Psychologia coachingu
Pierwszy podręcznik dotyczący psychologii coachingu, który ¦ łącząc różne teorie psychologiczne ¦ tworzy bazę dla coachingu, mentoringu i uczenia się. Autorzy, prezentując najnowsze tendencje w myśleniu, badaniach i osiągnięciach psychologii coachingu, pokazują, jak indywidualni użytkownicy i organizacje mogą wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Przedstawione w książce przykłady praktycznych rozwiązań opierają się na elementach międzykulturowych, dzięki czemu mają wymiar uniwersalny i znajdują zastosowanie w różnych środowiskach. Omówione zostały tu także kwestie skuteczności stosowania wiedzy psychologicznej w coachingu, mentoringu i uczeniu się, wartości coachingu dla przedsiębiorstwa oraz zagadnienia dotyczące etyki i kompetencji osób prowadzących coaching.
Publikacja jest adresowana do studentów studiów społecznych, szczególnie psychologii i pedagogiki, terapeutów różnych orientacji, trenerów i konsultantów, specjalistów i menedżerów działów personalnych, kadry zarządzającej, a także czytelników zainteresowanych formami pomocy edukacyjnej dla osób dorosłych.
Książka autorstwa Lawa, Ireland i Hussaina jest przykładem opracowania problematyki coachingu z perspektywy wiedzy psychologicznej. To całkiem udana próba integrowania istniejącej wiedzy w tym obszarze i pokazania czym jest coaching z perspektywy jednostki i perspektywy organizacji. Dodatkową zaletą książki są liczne przykłady i ćwiczenia (także w postaci analizy przypadków) ilustrujące metodę coachingu i pozwalające zrozumieć jej specyficzny charakter.
Z recenzji prof. Elżbiety Hornowskiej
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-011-6381-5
- ISBN druku: 978-83-011-6381-5
- Liczba stron: 298
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 11 Przedmowa 15 Podziękowania 17 Rozdział 1. Wprowadzenie 21 Cele 21 Kto jest adresatem tej książki? 21 Co wyróżnia tę książkę spośród innych? 22 Terminologia robocza 23 Próba ujednolicenia terminologii 23 Treść w pigułce 25 Podejście badawcze 27 Dlaczego coaching, mentoring i uczenie się? 27 Jak czytać książkę? 28 Rozdział 2. Czas dojrzewania: coaching, mentoring i psychologia pozytywna 31 Wprowadzenie 31 Rynek coachingu, mentoringu i szkoleń 31 Instytucje naukowe i zawodowe 32 Doradztwo biznesowe i menedżerskie 33 Niezależni praktycy 34 Coache i mentorzy wewnątrz organizacji 34 Doniesienia na temat coachingu 35 Doniesienia na temat mentoringu 35 E-coaching i e-mentoring 36 Teoria wygórowanych oczekiwań 38 Coach-adept, mentor-adept – dopasowanie różnorodności 39 Coaching, mentoring a psychologia 42 Ustalenie celu 44 Rzeczywistość 44 Opcje 44 Wola działania 44 Adaptacja podejścia psychologicznego w coachingu i mentoringu 45 Psychologia pozytywna 46 Podsumowanie i refleksja 52 Rozdział 3. Filozofia i psychologia w coachingu i mentoringu: teoria procesów uczenia się 55 Wprowadzenie 55 Powiązania uczenia się z coachingiem i mentoringiem 55 Coaching i mentoring jako proces uczenia się 56 Psychologia uczenia się 57 Przegląd teorii uczenia się 63 Proces uczenia się 63 Uczenie się oparte na refleksji 66 Teorie konstruktywno-rozwojowe 68 Budowanie znaczenia 71 Zastosowanie psychologii uczenia się w coachingu i mentoringu 74 Podsumowanie i refleksja 78 Rozdział 4. Definicje: psychologia coachingu, coaching, mentoring i uczenie się 81 Wprowadzenie 81 Znaczenie mentoringu 81 Różnice między coachingiem