Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Podręczniki akademickie »

Kultura fizyczna młodzieży w dobie przemian systemowych(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: WARSZAWA, 1, 2010

  • Seria / cykl: Studia i Monografie

  • Autor: Krzysztof W. Jankowski

  • Wydawca: AWF Warszawa

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 20,00 zł
18,00
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 2,00 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Kultura fizyczna młodzieży w dobie przemian systemowych

Główny nurt podjętych w niniejszej pracy problemów ogniskuje się wokół trzech zasadniczych pojęć, a mianowicie: transformacji systemowej, młodzieży oraz kultury fizycznej. Zazwyczaj, gdy przychodzi zmierzyć się nam z problemem, który łączy w sobie wiele odrębnych często wątków, staramy się odnaleźć pewne punkty orientacyjne pozwalające w miarę sprawnie poruszać się w owej złożonej materii. Transformacja (o czym bardziej szczegółowo będzie mowa w dalszych rozdziałach) bez względu na to, jaką formę przymiotnikową do niej dopiszemy (ustrojowa, systemowa) oznacza zmianę całościową, rozciągającą się na wszystkie obszary życia społecznego. W takich przypadkach najłatwiej zauważamy, jak dalece są one ze sobą powiązane, a ich autonomia jawi się już nie jako coś bardzo względnego, lecz skłonni jesteśmy sądzić, że w ogóle nie istnieje. Ów proces porządkowania narzuca w tym przypadku schemat zamykający się w kręgu trzech kategorii: polityki, gospodarki i społeczeństwa. Polityka to przede wszystkim sfera idei, ale też – poprzez fakt sprawowania władzy – możliwość stanowienia praw, które mogą w sposób zgodny z intencjami prawodawcy (lub też niezamierzony) wpływać na inne obszary życia społecznego. Gospodarka to machina tworząca materialne podstawy realizacji idei, ale też machina, której niesprawność może skutecznie atrakcyjność idei osłabiać. I wreszcie społeczeństwo, a więc poszczególne jednostki powiązane siecią wzajemnych relacji, które nie tylko starają odnaleźć się w tym wszystkim, lecz dokonują ustawicznej oceny własnego położenia, bilansu zysków i strat, a ewentualne niezadowolenie społeczne, jak pokazuje najnowsza historia, może nawet stworzyć sytuacje, które są w stanie doprowadzić do zmian w sferze polityki. „Rewolucje – jak sentencjonalnie stwierdza L. Kołakowski w swoich Miniwykładach o maxi-sprawach – są na ogół dziełem ludzi młodych...”. To w ich umysłach rodzą się idee, to oni są siłą prowadzącą do zmiany istniejącego porządku. Można oczywiście zastanawiać się czy to, co wydarzyło się w Polsce w okresie bezpośrednio poprzedzającym rok 1989 jak i latach następnych, w ścisłym tego słowa znaczeniu było rewolucją. Jednak bez względu na to, czy procesy te określimy tym właśnie mianem, ewolucją, transformacją, czy po prostu zmianą społeczną, bezsprzeczne pozostaje, że była ona dziełem ludzi młodych. W majowych i sierpniowych strajkach roku 1988 jak i w wielu innych działaniach poprzedzających obrady „Okrągłego stołu”(6.II-5.IV.1989 r.) ton nadawali przede wszystkim studenci i młodzi robotnicy. Przedstawiciele młodego pokolenia byli też siłą sprawczą wielu przemian, jakie później dokonywały się w kraju (np. strajki studentów w maju i czerwcu 1989 r., a więc już po podpisaniu porozumień „Okrągłego stołu” o rejestrację Niezależnego Zrzeszenia Studentów). Okres młodości osób objętych omawianymi tu badaniami przypadł na czas szczególny. Uczestnicy pierwszego badania dziś zbliżają się do czterdziestki, a niektórzy już ją przekroczyli. Wówczas, gdy stanowili „obiekt naukowych zainteresowań”, ich doświadczenia życiowe odnosiły się do czasów realnego socjalizmu, a czas wejścia w dorosłość przypadł na pierwsze lata okresu transformacji. Czas dorastania uczestników drugiego badania zbiegł się z jej kolejnymi dokonaniami, a wejście w dorosłe życie następuje w całkowicie innej rzeczywistości. Z punktu widzenia zdarzeń, które miały miejsce w naszym kraju, problemy kultury fizycznej trudno zaliczyć do najważniejszych. Ponieważ jednak podlegają one tym samym uwarunkowaniom, co wszystkie obszary życia społecznego, szereg działa reformatorskich objął także i ten obszar. I tu pojawia się pytanie, czy w tej odmienionej rzeczywistości uległ zmianie stosunek młodzieży do kultury fizycznej? Teoretycznie obie badane zbiorowości dzieli wszystko albo prawie wszystko. Różne doświadczenia wyniesione z czasu dorastania, odmienne problemy, z jakimi przyszło im się zmierzyć, a także świat wartości manifestujący się w zachowaniach i to nie tych wielkich, heroicznych, lecz zwykłych, codziennych, prozaicznych. Tak bowiem większość badanych postrzega kulturę fizyczną, jako jeden z elementów towarzyszących naszemu życiu. Element to ważny, ale – trochę na przekór temu, jak chcieliby widzieć ją ludzie profesjonalnie z kulturą fizyczną związani – nie najważniejszy. Wśród ogromu spraw i problemów, jakie niesie codzienność, zabiegi wokół własnego zdrowia, sprawności, dbałości o rozwój ustępują miejsca innym, często mającym wymiar czysto egzystencjalny. Zasadne więc wydaje się pytanie: czy przedstawiciele pokolenia końca epoki realnego socjalizmu i pokolenia epoki transformacji – mający tak różne doświadczenia życiowe, funkcjonujące w zgoła odmiennych warunkach – różnią się w podejściu do kultury fizycznej, czy też – wbrew temu, co można założyć – są oni do siebie bardzo podobni?

