MENU

Ochrona klienta na rynku ubezpieczeniowym. Studium publicznoprawne

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2019

  • Autor: Aldona Piotrowska

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 60,00 zł
42,00
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Scholar - oficjalny sklep

Ochrona klienta na rynku ubezpieczeniowym. Studium publicznoprawne

Książka Aldony Piotrowskiej stanowi ciekawe opracowanie trudnego zagadnienia. Zawarte w niej twierdzenia są właściwie uzasadnione, ale jednocześnie prowokują do dyskusji. Szczególnie cenne są przedstawione w pracy uwagi de lege ferenda wskazujące na niedoskonałości obowiązujących uregulowań dotyczących publicznoprawnej ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym. Dzięki uwzględnieniu w jak najszerszym zakresie propozycji zawartych w prezentowanej pracy, prawo dotyczące analizowanych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej na rynku ubezpieczeniowym może stać się bardziej uporządkowane i spójne oraz bezpieczne dla klienta i całego rynku finansowego.
z recenzji prof. dr hab. Anny Walaszek-Pyzioł

Zakreślone przez Autorkę tezy ocenić należy jako wychodzące naprzeciw dynamicznym procesom zmian natury ekonomicznej na rynkach ubezpieczeniowych i finansowych. […] Aldona Piotrowska sformułowała ciekawe i nowatorskie tezy, a następnie – po przeprowadzeniu szerokiej analizy – wykazała ich prawdziwość. Szczególnie cennym elementem opracowania jest zrekonstruowanie modelu ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym. Osiągnięcie to pozwala spojrzeć na całokształt podjętej problematyki z nowej perspektywy, która zasadza się na afirmacji postępującego stopnia ingerencji norm publicznoprawnych w stosunki prawne uczestników rynku ubezpieczeniowego, stanowiące wszak przez wiele lat domenę prawa prywatnego. Spojrzenie takie stanowić będzie inspirację dla dalszych badań przedmiotowego zagadnienia, służąc niewątpliwie za punkt wyjścia dla kolejnych opracowań z tego zakresu.
z recenzji dr hab. Katarzyny Małysy-Sulińskiej

