Prawne formy kontroli pracownika w miejscu pracy
Monografia stanowi kompleksowe opracowanie zagadnienia dopuszczalności poddawania pracownika kontroli, ukazujące niezwykłe bogactwo poruszanej problematyki zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Autorka analizuje społeczne, ekonomiczne i przede wszystkim prawne uwarunkowania procesu kontroli pracownika, jednocześnie ustalając miejsce prawa pracodawcy do kontroli pracownika w strukturze stosunku pracy. Definiuje i opisuje warunki dopuszczalności tej kontroli pozwalające na dokonanie oceny legalności każdej formy kontroli pracownika (zarówno unormowanej, jak i takiej, która nie stała się przedmiotem zainteresowania prawodawcy). Dzięki temu publikacja poświęcona aktualnemu obecnie zagadnieniu nabiera znaczenia uniwersalnego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7846-8
- ISBN druku: 978-83-264-3417-4
- Liczba stron: 456
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 11 Wstęp 17 Część I Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i prawne kontroli pracownika - zagadnienia ogólne 25 Wprowadzenie 27 Rozdział 1 Kontrola pracownika - uwarunkowania społeczno-ekonomiczne 28 1.1. Uwagi wstępne 28 1.2. Pojęcie kontroli, jej rodzaje i funkcje 29 1.3. Kontrola pracownika jako element zarządzania ludźmi w organizacji 36 1.4. Kontrola pracownika a style kierowania ludźmi - funkcje i dysfunkcje 43 Rozdział 2 Uzasadnienie prawa pracodawcy do kontroli pracownika 52 2.1. Uwagi wstępne 52 2.2. Charakter prawny stosunku pracy a kontrola pracownika 55 2.3. Uprawnienia kierownicze pracodawcy a kontrola pracownika 65 2.4. Ryzyko pracodawcy a kontrola pracownika 88 Rozdział 3 Warunki dopuszczalności kontroli pracownika 100 3.1. Uwagi wstępne 100 3.2. Zgodny z prawem cel kontroli pracownika 102 3.3. Poszanowanie przez pracodawcę dóbr osobistych pracownika 113 3.4. Zachowanie przez pracodawcę przesłanki legalizującej przetwarzanie danych osobowych pracownika 127 3.5. Respektowanie przez pracodawcę zasady proporcjonalności (adekwatności) i zasady jawności w procesie kontroli pracownika 146 3.6. Problem zgody pracownika na dokonywanie kontroli przez pracodawcę 162 Część II Analiza prawna wybranych form kontroli pracownika 169 Wprowadzenie 171 Rozdział 4 Formy kontroli gotowości pracownika do wypełniania obowiązków pracowniczych 177 4.1. Uwagi wstępne 177 4.2. Kontrola trzeźwości pracownika 179 4.2.1. Kontrola trzeźwości pracownika w polskim systemie prawnym 180 4.2.2. Metody kontroli trzeźwości pracownika oraz zasady jej dokonywania 191 4.2.3. Wnioski de lege lata i de lege ferenda 204 4.3. Kontrola odurzenia narkotycznego pracownika 211 4.3.1. Problem kontroli odurzenia narkotycznego pracownika w polskim systemie prawnym 211 4.3.2. Problem kontroli odurzenia narkotycznego pracownika w systemach prawnych wybranych państw obcych 222 4.3.3. Wnioski de lege lata i de lege ferenda 230 4.4. Problem dopuszczalności badań wariograficznych (poligraficznych) pracownika 238 4.4.1. Badania wariograficzne (poligraficzne) pracownika w polskim systemie prawnym 239 4.4.2. Badania wariograficzne (poligraficzne) pracownika w systemie prawnym USA 253 4.4.3. Wnioski de lege lata 264 Rozdział 5 Formy monitoringu zachowania pracownika w miejscu pracy 275 5.1. Uwagi wstępne 275 5.2. Monitoring przy zastosowaniu kamer 277 5.2.1. Problem dopuszczalności monitorowania zachowania pracownika za pomocą kamer w świetle polskich regulacji prawnych 278 5.2.2. Monitoring zachowania pracownika za pomocą kamer a kontrola osobista pracownika 292 5.2.3. Monitoring zachowania pracownika za pomocą kamer w świetle regulacji prawnych wybranych państw obcych 304 5.3. E-kontrola 310 5.3.1. Problem dopuszczalności e-kontroli zachowania pracownika w świetle polskich regulacji prawnych 311 5.3.2. Problem dopuszczalności e-kontroli zachowania pracownika w świetle regulacji prawnych wybranych państw obcych 327 5.4. Monitoring komunikacji 335 5.4.1. Problem dopuszczalności monitorowania zachowania pracownika jako uczestnika procesu komunikacji w świetle polskich regulacji prawnych 336 5.4.2. Problem dopuszczalności monitorowania zachowania pracownika jako uczestnika procesu komunikacji w świetle regulacji prawnych wybranych państw obcych 358 5.5. Kontrola biometryczna 365 5.5.1. Pojęcie danych biometrycznych oraz problem dopuszczalności stosowania przez pracodawcę narzędzi kontroli biometrycznej w świetle dokumentów Unii Europejskiej 366 5.5.2. Problem dopuszczalności monitorowania zachowania pracownika za pomocą narzędzi kontroli biometrycznej w świetle polskich regulacji prawnych 375 5.6. Geolokalizacja 387 5.6.1. Problem dopuszczalności monitorowania zachowania pracownika za pomocą narzędzi geolokalizacji w świetle polskich regulacji prawnych 388 5.6.2. Problem dopuszczalności monitorowania zachowania pracownika za pomocą narzędzi geolokalizacji w świetle regulacji prawnych wybranych państw obcych 403 5.7. Wnioski de lege lata i de lege ferenda 408 Zakończenie 415 Załączniki 423 Wykaz aktów prawnych 427 Wykaz orzecznictwa 435 Bibliografia 439