Status prawny związku metropolitalnego w Polsce a metropolii we Francji. Studium prawnoporównawcze
Autorzy w sposób kompleksowy omawiają problematykę związaną z organizacją i funkcjonowaniem związku metropolitalnego w Polsce (na przykładzie województwa śląskiego) i metropolii we Francji (uwzględniając specyfikę dużych aglomeracji miejskich: Paryża, Lyonu i Marsylii) – w świetle wyzwań współczesnego samorządu terytorialnego.
Głównym celem opracowania są odpowiedzi m.in. na pytania: • na czym polega instytucja metropolii i związku metropolitalnego w samorządzie terytorialnym w Polsce i we Francji; • jakie są podstawy prawne tworzenia tego mechanizmu współpracy jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu wspólnotą samorządową i jaki jest ich charakter prawny; • czy regulacje prawne w zakresie organizacji i funkcjonowania metropolii oraz związku metropolitalnego wymagają znaczących modyfikacji prawnych, a także • jak kształtuje się zakres zadań realizowanych przez metropolie i związek metropolitalny. W publikacji uwzględniono aktualne poglądy wyrażone w doktrynie, piśmiennictwie i orzecznictwie polskiego i francuskiego prawa administracyjnego dotyczące problematyki metropolizacji. Opracowanie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej oraz adwokatów, radców prawnych i sędziów. Zainteresuje również pracowników naukowych i studentów wydziałów prawa i administracji, politologii, socjologii oraz geografii.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-480-4
- ISBN druku: 978-83-8328-177-3
- EAN: 9788383284804
- Liczba stron: 452
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wstęp | str. 15 Rozdział I Wokół pojęcia metropolii – koncepcje metropolitalne | str. 19 Metropolia, aglomeracja, obszar metropolitalny – problemy terminologiczne | str. 19 Geneza i kształtowanie się koncepcji związków metropolitalnych w Polsce po 1990 r. | str. 26 Specyfika konurbacji górnośląskiej | str. 60 Rozdział II Związek metropolitalny w województwie śląskim – ujęcie ustrojowe i funkcjonalne | str. 67 Zakres regulacji zawartych w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. 67 1.1. Wprowadzenie | str. 67 1.2. Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim jako akt prawny z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego | str. 69 1.3. Systematyka ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. 82 1.4. System odesłań zawarty w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. 91 1.4.1. Wprowadzenie | str. 91 1.4.2. Norma odsyłająca | str. 94 1.4.3. Odesłania zawarte w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. 95 Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. 100 2.1. Wprowadzenie | str. 100 2.2. Związek metropolitalny z perspektywy art. 1 ust. 2 u.z.m.w.ś. | str. 103 2.3. Podmiotowość prawna związku metropolitalnego | str. 106 2.4. Powiązanie związku metropolitalnego z samorządem terytorialnym | str. 110 Organy związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. 115 3.1. Organy związku metropolitalnego jako organy administracji publicznej | str. 115 3.2. Dualizm zadaniowo-kompetencyjny jako podstawa działania organów związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. 120 3.3. Zasada jawności działania organów związku metropolitalnego | str. 122 3.4. Zgromadzenie związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. 125 3.4.1. Podstawy prawne działania zgromadzenia związku metropolitalnego | str. 125 3.4.2. Charakterystyka prawna zgromadzenia związku metropolitalnego | str. 128 3.4.3. Zgromadzenie jako organ stanowiący związku metropolitalnego | str. 132 3.4.4. Zgromadzenie jako organ kontrolny związku metropolitalnego | str. 139 3.4.5. Skład zgromadzenia związku metropolitalnego | str. 155 3.5. Zarząd związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. 