Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
Nagrody na zakończenie roku szkolnego

Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Kraków, 1, 2009

  • Autor: Bogusław Śliwerski, Tomasz Szkudlarek

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 38,00 zł
34,20
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 3,80 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki

Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości.

          Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu „kanonu” myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom „przepisów” na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej „technologii działania edukacyjnego”. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt „praktyków” z „teoretykami” i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.

          Na naszych oczach skończyła się oczywistość pedagogiki socjalistycznej. Reakcją na jej upadek stało się niezwykłe ożywienie poszukiwań praktycznych (ruch szkół społecznych, klas autorskich, szkół prywatnych) i zapotrzebowanie na nowe idee opisujące i wyjaśniające procesy wychowania i rozwoju. Ale jakby mimochodem został też uruchomiony ów stary, klasyczny motyw poszukiwania oczywistości: tym razem zdajemy się szukać jej na Zachodzie. „Tam” wszystko wydaje się być proste, sprawdzone, bezproblemowe, gotowe do przyjęcia i skopiowania.

          Tymczasem myślenie nigdy nie jest oczywiste. Myślenie o wychowaniu jest działaniem szczególnie nieoczywistym, bo jest myśleniem o jednej z najbardziej nieoczywistych praktyk społecznych. Także na Zachodzie trzeba walczyć z upraszczającymi stereotypami łatwych teorii pedagogicznych, gdyż pozostawione bez krytycznego myślenia, natychmiast przeradzają się one w uzurpatorskie ideologie prowadzące do totalnej gry w fałsz, do tworzenia wielkiego pozoru wychowania.

          Jak już wspomniałem, nie grozi nam już oczywistość pedagogiki socjalistycznej: jest ona kwestionowana w swych najgłębszych podstawach. Jeśli mamy uchronić się przed stwarzaniem fikcji, nie możemy sobie jednak pozwolić na jakąkolwiek inną oczywistość. Myślę, że zaprezentowanie dwóch zupełnie nieoczywistych pedagogik zachodnich (jedna z nich w swej nazwie deklaruje stały sprzeciw wobec oczywistości, krytyczność, druga — sprzeciw wobec pedagogiki w ogóle) może się w jakimś stopniu przyczynić do uodpornienia na kolejne „oczywiste” mistyfikacje ideologii wychowania, może nam pomóc w utrzymaniu przez myśl stałego, uważnego kontaktu z niezwykle złożoną realnością wychowania. W uważnym otwarciu na realność widzę bowiem szansę sensownego bycia nauczycielem.

Tomasz Szkudlarek

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	7
Tomasz Szkudlarek. Część pierwsza. Wyzwanie pedagogiki krytycznej	11
	Krytyka oświaty a pedagogika krytyczna	12
	Pedagogika krytyczna: zarys rekonstrukcji	16
	Pedagogika wyzwolenia	22
	Pedagogika wyzwolenia a edukacja emancypacyjna	31
	Ontologia pozoru a epistemologia uniku	35
	Modernizm, postmodernizm i teorie edukacji	38
	Czy pedagogika jest możliwa?	43
	Ku postmodernistycznej teorii edukacji: tezy pedagogii Henry’ego A. Giroux	46
Bogusław Śliwerski. Część druga. Antypedagogika	51
	Dzieci – choć nie ryby – głosu nie mają, czyli walka antypedagogiki o emancypację i równouprawnienie nieletnich	54
	Dlaczego pedagogika jest czarna?	72
	Jak wyzwolić się z pedagogicznego myślenia i przemocy?	84
Bogusław Śliwerski. Część trzecia. Emancypacja [z] pedagogiki antypedagogicznym wyzwaniem dla dorosłych	93
Bibliografia	109
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Bogusław Śliwerski

Pedagog, profesor zwyczajny Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; doktor honoris causa UMCS w Lublinie (2014), UKW w Bydgoszczy (2016) i KUL w Lublinie (2017); profesor honorowy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Uniwersytetu Śląskiego; przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej (od 2002), członek Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (b. przewodniczący Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych 2013–2016). Monografie: Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2008-2016. Studium krytyczne (2018); Pedagogia harcerskiego wychowania (2018), Meblowanie szkolnej demokracji (2017), Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (2017), Edukacja (w) polityce – polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (2015), Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (2013), Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości (2012).

