Ruch Muzyczny nr 11/2021
#11/2021
W numerze między innymi:
Czy ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego to przewrót kopernikański? Z koordynatorem prac nad ustawą, dyrektorem NIFC Arturem Szklenerem rozmawia Mateusz Borkowski. O podobnych rozwiązaniach, funkcjonujących w innych krajach, pisze Anna Karpińska. Z kolei Jan Błaszczak wprowadza perspektywę osobistą, związaną z realnym wpływem zapisów ustawy na funkcjonowanie artystów we współczesnym świecie.
Relacje z 13 Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Warszawskich Spotkań Muzycznych, Gdańskiego Festiwalu Muzycznego oraz wystawień oper Benjamina Brittena: Śmierci w Wenecji w Opéra national du Rhin i The Turn of the Screw w Théâtre Royal de La Monnaie.
Recenzje: boxu płytowego wydanego przez NIFC z utworami Fryderyka Chopina w wykonaniu Tatiany Shebanovej, albumów Andrisa Nelsonsa, Małych Instrumentów, Orkiestry Historycznej, Muzyki Zakorzenionej, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, „Broken Shadows”, „Fado” Tria Bastarda oraz książki „Intermission. Reflections on a Year of Upheaval”, wydanej przez festiwal Unsound.
„Kocham ten rodzaj żywiołu, jakim jest produkcja w nieznanym teatrze, z nowymi partnerami. Gdy trzeba zaryzykować, czuję się bardziej kreatywna” – przyznaje sopranistka Aleksandra Olczyk w rozmowie z Jackiem Marczyńskim.
Jan Topolski w kolejnej odsłonie „Światów równoległych” kreśli sylwetkę reprezentantki radzieckiej awangardy, skrzypaczki i kompozytorki Walentyny Gonczarowej, a Justyna Rudnicka pisze o Listach Lii Rotbaum do Kazimierza Wiłkomirskiego.
Druga część opowieści Olgierda Pisarenki o tajemniczym stradivariusie podarowanym przez Josepha Goebbelsa japońskiej skrzypaczce Nejiko Suwa.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Artur Szklener: Większość artystów istnieje poza systemem – Mateusz Borkowski
Jak to działa w innych krajach? Ubezpieczenia społeczne artystów – Anna Karpińska
Dylemat – Jan Błaszczak
RELACJE
Warianty nakładają się na siebie – Krzysztof Stefański, Adam Suprynowicz
Krok w przód, krok wstecz – Karolina Dąbek
Z fortepianem w roli głównej – Ewa Palińska
Precyzyjny spektakl bez duszy – Jacek Marczyński
WYDAWNICTWA
Usłyszałem Chopina – Andrzej Sułek
Reżyser nienazwanych nastrojów – Marcin Majchrowski
Bacewicz do odkrycia – Agata Kwiecińska
Wibrujące figury – Wioleta Żochowska
Kiedy historia wyklucza – Marta Januszkiewicz
Sinfonia buffa – Witold Paprocki
Tradycja łącząca pokolenia – Ewelina Grygier
Texas Jazz – Przemek Psikuta
Bastarda po portugalsku – Katarzyna Ryzel
Kronika niezapowiedzianych wstrząsów – Piotr Tkacz
ROZMOWA
Aleksandra Olczyk: Śpiew jest rodzajem służby – Jacek Marczyński
SWOBODA RUCHU
Światy równoległe (8): Walentyna Gonczarowa (#1953) – Jan Topolski
„Mój drogi, kochany Maestro” Listy Lii Rotbaum do Kazimierza Wiłkomirskiego – Justyna Rudnicka
FELIETON
Jest spokojnie – Rafał Wawrzyńczyk
Z ARCHIWUM R
– Katarzyna Ryzel
HISTORIE Z FOTOGRAFII
Stradivarius od Goebbelsa (2) – Olgierd Pisarenko
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja