Metodyka nauczania języka niemieckiego
Praktyczny i interaktywny podręcznik przygotowujący do nauczania języka niemieckiego. Niezbędnik dla początkujących nauczycieli oraz studentów germanistyki lub lingwistyki stosowanej, do wykorzystania na ćwiczeniach z metodyki, na seminariach i podczas warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo nauczycieli.
Książka Główną ideą książki jest zgromadzenie w jednym miejscu wiadomości na temat najważniejszych problemów, z którymi styka się nauczyciel. Publikacja łączy rozmaite perspektywy metodologiczne i dyscyplinarne: językoznawczą, psychologiczną, dydaktyki i komunikacji, przyswajania języka.
Książka zawiera podstawowe informacje z zakresu glottodydaktyki, ale też skupia się na indywidualnych doświadczeniach zdobytych w trakcie uczenia się i nauczania języków obcych. Prezentuje wiele konkretnych przykładów do omówienia oraz zadań praktycznych, polegających przede wszystkim na ocenie przykładów ćwiczeń z uczniem albo sposobów
postępowania nauczyciela. Kładzie nacisk na aktywną rolę ucznia w procesie dydaktycznym poprzez wybór odpowiedniej strategii uczenia się. Przedstawia komentarze do zadań, w których autorka podkreśla, że ocena danego zadania albo sposobu postępowania zależna od kontekstu, w jakim pracuje nauczyciel – przede wszystkim od tego, kim są uczniowie i jakie mają cele. Podkreśla rolę stałych oraz powtarzalnych procesów w przyswajaniu języka obcego. Każdy rozdział zawiera podsumowanie i wykaz lektur uzupełniających.
Książka pani Zofii Chłopek jest wartościową publikacją metodyczną dla germanistów, bardzo potrzebną, gdyż publikacji tego typu brak – przygotowaną kompetentnie i szczegółowo […]. Podręcznik akademicki przedstawiony mi do zaopiniowania uważam za tekst wartościowy i bardzo praktycznie przydatny dla studentów germanistyki, którzy pragną zostać nauczycielami.
Prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska,
„Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli” to publikacja od lat oczekiwana i szczególnie ważna dla wszystkich zainteresowanych nowoczesnym kształceniem nauczycieli języka niemieckiego w naszym kraju. […] Wszystkie zamieszczone w tomie zadania stanowią konkretne wyzwania poznawcze dla użytkowników publikacji. Nie są w żaden sposób banalne. Zachęcają czytelnika do solidnej refleksji na temat najbardziej istotnych aspektów współczesnego kształcenia językowego. Realizacja znacznej części z nich zaplanowana jest w grupach, co ułatwi wspólne negocjowanie i wypracowanie koncepcji zajęć języka niemieckiego. Wszystkie zadania mogą być z powodzeniem wykorzystywane także w ramach seminariów i warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo (nie tylko) początkujących nauczycieli języka niemieckiego. Ich realizacja w kontekście różnych form doskonalenia przyczyni się do większego otwarcia na nowoczesne koncepcje glottodydaktyczne (głównie o podłożu psycho- i neurolingwistycznym). „Metodyka nauczania języka niemieckiego” Zofii Chłopek to publikacja niezwykle wartościowa pod względem pedeutologicznym. W pełni rekomenduję jej wydanie w obecnym formacie koncepcyjnym. Jej ukazanie się powinno w pośredni sposób przyczynić się do unowocześnienia procesu kształcenia przyszłych germanistów w Polsce.
Dr hab. Przemysław E. Gębal,
Zofia Chłopek
Dr hab. – adiunkt, wykłada w Zakładzie Glottodydaktyki Instytutu Filologii Germańskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się psycholingwistycznymi aspektami nabywania i używania języków, zwłaszcza przez uczących się języków trzecich i kolejnych, implikacjami glottodydaktycznymi badań w tym zakresie, nauczaniem (przyszłych) nauczycieli języków trzecich i kolejnych oraz komunikacją interkulturową i nauczaniem interkulturowym. Od 1989 r. pracownik Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego; pracowała w trzech Instytutach Filologii Angielskiej (w Wyższej Szkole Filologicznej we Wrocławiu, w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nysie oraz na Uniwersytecie Wrocławskim). Od wielu lat prowadzi rozmaite zajęcia związane z metodyką nauczania języków obcych. Publikowała w wydawnictwach krajowych i zagranicznych.
Seria Glottodydaktyka
Seria oferuje teoretyczne i praktyczne wprowadzenie do glottodydaktyki dla przyszłych i praktykujących nauczycieli języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego, na różnych poziomach kształcenia. Prezentowane w serii książki mają charakter podręczników akademickich, przygotowanych w formie wykładu uniwersyteckiego oraz w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych, studiów przypadku, zadań i ćwiczeń. Autorzy odnoszą się do refleksyjnych nurtów kształcenia nauczycieli języków obcych, oferując użytkownikom publikacji osobiste doświadczanie współczesnych trendów i koncepcji glottodydaktycznych.
Zawartość książek jest skorelowana z wymaganiami sformułowanymi w aktualnych standardach kształcenia nauczycieli. Prezentowane zagadnienia dotyczą również ogólnej dydaktyki językowej i pedagogiki realizowanych na wszystkich specjalizacjach nauczycielskich prowadzonych w ramach neofilologii, lingwistyk stosowanych i glottodydaktyki polonistycznej.
Książki są adresowane do studentów ścieżek kształcenia nauczycieli języków obcych, zarówno na studiach licencjackich, magisterskich, jak i kwalifikacyjnych podyplomowych.