a mentoringiem 82 Definicja coachingu 82 Definicja uczenia się 84 Zastosowanie definicji uczenia się do szkolenia, coachingu/mentoringu 85 Definicja mocnych stron jednostki – wkład psychologii pozytywnej 85 Definicja psychologii coachingu 85 Definicja międzykulturowej psychologii coachingu 86 Podsumowanie i refleksja 87 Rozdział 5. Rola coachingu i mentoringu w powstawaniu uczącej się organizacji i uczącej się wspólnoty 89 Wprowadzenie 89 Wyzwania modernizacji 90 Firma, która się nie uczy 90 Początek 92 Organizacja ucząca się to organizacja kompetentna 93 Psychologia coachingu a pamięć organizacji 95 Rola zespołu kierowniczego 97 Organizacja ucząca się i psychologia uczenia się 99 Kompetencje menedżerskie i wprowadzenie programu coachingu 101 Wprowadzenie programu coachingu w organizacji 103 Poszerzanie kontekstu 106 Społeczne wsparcie dla coachingu i mentoringu 108 Związek między uczeniem się indywidualnym a organizacyjnym 109 Zapotrzebowanie na uczące się społeczności 110 Potrzeba współpracy i partnerskiego podejścia do uczenia się 112 Podsumowanie i refleksja 112 Rozdział 6. Uniwersalna struktura odpowiadająca potrzebom coachingu i mentoringu w zróżnicowanym środowisku międzykulturowym 115 Wprowadzenie 115 Uniwersalna struktura zintegrowana – oparta na zintegrowanych uniwersalnych elementach coachingu i mentoringu międzykulturowego 116 Cykl uczenia się i superwizja a ciągły rozwój zawodowy 117 Uwzględnienie środowiska kulturowego 119 Znaczenie kultury 121 Różnorodność w praktyce coachingu i mentoringu 122 Płynność relacji coach–mentor–adept mentoringu 129 Integrujące kontinuum 129 Międzykulturowa inteligencja emocjonalna 130 Inteligencja w międzykulturowym coachingu/mentoringu a struktura uniwersalna 131 Sfera I. Kompetencje osobiste 132 Sfera II: Kompetencje społeczne 136 Sfera III: Kompetencje kulturowe 139 Sfera IV: Kompetencje zawodowe 142 Metody komunikacji i mechanizm feedbacku 143 Mechanizm feedbacku – ocena przez kolegów feedback 360-stopniowy 145 Podsumowanie i refleksja 147 Rozdział 7. Metody i narzędzia 149 Wprowadzenie 149 Reguła psychologicznego uzasadnienia 150 Model Empsy sytuacji problemowej 150 Model interwencyjny Empsy 151 Poznawcze metody behawioralne 152 Wytyczenie celu 153 Ocena wartości celu 154 Cel SMARTER 154 Ocena emocji adepta coachingu/mentoringu 154 Przewidywanie możliwych przeszkód, problemów 155 Budowanie strategii pokonywania przeszkód, rozwiązywania problemów 155 Przegląd postępów 155 Podejście gestalt 156 Transpersonalny aspekt podejścia gestalt 158 Prymat postawy skupionej na teraźniejszości 158 Paradoksalna teoria zmian 159 Natura oporu 160 Zatrzymanie oporu 162 Metody gestalt 162 Metody supresyjne 162 Metody ekspresyjne 163 Wyjaśnienie i przełożenie 163 Identyfikacja i działanie 164 Techniki integracji 164 Dychotomia top dog–underdog 165 Reguły coachingu gestalt 166 Podejścia narracyjne 167 Pejzaż aktywności 169 Pejzaż świadomości 170 Rozmowy uzewnętrzniające 171 Odtworzenie historii 172 Rozmowa odpamiętująca 173 Ponowne opowiadanie zewnętrznego świadka 174 Ceremonia definiująca (społeczność) – ponowne powtórzenie opowiadania 174 Postawa i stanowisko narracyjnego coacha 175 Powrót do modelu GROW 177 Narzędzia uniwersalnej struktury zintegrowanej 178 Coaching poza ramami (coaching off-piste) 178 Rozwijanie wrażliwości kulturowej 179 Łączenie celów indywidualnych i grupowych 181 Uczenie się funkcjonowania