Aldona Piotrowska – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Publicznego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Członek Association Internationale de Droit des Assurances (AIDA) oraz Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej. Wykładowca Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej. Radca prawny. Autorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu publicznego prawa gospodarczego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
Wykaz ważniejszych skrótów 11
Wstęp  17
1. Rola administracji gospodarczej w kształtowaniu ładu na rynku finanso¬wym – nowa równowaga między administrującym a administrowanymi  27
1.1. Geneza zmian roli administracji gospodarczej  27
1.2. Aksjologiczne uwarunkowania tworzenia instrumentów ochrony klien¬tów instytucji finansowych. Dobro wspólne a wartości prawnie chronione 30
1.3. Determinanty prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych   38
1.4. Funkcje instytucji finansowych a tzw. usługi hybrydowe  46
1.5. Ryzyko gospodarcze a zmiana roli administracji gospodarczej   53
1.6. Podsumowanie  58
2. Ochrona klientów na rynku ubezpieczeniowym jako zadanie publiczne  60
2.1. Pojęcie zadania publicznego   60
2.2. Nowy paradygmat regulacyjny i nadzorczy – tzw. konsensus bazylejski   81
2.3. Konsument jako podmiot polityki konsumenckiej   83
2.4. Pojęcie i normatywne znaczenie klauzuli generalnej interesu publicznego w regulacjach dotyczących rynku ubezpieczeniowego  91
2.4.1. Interes publiczny jako przesłanka działań administracji  91
2.4.2. Interes ubezpieczających, ubezpieczonych, uprawnionych z umów ubezpieczenia, uposażonych lub beneficjentów, jako przesłanka działań organów administrujących  93
2.4.3. Interes publiczny w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów 102
2.5. Podsumowanie  103
3. Pojęcie klienta w relacjach z przedsiębiorcą na rynku ubezpieczeniowym  106
3.1. Klient jako podmiot ochrony w rozporządzeniach ustanawiających Eu¬ropejskie Urzędy Nadzoru 106
3.2. Klient jako podmiot ochrony w dyrektywach i rozporządzeniach sekto¬rowych 110
3.3. Podmioty ochrony w regulacjach krajowych w Polsce  122 
3.4. Pojęcia klienta i konsumenta w wybranych porządkach prawnych państw UE po implementacji dyrektywy IDD 142 
3.5. Uczestnik rynku finansowego – podmiot ochrony czy podmiot admini¬strowany? 144 
3.6. Instytucja finansowa jako podmiot administrowany 148 
3.7. Podsumowanie  160 
4. Otoczenie instytucjonalne ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym 164 
4.1. Zagadnienia wprowadzające 164 
4.2. ESNF  172 
4.2.1. Geneza, struktura organizacyjno-prawna oraz cele  172 
4.2.2. Rozkład kompetencji nadzorczych w ramach ESNF i zakres pod¬miotowy stosunków prawnych nadzoru  180 
4.3. Europejska Sieć Konkurencji (European Competition Network) i sieć Eu¬ropejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net)  185 
4.4. Rzecznik finansowy  190 
4.5. Organy ochrony danych osobowych – wzmianka  191 
4.6. Inne organy oraz podmioty wykonujące funkcje administracji  194 
4.7. Podsumowanie  197 
5. Istota i cechy publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym  199 
5.1. Istota publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym 199 
5.1.1. Obowiązek publicznoprawny jako instrument ochrony  202 
5.1.2. Prawne formy działania o charakterze władczym oraz instrumenty nieformalne 208 
5.2. Cechy publicznoprawnych materialnoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym  210 
5.3. Model publicznoprawnej ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym  214 
5.4. Klasyfikacja publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku finansowym 218 
5.4.1. Kryterium: realizacja funkcji administracji  218 
5.4.2. Kryterium: stopień imperatywności oddziaływania na przedsię¬biorcę i procesy gospodarcze  223 
5.4.3. Kryterium: źródło powstania danego instrumentu prawnego 225 
5.4.4. Kryterium: moment wystąpienia zagrożenia interesu publicznego  225 
5.4.5. Kryterium: zakres właściwości organu  226 
5.4.6. Kryterium: rodzaj realizowanego celu – instrumenty samoistne i niesamoistne 227 
5.4.7. Kryterium: sposób oddziaływania – bezpośredni lub pośredni  227 
5.5. Podsumowanie  227 
6. Rola informacji w publicznoprawnej ochronie klienta na rynku ubezpie¬czeniowym 232 
6.1. Asymetria informacji w relacjach klient–przedsiębiorca jako przesłanka ochrony klienta 232 
6.2. Podmioty zobowiązane do realizacji obowiązków informacyjnych i cha¬rakterystyka obowiązków informacyjnych 234 
6.3. Publicznoprawne obowiązki informacyjne w relacji klient–przedsiębior¬ca na rynku ubezpieczeniowym 238 
6.3.1. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne 245 
6.3.2. Obowiązki informacyjne dotyczące umowy ubezpieczenia 275 
6.3.3. Obowiązki dotyczące publicznego ujawniania informacji przez zakład ubezpieczeń 280 
6.4. Publicznoprawne obowiązki informacyjne w relacji przedsiębiorca–or¬gan administracji  281 
6.4.1. Publicznoprawne obowiązki informacyjne zakładów ubezpieczeń związane ze współpracą z dystrybutorami ubezpieczeń 282 
6.4.2. Obowiązek udzielenia organowi administracji wyjaśnień i infor¬macji przez przedsiębiorcę  284 
6.4.3. Obowiązki publicznoprawne innych podmiotów jako instrument ochrony klienta 285 
6.5. Przekazywanie informacji przez organ administrujący  288 
6.5.1. Obowiązek informowania obywateli przez administrację  288 
6.5.2. Współpraca informacyjna organów nadzoru i ochrony  292 
6.5.3. Prowadzenie rejestrów przez KNF  300 
6.5.4. Ostrzeżenia publiczne KNF i innych właściwych organów nadzoru  304 
6.5.5. Edukacja finansowa  306 
6.6. Podsumowanie  308 
7. Instrumenty ochrony klientów o charakterze nadzorczym lub reglamen¬tacyjnym, przysługujące KNF jako organowi właściwemu państwa macie¬rzystego  312 
7.1. Pojęcie reglamentacji gospodarczej – wzmianka  312 
7.2. Zezwolenie na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz inne wymogi dotyczące podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na rynku ubezpieczeniowym 315 
7.3. Ochrona klientów na rynku ubezpieczeniowym przez działania nadzor¬cze  329 
7.4. Środki bieżącego nadzoru ubezpieczeniowego KNF stanowiące instru¬menty ochrony klientów  343 
7.4.1. Cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności  344 
7.4.2. Ograniczenie lub zakaz wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży określonych produktów. Zakaz posługiwania się niepra¬widłowym KID 347 
7.4.3. Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej  353 
7.4.4. Zakaz korzystania z usług danego pośrednika ubezpieczeniowego  355 
7.4.5. Sankcje za niewykonanie obowiązku informacyjnego przez zakład ubezpieczeń, dotyczącego współpracy z agentem ubezpieczenio¬wym 356 
7.4.6. Sankcje za niewykonanie obowiązku informacyjnego udzielenia organowi administracji przez przedsiębiorcę wyjaśnień i informa¬cji  358 
7.4.7. Sankcje za naruszenie przez dystrybutorów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych obowiązków lub wymogów dotyczących umów ubezpieczenia, określone w u.d.u.  363 
7.4.8. Sankcje za naruszenie przez dystrybutorów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych innych obowiązków i wymogów określonych w u.d.u. 365 
7.4.9. Ubezpieczeniowe normy ostrożnościowe i nadzór nad ich prze¬strzeganiem  368 
7.4.10. Zakaz outsourcingu funkcji należących do systemu zarządzania oraz podstawowych ważnych czynności 375 
7.4.11. Inne obowiązki publicznoprawne przedsiębiorcy jako instrumen¬ty ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym i sankcje za ich naruszenie 376 
7.4.12. Instrumenty nadzoru akcjonariatu zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji  381 
7.4.13. Instrumenty dotyczące likwidacji zakładu ubezpieczeń lub rease¬kuracji 387 
7.5. Niewładcze instrumenty działania KNF  388 
7.5.1. Rekomendacje i wytyczne KNF dla sektora ubezpieczeniowego 388 
7.5.2. Indywidualne wystąpienia nadzorcze, wskazania informacyjne oraz zalecenia KNF. Polubowne załatwianie sporów 391 
7.6. Podsumowanie  397 
8. Instrumenty ochrony klienta przysługujące organowi nadzoru państwa przyjmującego oraz instrumenty przysługujące Europejskim Urzędom Nadzoru  401 
8.1. Instrumenty nadzoru „zależne”, tzw. instrumenty delegowane, instru¬menty samodzielne . 401 
8.2. Inne instrumenty przysługujące właściwym organom państwa przyjmu¬jącego 406 

