MENU

Prawo administracyjne

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe

  • Autor: Jan Zimmermann

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 67,00 zł
60,30
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Prawo administracyjne

Podręcznik zawiera wszystkie kluczowe zagadnienia prawa administracyjnego. Autor w przystępny sposób przybliża najważniejsze pojęcia i aspekty tej dziedziny prawa, uwzględniając przy tym najnowszy dorobek doktryny i orzecznictwa.
Czytelnik odnajdzie tu m.in.: – kluczowe definicje, cechy, źródła i zasady prawa administracyjnego; – zagadnienia związane z administracją publiczną, rządową oraz z samorządem terytorialnym; – formy kontroli administracji publicznej; – rozważania na temat relacji między administracją publiczną a sferą zewnętrzną; – zagadnienia związane z aksjologią oraz etyką administrowania.
Ciekawym uzupełnieniem książki są zabawne rysunki nawiązujące do poruszanych w publikacji treści.
Podręcznik jest systematycznym i kompletnym wykładem podstawowego kursu prawa administracyjnego w zakresie tak zwanej części ogólnej, przeznaczonym dla studentów prawa i administracji. Publikacja jest bardzo ceniona przez czytelników i doczekała się już 10. wydania.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 17
Wstęp  | str. 19
 
Część pierwsza 
Zagadnienia ogólne 
 
Rozdział pierwszy 
Administracja  | str. 29

Uwagi ogólne  | str. 29
Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej  | str. 33
Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy  | str. 37

3.1.  Działanie w imieniu państwa  | str. 37
3.2.  Interes publiczny i indywidualny  | str. 38
3.3.  Władztwo administracyjne  | str. 46
3.4.  Pozostałe cechy administracji publicznej  | str. 48
 
Rozdział drugi 
Prawo administracyjne  | str. 50

Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego  | str. 50

1.1.  Definiowanie  | str. 50
1.2.  Tendencje  | str. 52
1.3.  Przedmiot prawa administracyjnego  | str. 56

Cechy prawa administracyjnego  | str. 58

2.1.  Prawo administracyjne jako prawo publiczne  | str. 58
2.2.  Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm  | str. 62
2.3.  Zasada aktualności  | str. 65
2.4.  Dwa sposoby ustalania treści zachowań  | str. 65
2.5.  Problem niesporności  | str. 67
2.6.  Inne cechy prawa administracyjnego  | str. 70
2.7.  Cechy prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego  | str. 71

Normy prawa administracyjnego  | str. 72
Sankcje w prawie administracyjnym  | str. 75
System prawa administracyjnego  | str. 79
Granice prawa administracyjnego  | str. 92

6.1.  Styk z prawem konstytucyjnym  | str. 94
6.2.  Styk z prawem cywilnym  | str. 96
6.3.  Styk z prawem karnym  | str. 96
 
Rozdział trzeci 
Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa  | str. 100

Zagadnienia ogólne  | str. 100

1.1.  Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne  | str. 100
1.2.  Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa  | str. 103
1.3.  Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne  | str. 107

Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego  | str. 108

2.1.  Konstytucja  | str. 108
2.1.1.  Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego  | str. 108
2.1.2.  Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej  | str. 112
2.2.  Ustawa  | str. 115
2.3.  Rozporządzenia z mocą ustawy  | str. 116
2.4.  Umowy międzynarodowe  | str. 117
2.5.  Prawo Unii Europejskiej  | str. 118
2.5.1.  Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne  | str. 118
2.5.2.  Podział prawa unijnego i kategorie aktów  | str. 120
2.6.  Rozporządzenia  | str. 124
2.6.1.  Istota rozporządzenia  | str. 124
2.6.2.  Upoważnienie ustawowe  | str. 125
2.6.3.  Wykonawczy charakter rozporządzenia  | str. 127
2.6.4.  Organy wydające rozporządzenia  | str. 128
2.7.  Wysłuchanie publiczne  | str. 129
2.8.  Akty prawa miejscowego  | str. 129
2.8.1.  Wprowadzenie  | str. 129
2.8.2.  Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego  | str. 130
2.8.3.  Kategorie aktów prawa miejscowego  | str. 132
2.8.4.  Gminne prawo miejscowe  | str. 133
2.8.5.  Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego  | str. 137