Przeczytaj fragment

3,00 zł

Energetyka wyzwania prawno-instytucjonalne - Bożenna Piątkowska Organizacja systemu monitorowania i kontroli jakości paliw w świetle wprowadzanych zmian

"... Jak w każdym państwie na świecie, tak i w Polsce kondycja i przyszłość sektora energetycznego determinowana jest przez czynnik polityczny. Wpływ, jaki wywiera on na branżę, zdaje się być nieograniczony. Decyduje, w jakim kierunku będzie się o...
2,49 zł

Wyzwania i zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego i narodowego pod koniec drugiej dekady XXI wieku - 14 Polski system penitencjarny wobec kobiet w XXI w.

Głównym celem badawczym pracy było zdiagnozowanie najważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa międzynarodowego i narodowego pod koniec drugiej dekady XXI wieku. Istotne było nie tylko zidentyfikowanie obecnych zagrożeń, ale też potencjalnych, kt...
5,00 zł

Granice rynku nieruchomości. Wyzwania i praktyka - Rozdział 4. Prawne, ekonomiczne czy finansowe podłoże wyceny nieruchomości

Przez ostatnie prawie 30 lat rynek nieruchomości rozwijał się w sposób imponujący, ale w latach 2007-2008 nie ominął go pierwszy większy kryzys. Czas na głębszą refleksję. Pojawiają się nowe potrzeby związane z nieruchomościami, rozwijają się no...
8,00 zł

FINANSE, EKONOMIA I ZARZĄDZANIE (FEZ) – WSPÓŁCZESNE WYZWANIA TEORII I PRAKTYKI. CZĘŚĆ IV - VI ZARZĄDZANIE BRANŻĄ BUDOWLANĄ. ANALIZA RYZYKA BUDOWLANEGO

Monografia „Finanse, Ekonomia i Zarządzanie (FEZ) – współczesne wyzwania teorii i praktyki. Część IV” jest efektem badań wielu autorów z różnych ośrodków akademickich, których głównym celem w ...
34,30 zł

PSD 2. Krytyczny przystanek na drodze do nowej ery bankowości

W warunkach istnienia przemysłu regulacyjnego rzadko zdarzają się przypadki opracowania nowych norm prawnych, które zmieniają podstawowe reguły konkurowania na rynku. Należy do nich z pewnością Payment Services Directive 2 (PSD 2) uchwalona prze...
3,00 zł

Bzpieczeństwo z perspektywy środowiski i obszarów t. 1. - ANALIZA ZAGROŻEŃ INFRASTRUKTURY KRYTYCZNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU ŚWIĘTOCHŁOWICE

XXI wiek charakteryzuje się dużą dynamiką zachodzących zmian. Rozwój nowoczesnych technologii i wzrost znaczenia teleinformatyki spowodowały, że w życiu codziennym coraz trudniej egzystować bez „współczesnych gadżetów”....
4,00 zł

Energetyka w Wyzwaniach Badawczych - TERMINALE LNG W POLITYCE ENERGETYCZNEJ FINLANDII

Bezpieczeństwo stało się ostatnio jednym z najbardziej nośnych haseł w nauce. Jest to fenomen o złożonej naturze. Wbrew pozorom nie wynika on ze wzrostu potencjalnych zagrożeń będących pochodną: wojen, lokalnych konfliktów zbrojnych, przewrot&oa...
4,00 zł

Bezpieczeństwo w perspektywie następnych pokoleń – zdrowe życie, dorastanie i starzenie się t.2 - STARZENIE SIĘ SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO JAKO WYZWANIE DLA BEZPIECZEŃSTWA ZDROWOTNEGO KRAJU – PROBLEM NIEDOSŁUCHU

Bezpieczeństwo zdrowotne jest procesem, który pozwala każdemu człowiekowi na zwiększenie oddziaływania na jego stan zdrowia, w sensie jego poprawy i utrzymania. Dla osiągnięcia dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego potrzebn...
4,00 zł

Prawa człowieka. Współczesne zjawiska, wyzwania, zagrożenia Tom I - Tomasz Ćwiertniak: Zagadnienie obiektywności i uniwersalności praw człowieka. Zarys problematyki

Drogi Czytelniku, oddawana Ci do rąk publikacja pod naukową redakcją Pani doktor Anny Kalisz stanowi pokłosie konferencji naukowej pt. „Prawa człowieka – współczesne zjawiska, wyzwania, zagrożenia”, zorganizowanej w Wyższej Szk...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!