Mówimy uprzejmie
Poradnik językowego savoir-vivre´u.
Szczegółowo przedstawia zasady grzeczności językowej obowiązujące w relacjach między różnymi osobami, np. przełożonym i podwładnym, i w różnych sytuacjach, np. na ulicy, w sklepie, w windzie. Bogaty w przykłady, uczy, jakimi słowami witać się i żegnać, dziękować i przepraszać albo np. grzecznie odmawiać. Książkę wzbogacają porady językowe dotyczące różnych aspektów grzeczności językowej.
W nowym wydaniu wskazane są zasady grzeczności językowej w mediach społecznościowych w relacjach oficjalnych i nieoficjalnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21806-5
- ISBN druku: 978-83-01-21733-4
- Liczba stron: 314
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PODSTAWY GRZECZNOŚCI JĘZYKOWEJ 11 Grzeczność językowa 11 Strategie grzecznościowe 14 Zasada poszanowania suwerenności partnera 18 Grzeczność a kompetencja komunikacyjna 20 Grzeczność a etyka porozumiewania się 22 Grzeczność a szczerość 23 Grzeczność a poprawność językowa 26 Repliki aktów grzecznościowych 27 Grzeczność niejęzykowa 30 Faux pas (gafa towarzyska) 32 Polska grzeczność na tle innych kultur 33 Historia grzeczności językowej XX i XXI wieku 36 Grzecznościowe powinności kobiety i mężczyzny 40 Grzeczność biznesowa 42 Grzeczność w relacjach przełożony – podwładny 44 Grzeczność w relacjach nauczyciel – uczeń 45 Grzeczność w relacjach ksiądz – parafianie 47 Tytulatura 48 Relacje na pan, pani 50 Relacje na ty 53 Przejście na ty 58 Relacje pośrednie między ty a pan, pani 60 Formy powitań i pożegnań jako formy tworzenia relacji pośrednich 63 Powitania 65 Akty zwrócenia się do odbiorcy 68 Pytania grzecznościowe 70 Komplementy 73 Deklaracje pomocy 76 Przedstawianie się, przedstawianie komuś kogoś 77 Pożegnania 81 Podziękowania 84 Przeproszenia 89 Prośby 94 Polecenia 98 Wyrazy współczucia 100 Odmowa 103 Grzeczność w placówkach handlowych i usługowych 105 Grzeczność w publicznych środkach komunikacji 108 Grzeczność na ulicy 110 Grzeczność w windzie 111 Rozmowy przez domofon 112 Grzeczność w stosunkach sąsiedzkich 114 Grzeczność wobec słabszych 115 Grzeczność w szpitalach, hospicjach, w domach opieki itp. 116 Grzeczność w przemówieniach 118 Formuły rozpoczynające wystąpienia publiczne 122 Grzeczność na wykładach 124 Grzeczność w referatach 127 Grzeczność w pogadankach, prelekcjach, odczytach 130 Grzeczność w dyskusjach i sporach 131 Listy tradycyjne 135 Listy elektroniczne (e-maile) 140 Komunikacja SMS-owa 144 Kartki świąteczne 146 Widokówki 148 Rozmowy przez telefon stacjonarny 149 Rozmowy przez telefon komórkowy 154 Poczta głosowa. Sekretarka automatyczna 155 Grzeczność w mediach 157 Grzeczność wobec gościa w studiu radiowym i telewizyjnym 158 Relacje grzecznościowe między nadawcą a odbiorcą radiowym i telewizyjnym 165 Grzeczność w prasie 174 Grzeczność w mediach społecznościowych (Anna Dąbkowska) 179 Grzeczność w wydawnictwach książkowych 189 Zmiany we współczesnych obyczajach grzecznościowych 193 FORMY ADRESATYWNE 199 ŁAMANIE NORM GRZECZNOŚCI W WYPOWIEDZIACH PUBLICZNYCH I MEDIALNYCH 223 PORADY JĘZYKOWE 237