Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Paczkomaty 0 zł »

Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Kraków, 1, 2009

  • Autor: Bogusław Śliwerski, Tomasz Szkudlarek

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki

Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości.

          Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu „kanonu” myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom „przepisów” na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej „technologii działania edukacyjnego”. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt „praktyków” z „teoretykami” i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.

          Na naszych oczach skończyła się oczywistość pedagogiki socjalistycznej. Reakcją na jej upadek stało się niezwykłe ożywienie poszukiwań praktycznych (ruch szkół społecznych, klas autorskich, szkół prywatnych) i zapotrzebowanie na nowe idee opisujące i wyjaśniające procesy wychowania i rozwoju. Ale jakby mimochodem został też uruchomiony ów stary, klasyczny motyw poszukiwania oczywistości: tym razem zdajemy się szukać jej na Zachodzie. „Tam” wszystko wydaje się być proste, sprawdzone, bezproblemowe, gotowe do przyjęcia i skopiowania.

          Tymczasem myślenie nigdy nie jest oczywiste. Myślenie o wychowaniu jest działaniem szczególnie nieoczywistym, bo jest myśleniem o jednej z najbardziej nieoczywistych praktyk społecznych. Także na Zachodzie trzeba walczyć z upraszczającymi stereotypami łatwych teorii pedagogicznych, gdyż pozostawione bez krytycznego myślenia, natychmiast przeradzają się one w uzurpatorskie ideologie prowadzące do totalnej gry w fałsz, do tworzenia wielkiego pozoru wychowania.

          Jak już wspomniałem, nie grozi nam już oczywistość pedagogiki socjalistycznej: jest ona kwestionowana w swych najgłębszych podstawach. Jeśli mamy uchronić się przed stwarzaniem fikcji, nie możemy sobie jednak pozwolić na jakąkolwiek inną oczywistość. Myślę, że zaprezentowanie dwóch zupełnie nieoczywistych pedagogik zachodnich (jedna z nich w swej nazwie deklaruje stały sprzeciw wobec oczywistości, krytyczność, druga — sprzeciw wobec pedagogiki w ogóle) może się w jakimś stopniu przyczynić do uodpornienia na kolejne „oczywiste” mistyfikacje ideologii wychowania, może nam pomóc w utrzymaniu przez myśl stałego, uważnego kontaktu z niezwykle złożoną realnością wychowania. W uważnym otwarciu na realność widzę bowiem szansę sensownego bycia nauczycielem.

Tomasz Szkudlarek

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	7
Tomasz Szkudlarek. Część pierwsza. Wyzwanie pedagogiki krytycznej	11
	Krytyka oświaty a pedagogika krytyczna	12
	Pedagogika krytyczna: zarys rekonstrukcji	16
	Pedagogika wyzwolenia	22
	Pedagogika wyzwolenia a edukacja emancypacyjna	31
	Ontologia pozoru a epistemologia uniku	35
	Modernizm, postmodernizm i teorie edukacji	38
	Czy pedagogika jest możliwa?	43
	Ku postmodernistycznej teorii edukacji: tezy pedagogii Henry’ego A. Giroux	46
Bogusław Śliwerski. Część druga. Antypedagogika	51
	Dzieci – choć nie ryby – głosu nie mają, czyli walka antypedagogiki o emancypację i równouprawnienie nieletnich	54
	Dlaczego pedagogika jest czarna?	72
	Jak wyzwolić się z pedagogicznego myślenia i przemocy?	84
Bogusław Śliwerski. Część trzecia. Emancypacja [z] pedagogiki antypedagogicznym wyzwaniem dla dorosłych	93
Bibliografia	109
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Bogusław Śliwerski

Pedagog, profesor zwyczajny Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; doktor honoris causa UMCS w Lublinie (2014), UKW w Bydgoszczy (2016) i KUL w Lublinie (2017); profesor honorowy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Uniwersytetu Śląskiego; przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej (od 2002), członek Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (b. przewodniczący Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych 2013–2016). Monografie: Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2008-2016. Studium krytyczne (2018); Pedagogia harcerskiego wychowania (2018), Meblowanie szkolnej demokracji (2017), Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (2017), Edukacja (w) polityce – polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (2015), Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (2013), Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości (2012).

