Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla tom 2
Oddawana obecnie do rąk Czytelników książka jest drugą częścią raportu z pierwszego pomiaru (a zarazem drugim tomem serii). Tak jak pierwsza, jest poświęcona szkole, tylko w innym aspekcie. Mianowicie – korzystając z odpowiedzi studentów dotyczących ich doświadczeń szkolnych wykorzystanych w pierwszym tomie – dokonujemy teraz próby analizy i oceny roli szkół niższego szczebla w procesie kształtowania i rozwoju kapitału społecznego. Trzecia (ostatnia) część raportu z pierwszego pomiaru odnosi się do materiału zgromadzonego w odpowiedzi na pytanie otwarte: Jak to jest być uczniem z perspektywy studenta I roku?
Z satysfakcją zatem oddajemy do rąk Czytelników drugi tom cyklu „Maturzyści 2005’ – Studenci UAM w Poznaniu”. Jego struktura jest przejrzysta. Tom otwiera esej opublikowany w 2008 r. pt. Erozja kapitału społecznego w szkolonej kulturze nieufności. Autorka tomu zdecydowała się na zamieszczenie go w tym miejscu, ponieważ podjęła w nim u progu badań próbę odpowiedzi na pytanie: Na ile szkoła jest – mówiąc słowami Janusza Czapińskiego (2006) – „przestrzenią, w której i poprzez którą [...] tworzony jest kapitał społeczny”, i jakie można stawiać prognozy pod tym względem? Odpowiedź nie jest optymistyczna, na co wskazuje tytuł eseju, jak również większość innych tekstów zamieszczonych w tomie, w którym pierwotnie został wydrukowany. Pytanie to stawiamy teraz ponownie, by odpowiedzieć na nie jeszcze raz, ale na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych przez nasz Zespół, o których traktuje niniejsza książka.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-985-8
- ISBN druku: 978-83-7587-553-9
- Liczba stron: 318
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 I Erozja kapitału społecznego w szkole w atmosferze nieufności (Maria Dudzikowa) 1. Erozja kapitału społecznego? „Nie ma co płakać...”? 21 2. Postawienie problemu 23 3. Między nadzieją a iluzją 25 4. Zaangażowane obywatelstwo nie jest w cenie u młodzieży szkolnej 30 5. Potrzeba wycho(wy)wania uczniów do aktywności obywatelskiej i jej niektóre blokady 34 6. Szkoła dzisiaj, czyli kultura nieufności we „wspólnocie szatniowej” 41 7. Zwiększanie zasobów kapitału społecznego w szkole przez codzienną praxis 57 II Uwagi metodologiczne i procedura badań (Sylwia Jaskulska, Renata Wawrzyniak-Beszterda) 1. Zarys metodologiczny badań 67 2. Charakterystyka próby 71 III Zasoby kapitału osobowego, rodzinnego i środowiskowego badanych 1. Kapitał osobowy (Karina Knasiecka-Falbierska) 75 1.1. Dziedzina studiów 75 1.2. Płeć 76 1.3. Poziom indywidualnych osiągnięć edukacyjnych 78 1.3.1. Poziom poczucia osiągnięć szkolnych 79 1.3.2. Ocena zachowania 79 1.4. Poziom samooceny badanych 80 1.5. Stopień nasilenia optymizmu wobec możliwości realizacji celów i dążeń życiowych 82 1.6. Uczestniczenie w praktykach religijnych 83 2. Kapitał rodzinny (Sylwia Jaskulska, Renata Wawrzyniak-Beszterda) 85 2.1. Kapitał ekonomiczny rodziny 85 2.1.1. Ocena badanego dotycząca standardu materialnego rodziny 87 2.1.2. Pomoc materialna ze strony rodziców 90 2.1.3. Ocena badanego dotycząca jego warunków do odrabiania lekcji 90 2.1.4. Stopień korzystania z płatnych zajęć dodatkowych 91 2.1.5. Dostęp do Internetu 93