Prawo wewnętrzne  | str. 139
Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego  | str. 141

4.1.  Akty planowania  | str. 141
4.1.1.  Uwagi ogólne  | str. 141
4.1.2.  Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  | str. 143
4.2.  Statuty i regulaminy  | str. 144
4.3.  Normy techniczne  | str. 145

Publikacja i promulgacja źródeł prawa  | str. 145

5.1.  Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa  | str. 145
5.2.  Dzienniki urzędowe  | str. 147

Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str. 148

6.1.  Zwyczaj  | str. 148
6.2.  Prawo sędziowskie  | str. 150
 
Rozdział czwarty 
Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str. 154

Istota zasad ogólnych  | str. 154
Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego  | str. 156

2.1.  Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego  | str. 156
2.1.1.  Zasada praworządności (legalności)  | str. 156
2.1.2.  Zasada lex retro non agit  | str. 156
2.1.3.  Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych  | str. 157
2.1.4.  Zasada prawa do sądu  | str. 157
2.1.5.  Zasada pomocniczości (subsydiarności)  | str. 158
2.1.6.  Zasada proporcjonalności  | str. 159
2.1.7.  Zasada zrównoważonego rozwoju  | str. 161
2.2.  Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej  | str. 162
2.2.1.  Zasada dobrej administracji  | str. 162
2.2.2.  Zasada kompetencyjności  | str. 163
2.2.3.  Zasada zespolenia administracyjnego  | str. 163
2.2.4.  Zasada efektywności  | str. 164
2.3.  Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego  | str. 164
 
Część druga 
Ustrojowe prawo administracyjne  
 
Rozdział piąty 
Podmioty administracji publicznej  | str. 169

Uwagi ogólne  | str. 169
Organy administracji publicznej  | str. 171

2.1.  Pojęcie organu administracji publicznej  | str. 171
2.2.  Kompetencja organu administracji publicznej  | str. 174
2.3.  Formy przekazywania kompetencji administracyjnej  | str. 176
2.3.1.  Konstrukcje prawne  | str. 176
2.3.2.  Porozumienie administracyjne  | str. 178
2.4.  Organ administrujący  | str. 182
2.5.  Rodzaje organów administracji publicznej  | str. 184
2.5.1.  Organy państwowe, rządowe i samorządowe  | str. 184
2.5.2.  Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego  | str. 184
2.5.3.  Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania  | str. 186
2.5.4.  Organy jednoosobowe i organy kolegialne  | str. 187
2.5.5.  Inne podziały  | str. 188
2.6.  Urząd  | str. 188
2.7.  Refleksja końcowa  | str. 189

Samorząd  | str. 189

3.1.  Pojęcie samorządu  | str. 189
3.2.  Rodzaje samorządu  | str. 191
3.2.1.  Samorząd powszechny – terytorialny  | str. 191
3.2.2.  Samorządy specjalne  | str. 193

Zakłady administracyjne (publiczne)  | str. 194

4.1.  Pojęcie zakładu administracyjnego  | str. 194
4.2.  Władztwo zakładowe  | str. 195
4.3.  Inne cechy zakładów publicznych  | str. 196
4.4.  Rodzaje zakładów publicznych  | str. 197

Katalog innych podmiotów administracji publicznej  | str. 200

5.1.  Przedsiębiorstwa  | str. 201
5.2.  Agencje  | str. 201
5.3.  Spółki prawa publicznego  | str. 203
5.4.  Fundacje prawa publicznego  | str. 203
5.5.  Fundusze państwowe  | str. 204

Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne  | str. 204
Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych  | str. 207

 
Rozdział szósty 
Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami  | str. 210

Uwagi ogólne  | str. 210
Struktura administracji publicznej  | str. 210

2.1.  Struktura resortowa (pionowa)  | str. 210
2.1.1.  Resort administracyjny  | str. 210
2.1.2.  Działy administracji rządowej  | str. 212
2.2.  Struktura terytorialna (pozioma)  | str. 214
2.2.1.  Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa  | str. 214
2.2.2.  Rodzaje podziałów terytorialnych  | str. 214
2.2.3.  Podział zasadniczy  | str. 215
2.2.4.  Podział pomocniczy  | str. 218
2.2.5.  Podziały specjalne i obszary specjalne  | str. 218

