Dydaktyka języków obcych
Książka stanowi wprowadzenie do dyscypliny określanej mianem glottodydaktyki. Ma charakter podręcznika akademickiego, przygotowanego w formie wykładu uniwersyteckiego oraz w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych i studiów przypadku do zrealizowania na zajęciach o charakterze seminaryjno-konwersatoryjnym. W swojej koncepcji odnosi się do refleksyjnych nurtów kształcenia nauczycieli języków obcych, oferując użytkownikom publikacji osobiste doświadczanie na sobie współczesnych trendów i koncepcji glottodydaktycznych.
Zamieszczone w tomie studia przypadków i zadania odnoszą się do nauczania poszczególnych języków obcych, traktowanych jako element jednego ogólnego kształcenia językowego.Zawartość książki skorelowana jest z wymaganiami sformułowanymi w obecnych i przygotowywanych standardach kształcenia nauczycieli. Odnosi się do treści skupionych w ramach ogólnej dydaktyki językowej i pedagogiki, które realizowane są na wszystkich specjalizacjach nauczycielskich prowadzonych w ramach neofilologii (anglistyk, germanistyk, romanistyk, iberystyk, italianistyk, rusycystyk), lingwistyk stosowanych i glottodydaktyki polonistycznej. Pod względem treści obejmuje całościowy przegląd rozwoju glottodydaktyki, zwracając uwagę na perspektywy i kierunki jej dalszego rozwoju.
Książka jest adresowana do studentów wszystkich ścieżek kształcenia nauczycieli języków obcych. Jej użytkownikami stają się tym samym studiujący specjalizacje nauczycielskie zarówno na studiach licencjackich, magisterskich, jak i kwalifikacyjnych podyplomowych w ramach wszystkich języków obcych obecnych w polskim systemie edukacyjnym. Książka może zostać wykorzystana podczas wykładów i ćwiczeń (lub konwersatoriów) z Dydaktyki językowej (czasem zwanej Glottodydaktyką ogólną lub Podstawami dydaktyki szkolnej) na wszystkich realizowanych w Polsce nauczycielskich filologiach, m.in. anglistykach, germanistykach, romanistykach, iberystykach, italianistykach, rusycystykach, lingwistykach stosowanych oraz specjalizacjach w zakresie glottodydaktyki polonistycznej. Wykłady i ćwiczenia realizowane są na studiach licencjackich oraz kontynuowane na początku studiów magisterskich w ramach specjalizacji nauczycielskich.
„Na rynku polskich wydawnictw naukowych niewiele jest tego typu publikacji (może Janowskiej, Komorowskiej czy Pfeiffera), które można uznać za względnie kompleksowe, przy czym oceniany podręcznik wyróżnia się na tym tle in plus aktualnością i zakresem podejmowanych wątków problemowych. Postęp, jaki dokonał się przez minione kilka czy kilkanaście lat na gruncie omawianej dyscypliny, przesądza o tym, że zaproponowany wykład można uznać za nowe ujęcie problemu, wypełniające istotną lukę na rynku wciąż nielicznych podręczników akademickich dla przyszłych nauczycieli języków obcych. Dydaktyka języków obcych autorstwa Przemysława Gębala niewątpliwie nosi cechy podręcznika akademickiego. To publikacja bardzo ciekawa, poznawczo wartościowa i potrzebna na etapie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych. Użyteczność tego opracowania docenią zwłaszcza ci czytelnicy, którzy mają utrudniony dostęp do źródeł innojęzycznych, tak z przyczyn logistycznych, jak i kompetencyjnych. W przedmowie do podręcznika autor celnie wymienia grupy adresatów jego wykładu: przyszłych i praktykujących nauczycieli języków obcych, w tym polskiego jako obcego, zamierzających nauczać bądź nauczających w różnych typach szkół i na różnych poziomach kształcenia, tak w edukacji formalnej, jak i pozaformalnej. Listę tę rozszerzyłabym o nauczycieli akademickich zajmujących się kształceniem przyszłych nauczycieli języków obcych. Dla nich również podręcznik może okazać się pomocą wielce użyteczną, zwłaszcza że został wzbogacony o komponent autorskich zadań/projektów, dzięki którym dużo łatwiej będzie osiągnąć zamierzenie autora, by jego praca przysłużyła się do „wykształcenia refleksyjnych praktyków, przygotowanych do uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych przez całe życie”.
Dr hab. Anna Jaroszewska,
fragment recenzji
Str180-190 od Dydaktyka jezykow obcych.pdf(pdf)
92 KB
Przemysław E. Gębal
Profesor Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu Warszawskiego. Lingwista i (glotto)dydaktyk zainteresowany wielojęzycznością i nauczaniem języków obcych (niemieckiego, włoskiego, hiszpańskiego i francuskiego), a także nauczaniem języka polskiego jako obcego i drugiego, którym zajmuje się konsekwentnie od lat. Świadczą o tym takie jego podręczniki i monografie jak: Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze (2010), Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej (2013), Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej (2014), Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne (2018), Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie (2019). Promotor glottodydaktyki porównawczej i zorientowanych humanistycznie nurtów edukacji językowej. Kontynuator idei krakowskiej szkoły glottodydaktyki porównawczej, propagator dydaktyki języków obcych, stanowiącej humanistyczne zaplecze rozwoju autonomicznej glottodydaktyki. Trener, mentor oraz certyfikowany tutor akademicki.
Seria Glottodydaktyka
Seria oferuje teoretyczne i praktyczne wprowadzenie do glottodydaktyki dla przyszłych i praktykujących nauczycieli języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego, na różnych poziomach kształcenia. Prezentowane w serii książki mają charakter podręczników akademickich, przygotowanych w formie wykładu uniwersyteckiego oraz w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych, studiów przypadku, zadań i ćwiczeń. Autorzy odnoszą się do refleksyjnych nurtów kształcenia nauczycieli języków obcych, oferując użytkownikom publikacji osobiste doświadczanie współczesnych trendów i koncepcji glottodydaktycznych.
Zawartość książek jest skorelowana z wymaganiami sformułowanymi w aktualnych standardach kształcenia nauczycieli. Prezentowane zagadnienia dotyczą również ogólnej dydaktyki językowej i pedagogiki realizowanych na wszystkich specjalizacjach nauczycielskich prowadzonych w ramach neofilologii, lingwistyk stosowanych i glottodydaktyki polonistycznej.
Książki są adresowane do studentów ścieżek kształcenia nauczycieli języków obcych, zarówno na studiach licencjackich, magisterskich, jak i kwalifikacyjnych podyplomowych.