Samorządowe prawo dotacyjne. Dotacje jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego
Celem publikacji jest sformułowanie generalnych standardów samorządowego dotowania, które miałyby zastosowanie do wszystkich dotacji udzielanych z budżetów gmin, powiatów i województw samorządowych takich jak np.:
dotacje dla publicznych i niepublicznych szkół, placówek i przedszkoli,
dotacje dla organizacji pozarządowych,
dotacje dla klubów sportowych,
dotacje na prace przy zabytkach,
dotacje na zadania z zakresu ochrony środowiska,
dotacje dla warsztatów terapii zajęciowej,
dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych,
dotacje dla samorządowych instytucji kultury i samorządowych zakładów budżetowych,
dotacje dla SPZOZ-ów,
dotacje międzysamorządowe.
Przyrost przepisów dotacyjnych, zarówno ustawowych, jak i samorządowych, a także obszerne orzecznictwo powoduje, że zarówno praktycy, jak i naukowcy często mają trudności w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych w zakresie przepisów dotacyjnych. Publikacja pozwala na poznanie podstawowych konstrukcji samorządowego prawa dotacyjnego, takich jak:
wykładnia tego prawa,
odpowiedzialność prawnodotacyjna,
umowa dotacyjna,
prawa i obowiązki stron stosunku dotacyjnego,
standardy samorządowej legislacji dotacyjnej.
Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany w zakresie udzielania dotacji oświatowych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego wprowadzone ustawą z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz ustawą z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Adresaci:Książka przeznaczona jest nie tylko dla pracowników administracji rządowej i samorządowej - w tym głównych księgowych jednostek samorządu terytorialnego - jak również dla adwokatów, radców prawnych, sędziów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8124-748-1
- ISBN druku: 978-83-8124-507-4
- EAN: 9788381247481
- Liczba stron: 460
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wykaz skrótów Wstęp Rozdział I. Teoretyczno prawne determinanty wyodrębnienia prawa dotacyjnego samorządu terytorialnego z prawa finansowego 1.1. Historyczna i etymologiczna geneza dotacji samorządowej 1.2. Definicja samorządowego prawa dotacyjnego 1.3. Cechy i funkcje samorządowego prawa dotacyjnego 1.4. Norma dotacyjna jako kategoria normy prawno fin ansowej 1.4.1. Dekodowanie normy dotacyjnej jako sposobu postępowania dotacyjnego 1.4.2. Norma dotacyjna jako norma sprzężona (podwójna) 1.4.3. Podmioty normy dotacyjnej 1.4.4. Normy parametryczne w prawie dotacyjnym 1.4.5. Tytuły dotacyjne oraz cechy definicyjne normy dotacyjnej 1.5. Wykładnia samorządowego prawa dotacyjnego 1.5.1. Omnia sunt interpretanda 1.5.2. Dyrektywy wykładni samorządowego prawa dotacyjnego 1.5.3. Klauzule generalne w samorządowym prawie dotacyjnym 1.5.4. Instrumenty wykładni legalnej samorządowego prawa dotacyjnego 1.5.5. Koncepcja ogólnych i indywidualnych interpretacji dotacyjnych 1.6. Samorządowe prawo dotacyjne w świetle badań empirycznych 1.7. Wnioski Rozdział II. Odpowiedzialność, umowa i stosunek prawno dotacyjny jako podstawowe desygnaty samorządowego prawa dotacyjnego 2.1. Odpowiedzialność prawno dotacyjna 2.1.1. Pojęcie odpowiedzialności prawno dotacyjnej i jej systematyzacja 2.1.2. Odpowiedzialność karna i karna skarbowa 2.1.3. Argumenty za zachowaniem odpowiedzialności karnej skarbowej 2.1.4. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 2.1.5. Odpowiedzialność systemowo-administracyjna 2.1.6. Zasada ne bis in idem 2.2. Charakter prawny umowy dotacyjnej 2.2.1. Geneza wprowadzenia umowy dotacyjnej do ustawodawstwa polskiego 2.2.2. Umowa dotacyjna jako umowa administracyjna 2.2.3. Definicja i podstawy prawne zawierania umowy dotacyjnej 2.2.4. Ramowy wzór umowy dotacyjnej 2.2.5. Dokonywanie zmian w umowie dotacyjnej 2.2.6. Właściwość sądowa w sprawach dotacyjnych 2.3. Samorządowy stosunek prawno dotacyjny 2.3.1. Poszukiwanie właściwych cech stosunku prawno dotacyjnego 2.3.2. Podmioty samorządowego stosunku prawno dotacyjnego 2.3.3. Uprawnienia i obowiązki stron stosunku prawno dotacyjnego 2.4. Podstawowe elementy samorządowego prawa dotacyjnego na tle badań empirycznych 2.5. Wnioski Rozdział III. Dotacje w systemie prawnym wydatków jednostek samorządu terytorialnego w świetle wybranych zagadnień definicyjnych i praktycznych 3.1. Pozytywna i negatywna analiza legalnej definicji dotacji 3.1.1. Definicja dotacji jako podstawa zakazu dotowania 3.1.2. Wady legalnej definicji dotacji 3.1.3. Nowa definicja dotacji (z wykorzystaniem cech stałych podatku) 3.2. Prawne i pozaprawne klasyfikacje dotacji samorządowych 3.2.1. Podział na dotacje obligatoryjne i fakultatywne 3.2.2. Podział na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i jednostek spoza sektora finansów publicznych. Analiza art. 221 u.f.p. 3.2.3. Podział na dotacje podmiotowe, przedmiotowe i celowe 3.3. Dotacja jako finansowy instrument współpracy i pomocy między jednostkami samorządu terytorialnego 3.3.1. Uwagi wprowadzające 3.3.2. Porozumienie międzysamorządowe jako podstawa przekazywania dotacji 3.3.3. Pomoc finansowa innej jednostce samorządu terytorialnego. Dotacja pomocowa 3.4. Udzielanie dotacji w świetle budżetowej zasady roczności 3.4.1. Uwagi definicyjne 3.4.2. Dotacja na refundację wydatków a zasada roczności 3.4.3. Wieloletnie umowy dotacyjne a zasada roczności 3.4.4. Ujmowanie wydatków na dotacje w wykazie wydatków niewygasających 3.5. Wydatki dotacyjne w samorządowej procedurze budżetowej 3.5.1. Planowanie wydatków na dotacje w budżecie i uchwale budżetowej 3.5.2. Dokonywanie zmian w planie wydatków dotacyjnych 3.6. Praktyczne problemy samorządowego dotowania w świetle badań empirycznych 3.7. Wnioski Rozdział IV. Wydatki dotacyjne jednostek samorządu terytorialnego – dane liczbowe oraz ujęcie porównawcze 4.1. Samorządowe wydatki na dotacje w statystykach ogólnopolskich 4.2. Wydatki na dotacje a klasyfikacja budżetowa 4.3. Dotacje udzielane podmiotom sektora finansów publicznych jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego województwa podlaskiego 4.4. Dotacje udzielane podmiotom spoza sektora finansów publicznych jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego województwa podlaskiego 4.5. Struktura dotacji celowych udzielanych z budżetów samorządów lokalnych województwa podlaskiego 4.6. Struktura rodzajowa wydatków na dotacje udzielane z budżetu samorządu województwa podlaskiego 4.7. Samorządowe wydatki na dotacje w aspekcie porównawczym – zjawisko guangos i płatniczy model brytyjskiej samorządowości 4.8. Wnioski Rozdział V. Dotacyjne uchwały trybowe jako akty prawa miejscowego oraz przejaw władztwa dotacyjnego samorządu terytorialnego 5.1. Geneza ustrojowa dotacyjnych uchwał trybowych i pojęcie władztwa dotacyjnego samorządu terytorialnego 5.2. Rodzaje aktów dotacyjnych podejmowanych przez organy samorządu terytorialnego 5.3. Zakres upoważnienia ustawowego do wydania 5.4. Dotacyjne uchwały trybowe jako wykonawcze akty prawa miejscowego 5.4.1. Istota i definiowanie aktów prawa miejscowego 5.4.2. Wykonawczy charakter dotacyjnych uchwał trybowych 5.5. Zakres samodzielności legislacyjnej samorządu w dotacyjnych uchwałach trybowych 5.6. Samorządowe władztwo dotacyjne na tle badań empirycznych 5.7. Wnioski Wnioski i postulaty de lege ferenda Literatura Inne źródła Wykaz aktów prawnych Wykaz orzecznictwa Wykaz schematów, tabel i wykresów Załączniki