166 3.5.1. Podstawy prawne działania zarządu związku metropolitalnego | str. 166 3.5.2. Charakterystyka prawna zarządu związku metropolitalnego | str. 169 3.5.3. Skład zarządu związku metropolitalnego oraz procedura jego powoływania | str. 172 3.5.4. Pozycja prawna przewodniczącego zarządu | str. 175 3.6. Urząd metropolitalny | str. 177 3.7. Skarbnik i sekretarz związku metropolitalnego | str. 179 Zadania związku metropolitalnego oraz sposoby ich wykonywania | str. 180 4.1. Zadania związku metropolitalnego | str. 180 4.1.1. Wprowadzenie | str. 180 4.1.2. Zakres zadań związku metropolitalnego | str. 183 4.2. Charakterystyka prawna zadań związku metropolitalnego | str. 184 4.3. Zadania związku metropolitalnego z zakresu publicznego transportu zbiorowego | str. 185 4.4. Zadania związku metropolitalnego na tle zadań jednostki samorządu terytorialnego | str. 189 4.5. Porozumienie | str. 194 4.6. Wnioski de lege lata | str. 195 4.7. Zasady prowadzenia gospodarki komunalnej przez związek metropolitalny | str. 196 Rozdział III Francuska metropolizacja: w poszukiwaniu właściwej formy prawnej dla metropolii | str. 201 Pojawienie się idei metropolii i jej kontekst normatywny – geneza | str. 201 Konstytucyjne ramy prawne dla metropolii – wybór odpowiedniej formy prawnej | str. 212 Początek instytucjonalizacji metropolii – o istotnych raportach i sprawozdaniach dotyczących metropolii | str. 215 Instytucjonalizacja metropolii – etap pierwszy. Próba oceny | str. 219 4.1. Model metropolitalny współpracy międzygminnej na mocy ustawy RCT – EPCI z własnym statusem podatkowym | str. 222 4.2. Próba oceny niedokończonego procesu metropolizacji na mocy ustawy RCT | str. 227 Instytucjonalizacja metropolii – etap drugi. Próba oceny | str. 231 5.1. Podstawy organizacji i funkcjonowania metropolii we Francji – metropolia na mocy ustawy MAPTAM (ogólne założenia) | str. 231 5.2. Tworzenie metropolii w oparciu o oś region – metropolia | str. 234 5.3. Wzmocnione metropolie dostosowane do specyfiki różnych dużych obszarów miejskich – rodzaje | str. 238 5.4. Próba oceny procesu metropolizacji wedle ustawy MAPTAM | str. 240 5.5. Ustawa z 28.02.2017 r. (ustawa SPAM) – o ewolucji instytucji metropolii | str. 244 Rozdział IV Rodzaje francuskich metropolii – ujęcie ustrojowe i funkcjonalne | str. 249 Metropolie francuskie – zróżnicowanie statutów publicznych zakładów współdziałania międzygminnego | str. 249 1.1. Metropolie prawa powszechnego (des métropoles de droit commun) | str. 250 1.1.1. Tworzenie metropolii prawa powszechnego – od dobrowolnego po obligatoryjne | str. 250 1.1.2. Organizacja i funkcjonowanie metropolii prawa powszechnego | str. 254 1.1.3. Zadania metropolii prawa powszechnego | str. 267 1.1.4. Próba oceny | str. 268 1.2. Metropolia Wielkiego Paryża (la métropole du Grand Paris) | str. 270 1.2.1. Koncepcje metropolitalne dla Paryża | str. 270 1.2.2. Powstanie metropolii Wielkiego Paryża (MGP) | str. 276 1.2.3. Organizacja i funkcjonowanie metropolii Wielkiego Paryża | str. 278 1.2.4. Miasto Paryż (La Ville de Paris) – odrębności | str. 288 1.2.5. Zadania metropolii Wielkiego Paryża | str. 290 1.3. Metropolia Aix-Marseille-Provence (la métropole d’Aix-Marseille-Provence – AMP) | str. 293 1.3.1. Powstanie metropolii AMP | str. 293 1.3.2. Organizacja wewnętrzna metropolii AMP | str. 295 1.3.3. Zadania metropolii AMP | str. 303 1.3.4. Modyfikacja organizacyjno-kompetencyjna metropolii AMP – nowe wyzwania w procesie metropolizacji | str. 304 Zadania metropolii – uwagi szczegółowe | str. 