Związki między podmiotami administrującymi  | str. 219

3.1.  Centralizacja i decentralizacja  | str. 219
3.1.1.  Centralizacja  | str. 220
3.1.2.  Decentralizacja  | str. 221
3.2.  Koncentracja i dekoncentracja  | str. 224
3.3.  Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących  | str. 225
3.3.1.  Kierownictwo  | str. 225
3.3.2.  Nadzór  | str. 227
3.3.3.  Kontrola  | str. 228
3.3.4.  Zwierzchnictwo i zespolenie  | str. 228
3.3.5.  Koordynacja  | str. 230
3.3.6.  Współdziałanie  | str. 231
 
Rozdział siódmy 
Administracja rządowa  | str. 235

Centralne organy administrujące poza administracją rządową  | str. 235

1.1.  Prezydent RP i organy mu podległe  | str. 235
1.2.  Organy centralne podległe Sejmowi RP  | str. 236

Centralna administracja rządowa  | str. 237

2.1.  Rada Ministrów  | str. 237
2.1.1.  Istota, skład i powoływanie  | str. 237
2.1.2.  Zadania i kompetencje  | str. 238
2.1.3.  Tryb pracy Rady Ministrów  | str. 239
2.1.4.  Członkowie Rady Ministrów  | str. 239
2.1.5.  Organy wewnętrzne Rady Ministrów  | str. 240
2.1.6.  Pełnomocnicy rządu  | str. 241
2.2.  Prezes Rady Ministrów  | str. 242
2.3.  Ministrowie  | str. 243
2.3.1.  Istota funkcji ministra  | str. 243
2.3.2.  Zakres działania ministrów  | str. 243
2.3.3.  Minister a jednostki podporządkowane  | str. 244
2.3.4.  Minister jako organ administracji publicznej  | str. 245
2.3.5.  Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów  | str. 245
2.4.  Komitety  | str. 246
2.5.  Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  | str. 246
2.6.  Rada Polityki Pieniężnej  | str. 247
2.7.  Organy centralne  | str. 247

Terenowa administracja rządowa  | str. 249

3.1.  Uwagi ogólne  | str. 249
3.2.  Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie  | str. 250
3.3.  Wojewoda  | str. 252
3.3.1.  Charakter prawny wojewody i jego funkcje  | str. 252
3.3.2.  Kompetencje wojewody  | str. 254
3.3.3.  Status osobowy wojewody  | str. 256
3.3.4.  Organy pomocnicze wojewody  | str. 257
3.4.  Wojewódzka administracja zespolona  | str. 258
3.4.1.  Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej  | str. 258
3.4.2.  Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej  | str. 259
3.5.  Wojewódzka administracja niezespolona  | str. 262
 
Rozdział ósmy 
Samorząd terytorialny  | str. 264

Zagadnienia ogólne  | str. 264

1.1.  Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego  | str. 264
1.1.1.  Wspólnota mieszkańców – element podmiotowy  | str. 264
1.1.2.  Trójszczeblowość – element przedmiotowy  | str. 265
1.1.3.  Inne elementy konstrukcyjne  | str. 267
1.2.  Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego  | str. 268
1.3.  Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego  | str. 269
1.3.1.  Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji  | str. 269
1.3.2.  Zasada samodzielności  | str. 271

Zadania  | str. 275

2.1.  Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja  | str. 275
2.2.  Zadania własne gminy i ich katalog  | str. 278
2.3.  Zadania zlecone i zadania powierzone gminie  | str. 279
2.4.  Zadania własne powiatu i ich katalog  | str. 280
2.5.  Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi  | str. 282
2.6.  Inne zadania powiatu  | str. 283
2.7.  Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 283
2.8.  Zadania samorządu województwa  | str. 283
2.8.1.  Podział zadań z administracją rządową  | str. 283
2.8.2.  Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa  | str. 284
2.8.3.  Zadania własne województwa  | str. 285
2.8.4.  Zadania zlecone województwu  | str. 285

