Ruch Muzyczny nr 21/2021
#21/2021
W numerze między innymi:
W pułapce elitarności. Czy
muzyka klasyczna jest dla wybranych? Mateusz Borkowski pisze o środowiskowej hermetyczności, Anna Proszowska-Sala w rozmowie z Mateuszem Ciupką przekonuje, że możemy zyskiwać nowych słuchaczy, a Ziemowit Socha stara się dowiedzieć czegoś o słuchaczach i wykonawcach (oraz antysłuchaczach i antywykonawcach) muzyki współczesnej.
Relacje z festiwali: Sacrum Profanum i Szymanowski / Polska / Świat w Krakowie, Radykalna
Kultura Polska w Warszawie, Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.1 w Stalowej Woli (oraz internecie) oraz koncertów w stolicy, Katowicach, Wrocławiu, Zielonej Górze. Recenzje teatralne z „Chopina” G. Orefice w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz „Kopciuszka” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
Drogi kariery mają własną logikę – z Güntherem Groissböckiem rozmawia Jolanta Łada-Zielke
Recenzje najnowszej płyty Jakuba Józefa Orlińskiego, Alexandra Melnikova z Sinfonieorchester Basel, Cappelli Mediterranea pod dyr. Garcii Alarcona, Reinouda Van Mechelena, Karola Gołębiowskiego, albumu „26” wytwórni Muji, Amira ElSaffy i Rivers of Sound, Prism Quartet, Apartment House, muzyki do „Diuny” Hansa Zimmera, zbioru miniatur wiolonczelowych Sheku Kanneh-Masona oraz książki „Hungry Listening” Dylana Robinsona.
„Nie wszyscy lubią wino” – z Seong-Jinem Cho rozmawia Łucja Siedlik
Małgorzata Janicka-Słysz wspomina zmarłego niedawno litewskiego kompozytora Broniusa Kutavičiusa. Jacek Marczyński pisze o gmachu Opery Wrocławskiej z okazji jego 180-lecia.
Nowy odcinek cyklu „Historie z fotografii” Olgierda Pisarenki
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Klasyka w bańce, czyli czy muzyka powinna być elitarna – Mateusz Borkowski
Anna Proszowska-Sala: Pracujemy na publiczność jutra – Mateusz Ciupka
Elitarność do kwadratu. Muzyka XX-wieczna a publiczność – Ziemowit Socha
RELACJE
W galerii muzyki współczesnej – Krzysztof Stefański
Echo sprzed dwóch lat – Mateusz Ciupka
Ludowo i bezkompromisowo – Katarzyna Ryzel
Tradycja i młodość – Magdalena Stochniol
Bravi, maestri! – Gabriela Gacek
Ekscentryk na jubileuszu – Maciej Krawiec
Jak świętować, to tylko z rodziną – Bartosz Witkowski
Operowy crossover z Fryderyka – Jacek Marczyński
Kopciuszek w hollywoodzkich dekoracjach – Katarzyna Gardzina
ZAGRANICA
Günther Groissböck: Drogi kariery mają własną logikę – Jolanta Łada-Zielke
WYDAWNICTWA
Orliński po raz trzeci – Jacek Hawryluk
W poszukiwaniu zaginionej brody – Krzysztof Stefański
Być jak Orfeusz – Jacek Hawryluk
Symfonizm organowy – Witold Paprocki
Pozdrowienia z Japonii – Ewelina Grygier
Orkiestra wielu brzegów – Kajetan Prochyra
Cała prawda o saksofonie – Kajetan Prochyra
Etiudy na głowę i mur – Filip Lech
Szkice Moogiem – Mariusz Gradowski
Prześliczny wiolonczelista – Katarzyna Świętochowska
Trwanie, trawienie i trwonienie inności – Piotr Tkacz
ROZMOWA
Seong-Jin Cho: Nie wszyscy lubią wino – Łucja Siedlik
SWOBODA RUCHU
Litwa Broniusa Kutavičiusa. Odrodzenie z pieśni – Małgorzata Janicka-Słysz
Kapelmistrz Weber i dom Moniuszki – Jacek Marczyński
OD REDAKCJI
Dla kogo jesteśmy? – Dominika Micał
FELIETON
Konkurs to dopiero początek – Aleksander Dębicz
Multiplikacja samotności – Piotr Orzechowski
Nastrój (sobie) słuchacza – Andrzej Babecki
Z ARCHIWUM R
...pozory sztuki? – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
HISTORIE Z FOTOGRAFII
Raveliana – Olgierd Pisarenko