Prawo autorskie
Książka w sposób kompleksowy przedstawia problematykę prawa autorskiego. Jest równocześnie przewodnikiem po spornych i aktualnych zagadnieniach w tej dziedzinie. Czwarte wydanie zostało istotnie rozszerzone i zmienione - blisko 30% materiału dodano lub zasadniczo zmodyfikowano. Spowodowane to było zmianą stanu normatywnego (dwie nowelizacje polskiego prawa autorskiego w 2015 roku) i niektórych poglądów autorów, a także rozbudową analizy wybranych kwestii, np.:
"ściągania" nielegalnych plików z internetu,
dopuszczalności używania odnośników (linków),
dzieł osieroconych,
zasad stosowania testu trójstopniowego.
Autorzy uwzględnili problemy prawa autorskiego poruszane na studiach podyplomowych prowadzonych w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej UJ, a także stanowiące przedmiot sporów sądowych lub opinii prawnych. Omówili również odpowiednie aspekty prawa Unii Europejskiej.
Pierwsze wydanie publikacji zostało uznane przez "Magazyn Literacki KSIĄŻKI" za jedną z pięciu książek 2008 roku.
Janusz Barta i Ryszard Markiewicz
od wielu lat kierują Katedrą Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (dawniej: Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ). Zajmują się problematyką praw na dobrach niematerialnych, w szczególności prawem autorskim. Opublikowali w Wolters Kluwer m.in. następujące opracowania:
Ustawa o ochronie baz danych. Komentarz
(2002),
Oprogramowanie open source w świetle prawa
(2005),
Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz
(redakcja i współautorstwo, wyd. V, 2011),
Prawo autorskie. Zbiór przepisów i orzecznictwa
, t. 1-3 (wyd. V, 2005),
Ochrona danych osobowych. Komentarz
(wspólnie z P. Fajgielskim, wyd. VI, 2015),
Prawo autorskie i prawa pokrewne. Wprowadzenie
(wyd. VI, 2014),
Telewizja interaktywna a prawo autorskie
(2007),
Media a dobra osobiste
(redakcja i współautorstwo, 2009),
Zabawy z prawem autorskim
(2015). Autorzy są związani z Kancelarią Markiewicz & Sroczyński.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8092-200-6
- ISBN druku: 978-83-264-9694-3
- EAN: 9788380922006
- Liczba stron: 772
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Od autorów | str. 17 Rozdział I. Uwagi wstępne | str. 21 Rozdział II. Źródła prawa | str. 28 Rozdział III. Prawo autorskie | str. 37 1. Przedmiot prawa | str. 37 1.1. Uwagi ogólne | str. 37 1.2. Pojęcie utworu w prawie Unii Europejskiej | str. 43 1.3. Cecha twórczości i indywidualności | str. 48 1.4. Problemy praktyczne dotyczące kwalifikacji wytworu intelektualnego jako utworu | str. 57 1.5. Cecha indywidualności w poszczególnych składnikach i rodzajach dzieł | str. 59 1.6. Kontrowersyjnie o kryterium twórczości w prawie autorskim | str. 78 1.7. Utwór zależny | str. 83 1.8. Wyłączenia wybranych kategorii wytworów intelektu spod prawa autorskiego | str. 87 2. Powstanie i czas ochrony praw autorskich | str. 95 3. Podmiot praw autorskich | str. 105 3.1. Twórca | str. 105 3.2. Współautorstwo | str. 106 3.3. Twórczość pracownicza | str. 113 3.4. Inne podmioty praw autorskich | str. 116 3.5. Następcy prawni | str. 119 4. Autorskie prawa osobiste | str. 120 4.1. Uwagi ogólne | str. 120 4.1.1. Wprowadzenie | str. 120 4.1.2. Usytuowanie | str. 121 4.1.3. Treść i naruszenie | str. 123 4.1.4. Ochrona po śmierci | str. 128 4.1.5. Problem wspólności praw | str. 129 4.1.6. Umowy | str. 130 4.1.7. Utwory pracownicze | str. 132 4.2. Poszczególne autorskie prawa osobiste | str. 133 4.2.1. Prawo do autorstwa | str. 133 4.2.2. Prawo do integralności utworu | str. 138 4.2.3. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu | str. 144 4.2.4. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności | str. 147 4.2.5. Prawo dostępu do dzieła | str. 149 4.3. Ochrona autorskich dóbr osobistych a stosunki umowne | str. 150 5. Autorskie prawa majątkowe | str. 151 5.1. Treść prawa | str. 151 5.1.1. Uwagi ogólne | str. 151 5.1.2. Pojęcie korzystania | str. 154 5.1.3. Pola eksploatacji | str. 159 5.1.4. Postacie korzystania z utworu | str. 161 5.1.5. Prawo do wynagrodzenia i rozporządzania utworem | str. 167 5.1.6. Droit de suite | str. 172 5.1.7. Zabezpieczenia przed dostępem do utworów | str. 173 5.1.8. Prawa wyłączne do utworu a własność egzemplarza utworu | str. 178 5.2. Wyczerpanie prawa | str. 179 5.3. Ograniczenia w wykonywaniu prawa | str. 190 5.4. Ograniczenia treści autorskich praw majątkowych | str. 191 5.4.1. Uwagi wstępne | str. 191 5.4.2. Dozwolony użytek osobisty | str. 227 5.4.3. Swoboda cytowania | str. 235 5.4.4. Parodia, pastisz i karykatura | str. 244 5.4.5. Antologie | str. 248 5.4.6. Przedruk | str. 255 5.4.7. Licencje dla celów naukowych i dydaktycznych | str. 256 5.4.8. Publiczne odtwarzanie programu radiowego lub telewizyjnego | str. 263 5.4.9. Nagrania efemeryczne i archiwalne | str. 265 5.4.10. Dzieła osierocone | str. 266 5.4.11. Inne postacie licencji | str. 271 5.4.12. Kontrowersyjnie o dozwolonym użytku w prawie autorskim | str. 274 5.5. Rozszerzony zbiorowy zarząd | str. 289 5.5.1. Uwagi ogólne | str. 289 5.5.2. Zawieranie umów w sprawie korzystania z utworów niedostępnych w obrocie handlowym | str. 291 5.5.3. Reemisja programów w sieciach kablowych | str. 293 6. Regulacje szczególne | str. 294 6.1. Programy komputerowe | str. 294 6.2. Utwór audiowizualny | str. 309 7. Umowy | str. 325 7.1. Zasada wolności kontraktowej i jej ograniczenia | str. 325 7.1.1. Zasada specyfikacji w umowie pól eksploatacji utworu | str. 333 7.1.2. Zakaz obejmowania umową nieznanych (w chwili jej zawierania) pól eksploatacji utworu | str. 342 7.1.3. Zakaz zawierania umów w części dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości | str. 343 7.1.4. Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia | str. 343 7.1.5. Nakaz zawierania pod rygorem nieważności umów o przeniesienie autorskich praw majątkowych i umów licencyjnych wyłącznych w formie pisemnej (art. 53 i art. 67 ust. 5 pr. aut.) | str. 343 7.1.6. Autorskie dobra osobiste a umowy | str. 345 7.1.7. Inne ograniczenia swobody umów | str. 347 7.2. Przepisy względnie obowiązujące | str. 347 7.3. Zasady redakcji kontraktów autorskich | str. 350 7.3.1. Uwagi ogólne | str. 350 7.3.2. Redakcja umowy licencyjnej | str. 355 7.4. Licencje open source, creative commons i ruch open access | str. 364 8. Ochrona praw autorskich i praw pokrewnych | str. 372 8.1. Autorskie prawa osobiste | str. 372 8.2. Autorskie prawa majątkowe | str. 374 8.2.1. Uwagi ogólne | str. 374 8.2.2. Stwierdzenie naruszenia i podmiot odpowiedzialny | str. 375 8.2.3. Roszczenia | str. 383 8.2.4. Przedawnienie | str. 397 8.2.5. Zagadnienia procesowe | str. 399 8.3. Nadużycie prawa autorskiego | str. 406 Rozdział IV. Prawa pokrewne | str. 410 1. Uwagi generalne | str. 410 2. Prawo do artystycznych wykonań | str. 412 3. Prawa do fonogramów i wideogramów | str. 417 4. Prawo do nadań | str. 419 5. Prawo do pierwszego wydania | str. 419 6. Prawo do wydania naukowego i krytycznego | str. 421 7. Ochrona praw pokrewnych | str. 423 Rozdział V. Sui generis ochrona baz danych | str. 424 1. Wprowadzenie | str. 424 2. Przedmiot ochrony | str. 428 3. Producent bazy danych | str. 430 4. Treść ochrony | str. 431 5. Czas ochrony | str. 437 6. Ochrona baz danych | str. 438 Rozdział VI. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Komisja Prawa Autorskiego | str. 439 1. Uwagi ogólne | str. 439 2. Wykonywanie zbiorowego zarządu w stosunkach wewnętrznych | str. 440 3. Wykonywanie zbiorowego zarządu w stosunkach zewnętrznych | str. 444 4. Tabele wynagrodzeń | str. 445 5. Wielość organizacji zbiorowego zarządzania | str. 451 6. Domniemania | str. 454 7. Dyrektywa 2014/26 w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi | str. 456 Rozdział VII. Prawo autorskie w internecie | str. 461 1. Problematyka | str. 461 2. Przedmiot ochrony | str. 464 3. Podmiot prawa | str. 467 4. Treść prawa autorskiego | str. 468 4.1. Uwagi ogólne | str. 468 4.2. Dozwolony użytek w sieciach komputerowych | str. 469 4.2.1. Uwagi wstępne | str. 469 4.2.2. Zwielokrotnienie utworu w ramach art. 231 pr. aut. | str. 471 4.2.3. "Przedruk internetowy" | str. 477 4.2.4. Licencja dla bibliotek on-line | str. 479 4.2.5. Licencja dla celów dydaktycznych i naukowych | str. 481 4.2.6. Projekt Google | str. 482 5. Odpowiedzialność za naruszenie prawa autorskiego w internecie | str. 485 5.1. Odpowiedzialność dostawcy zawartości sieci | str. 485 5.2. Odpowiedzialność dostawcy usług w sieciach (service provider) | str. 485 5.3. Przechowywanie utworów na stronach internetowych | str. 487 5.3.1. Istota problemu | str. 487 5.3.2. Bezpośrednie czy pośrednie wkraczanie w prawo autorskie | str. 490 5.3.3. Artykuł 14 u.ś.u.e. | str. 494 5.3.4. Wnioski | str. 509 5.4. Odpowiedzialność użytkownika końcowego | str. 516 5.5. Odpowiedzialność za odesłania | str. 517 5.5.1. Uwagi ogólne (oceny przed wyrokiem w sprawie Svensson) | str. 517 5.5.2. Sprawa Svensson | str. 518 5.5.3. Odpowiedzialność za systemy wyszukiwawcze | str. 531 5.5.4. Utwory w odnośnikach | str. 538 5.6. Blokowanie dostępu do platform internetowych przez dostawcę internetu | str. 540 5.7. Piractwo i transfer plików MP3 | str. 544 6. Elektroniczny zbiorowy zarząd prawami autorskimi | str. 551 7. Rozpowszechnianie przedmiotów praw wyłącznych on-line | str. 553 7.1. Terminologia | str. 553 7.2. Ochrona prawnoautorska ze względu na rozpowszechnianie chronionych dóbr on-line | str. 555 7.3. Miejsce korzystania z utworu | str. 558 7.4. Unia Europejska wobec rozpowszechniania utworów w trybie on-line | str. 561 Rozdział VIII. Konwencje międzynarodowe | str. 566 1. Konwencja berneńska | str. 566 2. Konwencja rzymska | str. 569 3. Porozumienie TRIPS | str. 572 4. "Internetowe" traktaty WIPO | str. 575 4.1. Wprowadzenie | str. 575 4.2. Traktat WIPO o prawie autorskim | str. 576 4.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. 579 4.4. Pekiński traktat w sprawie audiowizualnych artystycznych wykonań | str. 582 4.5. Traktat WIPO o dostępie osób niewidomych do utworów drukowanych | str. 583 5. ACTA | str. 584 Rozdział IX. Prawo autorskie w Unii Europejskiej | str. 589 1. Uwagi ogólne | str. 589 2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej | str. 591 3. Orzecznictwo TSUE | str. 602 4. Dyrektywy a polskie prawo autorskie | str. 606 Rozdział X. Prawo właściwe i jurysdykcja krajowa | str. 610 1. Wprowadzenie | str. 610 2. Prawo właściwe do oceny naruszenia prawa autorskiego | str. 610 3. Prawo właściwe dla umów autorskich | str. 615 4. Jurysdykcja krajowa | str. 616 Rozdział XI. Prawo karne | str. 619 1. Piractwo i prawo autorskie | str. 619 2. Odpowiedzialność karna | str. 620 Rozdział XII. Okolice prawa autorskiego | str. 623 1. Dodatkowe podstawy prawnej ochrony rezultatów twórczości | str. 623 2. Granice swobody twórczej | str. 630 3. Prawo do wizerunku | str. 631 4. Ochrona korespondencji | str. 634 5. Prawo autorskie a swoboda wypowiedzi | str. 635 5.1. Wprowadzenie | str. 635 5.2. Konieczność sięgania do art. 10 EKPC | str. 638 5.3. Bezpośrednie stosowanie EKPC | str. 641 5.4. Konstytucja | str. 643 5.5. Wnioski | str. 644 Rozdział XIII. Uwagi końcowe - przyszłość prawa autorskiego | str. 645 Bibliografia | str. 655 Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 681 Skorowidz | str. 747