Prawo administracyjne
Podręcznik zawiera wszystkie kluczowe zagadnienia prawa administracyjnego. Autor w przystępny sposób przybliża najważniejsze pojęcia i aspekty tej dziedziny prawa, uwzględniając przy tym najnowszy dorobek doktryny i orzecznictwa.
Czytelnik odnajdzie tu m.in.: – kluczowe definicje, cechy, źródła i zasady prawa administracyjnego; – zagadnienia związane z administracją publiczną, rządową oraz z samorządem terytorialnym; – formy kontroli administracji publicznej; – rozważania na temat relacji między administracją publiczną a sferą zewnętrzną; – zagadnienia związane z aksjologią oraz etyką administrowania.
Ciekawym uzupełnieniem książki są zabawne rysunki nawiązujące do poruszanych w publikacji treści.
Podręcznik jest systematycznym i kompletnym wykładem podstawowego kursu prawa administracyjnego w zakresie tak zwanej części ogólnej, przeznaczonym dla studentów prawa i administracji. Publikacja jest bardzo ceniona przez czytelników i doczekała się już 10. wydania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8286-806-7
- ISBN druku: 978-83-8286-317-8
- EAN: 9788382868067
- Liczba stron: 620
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 17 Wstęp | str. 19 Część pierwsza Zagadnienia ogólne Rozdział pierwszy Administracja | str. 29 Uwagi ogólne | str. 29 Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej | str. 33 Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy | str. 37 3.1. Działanie w imieniu państwa | str. 37 3.2. Interes publiczny i indywidualny | str. 38 3.3. Władztwo administracyjne | str. 46 3.4. Pozostałe cechy administracji publicznej | str. 48 Rozdział drugi Prawo administracyjne | str. 50 Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego | str. 50 1.1. Definiowanie | str. 50 1.2. Tendencje | str. 52 1.3. Przedmiot prawa administracyjnego | str. 56 Cechy prawa administracyjnego | str. 58 2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne | str. 58 2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm | str. 62 2.3. Zasada aktualności | str. 65 2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań | str. 65 2.5. Problem niesporności | str. 67 2.6. Inne cechy prawa administracyjnego | str. 70 2.7. Cechy prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego | str. 71 Normy prawa administracyjnego | str. 72 Sankcje w prawie administracyjnym | str. 75 System prawa administracyjnego | str. 79 Granice prawa administracyjnego | str. 92 6.1. Styk z prawem konstytucyjnym | str. 94 6.2. Styk z prawem cywilnym | str. 96 6.3. Styk z prawem karnym | str. 96 Rozdział trzeci Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa | str. 100 Zagadnienia ogólne | str. 100 1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne | str. 100 1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa | str. 103 1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne | str. 107 Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego | str. 108 2.1. Konstytucja | str. 108 2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego | str. 108 2.1.2. Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej | str. 112 2.2. Ustawa | str. 115 2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy | str. 116 2.4. Umowy międzynarodowe | str. 117 2.5. Prawo Unii Europejskiej | str. 118 2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne | str. 118 2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów | str. 120 2.6. Rozporządzenia | str. 124 2.6.1. Istota rozporządzenia | str. 124 2.6.2. Upoważnienie ustawowe | str. 125 2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia | str. 127 2.6.4. Organy wydające rozporządzenia | str. 128 2.7. Wysłuchanie publiczne | str. 129 2.8. Akty prawa miejscowego | str. 129 2.8.1. Wprowadzenie | str. 129 2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego | str. 130 2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego | str. 132 2.8.4. Gminne prawo miejscowe | str. 133 2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego | str. 137 Prawo wewnętrzne | str. 139 Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego | str. 141 4.1. Akty planowania | str. 141 4.1.1. Uwagi ogólne | str. 141 4.1.2. Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | str. 143 4.2. Statuty i regulaminy | str. 144 4.3. Normy techniczne | str. 145 Publikacja i promulgacja źródeł prawa | str. 145 5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa | str. 145 5.2. Dzienniki urzędowe | str. 147 Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego | str. 148 6.1. Zwyczaj | str. 148 6.2. Prawo sędziowskie | str. 150 Rozdział czwarty Zasady ogólne prawa administracyjnego | str. 154 Istota zasad ogólnych | str. 154 Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego | str. 156 2.1. Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego | str. 156 2.1.1. Zasada praworządności (legalności) | str. 156 2.1.2. Zasada lex retro non agit | str. 156 2.1.3. Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych | str. 157 2.1.4. Zasada prawa do sądu | str. 157 2.1.5. Zasada pomocniczości (subsydiarności) | str. 158 2.1.6. Zasada proporcjonalności | str. 159 2.1.7. Zasada zrównoważonego rozwoju | str. 161 2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej | str. 162 2.2.1. Zasada dobrej administracji | str. 162 2.2.2. Zasada kompetencyjności | str. 163 2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego | str. 163 2.2.4. Zasada efektywności | str. 164 2.3. Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego | str. 164 Część druga Ustrojowe prawo administracyjne Rozdział piąty Podmioty administracji publicznej | str. 169 Uwagi ogólne | str. 169 Organy administracji publicznej | str. 171 2.1. Pojęcie organu administracji publicznej | str. 171 2.2. Kompetencja organu administracji publicznej | str. 174 2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej | str. 176 2.3.1. Konstrukcje prawne | str. 176 2.3.2. Porozumienie administracyjne | str. 178 2.4. Organ administrujący | str. 182 2.5. Rodzaje organów administracji publicznej | str. 184 2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe | str. 184 2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego | str. 184 2.5.3. Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania | str. 186 2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne | str. 187 2.5.5. Inne podziały | str. 188 2.6. Urząd | str. 188 2.7. Refleksja końcowa | str. 189 Samorząd | str. 189 3.1. Pojęcie samorządu | str. 189 3.2. Rodzaje samorządu | str. 191 3.2.1. Samorząd powszechny – terytorialny | str. 191 3.2.2. Samorządy specjalne | str. 193 Zakłady administracyjne (publiczne) | str. 194 4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego | str. 194 4.2. Władztwo zakładowe | str. 195 4.3. Inne cechy zakładów publicznych | str. 196 4.4. Rodzaje zakładów publicznych | str. 197 Katalog innych podmiotów administracji publicznej | str. 200 5.1. Przedsiębiorstwa | str. 201 5.2. Agencje | str. 201 5.3. Spółki prawa publicznego | str. 203 5.4. Fundacje prawa publicznego | str. 203 5.5. Fundusze państwowe | str. 204 Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne | str. 204 Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych | str. 207 Rozdział szósty Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami | str. 210 Uwagi ogólne | str. 210 Struktura administracji publicznej | str. 210 2.1. Struktura resortowa (pionowa) | str. 210 2.1.1. Resort administracyjny | str. 210 2.1.2. Działy administracji rządowej | str. 212 2.2. Struktura terytorialna (pozioma) | str. 214 2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa | str. 214 2.2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych | str. 214 2.2.3. Podział zasadniczy | str. 215 2.2.4. Podział pomocniczy | str. 218 2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne | str. 218 Związki między podmiotami administrującymi | str. 219 3.1. Centralizacja i decentralizacja | str. 219 3.1.1. Centralizacja | str. 220 3.1.2. Decentralizacja | str. 221 3.2. Koncentracja i dekoncentracja | str. 224 3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących | str. 225 3.3.1. Kierownictwo | str. 225 3.3.2. Nadzór | str. 227 3.3.3. Kontrola | str. 228 3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie | str. 228 3.3.5. Koordynacja | str. 230 3.3.6. Współdziałanie | str. 231 Rozdział siódmy Administracja rządowa | str. 235 Centralne organy administrujące poza administracją rządową | str. 235 1.1. Prezydent RP i organy mu podległe | str. 235 1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP | str. 236 Centralna administracja rządowa | str. 237 2.1. Rada Ministrów | str. 237 2.1.1. Istota, skład i powoływanie | str. 237 2.1.2. Zadania i kompetencje | str. 238 2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów | str. 239 2.1.4. Członkowie Rady Ministrów | str. 239 2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów | str. 240 2.1.6. Pełnomocnicy rządu | str. 241 2.2. Prezes Rady Ministrów | str. 242 2.3. Ministrowie | str. 243 2.3.1. Istota funkcji ministra | str. 243 2.3.2. Zakres działania ministrów | str. 243 2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane | str. 244 2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej | str. 245 2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów | str. 245 2.4. Komitety | str. 246 2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji | str. 246 2.6. Rada Polityki Pieniężnej | str. 247 2.7. Organy centralne | str. 247 Terenowa administracja rządowa | str. 249 3.1. Uwagi ogólne | str. 249 3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie | str. 250 3.3. Wojewoda | str. 252 3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje | str. 252 3.3.2. Kompetencje wojewody | str. 254 3.3.3. Status osobowy wojewody | str. 256 3.3.4. Organy pomocnicze wojewody | str. 257 3.4. Wojewódzka administracja zespolona | str. 258 3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej | str. 258 3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej | str. 259 3.5. Wojewódzka administracja niezespolona | str. 262 Rozdział ósmy Samorząd terytorialny | str. 264 Zagadnienia ogólne | str. 264 1.1. Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego | str. 264 1.1.1. Wspólnota mieszkańców – element podmiotowy | str. 264 1.1.2. Trójszczeblowość – element przedmiotowy | str. 265 1.1.3. Inne elementy konstrukcyjne | str. 267 1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego | str. 268 1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego | str. 269 1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji | str. 269 1.3.2. Zasada samodzielności | str. 271 Zadania | str. 275 2.1. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja | str. 275 2.2. Zadania własne gminy i ich katalog | str. 278 2.3. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie | str. 279 2.4. Zadania własne powiatu i ich katalog | str. 280 2.5. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi | str. 282 2.6. Inne zadania powiatu | str. 283 2.7. Zadania miasta na prawach powiatu | str. 283 2.8. Zadania samorządu województwa | str. 283 2.8.1. Podział zadań z administracją rządową | str. 283 2.8.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa | str. 284 2.8.3. Zadania własne województwa | str. 285 2.8.4. Zadania zlecone województwu | str. 285 Władze i organy samorządu terytorialnego | str. 286 3.1. Władze i organy | str. 286 3.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego | str. 286 3.3. Gmina | str. 288 3.3.1. Rada gminy | str. 288 3.3.2. Organ wykonawczy gminy | str. 291 3.3.3. Radni | str. 295 3.3.4. Organy i jednostki pomocnicze w gminie | str. 296 3.3.5. Gminy o specjalnym statusie | str. 297 3.4. Powiat | str. 300 3.4.1. Rada powiatu (ważniejsze odrębności) | str. 300 3.4.2. Organ wykonawczy powiatu | str. 301 3.4.3. Starosta | str. 303 3.4.4. Powiatowa administracja zespolona | str. 304 3.5. Województwo samorządowe | str. 306 3.5.1. Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności) | str. 306 3.5.2. Organ wykonawczy województwa | str. 307 3.5.3. Marszałek województwa | str. 308 3.5.4. Zespolenie w samorządzie województwa | str. 308 Referendum lokalne | str. 309 4.1. Pojęcie referendum lokalnego | str. 309 4.2. Rodzaje referendum lokalnego | str. 309 4.3. Ważniejsze elementy postępowania referendalnego | str. 311 4.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki | str. 313 Konsultacje społeczne | str. 314 Związki i porozumienia komunalne | str. 315 6.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego | str. 315 6.2. Związki komunalne | str. 315 6.3. Porozumienia komunalne | str. 318 6.4. Związek metropolitalny | str. 319 6.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego | str. 320 6.6. Zrzeszenia międzynarodowe | str. 321 Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego | str. 322 7.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne | str. 322 7.2. Nabywanie mienia komunalnego | str. 323 7.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym | str. 325 7.4. Gospodarka finansowa | str. 326 Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | str. 328 8.1. Ogólna charakterystyka | str. 328 8.1.1. Kryterium nadzoru | str. 328 8.1.2. Organy nadzoru | str. 331 8.1.3. Zakres nadzoru | str. 331 8.2. Środki nadzoru | str. 332 8.2.1. Terminologia | str. 332 8.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych) | str. 333 8.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów | str. 337 8.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem | str. 338 Samorządowe kolegia odwoławcze | str. 340 9.1. Uwagi ogólne | str. 340 9.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej | str. 342 9.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne | str. 343 Część trzecia Administracja w stosunkach zewnętrznych Rozdział dziewiąty Działania administracji publicznej i ich formy | str. 347 Uwagi wprowadzające | str. 347 Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji | str. 350 Klasyfikacja form działania administracji | str. 351 3.1. Kryterium władztwa | str. 351 3.2. Kryterium skutku prawnego | str. 353 3.