Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
Paczkomaty 0 zł »

Kultura fizyczna młodzieży w dobie przemian systemowych(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: WARSZAWA, 2010

  • Seria / cykl: Studia i Monografie

  • Autor: Krzysztof W. Jankowski

  • Wydawca: AWF Warszawa

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 20,00 zł
18,00
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 2,00 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Kultura fizyczna młodzieży w dobie przemian systemowych

Główny nurt podjętych w niniejszej pracy problemów ogniskuje się wokół trzech zasadniczych pojęć, a mianowicie: transformacji systemowej, młodzieży oraz kultury fizycznej. Zazwyczaj, gdy przychodzi zmierzyć się nam z problemem, który łączy w sobie wiele odrębnych często wątków, staramy się odnaleźć pewne punkty orientacyjne pozwalające w miarę sprawnie poruszać się w owej złożonej materii. Transformacja (o czym bardziej szczegółowo będzie mowa w dalszych rozdziałach) bez względu na to, jaką formę przymiotnikową do niej dopiszemy (ustrojowa, systemowa) oznacza zmianę całościową, rozciągającą się na wszystkie obszary życia społecznego. W takich przypadkach najłatwiej zauważamy, jak dalece są one ze sobą powiązane, a ich autonomia jawi się już nie jako coś bardzo względnego, lecz skłonni jesteśmy sądzić, że w ogóle nie istnieje. Ów proces porządkowania narzuca w tym przypadku schemat zamykający się w kręgu trzech kategorii: polityki, gospodarki i społeczeństwa. Polityka to przede wszystkim sfera idei, ale też – poprzez fakt sprawowania władzy – możliwość stanowienia praw, które mogą w sposób zgodny z intencjami prawodawcy (lub też niezamierzony) wpływać na inne obszary życia społecznego. Gospodarka to machina tworząca materialne podstawy realizacji idei, ale też machina, której niesprawność może skutecznie atrakcyjność idei osłabiać. I wreszcie społeczeństwo, a więc poszczególne jednostki powiązane siecią wzajemnych relacji, które nie tylko starają odnaleźć się w tym wszystkim, lecz dokonują ustawicznej oceny własnego położenia, bilansu zysków i strat, a ewentualne niezadowolenie społeczne, jak pokazuje najnowsza historia, może nawet stworzyć sytuacje, które są w stanie doprowadzić do zmian w sferze polityki. „Rewolucje – jak sentencjonalnie stwierdza L. Kołakowski w swoich Miniwykładach o maxi-sprawach – są na ogół dziełem ludzi młodych...”. To w ich umysłach rodzą się idee, to oni są siłą prowadzącą do zmiany istniejącego porządku. Można oczywiście zastanawiać się czy to, co wydarzyło się w Polsce w okresie bezpośrednio poprzedzającym rok 1989 jak i latach następnych, w ścisłym tego słowa znaczeniu było rewolucją. Jednak bez względu na to, czy procesy te określimy tym właśnie mianem, ewolucją, transformacją, czy po prostu zmianą społeczną, bezsprzeczne pozostaje, że była ona dziełem ludzi młodych. W majowych i sierpniowych strajkach roku 1988 jak i w wielu innych działaniach poprzedzających obrady „Okrągłego stołu”(6.II-5.IV.1989 r.) ton nadawali przede wszystkim studenci i młodzi robotnicy. Przedstawiciele młodego pokolenia byli też siłą sprawczą wielu przemian, jakie później dokonywały się w kraju (np. strajki studentów w maju i czerwcu 1989 r., a więc już po podpisaniu porozumień „Okrągłego stołu” o rejestrację Niezależnego Zrzeszenia Studentów). Okres młodości osób objętych omawianymi tu badaniami przypadł na czas szczególny. Uczestnicy pierwszego badania dziś zbliżają się do czterdziestki, a niektórzy już ją przekroczyli. Wówczas, gdy stanowili „obiekt naukowych zainteresowań”, ich doświadczenia życiowe odnosiły się do czasów realnego socjalizmu, a czas wejścia w dorosłość przypadł na pierwsze lata okresu transformacji. Czas dorastania uczestników drugiego badania zbiegł się z jej kolejnymi dokonaniami, a wejście w dorosłe życie następuje w całkowicie innej rzeczywistości. Z punktu widzenia zdarzeń, które miały miejsce w naszym kraju, problemy kultury fizycznej trudno zaliczyć do najważniejszych. Ponieważ jednak podlegają one tym samym uwarunkowaniom, co wszystkie obszary życia społecznego, szereg działa reformatorskich objął także i ten obszar. I tu pojawia się pytanie, czy w tej odmienionej rzeczywistości uległ zmianie stosunek młodzieży do kultury fizycznej? Teoretycznie obie badane zbiorowości dzieli wszystko albo prawie wszystko. Różne doświadczenia wyniesione z czasu dorastania, odmienne problemy, z jakimi przyszło im się zmierzyć, a także świat wartości manifestujący się w zachowaniach i to nie tych wielkich, heroicznych, lecz zwykłych, codziennych, prozaicznych. Tak bowiem większość badanych postrzega kulturę fizyczną, jako jeden z elementów towarzyszących naszemu życiu. Element to ważny, ale – trochę na przekór temu, jak chcieliby widzieć ją ludzie profesjonalnie z kulturą fizyczną związani – nie najważniejszy. Wśród ogromu spraw i problemów, jakie niesie codzienność, zabiegi wokół własnego zdrowia, sprawności, dbałości o rozwój ustępują miejsca innym, często mającym wymiar czysto egzystencjalny. Zasadne więc wydaje się pytanie: czy przedstawiciele pokolenia końca epoki realnego socjalizmu i pokolenia epoki transformacji – mający tak różne doświadczenia życiowe, funkcjonujące w zgoła odmiennych warunkach – różnią się w podejściu do kultury fizycznej, czy też – wbrew temu, co można założyć – są oni do siebie bardzo podobni?