w stanie przejściowym 181 Przekraczanie celów 182 Wkraczanie w pozajęzykową sferę znaczeń 182 Etapy życia 183 Proroctwa i sfera nadprzyrodzona sprzyjające twórczej postawie 183 Podsumowanie i refleksja 184 Rozdział 8. Nieustający rozwój, zasoby przydatne do nauki i ćwiczenia praktyczne 187 Wprowadzenie 187 Trening UIF i nieustający rozwój 187 Dziennik podróży 189 Adaptacja oceny wyjściowej dla wszystkich uczestników 190 Otwartość i płynność ról 190 Ćwiczenia w uczeniu się 193 Identyfikacja negatywnych doświadczeń w uczeniu się 193 Identyfikacja czynników psychologicznych 193 Wybór interwencji 194 Ćwiczenia gestalt 194 Poziom I: Ćwiczenia Ja–Ty 194 Poziom II: Świadomość ciągłości 196 Poziom III: Ćwiczenia top dog–underdog 199 Ćwiczenia narracyjne 200 Rozmowa „re-autoryzująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę 200 Rozmowa „odpamiętująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę 202 Ćwiczenie grupowe – powtórzenie historii przez niezależnego świadka 204 Ceremonia definiowania (społeczność) – powtórzenie powtórzenia historii 206 Psychodrama narracyjna – ćwiczenia fizyczne 206 Przepływ 207 Acting out (rozładowanie) 208 Podsumowanie i refleksja 211 Rozdział 9. Analiza przykładów 213 Przykład 1: Program coachingu/mentoringu dla służby zdrowia i opieki społecznej 214 Dobór 215 Obowiązkowe szkolenie UIF 216 Wspieranie procesu 216 Początkowa faza uczenia się 217 Dwanaście miesięcy później 217 Dwa lata później 219 Problem funduszy 219 Przykład 2: E-coaching – pilotażowy projekt coachingu transatlantyckiego 220 Zamierzenia i cele e-coachingu 220 Zakres coachingu 221 Selekcja 222 Wyniki e-kwestionariusza ewaluacji 222 Korzyści długoterminowe – rok później… 223 Przykład 3: Coaching narracyjny we wspólnotach 224 Wizja 224 Konferencja – ceremonia definiowania 225 Obozowe ognisko 225 Opowieść o tańcu na linie 227 Najmłodszy lider 227 Historia o przyszłej grupie 227 „Wzrost i upadek puddingu yorkshirskiego” 228 Opowieść o rozczarowaniu 228 Opowieść o jeździe na łyżwach i hokeju na lodzie 229 Pejzaż świadomości. Mapa pejzażu działań 229 Uzupełnienie – informacje zwrotne 230 Wyniki 231 Napotkane trudności 231 Przykład 4: Poza coachingiem/mentoringiem – rola koordynatora 232 Tło 232 Rekrutacja i selekcja koordynatorów coachingu/mentoringu 233 Plan szkolenia 234 Entuzjaści 234 Problemy superwizji międzykulturowej 235 Podsumowanie i refleksja 236 Rozdział 10. Ewaluacja 239 Wprowadzenie 239 Metodologia ewaluacji 240 Krok 1: Przesłanki 240 Krok 2: Cele 241 Krok 3a: Oszacowanie 242 Krok 3b: Wdrożenie 243 Krok 4: Monitoring 244 Krok 5: Ewaluacja 244 Ewaluacja uniwersalnej struktury zintegrowanej 248 Rezultaty 250 Korzyści z coachingu/mentoringu dla organizacji 251 Podsumowanie i refleksja 254 Rozdział 11. Wnioski, dyskusja i zadania na przyszłość 257 Wprowadzenie 257 Dopasowanie coachów/mentorów i adeptów coachingu/mentoringu 258 Dobór dla sukcesu 260 Rola elektronicznego dopasowania w mentoringu 260 Jaki powinien być koordynator? 261 Inteligencja emocjonalna a kompetencje międzykulturowe 262 Badania oparte na dowodach i ocena znaczenia programu 264 Superwizja 264 Szkolenie 265 Standardy coachingu i mentoringu 265 Etyka i kodeks postępowania 268 Etyka jako zjawisko międzykulturowe 273 Przyszłe prace badawcze 275 Podsumowanie i refleksja 275 Bibliografia 279 Wykaz źródeł tabel i rysunków 290 Indeks nazwisk 291 Indeks rzeczowy 295 O Autorach 298