Władze i organy samorządu terytorialnego  | str. 286

3.1.  Władze i organy  | str. 286
3.2.  Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 286
3.3.  Gmina  | str. 288
3.3.1.  Rada gminy  | str. 288
3.3.2.  Organ wykonawczy gminy  | str. 291
3.3.3.  Radni  | str. 295
3.3.4.  Organy i jednostki pomocnicze w gminie  | str. 296
3.3.5.  Gminy o specjalnym statusie  | str. 297
3.4.  Powiat  | str. 300
3.4.1.  Rada powiatu (ważniejsze odrębności)  | str. 300
3.4.2.  Organ wykonawczy powiatu  | str. 301
3.4.3.  Starosta  | str. 303
3.4.4.  Powiatowa administracja zespolona  | str. 304
3.5.  Województwo samorządowe  | str. 306
3.5.1.  Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności)  | str. 306
3.5.2.  Organ wykonawczy województwa  | str. 307
3.5.3.  Marszałek województwa  | str. 308
3.5.4.  Zespolenie w samorządzie województwa  | str. 308

Referendum lokalne  | str. 309

4.1.  Pojęcie referendum lokalnego  | str. 309
4.2.  Rodzaje referendum lokalnego  | str. 309
4.3.  Ważniejsze elementy postępowania referendalnego  | str. 311
4.4.  Wynik referendum lokalnego i jego skutki  | str. 313

Konsultacje społeczne  | str. 314
Związki i porozumienia komunalne  | str. 315

6.1.  Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 315
6.2.  Związki komunalne  | str. 315
6.3.  Porozumienia komunalne  | str. 318
6.4.  Związek metropolitalny  | str. 319
6.5.  Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 320
6.6.  Zrzeszenia międzynarodowe  | str. 321

Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322

7.1.  Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne  | str. 322
7.2.  Nabywanie mienia komunalnego  | str. 323
7.3.  Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 325
7.4.  Gospodarka finansowa  | str. 326

Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str. 328

8.1.  Ogólna charakterystyka  | str. 328
8.1.1.  Kryterium nadzoru  | str. 328
8.1.2.  Organy nadzoru  | str. 331
8.1.3.  Zakres nadzoru  | str. 331
8.2.  Środki nadzoru  | str. 332
8.2.1.  Terminologia  | str. 332
8.2.2.  Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych)  | str. 333
8.2.3.  Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów  | str. 337
8.3.  Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem  | str. 338

Samorządowe kolegia odwoławcze  | str. 340

9.1.  Uwagi ogólne  | str. 340
9.2.  Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej  | str. 342
9.3.  Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne  | str. 343
 
Część trzecia 
Administracja w stosunkach zewnętrznych 
 
Rozdział dziewiąty 
Działania administracji publicznej i ich formy  | str. 347

Uwagi wprowadzające  | str. 347
Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji  | str. 350
Klasyfikacja form działania administracji  | str. 351

3.1.  Kryterium władztwa  | str. 351
3.2.  Kryterium skutku prawnego  | str. 353
3.3.  Kryterium stosunku do obowiązującego prawa  | str. 354
3.4.  Kryterium charakteru działania prawnego  | str. 355
3.5.  Kryterium sfery skutku prawnego  | str. 355
3.6.  Kryterium adresata skutku prawnego  | str. 356

Nowe rodzaje prawnych form działania administracji  | str. 357

 
Rozdział dziesiąty 
Podmioty relacji zewnętrznych  | str. 360

Uwagi wprowadzające  | str. 360
Stosunek administracyjnoprawny  | str. 360

2.1.  Pojęcie  | str. 360
2.2.  Podmioty  | str. 362
2.3.  Przedmiot i treść  | str. 366
2.4.  Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie  | str. 367
2.5.  Kategorie stosunków administracyjnoprawnych  | str. 368
2.5.1.  Stosunki materialnoprawne i procesowe  | str. 368
2.5.2.  Stosunki sporne  | str. 372
2.5.3.  Stosunki potencjalne i realne  | str. 372
2.5.4.  Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne  | str. 373
2.5.5.  Tak zwane szczególne stosunki władcze  | str. 374
2.5.6.  Inne kategorie  | str. 374

