Mobbing, dyskryminacja, molestowanie - przeciwdziałanie w praktyce
W książce opisano sposoby przeciwdziałania mobbingowi oraz zjawiskom dyskryminacji i molestowania w miejscu pracy. Uwzględniono w niej najnowsze zmiany w przepisach kodeksu pracy dotyczące tych problemów.
Autor przedstawia m.in.:
szczegółowe rozwiązania proceduralne, organizacyjne i kadrowe;
przykłady działań, dzięki którym pracodawca i zatrudnieni mogą zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia mobbingu;
schemat dopasowania poszczególnych działań do różnych typów organizacji;
przykłady regulaminów oraz innych dokumentów wykorzystywanych w prewencji antymobbingowej i antydyskryminacyjnej;
informacje istotne dla komisji antymobbingowych powoływanych w firmach i instytucjach.
Publikacja zawiera plan przeciwdziałania patologiom – począwszy od określenia właściwości tych zjawisk, przez dobrą identyfikację, na rzeczywistym przeciwdziałaniu skończywszy.
Adresaci:
Pozycja może okazać się przydatna osobom zarządzającym firmami, urzędami, instytucjami i organizacjami non-profit, członkom zespołów i komisji antymobbingowych oraz wszystkim menedżerom i pracownikom, którym zależy na dobrym zarządzaniu i sprawiedliwym traktowaniu podwładnych. Książka może okazać się pomocna także osobom, które borykają się z problematyką mobbingu w środowisku pracy – swoim lub u najbliższych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8187-839-5
- ISBN druku: 978-83-8187-576-9
- EAN: 9788381878395
- Liczba stron: 308
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wprowadzenie | str. 11 Rozdział 1 Przejawy mobbingu w zakładzie pracy | str. 19 1.1. Definicje mobbingu a praktyka | str. 19 1.2. Zjawisko mobbingu – próba uchwycenia kluczowych elementów | str. 26 1.3. Tendencje w postrzeganiu zjawiska mobbingu | str. 35 1.4. Tendencje w prawie pracy | str. 36 1.5. Mobbing a stalking | str. 40 Rozdział 2 Mobbing a dyskryminacja | str. 46 2.1. Charakterystyka pojęcia dyskryminacji | str. 46 2.2. Walka z dyskryminacją w UE | str. 48 2.3. Przepisy dotyczące dyskryminacji podstawowymi zasadami prawa pracy | str. 52 2.4. Zmiany przepisów – konkretyzacja i uszczegółowienie | str. 54 2.5. Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację | str. 57 2.6. Prawo a praktyka | str. 60 2.6.1. Uwagi ogólne | str. 60 2.6.2. Dyskryminacja w wynagradzaniu | str. 68 2.6.3. Dyskryminacja w dostępie do szkoleń | str. 76 Rozdział 3 Dyskryminacja a molestowanie | str. 79 3.1. Definicja molestowania | str. 79 3.2. Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne? | str. 81 3.3. Czy wszystko może być molestowaniem? | str. 84 3.4. Co to oznacza dla ofiary? | str. 87 3.5. Dynamika i formy molestowania | str. 89 3.6. Cechy molestowania seksualnego i specyficzne zachowania sprawcy | str. 90 3.7. Podejście pracodawców | str. 90 3.8. Rady dla molestowanego pracownika | str. 92 Rozdział 4 Jak może dojść do mobbingu i innych patologii? | str. 95 4.1. Konflikty podłożem problemów interpersonalnych i patologii w firmie | str. 95 4.2. Ewolucja od konfliktu do mobbingu | str. 98 4.3. Etapy narastania zjawisk | str. 100 4.4. Kiedy na pewno mamy do czynienia z mobbingiem, a kiedy z dyskryminacją? | str. 106 Rozdział 5 Czynniki sprzyjające powstawaniu niepożądanych zjawisk | str. 108 5.1. Organizacja i struktura | str. 108 5.2. Zarządzanie firmą | str. 110 5.3. Pracownicy i zespoły – kto może być mobberem? | str. 112 5.4. Kto może zostać ofiarą? | str. 116 5.5. Czynniki zewnętrzne | str. 118 Rozdział 6 Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji, molestowania dla zakładu pracy | str. 119 6.1. Konsekwencje prawne | str. 119 6.2. Praktyka sądowa – tendencje w orzecznictwie i przykłady orzeczeń | str. 128 6.3. Konsekwencje zarządcze | str. 146 6.4. Konsekwencje społeczne | str. 147 6.5. Konsekwencje indywidualne | str. 148 Rozdział 7 Prawdopodobieństwo zagrożenia mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem | str. 151 7.1. Rzeczywista skala zjawiska w Polsce | str. 151 7.2. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy? | str. 156 Rozdział 8 Istota przeciwdziałania patologiom | str. 158 8.1. Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania – 15 lat polityki antymobbingowej w Polsce | str. 158 8.2. Wytyczne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy dotyczące działań antymobbingowych | str. 165 8.3. Zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy | str. 168 8.4. Czy w ogóle można przeciwdziałać mobbingowi? | str. 169 Rozdział 9 Przeciwdziałanie w praktyce | str. 172 9.1. Punkt wyjścia – deklaracja woli pracodawcy | str. 172 9.2. Działania diagnostyczne | str. 174 9.3. Przykład ankiety antymobbingowej | str. 176 9.4. Działania informacyjne oraz uświadamiające | str. 189 9.4.1. Uwagi ogólne | str. 189 9.4.2. Przykład informacji podstawowej | str. 190 9.4.3. Przykład zawartości biuletynu dotyczącego zjawiska mobbingu przeznaczonego dla pracowników | str. 192 9.4.4. Przykładowy program szkolenia dotyczącego przeciwdziałania mobbingowi | str. 193 9.5. Rozwiązania systemowe – procedury i polityki antymobbingowe | str. 198 9.5.1. Uwagi ogólne | str. 198 9.5.2. Treść procedury i jej szczegółowość | str. 202 9.5.3. Przygotowanie tekstu i zakres konsultacji | str. 204 9.5.4. Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną) | str. 206 9.5.5. Sankcje wobec sprawców – czy je stosować i w jakim zakresie? | str. 215 9.6. Inne rozwiązania systemowe – oceny pracowników, szkolenia | str. 219 9.7. Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji | str. 239 9.8. Kryteria merytoryczne i wymagania osobowościowe | str. 240 9.9. Ustalenie zakresu i treści informacji dla kandydatów | str. 245 9.10. Inne działania – rozwiązania indywidualne | str. 254 9.11. Pomoc psychologiczna ofiarom mobbingu | str. 258 Rozdział 10 Przykłady dokumentów wewnątrzorganizacyjnych | str. 261 10.1. Przykład regulacji wewnętrznej (1) | str. 261 10.2. Przykład regulacji wewnętrznej (2) | str. 274 10.3. Przykład regulacji wewnętrznej (3) | str. 276 10.4. Przykład regulacji wewnętrznej (4) | str. 280 10.5. Regulacja dotycząca molestowania seksualnego | str. 294 Zakończenie | str. 299 Literatura | str. 305 Orzecznictwo | str. 307