Ochrona interesu pracownika delegowanego w ramach świadczenia usług w Unii Europejskiej
W publikacji kompleksowo przedstawiono problematykę delegowania pracowników, łącząc teoretyczne podstawy z praktycznymi wskazówkami i rozwiązaniami. Uwzględniono zmiany wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28.06.2018 r. zmieniającej dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.
Autor omawia m.in. takie zagadnienia jak:
podstawy prawne delegowania pracowników w prawie unijnym,
cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników (np. swoboda świadczenia usług, uczciwa konkurencja, ochrona krajowych rynków pracy),
ograniczenia i wyłączenia spod regulacji dyrektywy 96/71,
gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego.
Monografia ukazuje rozwiązania prawne przyjęte zarówno w państwach uznawanych za przyjmujące (Niemcy, Francja), jak i wysyłające (Polska, Czechy, Estonia), a także zawiera orzecznictwo sądów państw europejskich.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, a także pracowników działów kadr i HR oraz przedstawicieli nauki prawa pracy.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8160-854-1
- ISBN druku: 978-83-8160-622-6
- EAN: 9788381608541
- Liczba stron: 348
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów |str. 13 Wprowadzenie |str. 17 Rozdział 1 W poszukiwaniu znaczenia „interesu pracownika” |str. 25 1. Koncepcje teoretyczne na temat pojęcia „interes” |str. 25 1.1. Uwagi wstępne |str. 25 1.2. Koncepcje „interesu” w naukach społecznych |str. 26 1.3. Koncepcje „interesu” w naukach ekonomicznych |str. 30 1.3.1. Uwagi wstępne |str. 30 1.3.2. Interes ekonomiczny grupy państw |str. 31 1.3.3. Interes ekonomiczny państwa |str. 32 1.3.4. Interes ekonomiczny pracownika |str. 33 1.3.5. Interes ekonomiczny pracodawcy |str. 34 1.3.6. Interes ekonomiczny jako przyczyna procesów migracyjnych |str. 35 1.3.7. Migracja jako tło gry interesów |str. 41 1.3.8. Gra interesów a prawo |str. 45 1.4. Koncepcje „interesu” w naukach prawnych |str. 47 2. Charakterystyka interesu pracownika w prawie pracy |str. 50 2.1. Pojęcie interesu pracownika w ujęciu doktrynalnym |str. 50 2.2. Rodzaje interesu pracownika według wybranych kryteriów |str. 53 3. Charakterystyka ogólna prawnej ochrony interesu pracownika |str. 55 3.1. Uwagi wstępne |str. 55 3.2. Ochrona interesu pracownika w ujęciu unijnego prawa pracy |str. 55 3.3. Ochrona interesu pracownika w ujęciu prawa polskiego |str. 57 Rozdział 2 W kierunku delegowania pracowników |str. 61 1. Geneza delegowania pracowników |str. 61 2. Kształtowanie się podstaw prawnych delegowania pracowników |str. 63 3. Obecne podstawy prawne delegowania pracowników |str. 74 3.1. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie unijnym |str. 74 3.1.1. Traktatowe źródła regulacji delegowania pracowników – między swobodą przepływu pracowników a swobodą świadczenia usług |str. 74 3.1.2. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie wtórnym Unii Europejskiej |str. 79 3.2. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie polskim |str. 82 4. Cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników |str. 84 4.1. Cel ogólny: rozwój jednolitego rynku przy poszanowaniu polityki społecznej |str. 84 4.2. Swobodne świadczenie usług |str. 85 4.3. Uczciwa konkurencja |str. 90 4.4. Ochrona pracowników delegowanych |str. 95 4.5. Ochrona krajowych rynków pracy |str. 97 4.6. Pewność prawa |str. 100 4.7. Ambiwalentne cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników a interes pracownika delegowanego |str. 101 4.8. Interes pracownika delegowanego a interes pracodawcy delegującego |str. 105 5. Prawo do delegowania versus prawo do bycia delegowanym w odpowiednich warunkach – ogólna struktura normatywna |str. 107 5.1. Uprawnieni |str. 107 5.2. Podmioty obowiązane |str. 109 5.3. Przedmiot prawa |str. 110 6. Ustawodawstwo w przedmiocie delegowania pracowników a ekonomiczna analiza prawa |str. 111 7. Wnioski – podsumowanie |str. 113 Rozdział 3 Konstrukcja prawna delegowania pracowników |str. 115 1. Uwagi terminologiczne |str. 115 2. Formy delegowania – uwagi wstępne |str. 117 3. Przesłanki ogólne – elementy konstytutywne, wspólne dla wszystkich form delegowania |str. 119 3.1. Ponadnarodowy charakter świadczonych usług |str. 119 3.2. Wymóg istnienia stosunku pracy w okresie delegowania |str. 121 3.3. Ograniczony okres trwania delegowania |str. 126 4. Przesłanki szczególne – charakterystyka poszczególnych form delegowania |str. 129 4.1. Typowe delegowanie, delegowanie właściwe |str. 129 4.2. Delegowanie wewnątrz grupy |str. 134 4.3. Wynajem pracowników |str. 136 5. Ograniczenia i wyłączenia spod regulacji dyrektywy 96/71 |str. 139 5.1. Wyłączenia wyraźne |str. 139 5.2. Wyłączenia dorozumiane |str. 141 5.3. Transport międzynarodowy a delegowanie |str. 143 6. Państwo przedsiębiorstwa delegującego i państwo miejsca delegacji |str. 148 7. Pojęcie pracownika delegowanego |str. 150 8. Pojęcie przedsiębiorstwa delegującego |str. 155 9. Interes pracownika delegowanego a konstrukcja prawna delegowania w świetle koordynacji systemów zabezpieczeń społecznych |str. 161 9.1. Uwagi wstępne |str. 161 9.2. Konstrukcja prawna delegowania pracowników – koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego versus prawo pracy |str. 163 9.3. Implikacje stosowania jednego systemu prawa ubezpieczeń społecznych dla interesu pracownika delegowanego |str. 166 10. Konstrukcja prawna delegowania a krajowe środki prawne pozwalające na czasowe świadczenie pracy za granicą |str. 168 11. Konstrukcja prawna delegowania w prawie polskim |str. 170 11.1. Uwagi terminologiczne |str. 170 11.2. Podporządkowanie pracownika a delegowanie |str. 174 11.2.1. Prawna formuła podróży służbowej a delegowanie |str. 176 11.2.2. Zmiana miejsca pracy a delegowanie |str. 187 11.2.3. Analiza krytyczna środków prawnych służących kierowaniu pracowników za granicę w prawie polskim |str. 192 12. Wnioski – podsumowanie |str. 197 Rozdział 4 Warunki zatrudnienia pracownika delegowanego |str. 201 1. Charakter norm prawnych określających warunki zatrudnienia pracownika delegowanego |str. 201 1.1. Delegowanie pracowników a normy kolizyjne prawa prywatnego |str. 201 1.2. Normy maksymalnych odstępstw versus standard minimalnej ochrony pracowników |str. 204 1.3. Charakter norm prawnych wymuszających swoją właściwość |str. 209 1.4. Charakter norm prawnych określających warunki zatrudnienia pracownika delegowanego a zasada korzystności |str. 215 2. Ustanawianie warunków zatrudnienia w państwie przyjmującym |str. 219 3. Rodzaje warunków zatrudnienia w państwie przyjmującym |str. 227 3.1. Charakterystyka ogólna |str. 227 3.2. Maksymalne okresy pracy i minimalne okresy wypoczynku |str. 229 3.3. Minimalny wymiar płatnego corocznego urlopu wypoczynkowego |str. 234 3.4. Wynagrodzenie wraz ze stawką za nadgodziny |str. 239 3.5. Warunki wynajmu pracowników |str. 247 3.6. Zdrowie, bezpieczeństwo i higiena w miejscu pracy |str. 248 3.7. Środki ochronne w zakresie warunków zatrudnienia kobiet ciężarnych lub kobiet bezpośrednio po urodzeniu dziecka, a także dzieci i młodzieży |str. 251 3.8. Równe traktowanie kobiet i mężczyzn, a także inne przepisy w zakresie niedyskryminacji |str. 254 3.9. Warunki zakwaterowania pracowników |str. 255 3.10. Stawki dodatków lub zwrot wydatków |str. 256 4. Warunki zatrudnienia w razie dłuższego okresu delegowania |str. 257 5. Warunki zatrudnienia w świetle zasady równości |str. 258 6. Warunki zatrudnienia a obowiązki informacyjne pracodawcy |str. 262 7. Warunki zatrudnienia a przepisy porządku publicznego |str. 265 8. Warunki zatrudnienia pracownika delegowanego w prawie polskim |str. 267 9. Wnioski – podsumowanie |str. 269 Rozdział 5 Gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego |str. 273 1. Czynniki kształtujące przestrzeganie prawa a delegowanie pracowników |str. 273 2. Podmioty zobowiązane do egzekwowania prawa pracy właściwego dla pracowników delegowanych |str. 274 3. Współpraca administracyjna i dostęp do informacji |str. 277 4. Wymogi administracyjne i środki kontrolne |str. 279 5. Odpowiedzialność solidarna (pod)wykonawcy |str. 281 6. Szczególne zasady dotyczące właściwości sądu |str. 285 7. Transgraniczne egzekwowanie kar administracyjnych |str. 291 8. Gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego w prawie polskim |str. 294 9. Wnioski – podsumowanie |str. 300 Zakończenie |str. 303 Bibliografia |str. 317