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 	
CZĘŚĆ I. Przedmiot i metody badań – – problemy teoretyczno-metodologiczne
1. Transformacja – teorie i rzeczywistość 	
1.1. Terminy i teorie	
1.2. System i jego zmiana	
1.3. Zmiany polityczne i gospodarcze okresu transformacji	
1.4. Społeczne skutki transformacji	
2. Młodzież – cechy, podobieństwa i różnice  
2.1. Biologiczne, psychiczne i społeczne aspekty	bycia młodym	
2.2. Pokolenie jako wyznacznik zróżnicowania międzygrupowego	
2.3. Młodzież okresu przemian społeczno-ustrojowych	
2.3.1. Pokolenie końca epoki realnego socjalizmu
2.3.2. Pokolenie epoki transformacji systemowej
2.4. Uczniowie i studenci – zróżnicowana elita wewnątrzpokoleniowa	
3. Kultura fizyczna – od znaczenia pojęć do widowiska  
3.1. Odmienne wymiary kultury fizycznej
3.2. Kultura fizyczna jako wartość	
3.3. Od wartości do wzorów	
3.4. Kultura fizyczna a styl życia
3.4.1. Społeczny kontekst stylu życia	
3.4.2. Między tym, co jednostkowe a tym, co społeczne
3.4.3. Zdrowy styl życia	
3.5. Konsumpcyjne oblicze współczesnego sportu	
4. Założenia metodologiczne badań własnych  
4.1. Metodologiczne przesłanki badań	
4.2. Sens badań nad młodzieżą	
4.3. Koncepcja, cel i zakres badań	
4.4. Metody i narzędzia badawcze
4.5. Charakterystyka badanych zbiorowości	
CZĘŚĆ  II. Kultura fizyczna młodzieży – wyniki badań
5. Wiedza o kulturze fizycznej i jej praktyczny wymiar  
5.1. Od potocznego do naukowego rozumienia kultury fizycznej
5.2. Miejsce kultury fizycznej w życiu młodzieży
5.3. Role społeczno-zawodowe preferowane przez młodzież
6. Instytucjonalne aspekty młodzieżowej kultury fizycznej  
6.1. Instytucje odpowiedzialne za poziom kultury fizycznej
6.2. Szkoła i organizacje młodzieżowe	
6.3. Stosunek badanych do różnych form aktywności fizycznej
7. Zdrowie i szanse jego pomnażania  
7.1. Dbałość o zdrowie a kultura fizyczna	
7.2. Kultura fizyczna a zdrowie	
7.3. Zdrowie i sprawność – autoportret młodzieży	
8. Uczestnictwo młodzieży w kulturze fizycznej  
8.1. Motywy podejmowania aktywności ruchowej	
8.2. Preferowane dyscypliny sportowo-rekreacyjne
8.3. Bariery uczestnictwa w kulturze fizycznej
9. Widowisko sportowe  
9.1. Oglądalność sportowych transmisji	telewizyjnych
9.2. Czytelnictwo prasy
9.3. Widowisko	i jego aktorzy – społeczna ocena sportu i sportowców	
Podsumowanie i refleksje końcowe  
Piśmiennictwo	
Wykaz	aktów	prawnych cytowanych w tekście w układzie chronologicznym	
Spis tabel zamieszczonych w tekście	
Załącznik
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

