Prawo administracyjne - zagadnienia ogólne i ustrojowe
Podręcznik podzielony został na trzy części:
• pierwsza koncentruje uwagę na tytułowych zagadnieniach ogólnych prawa administracyjnego, zarówno klasycznych, jak i relatywnie nowych;
• druga skupia się na ustrojowym prawie administracyjnym, uwzględniając wątki europeizacyjne i globalizacyjne,
• trzecia omawia zagadnienia ogólne i ustrojowe na przykładzie wybranych regulacji materialnego prawa administracyjnego, zestawiając pojęcia-narzędzia, instytucje z ustawami z zakresu materialnego prawa administracyjnego.
W publikacji połączono analizę zagadnień ogólnych i ustrojowych z podejściem law in action – weryfikacją omawianych instytucji i pojęć-narzędzi, co ułatwia zrozumienie i przyswojenie materiału.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów studiów prawniczych i administracyjnych oraz ekonomicznych, a także profilowanych administracyjnie studiów podyplomowych. Będzie też cenną lekturą dla przedstawicieli zawodów prawniczych, pracowników administracji publicznej oraz przedstawicieli nauki prawa administracyjnego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8286-655-1
- ISBN druku: 978-83-8286-312-3
- EAN: 9788382866551
- Liczba stron: 804
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 15 Przedmowa | str. 27 Część pierwsza ZAGADNIENIA OGÓLNE Rozdział I Administracja publiczna. Tradycja a współczesność | str. 35 1. Geneza | str. 35 2. Ewolucja i modele | str. 40 2.1. Administracja w ujęciu państwa dobrobytu | str. 41 2.2. Administracja w ujęciu nowego zarządzania publicznego | str. 43 2.3. Administracja w ujęciu współrządzenia (governance) | str. 44 2.4. Ujęcia administracji a praworządność materialna | str. 46 3. Sposoby definiowania administracji publicznej | str. 47 3.1. Konieczność uwzględnienia dorobku innych nauk | str. 47 3.2. Definicje administracji publicznej | str. 49 4. Funkcje i główne sfery działania administracji publicznej | str. 54 4.1. Charakter i kategorie funkcji administracji | str. 55 4.2. Główne sfery działania administracji publicznej | str. 56 4.2.1. Policja administracyjna | str. 57 4.2.2. Reglamentacja | str. 58 4.2.3. Administracja świadcząca | str. 59 4.2.4. Regulacja | str. 61 5. Administracja publiczna a społeczeństwo obywatelskie | str. 62 6. Administracja publiczna a grupy interesu (grupy nacisku) | str. 66 7. Tendencje w badaniu porównawczym administracji publicznej i prawa administracyjnego | str. 70 Rozdział II Istota i kierunki rozwoju prawa administracyjnego | str. 88 1. Określenie prawa administracyjnego | str. 88 2. Sposoby klasyfikowania norm prawa administracyjnego | str. 94 3. Zasady ogólne prawa administracyjnego | str. 97 4. Stosunek prawa administracyjnego do innych gałęzi prawa | str. 105 5. Perspektywy rozwoju prawa administracyjnego. Z refleksji ogólnych | str. 107 Rozdział III Podstawowe instytucje prawa administracyjnego. Zagadnienia teoretyczno-prawne | str. 114 1. Stosunek administracyjnoprawny | str. 114 1.1. Pojęcie i rodzaje stosunku administracyjnoprawnego | str. 114 1.1.1. Podmiot stosunku prawnego | str. 117 1.1.2. Przedmiot stosunku administracyjnoprawnego | str. 121 1.2. Cechy stosunku administracyjnoprawnego | str. 122 1.3. Nawiązanie stosunku administracyjnoprawnego, jego przekształcenie i ustanie | str. 123 1.4. Stosunek administracyjnoprawny a sytuacja administracyjnoprawna | str. 125 2. Władza dyskrecjonalna administracji publicznej | str. 126 2.1. Konstrukcja pojęcia uznania administracyjnego | str. 127 2.2. Między zasadą legalizmu a uznaniem administracyjnym | str. 128 2.3. Sądowa kontrola uznania administracyjnego/decyzji uznaniowych | str. 129 2.4. Uznanie administracyjne w orzecznictwie sądów polskich | str. 130 2.5. Inne rodzaje władzy dyskrecjonalnej | str. 132 3. Publiczne prawo podmiotowe | str. 133 3.1. Pojęcie publicznego prawa podmiotowego | str. 133 3.2. Klasyczne teorie i definicje publicznego prawa podmiotowego | str. 134 3.3. Struktura i treść publicznych praw podmiotowych | str. 136 3.4. Ochrona publicznych praw podmiotowych | str. 137 4. Sankcja administracyjna | str. 138 Rozdział IV