Ruch Muzyczny nr 24/2021
#24/2021
W numerze między innymi:
Wojny o Filharmonię, czyli 120 lat Filharmonii Narodowej w Warszawie. Magdalena Dziadek pisze o dziejach instytucji, a Jacek Marczyński rozmawia z Henrykiem Wojnarowskim, dyrektorem Chóru FN w latach 1978-2016.
Relacje z festiwali: Auskodrone, Jazztopad i VIII Międzynarodowego Festiwalu Paderewskiego. Kilka pokonkursowych refleksji Józefa Kańskiego oraz recenzja koncertów „Barok, barok barok” Marcina Maseckiego. Relacje ze spektakli: „Exodus, Bieguni-Harnasie” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, „Edypa” w Opéra National de Paris, „Mozarta i Salieriego” w Operze Krakowskiej.
Tomasz Biernacki w korespondencji z Niemiec pisze o festiwalu NOW!
Recenzje płyt: pokonkursowego albumu Bruce’a (Xiaoyu) Liu, trzech niedawnych albumów z muzyką Mozarta, „Halki” w wykonaniu capelli cracoviensis, „Tribute to Gulda” Adama Kośmieji, „Gubidulina” Vadima Repina z Gewandhausorchester, „Renaissance Gesualdo” Anny Gadt, Zbigniewa Chojnackiego i Krzysztofa Gradziuka, „Kołowrót” tria Bastarda z Chórem SWPS, „Mario Davidovsky: Synchronisms” Ensemble Phoenix Basel, nowej płyty Philippa Jaroussky’ego w duecie z Thibaut Garcią, „Memento mori” Klingzeug Barockensemble, „Inner Symphonies” Hani Rani z Dobrawą Czocher oraz książki „Leonardo da Vinci. Historia pewnego instrumentu„ Magdaleny Zubrzyckiej i Sławomira Zubrzyckiego.
Najważniejsze, by nie ucierpiała
muzyka – mówi Patrick Fournillier w rozmowie z Pawłem Riessem.
Joanna Derenda-Łukasik pisze o Romanie Maciejewskim, a Ireneusz Trybulec o odkrywaniu muzyki Władysława Żeleńskiego w setną rocznicę śmierci kompozytora.
Kolejny odcinek cyklu „Łapanie ze słowa” Michała Bajera.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 52
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Od Paderewskiego do Boreyki. 120 lat Filharmonii w Warszawie – Magdalena Dziadek
Henryk Wojnarowski: Chór powinien słyszeć, co dzieje się wokół – Jacek Marczyński
RELACJE
3xP! Pokora, Pokolenie, Pianohooligan – Magdalena Stochniol
W orbicie Paderewskiego – Małgorzata Komorowska
Barok, barok, barok – Bartłomiej Gembicki
Spragnieni wrażeń – Maciej Krawiec
Pokonkursowe refleksje i garść wspomnień – Józef Kański
Kobiety uciekają od Tatr – Jacek Marczyński
Tragiczny los niewinnego człowieka – Leszek Bernat
Salieri znów otruł Mozarta – Jacek Marczyński
ZAGRANICA
Życie wewnętrzne trubadura i tuby – Tomasz Biernacki
WYDAWNICTWA
Potęga wirtuozerii – Dariusz Marciniszyn
Minkowski, Spyres i reszta świata – Jacek Hawryluk
Skromna Halka w nowym brzmieniu – Jacek Marczyński
Jazz wirtuozowski – Witold Paprocki
Niech żyje Ikona! – Piotr Mika
Niezwykłe trio – Maciej Krawiec
Zgodnymi głosami – Katarzyna Ryzel
Synchroniczne duety – Wioleta Żochowska
Czarodziej nastrojów z gitarą – Mateusz Borkowski
Muzyka w czasach zarazy – Witold Paprocki
Populäre Grammophon – Piotr Mika
Muzyczne śledztwo z Leonardem w tle – Mateusz Borkowski
ROZMOWA
Patrick Fournillier: Najważniejsze, by nie ucierpiała muzyka – Paweł Riess
SWOBODA RUCHU
Dwa fortepiany Maciejewskiego – Joanna Derenda-Łukasik
Żeleński do odkrycia. Nieznane dzieła kompozytora – Ireneusz Trybulec
OD REDAKCJI
Historia magistra vitae est – Daniel Cichy
FELIETON
Kto śpiewa, dwa razy się modli – Andrzej Babecki
Z ARCHIWUM R
Duchowa Narodowa – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
ŁAPANIE ZA SŁOWA
Pierwszy melodramat nowoczesnej Europy – Michał Bajer