           8.2.1. Monitorowanie rynku i praktyk przedsiębiorców  406 
8.2.2. Publikacja decyzji właściwych organów w sprawie naruszeń  408 
8.3. Instrumenty i uprawnienia unijne przysługujące Europejskim Urzędom Nadzoru i ERRS  409 
8.3.1. Ostrzeżenia i zalecenia Europejskiej Rady Ryzyka Systemowego (ERRS) 412 
8.3.2. Zalecenia, wytyczne, wiążące standardy techniczne EUN  414 
8.3.3. Instrumenty stosowane w sytuacjach nadzwyczajnych  419 
8.3.4. Instrumenty prawne przysługujące EIOPA  426 
8.4. Podsumowanie  430 
9. Instrumenty ochrony klienta, przysługujące krajowym, samoistnym or¬ganom ochrony – wzmianka  432 
9.1. Instrumenty ochrony konsumenta stosowane przez Prezesa UOKiK  432 
9.1.1. Instrumenty nadzoru stosowane przez Prezesa UOKiK jako instru¬menty ochrony zbiorowych interesów konsumentów  435 
9.1.2. Szczególne działania informacyjne Prezesa UOKiK  456 
9.1.3. Istotny pogląd w sprawie  459 
9.2. Instrumenty ochrony konsumenta stosowane przez powiatowego rzecz¬nika praw konsumentów  461 
9.3. Instrumenty ochrony klienta przysługujące rzecznikowi finansowemu  462 
9.4. Podsumowanie  465 
Zakończenie  468 
Bibliografia  483
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