4,00 zł

Edukacja i zdrowie w dobie globalizacji - MODEL SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE NA PODSTAWIE WYBRANYCH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

Skutki globalizacji noszą znamiona przełomu cywilizacyjnego, przenikając do wszystkich sfer aktywności współczesnego człowieka. Uwzględnianie kontekstu tego faktu w analizach procesów edukacji stało się więc nie tylko potrzebne, ale jest ...

Choroba – ciało – dusza w literaturze i kulturze - 14 Problemy ukraińskiego maskulinizmu. Choroba alkoholowa w "Moscoviadzie" Jurija Andruchowycza

Projekt konferencji, jak również prezentowany czytelnikom tom jest pierwszą tego typu publikacją w Polsce, która podejmowała zagadnienie językowych/tekstualnych/kulturowych praktyk choroby, analizowała kontekstualizacje ciała chorego w od...
50,00 zł

Śmieć w kulturze

Książka Śmieć w kulturze to interdyscyplinarna refleksja nad problemem „śmieci”. Pojęcie to autorzy tekstów wchodzących w skład tego tomu traktują zarówno wąsko, dosłownie, jak i szeroko, metaforycznie. W ujęciu wąskim interes...

Zagadnienia prowadzenia zespołów muzycznych współczesnego rynku kultury - 02 Krzysztof Dudzik: Odpowiedzialność w zespole chóralnym według filozofii próby Jamesa Jordana

Publikacja to zbiór artykułów poświęconych zagadnieniom prowadzenia zespołów muzycznych, osadzonego w realiach współczesnego rynku kultury. Celem publikacji jest wymiana myśli naukowej, doświadczeń artystycznych w poznawani...
3,00 zł

Poszukiwania naukowe w dobie transformacji energetycznej - Próba oceny zależności energetycznej Polski – analiza wybranych wskaźników pewności dostaw

Transformacja” to termin, który dominuje w dyskusji o przyszłości energetyki.Popularnie odnoszony jest do mocy wytwórczych i ograniczany do kwestii,z czego produkować energię elektryczną, ewentualnie czym zasilać pojazdy...

O etosie książki. Studia z dziejów bibliotek i kultury czytelniczej - 17 Architektura bibliotecznana łamach czasopisma Bibliotekarz w latach trzydziestych XX wieku

Tom stanowi zbiór studiów ofiarowanych Profesor Irenie Sosze z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowej i dydaktycznej. Prezentowane studia, tematycznie dość szerokie, w całości wpisują się w rozległe zainteresowania Jubilatki i są świad...

Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży - Napisz do mnie z Afryki

Celem publikacji pt. Wyczytać świat. Międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej i Małgorzaty Wójcik-Dudek jest próba wieloaspektowego opisania międzykulturowości – zjawiska n...

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 4 - 03 Książka harcerska, Od zapomnienia do przypomnienia

Czwarty tom skryptu zawiera analizy i reinterpretacje literatury dla dzieci i młodzieży powstałej w okresie Polski Ludowej. Składają się na niego artykuły podejmujące zagadnienia z zakresu bibliotekoznawstwa i kulturoznawstwa wcześniej pomijane przez b...
14,76 zł

Inżynieria systemów i analiza systemowa w zarządzaniu

Właściwa ekonomia, respektująca porządek moralny i bytowy, jest zbawieniem narodów i filozofią tworzenia, a jej rozwiązania dotyczą czasoprzestrzeni i respektu przed przemijaniem. Tym samym wybór decyzji opiera się na rozróżnieniu ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!