Sytuacja administracyjnoprawna  | str. 375
Triada Bernatzika  | str. 376

4.1.  Interes faktyczny (zwykły)  | str. 377
4.2.  Interes prawny (kwalifikowany)  | str. 379
4.3.  Publiczne prawa podmiotowe  | str. 383

Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika  | str. 390

5.1.  Uzasadnione oczekiwania  | str. 390
5.2.  Prawa refleksowe  | str. 392
 
Rozdział jedenasty 
Akt administracyjny  | str. 394

Pojęcie aktu administracyjnego  | str. 394
Decyzja administracyjna  | str. 396

2.1.  Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej  | str. 397
2.2.  Decyzja administracyjna a wyrok sądowy  | str. 399

Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)  | str. 400

3.1.  Kryteria podziału związane z adresatem  | str. 401
3.2.  Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi  | str. 401
3.3.  Kryteria podziału związane z treścią  | str. 404
3.4.  Inne kategorie aktów administracyjnych  | str. 405

Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 406

4.1.  Uwagi wprowadzające  | str. 406
4.2.  Fakt a prawo  | str. 407
4.3.  Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 409
4.4.  Wybór wstępny  | str. 410
4.5.  Fakty  | str. 410
4.6.  Prawo  | str. 412
4.7.  Dowodzenie faktów i wykładnia prawa  | str. 415
4.8.  Stan faktyczny i stan prawny sprawy  | str. 417
4.9.  Subsumcja  | str. 417

Luzy decyzyjne  | str. 418

5.1.  Wyważanie  | str. 418
5.2.  Dyskrecjonalność  | str. 420
5.3.  Uznanie administracyjne  | str. 421
5.3.1.  Geneza uznania administracyjnego – swobodne uznanie  | str. 423
5.3.2.  Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego  | str. 427
5.3.3.  Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny  | str. 429

Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 431
Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 432
Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 433
Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 436

9.1.  Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie  | str. 437
9.2.  Wygaśnięcie aktu administracyjnego  | str. 438
9.3.  Uchylenie aktu administracyjnego  | str. 439

Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 443

10.1.  Pojęcie wadliwości aktu  | str. 443
10.2.  Gradacja wad aktu administracyjnego  | str. 443
10.3.  Rozróżnianie wad aktu administracyjnego  | str. 444
10.4.  Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość  | str. 447
 
Rozdział dwunasty 
Inne formy stosowania prawa administracyjnego  | str. 451

Akty i czynności egzekucyjne  | str. 451

1.1.  Uwagi ogólne  | str. 451
1.2.  Formy działania organu egzekucyjnego  | str. 452

Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące  | str. 453

2.1.  Pojęcie  | str. 453
2.2.  Charakterystyka  | str. 454
2.3.  Ochrona adresata  | str. 456

Dwustronne i wielostronne działania administracji  | str. 457

3.1.  Uwagi ogólne  | str. 457
3.2.  Umowa cywilnoprawna  | str. 459
3.3.  Umowa administracyjna  | str. 459
3.3.1.  Istota umowy administracyjnej i jej wartość  | str. 459
3.3.2.  Umowa administracyjna w Niemczech  | str. 461
3.3.3.  Umowa administracyjna we Francji  | str. 464
3.3.4.  Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim  | str. 464

Ugoda administracyjna  | str. 466

4.1.  Pojęcie ugody administracyjnej  | str. 466
4.2.  Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej  | str. 467
4.3.  Skutki ugody  | str. 468

Przyrzeczenie administracyjne  | str. 469
Działania faktyczne administracji  | str. 471

6.1.  Działania społeczno-organizatorskie  | str. 471
6.2.  Działania materialno-techniczne  | str. 472

Bezczynność i milczenie administracji publicznej  | str. 473

7.1.  Istota bezczynności oraz milczenia  | str. 473
7.2.  Bezczynność administracji  | str. 473
7.2.1.  Poszukiwanie definicji  | str. 473
7.2.2.  Bezczynność w postępowaniu administracyjnym  | str. 474
7.2.3.  Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym  | str. 476
7.3.  Milczenie administracji  | str. 477
 
