Usługi biznesowe oparte na wiedzy
Postęp techniczny sprawił jednak, że współczesne gospodarki zaczęły przekształcać się w gospodarki oparte na wiedzy, innowacjach i nowych technologiach, a towarzyszył temu wzrost zapotrzebowania na usługi wspierające procesy produkcyjne, w szczególności te charakteryzujące się wysokim stopniem powiązania z technologią i wiedzą. Efektem tego był dynamiczny rozwój grupy usług określonej jako usługi biznesowe oparte na wiedzy (knowledge-intensive business services – KIBS) i towarzyszące temu przeobrażenia strukturalne w kierunku nowego modelu gospodarki usługowej, określanego jako „gospodarka usług”, w którym kluczową rolę odgrywają KIBS. W pracy zbadano w sposób kompleksowy wpływu KIBS na konkurencyjność działów wykorzystujących te usługi oraz na konkurencyjność całej gospodarki. Uwzględniono dwa główne kanały podnoszenia konkurencyjności – wzrost produktywności oraz poziom innowacyjności. Ponadto przedmiotem badania uczyniono wpływ intensywności wykorzystania KIBS w gospodarce na konkurencyjność międzynarodową działów świadczących KIBS. Odniesiono się też do gospodarki Polski, a także porównano znaczenie KIBS i ich wpływ na konkurencyjność w wybranych krajach „starej” UE oraz w grupie krajów przyjętych do UE w 2004 r., które przeszły podobną ścieżkę transformacji i integracji z UE.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-7969-798-4
- ISBN druku: 978-83-7969-797-7
- Liczba stron: 294
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Rozwój i charakterystyka nowego modelu „gospodarki usług” na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 17 1.1. Wprowadzenie 17 1.2. Mikro- i makroekonomiczne definicje usług i sektora usług 18 1.2.1. Podejście makroekonomiczne 19 1.2.2. Podejście mikroekonomiczne 22 1.2.3. Usługi pośrednie i finalne. Klasyfikacja usług pośrednich i produkcyjnych 24 1.3. Stan badań na temat rozwoju usług w gospodarce 28 1.3.1. Trzysektorowy model rozwoju gospodarki 28 1.3.2. Znaczenie usług produkcyjnych w rozwoju gospodarki usługowej i w rozwoju gospodarczym 30 1.3.3. Koncepcja „gospodarki usług” 33 1.4. Empiryczna ilustracja stopnia zaawansowania rozwoju gospodarki usługowej i „gospodarki usług” w wybranych krajach Unii Europejskiej 35 1.4.1. Poziom rozwoju gospodarki usługowej 35 1.4.2. Przekształcenia strukturalne wewnątrz sektora usług 39 1.4.3. Poziom rozwoju „gospodarki usług” 41 1.5. Wzrost znaczenia usług produkcyjnych. Czynniki sprawcze 45 1.5.1. Postęp techniczny – rewolucja informatyczna i rozwój gospodarki opartej na wiedzy 45 1.5.2. Zmiany w sposobie zarządzania przedsiębiorstwami 49 1.5.3. Outsourcing funkcji i procesów usługowych 51 1.5.4. Międzynarodowy outsourcing funkcji i procesów usługowych 53 1.6. Efekty wzrostu wykorzystania usług w działalności gospodarczej 56 1.6.1. Zacieranie się granicy między działalnością usługową i przetwórczą 56 1.6.2. Wzrost znaczenia powiązań między sektorem przetwórczym i usługowym 59 1.7. Podsumowanie 61 Rozdział 2. Usługi biznesowe oparte na wiedzy w wybranych krajach Unii Europejskiej 65 2.1. Wprowadzenie 65 2.2. Znaczenie wiedzy w kontekście procesów świadczenia usług biznesowych opartych na wiedzy 66 2.3. Teoretyczne ujęcie usług biznesowych opartych na wiedzy 69 2.3.1. Próby teoretycznej analizy usług biznesowych opartych na wiedzy 69 2.3.2. Cechy charakteryzujące usługi biznesowe oparte na wiedzy 73 2.3.3. Klasyfikacja usług biznesowych opartych na wiedzy 75 2.3.4. Statystyczna klasyfikacja działów według stopnia zaawansowania technologicznego i oparcia na wiedzy 78 2.3.5. Statystyczne klasyfikacje działów zaliczanych do sektora usług biznesowych opartych na wiedzy 81 2.4. Analiza empiryczna usług biznesowych opartych na wiedzy w krajach objętych badaniem 83 2.4.1. Wartość dodana i zatrudnienie w sektorze usług biznesowych opartych na wiedzy 83 2.4.2. Znaczenie usług biznesowych opartych na wiedzy jako wkładu w procesy produkcyjne 86 2.5. Podsumowanie 90 Rozdział 3. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na innowacyjność gospodarki – przegląd badań i analiza empiryczna na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 93 3.1. Wprowadzenie 93 3.2. Przegląd badań na temat wpływu usług biznesowych opar- tych na wiedzy na innowacyjność 94 3.2.1. Ewolucja podejścia do roli usług w systemach innowacji 94 3.2.2. Rola usług biznesowych opartych na wiedzy w systemach innowacji 95 3.2.3. Klasyfikacje działalności gospodarczych według ich roli w systemach innowacji 104 3.2.4. Rola usług biznesowych opartych na wiedzy w działal- ności innowacyjnej przedsiębiorstw wykorzystujących te usługi 111 3.3. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na efekty działalności innowacyjnej – analiza empiryczna na przykładzie krajów objętych badaniem 117 3.3.1. Mierniki efektów działalności innowacyjnej 118 3.3.2. Źródło danych wykorzystanych w badaniu 120 3.3.3. Wpływ wielkości wydatków na usługi biznesowe opar- te na wiedzy na efekty działalności innowacyjnej 121 3.4. Podsumowanie 126 Rozdział 4. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywności i produkcji w gospodarce – stan badań i opis metody badawczej zastosowanej w pracy 129 4.1. Wprowadzenie 129 4.2. Mierzenie zmian w produktywności 130 4.3. Czynniki determinujące łączną produktywność czynników produkcji 134 4.4. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywności i produkcji – przegląd badań 136 4.4.1. Mechanizmy wzmacniania produktywności przedsiębiorstw poprzez wykorzystanie usług biznesowych opartych na wiedzy 136 4.4.2. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na produktywność 137 4.4.3. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost gospodarczy 150 4.5. Metoda badawcza wykorzystana do zbadania wpływu usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywności i produkcji 154 4.5.1. Uzasadnienie wyboru metody badawczej 154 4.5.2. Opis metody badawczej 155 4.5.3. Źródło danych wykorzystanych w badaniu 158 4.6. Podsumowanie 161 Rozdział 5. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywności i produkcji w gospodarce – analiza empiryczna na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 163 5.1. Wprowadzenie 163 5.2. Dynamika wydatków na usługi biznesowe oparte na wiedzy w porównaniu z dynamiką pozostałych nakładów wykorzystywanych w produkcji 165 5.3. Wyniki dekompozycji wzrostu produkcji w krajach objętych badaniem 169 5.4. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany w produktywności – analiza porównawcza między krajami 179 5.5. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy i wzrost produktywności jako źródła wzrostu produkcji w poszczególnych działach 184 5.6. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany w produktywności – analiza porównawcza między działami 189 5.7. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany w produktywności i produkcji – analiza porównawcza między grupami działów wyróżnionych z uwagi na stopień zaawansowania technologicznego i oparcia na wiedzy 191 5.8. Wpływ wydatków na usługi biznesowe oparte na wiedzy na wzrost produktywności i produkcji 197 5.9. Stopień zaawansowania przeobrażeń strukturalnych w kierunku nowego modelu produkcyjnego w krajach objętych badaniem 201 5.10. Wpływ stopnia zaawansowania przeobrażeń strukturalnych na produktywność gospodarki w krajach objętych badaniem 203 5.11. Podsumowanie 207 Rozdział 6. Intensywność wykorzystania w gospodarce krajowych usług biznesowych opartych na wiedzy a ich konkurencyjność międzynarodowa na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 211 6.1. Wprowadzenie 211 6.2. Międzynarodowy handel usługami biznesowymi opartymi na wiedzy w świetle statystyk bilansu płatniczego 213 6.3. Przegląd badań dotyczących konkurencyjności w eksporcie usług opartych na wiedzy 215 6.4. Mierniki konkurencyjności w eksporcie usług 218 6.5. Konkurencyjność w eksporcie usług biznesowych opartych na wiedzy w krajach objętych badaniem 220 6.6. Czynniki determinujące konkurencyjność w eksporcie usług biznesowych opartych na wiedzy 225 6.6.1. Intensywność wykorzystania w gospodarce krajowych usług biznesowych opartych na wiedzy jako czynnik determinujący ich konkurencyjność międzynarodową 226 6.6.2. Czynniki determinujące konkurencyjność w eksporcie usług biznesowych opartych na wiedzy – analiza empiryczna na przykładzie krajów objętych badaniem 228 6.6.2.1. Założenia modelu i źródło danych wykorzystanych w modelu 229 6.6.2.2. Wyniki estymacji modelu ekonometrycznego 230 6.7. Podsumowanie 236 Zakończenie 239 Bibliografia 247 Wykaz skrótów 269 Załączniki 271 Spis tabel, wykresów i załączników 285 Summary 291 Od Redakcji 293