Administracja publiczna i prawo administracyjne wobec przemian cywilizacyjnych | str. 147 1. Współczesny kontekst i wymiar zasady demokratycznego państwa prawnego | str. 147 1.1. Zasady prawa administracyjnego i ich rola we współczesnym państwie | str. 147 1.2. Zasada demokratycznego państwa prawnego jako zasada wszystkich zasad | str. 148 1.3. O transpozycji zasady demokratycznego państwa prawnego | str. 154 2. Kontekst zasady pomocniczości | str. 155 3. Elektroniczna administracja | str. 160 3.1. Płaszczyzny elektronicznej administracji | str. 161 3.2. Publiczny system teleinformatyczny | str. 162 3.3. Elektroniczny rejestr publiczny | str. 162 3.4. Kierunki i poziomy elektronicznej administracji | str. 163 3.5. Podmioty elektronicznej administracji | str. 164 3.6. Powszechność i bezpieczeństwo jako wartości związane z elektroniczną administracją | str. 165 4. Współczesne formy prywatyzacji zadania publicznego | str. 166 5. Mediacje w administracji | str. 171 6. Smart Administration – zarys koncepcji | str. 177 Rozdział V Źródła prawa administracyjnego | str. 184 1. Pojęcie źródeł prawa i klasyfikacja źródeł prawa | str. 184 2. Cechy źródeł prawa administracyjnego | str. 190 3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej | str. 191 4. Ustawy | str. 198 5. Prawo międzynarodowe | str. 200 6. Prawo Unii Europejskiej | str. 207 7. Rozporządzenia z mocą ustawy | str. 217 8. Rozporządzenia | str. 220 8.1. Forma działania administracji publicznej | str. 220 8.2. Źródło powszechnie obowiązującego prawa i akt wykonawczy względem ustawy | str. 220 8.3. Niesamoistny charakter rozporządzenia | str. 221 8.4. Upoważnienie do wydania rozporządzenia | str. 221 8.5. Organy właściwe do wydania rozporządzenia | str. 223 8.6. Przedmiot rozporządzenia | str. 224 8.7. Wytyczne dotyczące treści rozporządzenia | str. 224 8.8. Kontrola i nadzór nad rozporządzeniami | str. 225 8.9. Rozporządzenia określone w art. 92 Konstytucji RP a inne rozporządzenia | str. 226 9. Lokalne źródła prawa administracyjnego | str. 227 9.1. Ustalenia terminologiczno-pojęciowe; differentia specifica; ratio legis | str. 227 9.2. Akty prawa miejscowego (prawo miejscowe) | str. 229 9.3. Akty prawa zakładowego (prawo zakładowe) | str. 235 10. Akty prawa wewnętrznego organów administracji publicznej | str. 237 11. Wejście w życie źródeł prawa | str. 241 12. Niezorganizowane źródła prawa administracyjnego | str. 247 12.1. Zwyczaj | str. 247 12.2. Orzecznictwo sądowe w perspektywie problematyki źródeł prawa administracyjnego | str. 249 Rozdział VI Formy działania administracji publicznej | str. 257 1. Pojęcie i klasyfikacja form działania administracji publicznej | str. 257 2. Akt administracyjny jako podstawowa forma działania administracji publicznej | str. 261 2.1. Pojęcie, sposoby klasyfikowania i rodzaje aktów administracyjnych | str. 261 2.2. Akt administracyjny a akt normatywny | str. 273 2.3. Kontekst generalnych aktów administracyjnych | str. 274 3. Decyzja administracyjna jako klasyczna forma zewnętrznego aktu administracyjnego | str. 275 3.1. Formy decyzji administracyjnej | str. 275 3.2. Warunki istnienia decyzji administracyjnej | str. 278 3.3. Warunki prawidłowości decyzji administracyjnej | str. 280 3.4. Wadliwość decyzji administracyjnej | str. 281 3.5. Trwałość decyzji administracyjnej i utrata jej mocy obowiązującej | str. 282 3.6. Wykonalność decyzji administracyjnej | str. 285 4. Akty polityki administracyjnej | str. 287 5. Porozumienie administracyjne (porozumienia administracyjne ustrojowe) | str. 295 6. Kontrakt terytorialny | str. 299 7. Umowa cywilnoprawna | str. 300 8. Umowa administracyjna | str. 306 9. Umowy w sprawach zamówień publicznych | str. 311 10. Umowa koncesji na roboty budowlane lub usługi | str. 316 11. Czynności materialno-techniczne | str. 320 12. Działalność społeczno-organizatorska | str. 323 13. Wybrane przykłady pozostałych form działania administracji publicznej | str. 326 13.1. Milczenie administracji | str. 327 13.2. Ugoda administracyjna | str. 330 13.3. Przyrzeczenie administracyjne | str. 334 Rozdział VII Pracownicy administracji publicznej | str. 341 1. Pojęcie służby publicznej | str. 341 2. Aktualny stan polskiego prawa urzędniczego (ustalenia systemowe) | str. 344 3. Status osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe | str. 348 4. Pracownicy administracji państwowej | str. 350 5. Pracownicy i funkcjonariusze administracji rządowej | str. 354 5.1. Korpus służby cywilnej | str. 355 5.2. Korpus służby zagranicznej | str. 359 5.3. Stosunki służbowe funkcjonariuszy w administracji rządowej | str. 362 6. Pracownicy samorządowi | str. 364 7. Pracownicy administracji o szczególnym statusie prawnym | str. 371 8. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pomocniczych i obsługi w urzędach i jednostkach organizacyjnych administracji publicznej | str. 376 Rozdział VIII Odpowiedzialność za działania legalne i nielegalne administracji publicznej | str. 379 1. Istota odpowiedzialności jako generalnej zasady determinującej działanie władzy publicznej | str. 379 2. Odpowiedzialność odszkodowawcza za działania legalne administracji | str. 382 3. Odpowiedzialność odszkodowawcza za działania nielegalne | str. 385 4. Odpowiedzialność w administracji: odpowiedzialność dyscyplinarna, karna i majątkowa funkcjonariuszy administracji publicznej | str. 390 Część druga USTROJOWE PRAWO ADMINISTRACYJNE Rozdział IX Podstawowe ustalenia terminologiczno-pojęciowe dotyczące organizacji prawnej administracji publicznej w ujęciu statycznym (instytucjonalnym) | str. 401 1. Różnorodność form organizacyjno-prawnych stosowanych w organizacji prawnej administracji publicznej | str. 401 1.1. Przyjmowane ustalenia terminologiczno-pojęciowe | str. 401 1.2. Podmioty administracji publicznej i ich rodzaje | str. 403 1.3. Organy administracji publicznej i ich rodzaje | str. 407 1.4. Aparat pomocniczy organu administracji publicznej | str. 414 2. Terytorialne aspekty organizacji prawnej administracji publicznej | str. 416 2.1. Kluczowe antecedencje | str. 416 2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych | str. 417 2.3. Jednostki zasadniczego podziału terytorialnego | str. 419 2.4. Jednostki pomocnicze gminy (jako jednostki podziału terytorialnego) | str. 423 2.5. Jednostki podziału specjalnego (na wybranych przykładach) | str. 424 3. Resort administracji publicznej – dział administracji rządowej | str. 426 Rozdział X Podstawowe ustalenia terminologiczno-pojęciowe dotyczące organizacji prawnej administracji publicznej w ujęciu relacyjnym (dynamicznym) | str. 428 1. Podstawowe płaszczyzny organizacji prawnej administracji publicznej w ujęciu relacyjnym – wprowadzenie | str. 428 2. Kontrola w administracji publicznej (kontrola administracyjna) | str. 430 2.1. Kluczowe uwarunkowania terminologiczno-pojęciowe – kontrola jako topos administracji publicznej | str. 430 2.2. Rodzaje i kryteria kontroli administracyjnej | str. 434 3. Kierownictwo (wewnętrzne) | str. 441 4. Nadzór organizacyjny (ustrojowy) | str. 443 4.1. Jeszcze kilka refleksji o terminologiczno-pojęciowym przeznaczeniu | str. 443 4.2. Nadzór hierarchiczny | str. 444 4.3. Nadzór weryfikacyjny | str. 446 5. Zwierzchnictwo związane z zespoleniem | str. 448 6. Koordynacja | str. 450 7. Oddziaływania związane ze współdziałaniem | str. 452 8. Relacyjne zastosowania dekoncentracji | str. 454 8.1. Dekoncentracja wewnętrzna; upoważnienie administracyjne | str. 454 8.2. Dekoncentracja przestrzenna | str. 457 8.3. Dekoncentracja zewnętrzna | str. 458 9. Układy relacji strukturalnych (wybrane przykłady) | str. 460 9.1. Układ scentralizowany (centralizacja) | str. 460 9.2. Układ zdecentralizowany (decentralizacja) | str. 461 9.2.1. Specyfika decentralizacji oraz wprowadzenie do form decentralizacji | str. 461 9.2.2. Istota decentralizacji samorządowej (ze szczególnym uwzględnieniem samorządu terytorialnego) | str. 463 9.2.3. Decentralizacja autonomiczna (autonomia administracyjna) | str. 466 Rozdział XI Kontrola zewnętrzna administracji publicznej – ustalenia systemowe | str. 470 1. Wprowadzenie do problematyki kontroli zewnętrznej administracji publicznej | str. 470 2. Kontrola sądowa | str. 471 2.1. Kilka ustaleń wprowadzających o systemowym przeznaczeniu | str. 471 2.2. Kontrola sprawowana przez sądy administracyjne | str. 472 2.3. Kontrola sprawowana przez inne sądy | str. 474 2.3.1. Kontrola sprawowana przez sądy powszechne | str. 474 2.3.2. Administracyjny kontekst kontroli sprawowanej przez Sąd Najwyższy | str. 475 3. Kontrola Trybunału Konstytucyjnego | str. 476 4. Kontrola Trybunału Stanu | str. 477 5. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli | str. 478 6. Kontrola Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 479 7. Kontrola parlamentarna | str. 481 8. Kontrola prokuratorska | str. 482 9. Kontrola społeczna | str. 483 Rozdział XII Organizacja i funkcjonowanie administracji publicznej stopnia centralnego | str. 486 1. Administracja stopnia centralnego: administracja państwowa a administracja rządowa | str. 486 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej | str. 490 3. Centralne organy administracji państwowej | str. 493 4. Naczelne organy administracji rządowej | str. 498 4.1. Rada Ministrów | str. 498 4.1.1. Podstawy prawne | str. 498 4.1.2. Skład Rady Ministrów | str. 498 4.1.3. Tryb powołania Rady Ministrów | str. 500 4.1.4. Zadania i kompetencje Rady Ministrów | str. 501 4.1.5. Organizacja i tryb działania Rady Ministrów | str. 502 4.1.6. Organy wewnętrzne i pomocnicze Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów | str. 503 4.2. Prezes Rady Ministrów | str. 505 4.3. Ministrowie | str. 507 5. Centralne organy administracji rządowej (tzw. urzędy centralne) | str. 510 6. Inne nietypowe podmioty, organy administracji publicznej stopnia centralnego (wybrane przykłady) | str. 513 Rozdział XIII Organizacja i funkcjonowanie administracji Unii Europejskiej | str. 517 1. Organizacja administracji Unii Europejskiej | str. 517 1.1. Uwagi wstępne | str. 517 1.2. Administracja polityczna | str. 518 1.2.1. Rada Europejska | str. 518 1.2.2. Rada | str. 520 1.3. Administracja wykonawcza | str. 521 1.3.1. Komisja Europejska | str. 521 1.3.2. Organy i jednostki organizacyjne | str. 522 1.4. Administracja urzędnicza | str. 523 2. Funkcjonowanie administracji Unii Europejskiej | str. 525 2.1. Jednostronne akty (czynności) generalne i abstrakcyjne | str. 527 2.2. Jednostronne akty (czynności) indywidualne i konkretne | str. 531 2.3. Porozumienia i umowy | str. 532 2.4. Czynności faktyczne | str. 534 3. Zasady i prawa podstawowe w postępowaniu przed organami administracji Unii Europejskiej | str. 535 3.1. Zasada państwa prawnego | str. 535 3.2. Zasada legalizmu | str. 536 3.3. Zasada pewności prawa | str. 537 3.4. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań | str. 538 3.5. Zasada proporcjonalności | str. 539 3.6. Zasada dobrej administracji | str. 539 4. Europeizacja prawa administracyjnego | str. 543 Rozdział XIV Organizacja i funkcjonowanie terenowej administracji rządowej | str. 550 1. Formy organizacyjno-prawne wykonujące zadania administracji rządowej w województwie – ustalenia ogólne | str. 550 2. Pozycja wojewody w ramach terenowej administracji rządowej | str. 552 3. Rządowa administracja zespolona w województwie | str. 557 4. Niezespolona administracja rządowa | str. 562 5. Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży | str. 565 Rozdział XV Organizacja i funkcjonowanie administracji jednostek samorządu terytorialnego i ich związków | str. 570 1. Władze jednostek samorządu terytorialnego | str. 570 1.1. Samorządowe formy demokracji bezpośredniej | str. 571 1.2. Organy jednostek samorządu terytorialnego | str. 585 2. Zakres działania jednostek samorządu terytorialnego | str. 595 2.1. Zasady i tryb kształtowania zakresu działania jednostek samorządu terytorialnego | str. 595 2.2. Układ zadań jednostek samorządu terytorialnego | str. 598 3. Działalność jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie kontrolnej i nadzorczej | str. 603 3.1. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego | str. 603 3.2. Sądowa kontrola działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 612 3.3. Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego | str. 613 4. Specyfika miasta na prawach powiatu | str. 616 5. Specyfika ustroju m.st. Warszawy | str. 623 6. Organizacja i funkcjonowanie jednostek pomocniczych gminy | str. 629 7. Podstawowe formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego | str. 643 7.1. Kluczowe uwarunkowania i ustalenia terminologiczno-pojęciowe | str. 643 7.2. Związki jednostek samorządu terytorialnego | str. 645 7.3. Porozumienia samorządowe służące współdziałaniu | str. 651 7.4. Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego w formie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej | str. 654 8. Aglomeracje/metropolie jako wyzwanie ustrojowe – przykład związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. 657 Rozdział XVI Wyjątki od dualizmu terenowej administracji publicznej – wybrane przykłady | str. 668 1. Organizacja i funkcjonowanie samorządowych kolegiów odwoławczych | str. 668 2. Organizacja i funkcjonowanie regionalnych izb obrachunkowych | str. 675 Rozdział XVII Organizacja i funkcjonowanie zakładów administracyjnych – wybrane zagadnienia | str. 681 1. Pojęcie i rodzaje zakładów administracyjnych | str. 681 2. Specyfika władztwa zakładowego | str. 688 3. Rekrutacja do zakładu administracyjnego – przykład szkół i przedszkoli z systemu oświaty (w wybranym zakresie) | str. 693 Rozdział XVIII Podmioty niepubliczne w sferze administracji publicznej – wybrane przykłady | str. 701 1. Określenia niepublicznych podmiotów i ich rodzaje | str. 701 2. Formy przekazywania niepublicznym podmiotom zadań administracji publicznej | str. 704 Część trzecia ZAGADNIENIA OGÓLNE I USTROJOWE NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH REGULACJI MATERIALNEGO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Rozdział XIX Procesowe i materialne konotacje kontroli i nadzoru (dozoru) sprawowanego przez organy administracji publicznej | str. 713 1. Perspektywa kontroli instancyjnej i nadzoru pozainstancyjnego | str. 713 2. Z perspektywy nadzoru budowlanego | str. 718 3. Z perspektywy nadzoru sprawowanego przez Państwową Inspekcję Farmaceutyczną | str. 723 Rozdział XX Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa ustaw regulujących prawa osobowe | str. 728 1. Kontekst źródeł prawa administracyjnego i funkcji administracji publicznej | str. 728 2. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej | str. 734 3. Kontekst form działania administracji publicznej | str. 737 Rozdział XXI Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa ustawy o broni i amunicji | str. 742 1. Kontekst funkcji administracji publicznej | str. 742 2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego | str. 743 3. Kontekst form działania administracji publicznej | str. 746 4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej | str. 749 5. Kontekst bezpieczeństwa fizycznego broni palnej | str. 751 Rozdział XXII Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi | str. 753 1. Kontekst funkcji administracji publicznej | str. 753 2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego | str. 756 3. Kontekst form działania administracji publicznej | str. 759 4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej | str. 762 5. Kontekst toku instancji | str. 765 6. Kontekst nadzoru | str. 767 Rozdział XXIII Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa instytucji wywłaszczenia nieruchomości | str. 770 1. Kontekst funkcji wywłaszczenia | str. 770 2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego | str. 772 3. Kontekst form działania administracji publicznej | str. 773 4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej | str. 776 5. Kontekst toku instancji | str. 776 6. Inne | str. 777 Rozdział XXIV Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa zgromadzeń publicznych, imprez masowych, wykorzystania dróg w sposób szczególny | str. 779 1. Kontekst funkcji administracji publicznej | str. 779 2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego | str. 784 3. Kontekst form działania administracji publicznej | str. 787 4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej | str. 792 5. Kontekst kontroli decyzji – kontekst toku instancji | str. 793 6. Kontekst nadzoru | str. 795 Autorzy | str. 799