Zabawy z prawem autorskim dawne i nowe
O wyjątkowości publikacji stanowi zamieszczony w niej obszerny materiał ilustracyjny. Na konkretnych przykładach ukazuje on dylematy i trudności w stosowaniu prawa autorskiego. Zaprezentowane w książce rysunki i zdjęcia albo bezpośrednio stanowiły przedmiot sporów sądowych lub dyskusji w kontekście naruszania praw autorskich, albo są dobrą ilustracją trudności w interpretacjach autorskoprawnych.
Dzięki temu książka jest przeznaczona zarówno dla studentów, wydawców, dziennikarzy, twórców reklam, producentów filmowych i telewizyjnych, jak i dla osób zawodowo zajmujących się prawem autorskim.
W drugim wydaniu publikacji przedstawiono nowe zagadnienia dotyczące m.in:
• sztucznej inteligencji;
• NFT (non-fungible token), czyli niewymienialnego, niezmiennego technicznie, niemożliwego do zhakowania certyfikatu poświadczającego, że dany plik to oryginał istniejący tylko w jednej kopii;
• autoplagiatu;
• „problemów z wsiadaniem do pociągu”, na marginesie orzeczenia sądowego dotyczącego słynnej piosenki.
Teksty „dawne” zostały uzupełnione, niekiedy istotnie zmienione, często z nowymi przykładami albo inną oceną prawną, co uwidacznia płynność ocen i interpretacji w prawie autorskim. Z jednej strony jest to związane ze zmianą przepisów, z drugiej zaś z nowym orzecznictwem (zwłaszcza Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej). Prowadzi to w wielu przypadkach do przedstawienia zupełnie nowych interpretacji, przeciwstawnych do wcześniej proponowanych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-125-4
- ISBN druku: 978-83-8286-720-6
- EAN: 9788383281254
- Liczba stron: 488
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 11 I Wstęp 13 II Utwór i jego ochrona w prawie autorskim – ilustrowane ABC i D 19 1 Wprowadzenie 21 2 Prawo autorskie w systemie prawa 22 3 Prawo autorskie, prawa podstawowe i zasada proporcjonalności 25 4 Utwór 26 A Uwagi ogólne 26 B Brak ochrony pomysłu 32 C Postacie utworów 54 D Prawne kategorie utworów 70 a Dzieło samoistne i inspirowane 70 b Dzieło zależne 75 c Dzieła współautorskie i łączne 77 d Bazy danych 83 e Dzieła zbiorowe, pracownicze 84 5 Znaczki, banknoty, orzeczenia sądowe i inne przedmioty wyłączone spod ochrony autorskiej na podstawie art. 4 pr. aut. 85 6 Powstanie i czas ochrony praw autorskich 93 7 Autorskie dobra osobiste (treść i ochrona) 94 A Uwagi ogólne 94 B Prawo do autorstwa 97 C Prawo do integralności 105 D Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu 122 E Na zakończenie 122 8 Autorskie prawa majątkowe (treść i ochrona) 123 A Treść autorskich praw majątkowych 123 B Naruszenie autorskich praw majątkowych 125 9 Dozwolony użytek 156 A Uwagi ogólne 156 B Dozwolony użytek osobisty 158 C Cytat 160 D Parodia 165 E Pastisz 184 F Prawo panoramy 186 G Skandal z wizerunkiem prezydenta 190 10 Plakat „Konstytucja” 193 11 Zamiast zakończenia 197 III Sztuczna inteligencja i prawo autorskie 201 1 Kształt prawa autorskiego jako wynik postępu technicznego 203 2 Twórcze rezultaty sztucznej inteligencji 203 3 Zagadnienia prawne 208 A Uwagi ogólne 208 B Ochrona rezultatów SI na gruncie obowiązującego stanu prawnego 212 C