Ruch Muzyczny nr 7/2022
#7/2022
W numerze między innymi:
Dźwiękowy pejzaż wolnej Ukrainy. Panoramę jej życia muzycznego szkicuje Wałentyna Samczenko, zwracając uwagę, że „na polu kultury i sztuki wojna trwa od stuleci”. O balecie ukraińskim pisze Weronika Zinczenko. O imponujących przebłyskach ukraińskiej kultury muzycznej na ziemiach przedwojennej Polski opowiadają Uliana Hrab i Michał Piekarski.
Z dyrygentką Anną Sułkowską-Migoń, laureatką I nagrody na konkursie La Maestra w Paryżu, rozmawia Krzysztof Stefański.
Relacja z festiwalu Nowe Epifanie w Warszawie, rozmowa z Paulem McCreeshem, recenzje koncertów w Katowicach, Warszawie i Szczecinie, a także spektakli: „Turandot” w Operze Krakowskiej, „Don Giovanni” w Opéra Bastille i „Barbara Radziwiłłówna” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Przewodnik płytowy po nagraniach niedawno zmarłego Zbigniewa Namysłowskiego, a także recenzje albumów, m.in. „Stabat Mater” Vivaldiego w wykonaniu Jakuba Józefa Orlińskiego i Capelli Cracoviensis oraz „My Life in music” Ruth Slenczynskiej, a także wydawnictwa nutowego krakowskiej Akademii Muzycznej „Ars choralis”.
Jan Topolski w cyklu „Światy równoległe” kreśli sylwetkę Jamesa Tenneya, a Karolina Kolinek-Siechowicz zaprasza do lektury drugiego odcinka cyklu „
Muzyka i łzy”.
Kolejny odcinek cyklu „Historie z fotografii” Olgierda Pisarenki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Modlitwa za Ukrainę – Wałentyna Samczenko
Ukraińsko-polski krajobraz międzywojennego Lwowa – Uliana Hrab
Współczesny balet ukraiński przed barbarzyńską inwazją Rosjan 24 lutego 2022 roku – Weronika Zinczenko
Rapsodia ukraińska w przedwojennej Polsce – Michał Piekarski
RELACJE
Teatr śmierci i zmartwychwstania – Krzysztof Stefański
Paul McCreesh: Nawet dziwak może być częścią wspólnoty – Łucja Siedlik
Koronacja zubożona – Łucja Siedlik
Liryzm i duma – Michał Klubiński
Kamienna brzytwa – Krzysztof Stefański
Księżniczka w tumanach piasku – Jacek Marczyński
Mężczyzna kochający władzę – Jacek Marczyński
Druga szansa dla Barbary – Jacek Marczyński
WYDAWNICTWA
Namysłowski na płytach – niezbędnik – Przemek Psikuta
Renesansowa ciuciubabka – Mateusz Borkowski
Płytoteka#: Chłopak czy dziewczyna? – Jacek Hawryluk
Nie oglądaj się! – Przemek Psikuta
Klubowy pył – Piotr Mika
Romantyzm znany i nieznany – Agnieszka Frankow-Żelazny
Dźwiękowe wędkowanie – Filip Lech
Kobiecość nietuzinkowa – Ewelina Grygier
Tęskniąc za legatem – Maciej Krawiec
Arabo(retro)futuryzm – Piotr Tkacz
SWOBODA RUCHU
Światy równoległe (12): James Tenney – Jan Topolski
Muzyka i łzy (2): Anna Magdalena – Karolina Kolinek-Siechowicz
OD REDAKCJI
Czekając na zmartwychwstanie – Michał Mendyk
FELIETON
Na kogo padnie, na tego bęc – Andrzej Babecki
Z ARCHIWUM R
Podróż do Lwowa – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
HISTORIE Z FOTOGRAFII
Jeszcze o Petrim – addenda et corrigenda II – Olgierd Pisarenko