51,60 zł
60,00 zł

Utrzymywanie czystości w wielkich miastach Prus Królewskich XVI-XVIII wieku. Studium z dziejów kult

Kwestie związane ze stanem sanitarnym i utrzymywaniem czystości w miastach Prus Królewskich XVI–XVIII w., mimo że należy uznać je za istotne z punktu widzenia funkcjonowania dawnych organizmów miejskich, nie mają do tej pory osobneg...
150,36 zł
179,00 zł

Uprawnienia organizacyjne obligatariuszy. Studium cywilnoprawne ze szczególnym uwzględnieniem pozasądowej restrukturyzacji zobowiązań z obligacji

Uprawnienia organizacyjne obligatariuszy mają kluczowe znaczenie dla nadzoru nad kondycją finansową emitenta oraz pozasądowej restrukturyzacji zobowiązań z obligacji w przypadku pogarszającej się sytuacji emitenta. W praktyce pozasądowa restrukturyzacj...
141,96 zł
169,00 zł

Klauzula porządku publicznego jako instrument ochrony materialnoprawnych interesów i wartości fori

W każdym państwie prawo zna instrumenty, których celem jest ochrona szczególnych interesów i wartości własnego porządku prawnego. W obszarze prawa prywatnego, takim instrumentem jest klauzula porządku publicznego (ordre public, pub...
68,40 zł
76,00 zł

Prawo gospodarcze. Aspekty publicznoprawne

Podręcznik obejmuje całość zagadnień związanych z jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi prawa, określaną jako publiczne prawo gospodarcze lub administracyjne prawo gospodarcze, tj. m.in.: • genezę interwencjonizmu państwa w gospodarkę, &b...
22,50 zł
25,00 zł

Student i absolwent kierunku administracja na rynku pracy

"(...) Przedstawione opracowania pod względem merytorycznym odpowiadają tematom określonym w tytułach i spełniają warunki opracowań naukowych. Spełniają również podstawowe wymogi formalno-edytorskie. Według mojej oceny, publikacja przedstaw...
22,50 zł
25,00 zł

Ochrona zdrowia konia

Oczekując od koni gotowości do wszechstronnej pracy, coraz większy nacisk kładziemy na prawidłową opiekę nad nimi i ich zdrowie. Wzrost zainteresowania końmi powoduje powiększanie się grona osób zajmujących się nimi zawodowo. Właśnie do nich kie...
54,24 zł
60,27 zł

Mikrokosmos "człowieka poczciwego" według Mikołaja Reja . Studia z antropologii kultury szlachty polskiej XVI w.

SPIS TREŚCIWSTĘP1. Uzasadnienie podjęcia tematu ............................................................. 132. Przedmiot badań ................................................................................... 213. Cel prac...
75,60 zł
84,00 zł

Ochrona ładu przestrzennego z perspektywy prawno-urbanistycznej

W książce przedstawiono na czym polega ochrona i kształtowanie ładu prze­strzennego zarówno na podstawie przepisów prawnych, jak i z perspektywy urbanistyki i architektury. W publikacji omówiono m.in.:...
170,10 zł
210,00 zł

Bezpieczeństwo i higiena pracy. Środki ochrony indywidualnej w wybranym orzecznictwie sądowym (e-book)

Opracowanie skupia się przede wszystkim na omówieniu polskiego orzecznictwa sądowego w sprawach dotyczących środków ochrony indywidualnej. Książka została podzielona na trzy części.Część pierwsza, ogólna, wprowadza w pr...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!