MENU

Współpraca szkoły z rodziną

(eBook)

w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2008

  • Autor: Dorota Smykowska

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 39,80 zł
31,04
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Współpraca szkoły z rodziną

Przedmiotem publikacji jest współdziałanie szkoły specjalnej i rodziny w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Zbadanie i ukazanie tego problemu w dzisiejszych warunkach życia dzieci upośledzonych umysłowo i ich rodzin wydaje się zasadne poznawczo i wskazane z terapeutycznego punktu widzenia.

Podjęte w publikacji badania stanowiły próbę odpowiedzi na następujące pytanie:

Jakie są realne możliwości stymulowania rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w obecnych warunkach społecznych i oświatowych poprzez optymalizację współdziałania szkoły specjalnej i rodziny?

Opracowanie składa się z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.

W części teoretycznej znajduje się analiza polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących roli rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, a także istoty upośledzenia umysłowego.

Część metodologiczna prezentuje konceptualizację badań empirycznych. Zastosowane rozwiązania metodologiczne pozwoliły na hipotetyczne sformułowanie kierunków aktywności szkoły specjalnej i rodziny służącej stymulowaniu rozwoju biopsychosocjokulturalnemu dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim oraz na opracowanie głównych założeń programu optymalizacji współdziałania tych dwóch środowisk wychowawczych.

W części empirycznej znajduje się analiza uzyskanych wyników badań, przeprowadzonych w środowisku rodzinnym i szkolnym dzieci upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim.

Badania pozwoliły na poznanie i ocenę funkcjonowania środowiska rodzinnego i szkolnego, rozpatrywanego na gruncie zaspokajana potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego tych dzieci. Konsekwencją takiej analizy i oceny było ukazanie możliwości i form stymulowania tego rozwoju dziecka w szkole i w rodzinie. Prowadzone badania ukazały również związek pomiędzy warunkami rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka w rodzinie, wydolnością wychowawczą rodziców, a poziomem zagrożenia tego rozwoju.

Pozwoliły także na określenie form i zakresu istniejącej współpracy między szkołą specjalną a rodziną oraz na poznanie oczekiwań rodziców wobec szkoły i nauczycieli. Jednocześnie dane pochodzące z rozpoznań dały podstawy do krytycznego spojrzenia na efekty tego współdziałania, stworzyły możliwości dla propozycji jego modyfikowania i postulowania badań naukowych w zakresie ulepszenie warunków rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka i udoskonalenia współdziałania szkoły specjalnej z rodziną.

Materiał badawczy jest wzbogacony opisami 20 przypadków uczniów, stanowiących ilustrację danego zagrożenia lub uwarunkowania.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie	11
Rozdział I. Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci	15
	1. Środowisko wychowawcze – jego podział i struktura	15
	2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci	19
	3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci	27
Rozdział II. Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim	39
	1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego	39
	2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	40
		2.1. Rozwój biologiczny	41
		2.2. Rozwój psychiczny	44
			2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	48
			2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo	54
		2.3. Rozwój społeczny	58
		2.4. Rozwój kulturalny	63
	3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci	65
Rozdział III. Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym	81
	1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe dziecka upośledzonego umysłowo	81
		1.1. Rozwój biologiczny	81
		1.2. Rozwój psychospołeczny	85
		1.3. Rozwój kulturalny	98
		1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim	104
	2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo	110
		2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów	112
		2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów	114
		2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów	120
		2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim	124
	3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim	129
Rozdział IV. Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych	135
	1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań	135
	2. Problematyka badań	139
	3. Metoda i techniki badawcze	141
	4. Teren badań i grupa respondentów	142
	5. Etapy i realizacja badań środowiskowych	155
	6. Organizacja i przebieg badań	158
Rozdział V. Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	161
	1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	161
		1.1. Czynniki rozwoju biologicznego	162
		1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego	171
		1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego	183
	2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym	187
		2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym	188
		2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym	199
		2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym	206
	3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim	211
		3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka	212
		3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej	220
	4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej	231
		4.1. Czynniki rozwoju biologicznego	232
		4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego	237
		4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego	240
	5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej	244
		5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym	244
		5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym	246
		5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym	247
Rozdział VI. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim	251
	1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim	252
	2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim	257
	3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym	262
	4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysł
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: Pedagogika Impuls wychowanie

Inni Klienci oglądali również

31,20 zł
40,00 zł

Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacyjnej szkoły

Książka składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. Osią tematyczną części teoretycznej jest pojęcie współpracy międzyludzkiej w zespołach. Zostało ono ukazane na tle zagadnienia kultury szkoły jako organizacji uczącej się.
23,40 zł
30,00 zł

Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci

Podjęta w monografii problematyka jest niezwykle ważna z perspektywy adekwatności oddziaływań edukacyjnych kierowanych do grupy dzieci i młodzieży zdolnej. Procesami wychowania, kształcenia i samokształcenia, „sprzyjających rozwojowi zdolności cz...
38,70 zł
43,00 zł

Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły

W książce szeroko omówiono zagadnienia kształtowania i doskonalenia potencjału absorpcyjnego placówek szkolnych, a więc zdolności do identyfikowania, przyjmowania oraz wykorzystywania wiedzy w zarządzaniu szkołą. Właściwe wykorzystanie za...
30,38 zł
36,17 zł

Chory na schizofrenię w rodzinie i w środowisku społecznym

Jest to unikalne opracowanie, które wypełnia lukę w ramach rozważań socjologicznych. Jednocześnie ma wartość z punktu widzenia applied social studies. Prowadzona analiza jest czymś więcej niż tylko omówieniem wyników z przeprowadzo...
158,76 zł
189,00 zł

Łączenie rodzin cudzoziemców

Monografia jest opracowaniem dotyczącym łączenia rodzin cudzoziemców w Polsce. Prawo do życia rodzinnego obejmuje prawo do połączenia się rozdzielonej rodziny, zachowania jej jedności i ochrony przed rozdzieleniem. Tytułowe pojęcie „łączen...
23,63 zł
26,25 zł

Ambiwalencja i opór. Nauczyciele i studenci wobec szkoły

Przedmiotem niniejszej pracy jest związek ambiwalencji postaw z przejawianiem się oporu względem instytucji edukacyjnej. Szkoła wraz z charakterystycznymi dla niej zjawiskami i relacjami społecznymi jest tym typem instytucji, z którym mało kto n...
26,91 zł
29,90 zł

Drugie dziecko. Nowa codzienność i nowe emocje w rodzinie

Planujesz powiększenie rodziny, ale w głowie masz mnóstwo wątpliwości, czy to dobra decyzja, albo kolejny maluch już pojawił się na świecie? Zastanawiasz się, jak najpierw dobrze przygotować siebie i innych, a potem pogodzić różne potr...
45,36 zł
50,40 zł

Arktyka na początku XXI wieku. Między współpracą a rywalizacją

Publikacja, którą oddajemy w Państwa ręce gromadzi kompletnie zebraną i odpowiednio usystematyzowaną, bogatą wiedzę o Arktyce. Autorzy poszczególnych artykułów wnoszą wiele nowych treści w formie opisów i analiz o dużej wart...
31,50 zł
35,00 zł

Szkoły doktorskie – aktualne problemy i wyzwania

Opis wydawniczy:Opracowanie zawiera analizę regulaminów szkół doktorskich w Polsce, której podjęli się doktoranci różnych polskich podmiotów kształcących doktorantów, w oparciu o aktualny stan pranwy. Opi...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!