .13
1.2. Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na tle pojęć, koncepcji i teorii
pedagogicznych oraz socjologicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
2. Ochrona dziecka krzywdzonego w perspektywie pedagogiki społecznej . . . .31
2.1.Tematyka dziecka krzywdzonego w pedagogice społecznej . . . . . . . . . . . .31
2.2. Problematyka ochrony dzieci przed krzywdzeniem na tle
podstawowych myśli i pojęć pedagogiki społecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
3. Metodologiczne aspekty podejmowanych analiz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
3.1. Charakter badań, ich przedmiot i cel oraz przyjęte perspektywy
badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
3.2. Kierunki i sposoby postępowania badawczego – problemy badawcze
i metody badań. Antycypacje badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
ROZDZIAŁ I
Sytuacja dzieci i ich złe traktowanie
w perspektywie historyczno-antropologicznej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
1. Dzieciństwo i krzywdzenie dzieci na tle cech kultur i epok . . . . . . . . . . . . . . .62
2. Szanse przeżycia dzieci w różnych warunkach kulturowych i czasowych
– prawo do życia jako podstawowy wskaźnik sytuacji życiowej dzieci
i traktowania ich przez dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
2.1. Motywy społeczno-biologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
2.2. Motywy wierzeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
2.3. Ograniczanie dzieciobójstwa w perspektywie historii . . . . . . . . . . . . . . . .72
2.4. Szanse dzieci na przeżycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
3. Porzucanie, oddawanie i handel dziećmi w perspektywie dziejów
społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
3.1. Motywy porzucania dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
3.2. Zakres i formy zjawiska pozbywania się dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
3.3. Dzieci jako żywy towar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
4. Idee i praktyka wychowawcza jako obszary krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . .80
4.1. Obraz dziecka jako „złego” – motywy karania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
4.2. Historia „używania” kar fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
4.3. Kontestacja kar fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
4.4. Przełom w wychowawczym stosunku do dziecka. Krzywdzenie dzieci
poprzez praktyki wychowawcze – poglądy XX-wieczne a rzeczywistość . . . .88
5. Sytuacja dziecka i jego relacje z dorosłymi – próba systematyzacji
historyczno-kulturowych trendów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
6. Społeczno-polityczny kontekst współczesnego zainteresowania
zjawiskiem krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
7. Eksplikacja występowania zjawiska krzywdzenia dzieci w dziejach
społecznych – próba syntezy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
ROZDZIAŁ II
Geneza i główne nurty w badaniach i analizach zjawiska
krzywdzenia dzieci do końca XX wieku
1. Ogólny kontekst rozwoju społecznego i naukowego zainteresowania
dzieckiem krzywdzonym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
2. Zainteresowanie różnych dyscyplin naukowych zjawiskiem krzywdzenia
dzieci – geneza i rozwój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
2.1. Prekursorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
2.2. Początki naukowej kariery zjawiska krzywdzenia dzieci – battered
child syndrome . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
3. Badania i analizy zjawiska krzywdzenia dzieci do końca XX wieku . . . . . . .118
3.1. Profil badań nad krzywdzeniem dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
3.2. Podejścia metodologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
3.3. Definicje i mechanizmy zjawiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
3.4. Intensywność i kierunki rozwoju wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
4. Problem krzywdzenia dzieci w nauce polskiej w latach 70. i 80. . . . . . . . . . .126
5. Naukowy a publiczny obraz problemu krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . .131
6. Krzywdzenie dzieci jako problem transkulturowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
ROZDZIAŁ III
Instytucjonalizacja i profesjonalizacja działań ochrony dzieci
przed krzywdzeniem
1. Ogólny zarys rozwoju instytucjonalizacji ochrony dzieci przed
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138
2. Początki działań społecznych wobec dzieci krzywdzonych . . . . . . . . . . . . . . .142
2.1. Obraz ogólny historii działań na rzecz ochrony dzieci . . . . . . . . . . . . . . .142
2.2. Wczesne działania – ratowanie dzieci porzuconych . . . . . . . . . . . . . . . . .143
2.3. Pojawienie się regulacji i innych form instytucjonalizacji oraz ich kontekst 147
3. Początki i rozwój instytucjonalizacji ochrony dzieci przed krzywdzeniem .149
3.1. Pierwsze inicjatywy w sprawie dzieci maltretowanych przez rodziców 149
3.2. Społeczne ruchy obrony dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
3.3. Międzynarodowe regulacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154
3.4. Nurty instytucjonalizacji i profesjonalizacji ochrony dzieci przed
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
4. Ewolucja współczesnych strategii i form działań wobec problemu
krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
4.1. Ogólne stanowiska w sprawie działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem 160
4.2. Dyskusja nad skutecznością działań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
4.3. Systematyzacja współczesnych działań ochrony dzieci przed
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
5. Krytyka działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem podejmowanych do
końca XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
ROZDZIAŁ IV
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie globalnym
– prawo, regulacje i inicjatywy międzynarodowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
1. Konwencja o Prawach Dziecka jako uniwersalny zbiór standardów
ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
1.1. Ogólne idee i zasady praw dziecka wyrażane w Konwencji o Prawach
Dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
1.2. Ogólne idee Konwencji a ochrona dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . .183
1.3. Bezpośrednie komentarze Konwencji w kwestii ochrony dzieci przed
krzywdzeniem oraz ich interpretacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
2. Następstwa Konwencji o Prawach Dziecka – dokumenty i raporty
sekwencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
2.1. Raport Komitetu Praw Dziecka ONZ o przemocy wobec dzieci
z 2001 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
2.2. Problem kar fizycznych – Komentarz Ogólny nr 8 Komitetu Praw
Dziecka ONZ i inne inicjatywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198
2.3. Światowy raport o przemocy wobec dzieci z 2006 roku . . . . . . . . . . . . . .202
3. Działania i rekomendacje globalnych organizacji wobec kwestii
krzywdzenia dzieci w rodzinie – UNICEF i WHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
3.1. UNICEF wobec kwestii krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
3.2. Krzywdzenie dzieci w perspektywie problemów ogólnoświatowego
zdrowia – stanowisko WHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
ROZDZIAŁ V