307 2.1. Określenie zadań metropolii w oparciu o zasadę specjalizacji (le principe de spécialité) | str. 307 2.2. Zadania metropolitalne dostosowane do wyzwań stojących przed największymi obszarami miejskimi | str. 309 2.3. Interes metropolitalny jako kryterium przekazania zadań | str. 317 2.4. Sposoby przekazywania zadań dla EPCI metropolitalnych | str. 319 2.4.1. Przekazywanie z mocy prawa zadań gmin | str. 319 2.4.2. Przekazywanie zadań regionalnych | str. 321 2.4.3. Przekazywanie zadań departamentów | str. 322 2.4.4. Przekazywanie zadań przez państwo | str. 325 2.5. Środki finansowe, majątkowe i kadrowe przeznaczone dla metropolii do realizacji ich zadań | str. 326 Rozdział V Metropolia lyońska oraz miejsce metropolii we francuskim samorządzie terytorialnym | str. 333 Metropolia lyońska – wspólnota terytorialna o szczególnym statusie prawnym | str. 333 1.1. Szczególny status prawny metropolii lyońskiej – etapy tworzenia | str. 333 1.2. Organizacja metropolii lyońskiej | str. 339 1.2.1. Organy metropolii lyońskiej | str. 339 1.2.2. Inne organy i ciała koordynująco- -konsultacyjne | str. 345 1.3. Zadania metropolii Lyonu | str. 349 1.3.1. Określenie zadań metropolii Lyonu | str. 349 1.3.2. Wykonywanie zadań gminnych przez metropolię lyońską – Pakt spójności metropolitalnej (PCM) | str. 352 1.3.3. Przekazanie wszystkich zadań departamentalnych do metropolii lyońskiej | str. 358 Miejsce metropolii we francuskim samorządzie terytorialnym | str. 359 2.1. Relacje „metropolia – region” – mechanizmy współpracy | str. 359 2.2. Relacje „metropolia – departament” – likwidacja departamentu? | str. 368 2.3. Relacja „metropolia – gmina” – osłabienie kompetencyjne gmin | str. 374 2.4. Metropolie jako czynnik ewolucji w zakresie współpracy jednostek międzygminnych (EPCI) | str. 375 2.5. Bieguny (klastry) metropolitalne (Les pôles métropolitains) i PETR – instytucjonalna współpraca wertykalna | str. 377 2.6. Relacje „metropolia – państwo” – państwo jako promotor procesu metropolizacji | str. 383 Rozdział VI Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie porównawcze. Próba oceny | str. 389 Proces metropolizacji i jego kontekst normatywny – ujęcie porównawcze | str. 389 1.1. Etap przygotowawczy – od nowatorskich projektów, koncepcji i raportów po „wsteczne działania ustawodawcy” | str. 391 1.2. Pierwszy etap instytucjonalizacji związku metropolitalnego i metropolii we Francji – formuła uniwersalna | str. 395 1.3. Drugi etap instytucjonalizacji związku metropolitalnego i metropolii we Francji – aktualny wzorzec | str. 398 1.4. Trzeci etap – niedokończony proces metropolizacji w zakresie innych obszarów metropolitalnych | str. 400 Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie ustrojowe | str. 401 2.1. Uwagi ogólne | str. 401 2.2. Organy metropolii: struktura wewnętrzna i funkcje | str. 403 2.2.1. Rada metropolii i zgromadzenie związku | str. 406 2.2.2. Przewodniczący metropolii i zarząd związku | str. 409 2.2.3. Uwagi w zakresie mandatu radnego metropolitalnego i delegatów gmin, wchodzący w skład związku | str. 412 2.2.4. Uchwały rady metropolitalnej i zgromadzenia – tryb głosowań | str. 413 2.2.5. Kluby radnych metropolitalnych | str. 415 2.2.6. Jawność – aspekt zewnętrzny i wewnętrzny | str. 415 2.2.7. Komisje – organy wewnętrzne rady/zgromadzenia | str. 417 2.2.8. Diety | str. 418 2.3. Ciała koordynująco-doradcze. Odrębności francuskie | str. 418 2.4. Wnioski | str. 421 Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie funkcjonalne | str. 423 3.1. Uwagi ogólne | str. 423 3.2. Rodzaje zadań oraz ich charakter prawny | str. 424 3.3. Wnioski | str. 432 Zakończenie | str. 435 Bibliografia | str. 439