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 	
CZĘŚĆ I. Przedmiot i metody badań – – problemy teoretyczno-metodologiczne
1. Transformacja – teorie i rzeczywistość 	
1.1. Terminy i teorie	
1.2. System i jego zmiana	
1.3. Zmiany polityczne i gospodarcze okresu transformacji	
1.4. Społeczne skutki transformacji	
2. Młodzież – cechy, podobieństwa i różnice  
2.1. Biologiczne, psychiczne i społeczne aspekty	bycia młodym	
2.2. Pokolenie jako wyznacznik zróżnicowania międzygrupowego	
2.3. Młodzież okresu przemian społeczno-ustrojowych	
2.3.1. Pokolenie końca epoki realnego socjalizmu
2.3.2. Pokolenie epoki transformacji systemowej
2.4. Uczniowie i studenci – zróżnicowana elita wewnątrzpokoleniowa	
3. Kultura fizyczna – od znaczenia pojęć do widowiska  
3.1. Odmienne wymiary kultury fizycznej
3.2. Kultura fizyczna jako wartość	
3.3. Od wartości do wzorów	
3.4. Kultura fizyczna a styl życia
3.4.1. Społeczny kontekst stylu życia	
3.4.2. Między tym, co jednostkowe a tym, co społeczne
3.4.3. Zdrowy styl życia	
3.5. Konsumpcyjne oblicze współczesnego sportu	
4. Założenia metodologiczne badań własnych  
4.1. Metodologiczne przesłanki badań	
4.2. Sens badań nad młodzieżą	
4.3. Koncepcja, cel i zakres badań	
4.4. Metody i narzędzia badawcze
4.5. Charakterystyka badanych zbiorowości	
CZĘŚĆ  II. Kultura fizyczna młodzieży – wyniki badań
5. Wiedza o kulturze fizycznej i jej praktyczny wymiar  
5.1. Od potocznego do naukowego rozumienia kultury fizycznej
5.2. Miejsce kultury fizycznej w życiu młodzieży
5.3. Role społeczno-zawodowe preferowane przez młodzież
6. Instytucjonalne aspekty młodzieżowej kultury fizycznej  
6.1. Instytucje odpowiedzialne za poziom kultury fizycznej
6.2. Szkoła i organizacje młodzieżowe	
6.3. Stosunek badanych do różnych form aktywności fizycznej
7. Zdrowie i szanse jego pomnażania  
7.1. Dbałość o zdrowie a kultura fizyczna	
7.2. Kultura fizyczna a zdrowie	
7.3. Zdrowie i sprawność – autoportret młodzieży	
8. Uczestnictwo młodzieży w kulturze fizycznej  
8.1. Motywy podejmowania aktywności ruchowej	
8.2. Preferowane dyscypliny sportowo-rekreacyjne
8.3. Bariery uczestnictwa w kulturze fizycznej
9. Widowisko sportowe  
9.1. Oglądalność sportowych transmisji	telewizyjnych
9.2. Czytelnictwo prasy
9.3. Widowisko	i jego aktorzy – społeczna ocena sportu i sportowców	
Podsumowanie i refleksje końcowe  
Piśmiennictwo	
Wykaz	aktów	prawnych cytowanych w tekście w układzie chronologicznym	
Spis tabel zamieszczonych w tekście	
Załącznik
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