44,90 zł

Wyzwania realizmu

Czy trudności interpretacyjne nierelatywistycznej mechaniki kwantowej są zagadnieniami, które już dawno przestały być aktualne, czy zawierają jednak pewien twórczy potencjał? Czy istnieje związek między nimi a stanowiskami filozoficznymi,...
29,90 zł

Napisane niedawno. Szkice krytyczne i literackie

Ostatnie książki prof. Marty Wyki opublikowane w Wydawnictwie Literackim są na pograniczu szkicu i eseju – opowiadają o życiu inteligenckim, krakowskim domu autorki, dojrzewaniu i czytaniu, które może stać się piękną intelektualną przygodą...
24,00 zł

KARO i szalone wyzwania

Karolina, dla znajomych KARO, chodzi do V klasy. Ma zawsze dużo energii i wciąż nowe pomysły. Niestety, rzadko realizuje je do końca. W zasadzie to chyba jeszcze żadnego nie skończyła. ALE MA TO W PLANACH. Karo i szalone wyzwania - to humorystyczna opo...
99,00 zł

Ryzyko instytucji finansowych - współczesne trendy i wyzwania

Książka przedstawia rozważania dotyczące najnowszych tendencji w zakresie zarządzania ryzykiem instytucji finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem banków i zakładów ubezpieczeń. Tekst jest podzielony na dwie części, w któr...
20,00 zł

Katecheta nr 01/2015

W styczniowym, zupełnie odmienionym numerze Katechety m. in.: - Rozdarcie z perspektywy „metra dwadzieścia” - Dzieci uwikłane w rozstanie rodziców - Po co Bóg dał nam uczucia? - O manowcach wolności
20,00 zł

Katecheta nr 06/2015

W czerwcowym numerze: Nowe wyzwania na polu ewangelizacyjnym i katechetycznym. „Cztery progi wiary w biblijnej katechezie dorosłych” - z dr Elżbietą Młyńską, animatorką katechezy Mess’AJE w Polsce, rozmawia Aleksandra Bałoniak Materia...
2,49 zł

Wyzwania i zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego i narodowego pod koniec drugiej dekady XXI wieku - 10 Zagrożenie terroryzmem w kontekście międzynarodowej informacji realizowanej przez Biuro Współpracy Międzynarodowej KGP

Głównym celem badawczym pracy było zdiagnozowanie najważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa międzynarodowego i narodowego pod koniec drugiej dekady XXI wieku. Istotne było nie tylko zidentyfikowanie obecnych zagrożeń, ale też potencjalnych, kt...
3,00 zł

Energetyka w wyzwaniach badawczych Tom 2 - WPŁYW DOTACJI WYPŁACANYCH W RAMACH WSPÓLNEJ POLITYKI ROLNEJ NA ZMIANY WIELKOŚCI GOSPODARSTW ROLNYCH W POLSCE

...Bezpieczeństwo stało się ostatnio jednym z najbardziej nośnych haseł w nauce. Jest to fenomen o złożonej naturze. Wbrew pozorom, nie wynika on ze wzrostu potencjalnych zagrożeń będących pochodną: wojen, lokalnych konfliktów zbrojnych, przewro...
5,00 zł

Restytucja i ochrona dóbr kultury. Zagadnienia prawne - Andrzej Jakubowski: Regionalne systemy ochrony dziedzictwa kulturowego przed nielegalnym wywozem. Analiza krytyczna

Celem książki jest ukazanie problematyki prawnej ochrony dóbr kultury z nieco innej perspektywy. Na rynku wydawniczym dostępnych jest wiele publikacji poświęconych prawnym aspektom ochrony dziedzictwa kulturowego. Autorzy rozdziałów, skła...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!