Część czwarta 
Kontrola administracji  
 
Rozdział trzynasty 
Sądownictwo administracyjne  | str. 483

Zagadnienia ogólne  | str. 483

1.1.  Pojęcie sądownictwa administracyjnego  | str. 483
1.2.  Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie  | str. 487
1.3.  Cel sądownictwa administracyjnego  | str. 490
1.4.  Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości  | str. 491
1.5.  Systemy sądownictwa administracyjnego  | str. 494
1.6.  Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego  | str. 496

Ustrój sądów administracyjnych  | str. 497

2.1.  Sąd powszechny czy sąd specjalny  | str. 497
2.2.  Struktura sądów administracyjnych  | str. 498
2.3.  Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa  | str. 499

Przedmiot ochrony  | str. 501

3.1.  Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty  | str. 501
3.2.  Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych  | str. 505

Podmioty  | str. 506

4.1.  Podmioty czynne  | str. 506
4.2.  Podmioty bierne  | str. 508
4.3.  Inne podmioty  | str. 508

Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego 
 (przedmiot i zakres zaskarżenia)  | str. 509

5.1.  Wprowadzenie  | str. 509
5.2.  Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)  | str. 510
5.3.  Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu  | str. 514
5.3.1.  Decyzja administracyjna  | str. 514
5.3.2.  Postanowienia administracyjne  | str. 515
5.3.3.  Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa  | str. 516
5.3.4.  Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających  | str. 517
5.3.5.  Akty prawa miejscowego  | str. 518
5.3.6.  Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str. 519
5.3.7.  Akty nadzoru  | str. 520
5.3.8.  Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania  | str. 521
5.3.9.  Inne przedmioty zaskarżenia  | str. 522
5.3.10.  Enumeracja negatywna  | str. 523
5.4.  Inne obszary działania sądu  | str. 524
5.4.1.  Spory kompetencyjne  | str. 524
5.4.2.  Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne  | str. 525

Skarga  | str. 526

6.1.  Jednolitość skargi lub wielość skarg  | str. 526
6.2.  Skarga w systemie polskim  | str. 527

Przedmiot rozpoznania  | str. 528

7.1.  Sprawa sądowoadministracyjna  | str. 529
7.2.  Szczegółowy przedmiot rozpoznania  | str. 530

Przedmiot orzekania  | str. 531

8.1.  Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej  | str. 531
8.2.  Warianty orzeczeń sądowych  | str. 532
8.3.  Związanie sądu w fazie orzekania  | str. 532
8.4.  Istota orzekania i jego zakres  | str. 533
8.4.1.  Istota orzekania  | str. 533
8.4.2.  „Szerokość” orzekania  | str. 534
8.4.3.  Problem orzekania merytorycznego  | str. 537
8.4.4.  „Głębokość” orzekania  | str. 539
8.4.5.  Problem zakazu reformationis in peius  | str. 541

Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego  | str. 542
Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego  | str. 543

 
Rozdział czternasty 
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej  | str. 545

System kontroli administracji  | str. 545

1.1.  Wprowadzenie  | str. 545
1.2.  Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli  | str. 546
1.2.1.  Kryteria kontroli  | str. 546
1.2.2.  Podmioty kontroli  | str. 546
1.2.3.  Inne elementy różnicujące  | str. 547
1.3.  Cechy kontroli administracji  | str. 548

Kontrola zewnętrzna  | str. 549

2.1.  Kontrola parlamentarna  | str. 549
2.2.  Kontrola państwowa  | str. 550
2.2.1.  Konstytucyjny i ustawowy status NIK  | str. 550
2.2.2.  Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli  | str. 551
2.2.3.  Podstawowe założenia kontroli NIK  | str. 553
2.3.  Kontrola sądów i trybunałów  | str. 554
2.4.  Kontrola prokuratorska  | str. 555
2.5.  Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich  | str. 557
2.6.  Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe  | str. 558
2.7.  Kontrola społeczna (obywatelska)  | str. 559

