Twórczość internautów w świetle regulacji prawa autorskiego na przykładzie fanfiction
Katarzyna Grzybczyk doktor habilitowany nauk prawnych; pracownik Katedry Prawa Cywilnego i Prawa Prywat-
nego Międzynarodowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się problematyką prawa cywilnego, autorskiego i prawa reklamy; autorka licznych publikacji z tego zakresu, m.in. Lokowanie produktu. Zagadnienia prawne (Warszawa 2012), Prawo reklamy (Warszawa 2012).
Książka przedstawia analizę działalności twórczej internautów, w szczególności dotyczącej opowiadań fan? ction,
w świetle obowiązujących przepisów prawnoautorskich.
W monogra? i zaprezentowano m.in.:
zjawiska socjologiczne i kulturowe w Polsce i na świecie, które powinny być uwzględniane przy ocenie naruszeń praw autorskich;
najnowsze teorie sztuki i literatury;
kwestie prawne związane z utworami zależnymi, utworami inspirowanymi czy parodią;
problematykę fan? ction na tle regulacji prawnych wraz z propozycjami możliwych rozwiązań;
orzecznictwo amerykańskie, które może być punktem odniesienia w przypadku sporów na tle prawa kontynentalnego;
propozycje de lege ferenda rozwiązań prawnych dotyczących opowiadań fan?ction.
Publikacja przeznaczona jest dla adwokatów, radców prawnych, sędziów i prokuratorów, a także pracowników
naukowych oraz studentów prawa, kulturoznawstwa, socjologii czy teorii sztuki. Zainteresuje również wydawców
oraz administratorów stron internetowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-9893-0
- ISBN druku: 978-83-264-9382-9
- EAN: 9788326498930
- Liczba stron: 234
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Rozdział I Opowiadania fanfiction a prawo autorskie | str. 11 1.1. Wprowadzenie | str. 12 1.2. Pojęcie fanfiction | str. 26 1.3. Rodzaje opowiadań fanfiction | str. 32 1.4. Fanfiction a fair use | str. 35 1.5. Fanfiction a dozwolony użytek osobisty | str. 49 1.6. Fanfiction jako parodia | str. 56 1.7. Ograniczenie dozwolonego użytku | str. 73 1.8. Podsumowanie | str. 76 Rozdział II Koncepcje dzieła literackiego w naukach pozaprawnych - inne spojrzenie | str. 80 2.1. Wprowadzenie | str. 80 2.2. Fenomenologia | str. 88 2.3. Postmodernizm | str. 90 2.3.1. Semiotyka | str. 92 2.3.2. Metalingwistyka i Michaił Bachtin | str. 95 2.3.3. Intertekstualność | str. 97 2.3.4. Dekonstrukcjonizm | str. 103 2.4. Badania kulturowe | str. 104 2.5. Cyfrowy zwrot w humanistyce i sztuce | str. 112 2.5.1. Dzieło literackie w sieci - dzieło zdigitalizowane | str. 113 2.6. Podsumowanie | str. 118 2.6.1. Fanfiction jako dzieło literackie | str. 120 2.6.2. Przypadek Harry'ego Pottera | str. 129 Rozdział III Kultura konwergencji (partycypacji, uczestnictwa, remiksu) | str. 131 3.1. Wprowadzenie | str. 131 3.2. Kultura konwergencji | str. 132 3.2.1. Web 2.0 | str. 134 3.2.2. Prosument | str. 141 3.2.3. Pro-am | str. 144 3.2.4. Społeczeństwo sieci | str. 151 3.2.5. Konwergencja mediów i technologii | str. 156 3.2.6. Konwergencja prawna | str. 158 3.3. Kultura remiksu | str. 158 3.3.1. Dadaizm | str. 161 3.3.2. Lettryzm i sytuacjonizm | str. 162 3.3.3. Subwersja, twórcza kontestacja, zagłuszanie kultury | str. 167 3.3.4. Mashup | str. 171 3.3.5. Światotworzenie | str. 173 3.4. Kultura fanowska | str. 175 3.5. Podsumowanie | str. 185 Rozdział IV Wnioski końcowe | str. 187 4.1. Podsumowanie | str. 187 4.2. Propozycje rozwiązań prawnych | str. 195 4.2.1. Redefinicja utworów zależnych | str. 196 4.2.2. Dozwolony użytek osobisty | str. 198 4.2.3. Dozwolony użytek publiczny | str. 201 4.2.4. Ograniczone licencje | str. 203 4.2.5. Organizacje fanowskie | str. 206 4.3. Zakończenie | str. 208 Bibliografia | str. 209