Dzieła hybrydowe tworzone z udziałem SI na gruncie obowiązującego prawa 216 a Wytwory SI wykorzystujące cudze utwory 216 b Wytwory maszyny (SI) współtworzone (?) przez człowieka 219 D Czy należy wprowadzić ochronę prawem autorskim rezultatów SI? 224 E Uwagi końcowe 231 IV Problemy z wsiadaniem do pociągu byle jakiego 233 1 Cecha „własnej intelektualnej twórczości” 235 2 Parodia 242 3 Naruszenie autorskich dóbr osobistych przez eksploatację nietwórczych elementów utworu 244 4 Wnioski 250 V Fotografi a 253 1 Fotografi a jako utwór 255 A Dopuszczalność uznania fotografi i jako przedmiotu prawa autorskiego 255 B Istnienie cech utworu w fotografi i 256 2 Podmiot prawa autorskiego (współautorstwo) 268 3 Naruszenie prawa autorskiego w związku z fotografi ą 270 A Uwagi ogólne 270 B Niechroniony pomysł 271 C Kompozycja zdjęcia 281 D Zakres ochrony 283 E Przejęcie planu wyrażenia w fotografi i 287 F Dzieło plastyczne na podstawie fotografi i 289 G Fotografi a dzieł plastycznych 299 H Naruszenie czy brak naruszenia prawa autorskiego? 302 4 Fotografi a i dozwolony użytek 307 A Uwagi ogólne 307 B Cytat 308 C Parodia i satyra 309 D Prawo panoramy 311 5 Polskie spory sądowe o cytat i ochronę integralności fotografi i 317 6 Głupia zabawa 324 7 Wnioski 326 VI Sztuka przywłaszczeniowa (appropriation art) a prawo autorskie 329 1 Wstęp 331 2 Autorskoprawny status sztuki przywłaszczeniowej 334 A Brak nowego utworu 334 B Dzieła niesamoistne i dzieła z cytatami 337 3 Dozwolony użytek w sztuce przywłaszczeniowej 340 4 Rodzaje przywłaszczeń 351 5 Sztuka przywłaszczeniowa a autorskie dobra osobiste 353 6 Dwa procesy o jedną wystawę 356 7 Wnioski 365 VII „Polityka”, W samo południe i plakat Solidarności 367 1 Problem istnienia utworu 369 2 Dzieło tylko inspirowane i dzieło przejmujące cudze elementy twórcze 374 3 Dopuszczalność wykorzystania elementów twórczych z cudzego dzieła 378 A Uwagi ogólne 378 B Prawo cytatu 379 C Parodia 384 D Wykorzystanie plakatu dla własnych celów promocyjnych 386 4 Autorskie prawa osobiste 386 A Obowiązek wskazania autorstwa wykorzystanego utworu 386 B Prawo do integralności 388 5 Status prawny i logo Solidarności 390 6 Same wątpliwości 399 7 Wnioski 399 VIII Plakat zjazdowy 401 1 Uwagi ogólne 403 2 Naruszenie autorskich dóbr osobistych 404 A Prawo do autorstwa 404 B Prawo do integralności 405 3 Autorskie prawa majątkowe 406 4 Dozwolony użytek – cytat 408 5 Dozwolony użytek – parodia 410 IX Mona Lisa w świetle prawa autorskiego 417 1 Uwagi ogólne 419 2 Eksploatacja cudzego utworu 420 A Utwór inspirowany 420 B „Nietwórcza” modyfi kacja dzieła (brak nowego utworu) 422 C Fotografi a obrazu a utwór 426 D Dzieła zależne i dopuszczalność eksploatacji cudzego utworu we własnym dziele 429 3 Autorskie dobra osobiste 431 A Autorskie dobra osobiste po śmierci twórcy 431 B Prawo do autorstwa 431 C Naruszenie prawa do integralności i prawa do rzetelnego wykorzystania utworu 433 4 Wnioski 437 X NFT i prawo autorskie 439 XI Autoplagiat 453 XII Problemy z okładką Zabaw 459 XIII W sprawie dopuszczalności zamieszczenia ilustracji w tej książce 467 XIV Zamiast wniosków: naruszenie praw autorskich do utworu 479 O autorze 485