Ruch Muzyczny nr 13/2022
\n\n#13/2022
\n\nW numerze między innymi:
\n\nMiędzy kobietą a mężczyzną – fenomen operowych kastratów. Pisze o nich Anna Markuszewska.
\n\nPrzyglądamy się programowaniu i dramaturgii koncertów w polskich instytucjach kultury. Krzysztof Stefański szuka odpowiedzi na pytanie „Jak zaprogramować dobry koncert?”. O społecznej roli programów koncertowych i festiwalowych mówi Jan Tomasz Adamus w rozmowie z Mateuszem Ciupką.
\n\nPodsumowanie 11 Konkursu Moniuszkowskiego. Przegląd koncertów w polskich filharmoniach, m.in. w Sopocie, Katowicach, Szczecinie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Koszalinie, Jeleniej Górze. Relacje z festiwali w Łańcucie i Leo Festival we Wrocławiu, a także ze spektakli: „Alicji w krainie czarów” w Bydgoszczy i „Tryptyku baletowego” w Teatrze Wielkim w Łodzi.
\n\nO międzynarodowej karierze indonezyjskiego gamelanu Katarzyna Ryzel rozmawia z Dawidem Martinem i Krzysztofem Dziubą.
\n\nRecenzje dziewięciu albumów, m.in. najnowszej płyty Jakuba Józefa Orlińskiego, Avery Gagliano i kompletu nagrań archiwalnych Wilhelma Kempffa dla wytwórni Decca, a także podręcznika „The Mazzanti Method, Daily Exercises for Piccolo”.
\n\nPaweł Miczka pisze o zapomnianych instrumentach smyczkowych, a Danuta Gwizdalanka w cyklu „Tajne/Muzyczne” o pewnej pianistce, która wzięła na siebie rolę agentki kontrwywiadu.
\n\nOlgierd Pisarenko przygląda się iluminacji średniowiecznego „Codex buranus”, po który sięgnął Carl Orff.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Jak zaprogramować dobry koncert? – Krzysztof Stefański
Jan Tomasz Adamus: Wszyscy jesteśmy warci sztuki – Mateusz Ciupka
RELACJE
Dominacja zagranicznych sopranów – Tomasz Pasternak
Trzydzieści lat minęło – Jacek Marczyński
Między pandemią a solidarnością z Ukrainą – Ewa Palińska, Bartosz Maślanka, Michał Bajer, Igor Torbicki, Beata GoreckaŁańcut (znów) melomanami stoi – Monika Partyk
Poruszenie – Filip Lech
Tożsamość w różnorodności – Joanna Kołodziejska
Alicja w krainie bez tańca – Katarzyna Gardzina
Nieoczywiste inspiracje baletowe – Jacek Marczyński
ZAGRANICA
Dawid Martin i Krzysztof Dziuba: Z sułtańskiego dworu na uniwersytety. Jak indonezyjski gamelan podbił świat – Katarzyna Ryzel
WYDAWNICTWA
Kontratenor w antologii pieśni – Witold Paprocki
Polski Telemann – Mateusz Borkowski
Rameau i Rossini – w jednym stali domu – Jacek Hawryluk
Jackpot dla fanów Kempffa – Dariusz Marciniszyn
Jałowy debiut – Dariusz Marciniszyn
Sploty nieustannych rytmów – Piotr TkaczKlasyczny polski trans – Tomasz Gregorczyk
Ku światłu – Magdalena Tejchma
Ani rozmiar, ani technika – Ewa Liebchen
SWOBODA RUCHU
Frigidus et maleficatus. Kastraci ku chwale Boga i teatru – Aneta Markuszewska
Zapomniane instrumenty smyczkowe – Paweł Miczka
Tajne/Muzyczne (4): Od Maty Hari do Pani Twardowskiej – Danuta Gwizdalanka
OD REDAKCJI
Jak zaplanować dobry numer? – Krzysztof Stefański
FELIETON
Wolniej, wolniej, wolniej, mądrzej – Magda Miśka-Jackowska
Z ARCHIWUM R
Ni pies, ni wydra (2) – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
HISTORIE Z FOTOGRAFII
O Fortuna! – Olgierd Pisarenko