79,90 zł

Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Teoria i praktyka

Pierwsze kompleksowe ujęcie zagadnień dojrzewania i osiągania dorosłości przez osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Okres dojrzewania i osiągania dorosłości stanowi w przypadku osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu kolejny przełom rozwojow...
59,90 zł

Język - narzędzie kultury

Jak powstał język? Jak to się dzieje, że przyswaja go każdy człowiek? Skąd wzięło się tyle podobieństw między językami, skoro każdy z nich powstał na potrzeby innej kultury? Od lat panuje przekonanie, że język jest zakodowany w naszych genach i że istn...
20,00 zł

Hip-hop jako narzędzie resocjalizacji młodzieży

Hip-hop… kultura przepełniona żywiołowością, spontanicznością oraz skłonna do refleksji i obserwacji. To nie tylko ulica, osiedlowa ławka, ale przede wszystkim głos protestu, buntu oraz głęboka poezja. Według hip-hopu najważniejszą wartością w e...
129,00 zł

Mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach ONZ. Analiza systemowa

Książka „Mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach ONZ. Analiza systemowa”jest pogłębionym opracowaniem na temat systemu ochrony praw człowieka funkcjonującego pod auspicjami ONZ. W monografii w sposób wyczerpujący i nowatorski prze...
24,99 zł

Kultura narodu

KULTURA NARODU to książka, która ukazuje się drukiem po raz pierwszy, chociaż od śmierci autora minęło już pół wieku. Praca opowiada o znaczeniu kultury w życiu społeczeństw, a zwłaszcza o tym, w jaki sposób kultura polska przyczyn...
5,49 zł

Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży - 02 Rozdz. 2 - Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu; Rozdz. 3 - Adolescencja - między dzieciństwem a dorosłością

Współcześnie coraz częściej znaczącym środowiskiem życia i funkcjonowania jednostki staje się przestrzeń internetowa. Intensywne korzystanie z nowych technologii, w tym zwłaszcza z mediów społecznościowych, sprawia, że stają się one jedny...
10,00 zł

Teatr misteryjny w kulturze rosyjskiej

Książka ukazuje teatralne misterium Srebrnego Wieku na tle misteryjnej praktyki teatralnej XVII-wiecznej kultury ruskiej (Ukrainy i Rosji), stanowiąc odpowiedź na nieobecność w polskiej literaturze naukowej publikacji, która ukazywałaby dwa typy...
6,00 zł

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA NA STOŁACH REHABILITACYJNO-REKONDYCYJNYCH - Otyłość

Nadwaga i otyłość są problemem, z którym boryka się ogromna liczba ludzi na świecie. Populacja otyłych rośnie z roku na rok w zawrotnym tempie . Pojawia się ona również w postaci zespołu metabolicznego. Na terenie Polski nadwaga i otyłość...
4,00 zł

Wybrane zagadnienia jakości kształcenia i dokształcania - Jakość studiów i studiowania w kontekście przemian cywilizacyjnych i reformy szkolnictwa wyższego – zarys zagadnienia

Kategoria jakości często używana jest w toczących się współcześnie dyskursach o gospodarce, polityce, edukacji oraz kulturze. Jej znaczenie podkreśla się, mówiąc o „zarządzaniu jakością”, o „doskonaleniu jakości”, ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!