Odczyty w Castel Gandolfo
Pierwszy tom z 3-częściowej serii prac prof. Krzysztofa Maurina – wybitnego fizyka, twórcy polskiej szkoły fizyki matematycznej, a zarazem filozofa i myśliciela – zawiera 3 artykuły wcześniej opublikowane w czasopismach naukowych:
• Matematyka jako język i sztuka
• Logos (język) i jego rola kosmotwórcza
• Tradycja i postęp w nauce, filozofii, religii (zgodnie z zamysłem Autora podzielony w tym wydaniu na trzy części).
W kolejnych tomach znajdą się teksty napisane przez Autora do książek, których nie zdążył wydać, wybrane i przygotowane do druku przez uczniów i przyjaciół Profesora.
Wykłady monograficzne Krzysztofa Maurina, prowadzone od wczesnych lat 60-tych do przełomu XX i XXI wieku, stopniowo zmieniały charakter. Początkowo dotyczyły różnych działów matematyki, pełniąc funkcję edukacyjną dla jego uczniów i młodych współpracowników. Później obejmowały znacznie szerszą tematykę, uwzględniając teologię i filozofię, uprawiane przez Autora we własnym oryginalnym stylu. Związane z nimi seminarium „Układy Otwarte” odbywa się do dzisiaj.
Krzysztof Maurin pozostawił liczne teksty swoich wystąpień (kompletne lub tylko w postaci bardziej lub mniej rozproszonych notatek) – także takich, które nigdy nie zostały wygłoszone. Wybór tych materiałów ukaże się, zgodnie z zamierzeniem Autora, w 3 tomach.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-4305-3
- ISBN druku: 978-83-235-4297-1
- EAN: 9788323543053
- Liczba stron: 176
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
OD WYDAWCÓW 11 PRZEDMOWA 13 1. MATEMATYKA JAKO JĘZYK I SZTUKA 17 1.1. Samotność matematyka 17 1.2. Matematyka jako język i pismo 18 1.3. Potęga słowa 20 1.4. Matematyka jako proces i konstrukcja symboliczna 20 1.5. Matematyka jako sztuka 23 1.6. Twórczość matematyczna 24 1.7. Nieprzetłumaczalność sztuk 25 1.8. Pola wektorowe na powierzchniach. Twierdzenie Poincarégo–Hopfa 26 1.9. O teorii funkcji analitycznych (Riemann – Weierstrass – Poincaré) 31 1.10. O społeczności matematyków 35 2. LOGOS (JĘZYK) I JEGO ROLA KOSMOTWÓRCZA 38 2.1. Wstęp – O mistycznej roli języka 38 2.2. Logos – Symbol – Reprezentacja 39 2.3. Język a rzeczywistość 40 2.4. Poznanie symboliczne a diaboliczne 43 2.5. Milczenie – cisza. Cimcum (kabała luriańska) 49 2.6. Język jako żywa istota 50 2.7. Mowa wydarzeń – etyka sytuacyjna 51 2.8. Wać – Logos. Jadźnia – Ofiara 52 2.9. Mythos – Logos – Sophia 55 2.10. Obecność Mythosu 56 2.11. Mówiący i śpiewający człowiek 58 2.12. Twórczość – życie twórcze. Dzieło 60 2.13. Budowanie przestrzeni reprezentacji 60 2.14. Zapomniany język 64 2.15. Analogia – homomorfizm – reprezentacja 67 2.16. Reprezentacja. Działanie 69 2.17. Dzieło sztuki jako przestrzeń reprezentacji 72 2.18. Rozkład reprezentacji na reprezentacje nieprzywiedlne 72 2.19. Twierdzenie o dwoistości. Analiza i synteza Fouriera 74 2.20. Rezonans – analiza harmoniczna – reprezentacja grup 76 2.21. Koneksje w wiązce wektorowej 79 2.22. Wielka Triada (Niebo – Ziemia – Człowiek) 84 2.23. Kosmotwórcza rola języka. Matematyka jako imaginacja aktywna (Corbin) 84 2.24. Aktywność poznania (matematycznego) 85 2.25. Dyskusja po referacie 90 3. TRADYCJA W NAUCE, FILOZOFII, RELIGII 95 3.1. Przedmowa 95 3.2. Wstęp 98 3.3. O triadycznym charakterze rzeczywistości (kosmotheandria) 100 3.4. O życiu idei matematycznych 103 3.5. Tradycja w nauce 104 3.6. Tradycja w filozofii (platonizm) 106 3.7. Sukcesja apostolska 107 3.8. Język 107 3.9. Kabała chrześcijańska 108 3.10. Płaszcz jako symbol Tradycji 109 3.11. O zmierzchu Tradycji 111 3.12. Tradycja a Historia 112 3.13. Kompleks Chama – redukcjonizm 117 3.14. Historia a historyzm (historycyzm) 121 3.15. Gnosis a gnostycyzm 123 3.16. Matematyczna analogia Tradycji 125 4. RELIGIA POSTĘPU JAKO SEKULARYZACJA ESCHATOLOGII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ 128 4.1. Wstęp 128 4.2. Baśń o duszy wieloryba 129 4.3. Kiedy można mówić o postępie? 131 4.4. Czas cykliczny a świadomość historyczna 133 4.5. O religii Zaratustry i jej znaczeniu dla nas 134 4.6. Joachima z Fiore doktryna o trzech epokach i jej następstwa 140 4.7. Pojawienie się religii postępu w oświeceniu. Lessing 144 4.8. Smutna baśń Huxleya o religii postępu 147 5. TRADYCJA I ANTROPOGENEZA JAKO ŻYCIE SYNA CZŁOWIECZEGO 149 5.1. Wstęp 149 5.2. Potrzeba angelologii 150 5.3. Człowiek ogólny, Antropos, Adam Kadmon 154 5.4. Człowiek Kosmiczny i Człowiek Najwyższy. Antropozofia i kosmozofia kabały 154 5.5. Kreacja. Kosmogeneza 158 5.6. Kosmogonia późnej kabały – kosmogonia Lurii 160 5.7. Kabała chrześcijańska 162 5.8. Syn Człowieczy 164 5.9. Inwolucja. Ewolucja. Antropogeneza 167 5.10. Zakończenie 170