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie regionalnym –
Rada Europy i Unia Europejska wobec kwestii krzywdzenia dzieci
1. Problem krzywdzenia dzieci w polityce europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
2. Kwestie krzywdzenia dzieci w podstawowych dokumentach wspólnoty
europejskiej na temat praw człowieka, dziecka i rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . .238
3. Szczegółowe instrumenty ochrony dzieci przed krzywdzeniem –
rekomendacje Rady Europy i Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
4. Inne źródła standardów europejskich w zakresie ochrony dzieci przed
krzywdzeniem – raporty, sprawozdania, komunikaty, programy unijne
i pozarządowe inicjatywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
5. Obraz i perspektywy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Europie . . . . .271
ROZDZIAŁ VI
Współczesne naukowe standardy na temat krzywdzenia dzieci
jako argumentacja i ukierunkowanie działań społecznych
1. Uwagi wprowadzające: Czy można ograniczać zjawiska krzywdzenia dzieci? .279
2. Ewolucja rozumienia pojęcia: „krzywdzenia dziecka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281
3. Epidemiologia – powszechność zjawiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
4. Etiologia krzywdzenia dziecka w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286
5. Znaczenie zjawiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
6. Przeciwdziałanie zjawisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
7. Współczesna wiedza a społeczna świadomość i działania wobec
problemu krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302
ROZDZIAŁ VII
Tworzenie lokalnych systemów ochrony dzieci przed
krzywdzeniem – obszary, rozwiązania i zasady
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
1. Profilaktyka zjawiska i przypadków krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . .307
1.1. Podstawowe kierunki profilaktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
1.2. Charakter i ogólne zasady współczesnej profilaktyki zjawiska
krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314
1.3. Organizowanie profilaktyki w środowisku lokalnym . . . . . . . . . . . . . . . .317
1.4. Poziomy działań profilaktycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .319
2. Interwencje wobec przypadków krzywdzenia dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . .334
2.1. Wykrywanie przypadków krzywdzenia dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
2.2. Zgłaszanie przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339
2.3. Diagnoza – rozpoznawanie sytuacji dziecka i rodziny . . . . . . . . . . . . . . .343
2.4. Projekt działań i ich realizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .346
2.5. Działania postinterwencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
2.6. Działanie na rzecz dorosłych ofiar krzywdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
2.7. Formalno-prawna ochrona dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
3. „Ideologia” współczesnych systemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem .350
4. Pryncypia działań – synteza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .354
ROZDZIAŁ VIII
Idea zintegrowanej wielosektorowości działań w lokalnym
systemie ochrony dzieci przed krzywdzeniem
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361
1. Podmioty i elementy działań wielosektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
1.1. Sektor społeczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
1.2. Sektor zdrowotny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363
1.3. Sektor prawny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
1.4. Sektor edukacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .365
1.5. Sektor polityczny i władze lokalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
1.6. Organizacje pozarządowe i stowarzyszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
1.7. Sektor mass mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370
1.8. Spoleczność wyznaniowa i jej instytucje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370
2. Zasady prowadzenia działań wielosektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
3. Współdziałanie wielosektorowe – istota, cele i poziomy realizacji . . . . . . . . .375
4. Czynniki utrudniające zintegrowaną działalność wielosektorową . . . . . . . . .386
5. Determinanty efektywności współdziałania międzysektorowego:
rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
ROZDZIAŁ IX
Bezpośredni kontekst tworzenia lokalnych systemów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem – warunki na poziomie państwowym
1. Ogólny kontekst rozwoju lokalnych systemów ochrony dzieci przed
krzywdzeniem w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .401
2. Standardy prawa polskiego określające zachowania wobec dzieci jako
przestępstwo lub wykroczenie krzywdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .406
3. Standardy prawne dotyczące podejmowania działań wobec sytuacji
krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .410
4. Krytyka i potrzeby modyfikacji prawnej ochrony dzieci przed
krzywdzeniem w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .417
5. Standardy prawa i rozporządzenia na temat charakteru pomocy
i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419
6. Programy państwowe jako źródła standardów na temat charakteru
działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . .425
7. Inne dokumenty, programy i procedury państwowe na temat standardów
i zasad działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . .432
8. Propozycje polskich ekspertów, badaczy i praktyków na temat standardów
działań i tworzenia systemu ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . .437
9. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .443
ROZDZIAŁ X
Finalna synteza – model tworzenia lokalnych systemów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem
1. Introdukcja. Metodologiczny kontekst propozycji modelu . . . . . . . . . . . . . . .445
2. Model tworzenia i modernizowania lokalnego systemu ochrony dzieci
przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .451
3. Komponenty Modelu – treść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .453
– założenia systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .453
– zasady działania systemu i jego aktywności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .457
– obszary działań systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .461
– zadania systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .465
– metodyka tworzenia systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .468
4. Obszary badawczej aktywności lokalnego systemu ochrony dzieci przed
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .472
4.1. Trudności w doborze wskaźników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .476
4.2. Identyfikacja lokalnych czynników ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .479
4.3. Problemy ewaluacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .482
SŁOWO KOŃCOWE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .487
BIBLIOGRAFIA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494
ANEKS
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .540
INDEKS NAZWISK
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .546
ABSTRACT
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .555
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

16,00 zł
20,00 zł

Deficyty w rozwoju somatycznym i motorycznym dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku

Głównym problemem podjętym w pracy była identyfikacja deficytów w rozwoju somatycznym i motorycznym osób z dysfunkcją wzroku (DW), na podstawie oceny zmian podstawowych cech budowy ciała, a także kondycyjnych i koordynacyjnych zdol...
10,08 zł
12,60 zł

Jak kochać dziecko

Poradnik dla rodziców zawierający wiele cennych rad i informacji dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego oraz wychowywania dzieci w każdym wieku: od noworodka do nastolatka. Jego autor – Janusz Korczak – to nie tylko gruntownie...
3,12 zł
4,00 zł

Język niemiecki dla dzieci. Pierwsze słówka. Ćwiczenia. 6-8 lat

Różnorodne ćwiczenia oraz słowniczek ułatwiające naukę języka niemieckiego w nauczaniu początkowym. Opierają się na wykorzystaniu pamięci wzrokowej. Za pomocą tej książki dziecko pozna pierwsze słówka dotyczące tematów: ESSEN, WILD...
18,20 zł
26,00 zł

Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci

Małgorzata Zabłocka prezentuje autorski program wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych oraz wyniki badania jego skuteczności. Program ten adresowany jest do dzieci w wieku 10–12 lat. Jego podstawę stanowi poznawcze podejście do roz...
37,80 zł
42,00 zł

Prawo i psychologia w ochronie zdrowia

Książka porusza zagadnienia dotyczące aktualnych regulacji prawnych w ochronie zdrowia, zarówno w zakresie organizacji podmiotów opieki zdrowotnej, jak i praw pacjenta czy praw lekarza i jego zobowiązań wobec pacjenta.
26,09 zł
29,99 zł

Księga dzieci

Dzieci są spontaniczne, zachowują się swobodnie. Są radosne i gotowe do zabawy, twórcze. Nasza kultura przejawia skłonność do patrzenia na dzieciństwo przez różowe okulary i nostalgiczne wspomnienia. Prawda wygląda jednak tak, że wychowan...
29,06 zł
38,74 zł

Pomoc dzieciom w działalności Rady Głównej Opiekuńczej w latach 1915 –1921

Rada Główna Opiekuńcza powstała w grudniu 1915 r. w Warszawie. Swoją działalnością objęła wówczas część Królestwa Polskiego, którą okupowali Niemcy. Była jedną z największych na ziemiach polskich organizacji samopomocy społ...
141,96 zł
169,00 zł

Wolność myśli sumienia i wyznania dziecka jako fundamentalne prawo człowieka

Publikacja porusza jeden z najbardziej spornych tematów, czyli prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania dziecka w Polsce. Wskazuje na odrębności i dysproporcje w widzeniu pozycji i zdolności dziecka do korzystania z tego prawa w doktrynie pr...
76,50 zł
85,00 zł

Gwarancje ochrony zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków niepieniężnych

W publikacji zbadano, czy przepisy regulujące administracyjne postępowanie egzekucyjne zapewniają zobowiązanemu odpowiednią ochronę w toku postępowania zmierzającego do przymusowego wykonania obowiązków o charakterze niepieniężnym. Autorka omawi...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!