Kontrola wewnętrzna  | str. 560

3.1.  Uwagi ogólne  | str. 560
3.2.  Kontrola w administracji rządowej  | str. 561
3.3.  Kontrola zarządcza  | str. 562
3.4.  Inne formy kontroli wewnętrznej  | str. 563
 
Część piąta 
Problemy aksjologiczne 
 
Rozdział piętnasty 
Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania  | str. 569

Aksjologia i aksjologia prawa  | str. 569
Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego  | str. 575
Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym  | str. 578

3.1.  Dobro człowieka  | str. 578
3.2.  Moralność  | str. 580
3.3.  Sprawiedliwość  | str. 584
3.4.  Prawda  | str. 588
3.5.  Racjonalność  | str. 590
3.6.  Pewność  | str. 592
3.7.  Jasność i jawność  | str. 593
3.8.  Szybkość i ekonomiczność  | str. 595
3.9.  Wartości chronione przez prawo administracyjne  | str. 596

Etyka administrowania  | str. 597

Wybrana literatura  | str. 605
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

115,20 zł
128,00 zł

Rola orzecznictwa w systemie prawa

Publikacja jest pracą zbiorową zawierającą referaty i dyskusje pracowników Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (wielu z nich związanych jest zawodowo z najwyższymi sądami i trybunałami) na temat roli orzecznictwa w pr...
29,63 zł
34,45 zł

Inspekcja pracy jako instytucja państwowego nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy

Książka jest poświęcona jednej z podstawowych instytucji prawnych z dziedziny ochrony pracy. Rozważania autora koncentrują się wokół przyjętego założenia badawczego, zgodnie z którym treść regulacji dotyczących inspekcji pracy jest determ...
58,50 zł
65,00 zł

Publiczne prawo gospodarcze. Zarys wykładu

Drugie zaktualizowane wydanie podręcznika zawiera kompleksowe, a zarazem przystępne omówienie rozległych i skomplikowanych regulacji prawnych składających się na publiczne prawo gospodarcze. Przedstawia zarówno podstawowe dla tej dziedzin...
45,90 zł
51,00 zł

Legislacja administracyjna. Repetytorium i testy

W książce opracowano kluczowe zagadnienia dotyczące zasad techniki prawodawczej i procesu tworzenia prawa powszechnie obowiązującego – z uwzględnieniem polskich realiów sejmowych – oraz prawa miejscowego tworzonego przez terenowe org...
183,96 zł
219,00 zł

Problemy pogranicza prawa cywilnego. Boundary problems of civil law

Monografia Problemy pogranicza prawa cywilnego omawia liczne dylematy współczesnego prawa cywilnego. W tworzeniu opracowania brali udział specjaliści z zakresu wielu subdyscyplin badawczych szeroko pojętej cywilistyki, co pozwala na kompleksowe ...
182,70 zł
203,00 zł

Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka

Ósme wydanie najbardziej aktualnego na rynku komentarza do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka przedstawia wyczerpująco aspekty formalne i praktyczne obowiązującego mechanizmu kontroli jej przestrzegania oraz dorobek orzeczniczy Europejskiego ...
22,50 zł
25,00 zł

Prawa człowieka we współczesnym świecie. Zagadnienia wybrane

Idea praw człowieka narodziła się i rozwinęła w euroatlantyckim kręgu cywilizacyjnym. Chociaż samo pojęcie praw człowieka było obecne w świadomości społecznej już od dawna, sam ten termin zdefiniowany został dopiero w latach czterdziestych dwudziestego...
74,70 zł
83,00 zł

Europa i prawo rzymskie. Szkice z historii europejskiej kultury prawnej

Przedmiotem niniejszego opracowania jest prawo rzymskie i jego wpływ na tworzenie prawoznawstwa współczesnej Europy. Książka składa się z 4 części: I. Prawo rzymskie i jego rola w rozwoju europejskiej kultury prawn...
75,60 zł
84,00 zł

Prawo gospodarcze publiczne

Podręcznik jest kompleksowym i usystematyzowanym wykładem prawa gospodarczego publicznego przeznaczonym dla studentów prawa i administracji. W części ogólnej scharakteryzowano: źródła i zasady ustroju gospodarczego, gospodarcze wol...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!