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa | str. 354 3.4. Kryterium charakteru działania prawnego | str. 355 3.5. Kryterium sfery skutku prawnego | str. 355 3.6. Kryterium adresata skutku prawnego | str. 356 Nowe rodzaje prawnych form działania administracji | str. 357 Rozdział dziesiąty Podmioty relacji zewnętrznych | str. 360 Uwagi wprowadzające | str. 360 Stosunek administracyjnoprawny | str. 360 2.1. Pojęcie | str. 360 2.2. Podmioty | str. 362 2.3. Przedmiot i treść | str. 366 2.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie | str. 367 2.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych | str. 368 2.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe | str. 368 2.5.2. Stosunki sporne | str. 372 2.5.3. Stosunki potencjalne i realne | str. 372 2.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne | str. 373 2.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze | str. 374 2.5.6. Inne kategorie | str. 374 Sytuacja administracyjnoprawna | str. 375 Triada Bernatzika | str. 376 4.1. Interes faktyczny (zwykły) | str. 377 4.2. Interes prawny (kwalifikowany) | str. 379 4.3. Publiczne prawa podmiotowe | str. 383 Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika | str. 390 5.1. Uzasadnione oczekiwania | str. 390 5.2. Prawa refleksowe | str. 392 Rozdział jedenasty Akt administracyjny | str. 394 Pojęcie aktu administracyjnego | str. 394 Decyzja administracyjna | str. 396 2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej | str. 397 2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy | str. 399 Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji) | str. 400 3.1. Kryteria podziału związane z adresatem | str. 401 3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi | str. 401 3.3. Kryteria podziału związane z treścią | str. 404 3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych | str. 405 Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 406 4.1. Uwagi wprowadzające | str. 406 4.2. Fakt a prawo | str. 407 4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 409 4.4. Wybór wstępny | str. 410 4.5. Fakty | str. 410 4.6. Prawo | str. 412 4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa | str. 415 4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy | str. 417 4.9. Subsumcja | str. 417 Luzy decyzyjne | str. 418 5.1. Wyważanie | str. 418 5.2. Dyskrecjonalność | str. 420 5.3. Uznanie administracyjne | str. 421 5.3.1. Geneza uznania administracyjnego – swobodne uznanie | str. 423 5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego | str. 427 5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny | str. 429 Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 431 Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji) | str. 432 Zawartość aktu administracyjnego (decyzji) | str. 433 Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji) | str. 436 9.1. Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie | str. 437 9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego | str. 438 9.3. Uchylenie aktu administracyjnego | str. 439 Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji) | str. 443 10.1. Pojęcie wadliwości aktu | str. 443 10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego | str. 443 10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego | str. 444 10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość | str. 447 Rozdział dwunasty Inne formy stosowania prawa administracyjnego | str. 451 Akty i czynności egzekucyjne | str. 451 1.1. Uwagi ogólne | str. 451 1.2. Formy działania organu egzekucyjnego | str. 452 Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące | str. 453 2.1. Pojęcie | str. 453 2.2. Charakterystyka | str. 454 2.3. Ochrona adresata | str. 456 Dwustronne i wielostronne działania administracji | str. 457 3.1. Uwagi ogólne | str. 457 3.2. Umowa cywilnoprawna | str. 459 3.3. Umowa administracyjna | str. 459 3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość | str. 459 3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech | str. 461 3.3.3. Umowa administracyjna we Francji | str. 464 3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim | str. 464 Ugoda administracyjna | str. 466 4.1. Pojęcie ugody administracyjnej | str. 466 4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej | str. 467 4.3. Skutki ugody | str. 468 Przyrzeczenie administracyjne | str. 469 Działania faktyczne administracji | str. 471 6.1. Działania społeczno-organizatorskie | str. 471 6.2. Działania materialno-techniczne | str. 472 Bezczynność i milczenie administracji publicznej | str. 473 7.1. Istota bezczynności oraz milczenia | str. 473 7.2. Bezczynność administracji | str. 473 7.2.1. Poszukiwanie definicji | str. 473 7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym | str. 474 7.2.3. Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym | str. 476 7.3. Milczenie administracji | str. 477 Część czwarta Kontrola administracji Rozdział trzynasty Sądownictwo administracyjne | str. 483 Zagadnienia ogólne | str. 483 1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego | str. 483 1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie | str. 487 1.3. Cel sądownictwa administracyjnego | str. 490 1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości | str. 491 1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego | str. 494 1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego | str. 496 Ustrój sądów administracyjnych | str. 497 2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny | str. 497 2.2. Struktura sądów administracyjnych | str. 498 2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa | str. 499 Przedmiot ochrony | str. 501 3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty | str. 501 3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych | str. 505 Podmioty | str. 506 4.1. Podmioty czynne | str. 506 4.2. Podmioty bierne | str. 508 4.3. Inne podmioty | str. 508 Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego (przedmiot i zakres zaskarżenia) | str. 509 5.1. Wprowadzenie | str. 509 5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia) | str. 510 5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu | str. 514 5.3.1. Decyzja administracyjna | str. 514 5.3.2. Postanowienia administracyjne | str. 515 5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa | str. 516 5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających | str. 517 5.3.5. Akty prawa miejscowego | str. 518 5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków | str. 519 5.3.7. Akty nadzoru | str. 520 5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 521 5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia | str. 522 5.3.10. Enumeracja negatywna | str. 523 5.4. Inne obszary działania sądu | str. 524 5.4.1. Spory kompetencyjne | str. 524 5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne | str. 525 Skarga | str. 526 6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg | str. 526 6.2. Skarga w systemie polskim | str. 527 Przedmiot rozpoznania | str. 528 7.1. Sprawa sądowoadministracyjna | str. 529 7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania | str. 530 Przedmiot orzekania | str. 531 8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej | str. 531 8.2. Warianty orzeczeń sądowych | str. 532 8.3. Związanie sądu w fazie orzekania | str. 532 8.4. Istota orzekania i jego zakres | str. 533 8.4.1. Istota orzekania | str. 533 8.4.2. „Szerokość” orzekania | str. 534 8.4.3. Problem orzekania merytorycznego | str. 537 8.4.4. „Głębokość” orzekania | str. 539 8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius | str. 541 Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego | str. 542 Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego | str. 543 Rozdział czternasty Pozostałe formy kontroli administracji publicznej | str. 545 System kontroli administracji | str. 545 1.1. Wprowadzenie | str. 545 1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli | str. 546 1.2.1. Kryteria kontroli | str. 546 1.2.2. Podmioty kontroli | str. 546 1.2.3. Inne elementy różnicujące | str. 547 1.3. Cechy kontroli administracji | str. 548 Kontrola zewnętrzna | str. 549 2.1. Kontrola parlamentarna | str. 549 2.2. Kontrola państwowa | str. 550 2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK | str. 550 2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli | str. 551 2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK | str. 553 2.3. Kontrola sądów i trybunałów | str. 554 2.4. Kontrola prokuratorska | str. 555 2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 557 2.6. Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe | str. 558 2.7. Kontrola społeczna (obywatelska) | str. 559 Kontrola wewnętrzna | str. 560 3.1. Uwagi ogólne | str. 560 3.2. Kontrola w administracji rządowej | str. 561 3.3. Kontrola zarządcza | str. 562 3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej | str. 563 Część piąta Problemy aksjologiczne Rozdział piętnasty Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania | str. 569 Aksjologia i aksjologia prawa | str. 569 Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego | str. 575 Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym | str. 578 3.1. Dobro człowieka | str. 578 3.2. Moralność | str. 580 3.3. Sprawiedliwość | str. 584 3.4. Prawda | str. 588 3.5. Racjonalność | str. 590 3.6. Pewność | str. 592 3.7. Jasność i jawność | str. 593 3.8. Szybkość i ekonomiczność | str. 595 3.9. Wartości chronione przez prawo administracyjne | str. 596 Etyka administrowania | str. 597 Wybrana literatura | str. 605