BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTÓW na rynku tradycyjnym i wirtualnym
Bogdan Mróz
Współcześni konsumenci mają dostęp do bogatej oraz różnorodnej oferty dóbr i usług konsumpcyjnych na rynku zarówno tradycyjnym, jak i wirtualnym. Mnogość ofert różnych producentów i dystrybutorów usypia czujność konsumencką, sprawia, że rynek staje się mniej przejrzysty. Na nabywców dóbr i usług czyha wiele zagrożeń, a szeroko rozumiane
bezpieczeństwo
konsumentów urasta do rangi jednego z największych wyzwań, jakiemu muszą stawić czoła agendy rządowe, instytucje regulacyjne, organizacje pozarządowe, wreszcie sami zainteresowani.
Mając na uwadze znaczenie powyższej problematyki, grupa pracowników naukowych z wiodących ośrodków akademickich w Polsce przygotowała monografię poświęconą wybranym aspektom bezpieczeństwa konsumentów. Teksty zawierają refleksje teoretyczne i przemyślenia Autorów wynikające z uważnej obserwacji rzeczywistości rynkowej oraz wyniki własnych badań empirycznych, legitymizujących formułowane sądy i wnioski. Motywem przewodnim prowadzonych rozważań jest bezpieczeństwo konsumentów korzystających z nowych technologii oraz różnych dóbr i usług na rynkach tradycyjnym i wirtualnym.
- Kategorie:
- Redakcja: Bogdan Mróz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8030-354-6
- Liczba stron: 206
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Bogdan Mróz Wstęp Agnieszka Kurzemska Rozdział 1. Ramy etyczne naukowych badań zachowań konsumenckich Wprowadzenie 1.1. Etyka badań naukowych zachowań konsumenckich vs. etyka badań marketingowych 1.1.1. Rzetelność badacza 1.1.2. Lojalność wobec uczestników badań 1.1.3. Pożyteczność wyników badawczych Zakończenie Bibliografia Henryk Mruk Rozdział 2. Pułapki behawioralne a zdrowie Wprowadzenie 2.1. Zdrowie jako wartość 2.2. Odpowiedzialność za zdrowie 2.3. Pułapki behawioralne i ich istota 2.3.1. Pułapki myślenia szybkiego i wolnego 2.3.2. Postrzeganie siebie a postrzeganie innych 2.3.3. Pułapka zakotwiczenia 2.3.4. Pułapka kosztów utopionych 2.3.5. Pułapka status quo 2.3.6. Sposoby ograniczania pułapek behawioralnych Zakończenie Bibliografia Teresa Słaby Rozdział 3. Usługi budownictwa mieszkaniowego dla seniorów Wprowadzenie 3.1. Dane o usługach mieszkaniowych z polskich źródeł wtórnych 3.2. Charakterystyka respondentów 3.3. Popyt na mieszkania dla seniorów Agnieszka Izabela Baruk Rozdział 4. Ciemne i jasne strony prosumpcji - perspektywa nabywców finalnych Wprowadzenie 4.1. Charakterystyka badań empirycznych 4.2. Wyniki badań Zakończenie Bibliografia Bogdan Mróz Rozdział 5. Prywatność i ekshibicjonizm w przestrzeni wirtualnej: implikacje dla bezpieczeństwa konsumentów Wprowadzenie 5.1. Jak giganci high-tech zbierają i wykorzystują informacje o konsumentach - przykład Google i Facebooka 5.2. Prywatność i ekshibicjonizm w Internecie - zagrożenia i pułapki dla konsumentów 5.3. ?Jak zjeść ciastko i je mieć" - świadomość polskich konsumentów dotycząca znaczenia prywatności danych w Internecie Zakończenie Bibliografia Elżbieta Baron, Barbara Borusiak Rozdział 6. Czy Instagram wodzi nas na pokuszenie? Zakupy impulsywne w serwisie społecznościowym Wprowadzenie 6.1. Zakupy impulsywne - istota, przyczyny i skutki 6.2. Instagram jako kanał sprzedaży 6.3. Zakupy impulsywne w Internecie 6.4. Metodyka badań 6.5. Wyniki badań Zakończenie Bibliografia Robert Wolny Rozdział 7. Świadomość istnienia niebezpieczeństw korzystania z e-usług wśród młodych konsumentów Wprowadzenie 7.1. Zagrożenia korzystania z e-usług - zarys problemu 7.2. Wyniki badań Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka Rozdział 8. Paradoksy w relacjach konsumentów z technologią: jakościowa analiza obaw polskich konsumentów Wprowadzenie 8.1. Konsumenci i technologia - obawy i paradoksy w relacjach konsumentów z technologią 8.2. Założenia badań 8.3. Rezultaty badań Zakończenie Bibliografia Rafał Kasprzak Rozdział 9. Bezpieczeństwo konsumenta na rynku gier wideo Wprowadzenie 9.1. Przemysły kreatywne 9.2. Rozwój branży gier wideo w Polsce 9.3. Ryzyko konsumenta na rynku gier wideo 9.4. Ochrona konsumenta na rynku gier wideo Zakończenie Bibliografia Beata Tarczydło Rozdział 10. Bezpieczeństwo korzystania ze współdzielonych usług transportowych. Wybrane zagadnienia Wprowadzenie 10.1. Podstawowe pojęcia i trendy dotyczące zachowań nabywców usług współdzielonych 10.2. Rozwiązania i systemy sprzyjające współdzieleniu usług na przykładzie MaaS 10.3. Przegląd wybranych badań zachowań konsumentów powiązanych z ideą współdzielenia 10.4. Studium przypadku Zakończenie Bibliografia Robert Nowacki Rozdział 11. Zaufanie konsumentów wobec reklamy internetowej w kontekście negatywnych ocen jej oddziaływania Wprowadzenie 11.1. Zaufanie do reklamy w kontekście jej społecznej odpowiedzialności 11.2. Reklama internetowa jako kanał komunikacji z konsumentami 11.3. Metodyka badania 11.4. Wyniki badania Ilona Dąbrowska Rozdział 12. Personalizacja online Wprowadzenie 12.1. Internet wczoraj a dziś 12.2. Personalizacja sieci 12.3. Personalizacja widziana z perspektywy internautów 12.4. Struktura wiekowa respondentów 12.5. Świadomość istnienia personalizacji w Internecie 12.6. Ocena personalizacji online 12.7. Ujawnianie danych i aktywności online Zakończenie Bibliografia Magdalena Jaciow Rozdział 13. Ryzyko fizyczne konsumenta w zakupach kosmetyków Wprowadzenie 13.1. Tło teoretyczne badań 13.2. Założenia badawcze 13.3. Postrzeganie ryzyka w zakupach kosmetyków - wyniki badań Zakończenie Bibliografia Agata Stolecka-Makowska Rozdział 14. Sposoby ograniczania ryzyka fizycznego przez nabywców kosmetyków naturalnych i kosmetyków ekologicznych Wprowadzenie 14.1. Kosmetyki naturalne i kosmetyki ekologiczne - podobieństwa i różnice 14.2. Wyznaczniki bezpiecznych kosmetyków 14.3. Sposoby ograniczania ryzyka przy zakupie kosmetyków Zakończenie Bibliografia Piotr Cyrek Rozdział 15. Poczucie bezpieczeństwa jako determinanta zakupów wybranych grup produktów drogą internetową - ujęcie dynamiczne Wprowadzenie 15.1. Stymulanty i ograniczenia rozwoju e-handlu 15.2. Brak zaufania jako motyw pomijania zakupów przez Internet wśród mieszkańców województwa podkarpackiego Zakończenie Bibliografia Abstracts