Ruch Muzyczny nr 12/2022
#12/2022
W numerze między innymi:
Być muzykiem to coś znacznie więcej – mówi Anne Sophie Mutter w okładkowej rozmowie z Marią Sławek.
Czy po Mariupolu można jeszcze grać „Leningradzką”? Danuta Gwizdalanka odkrywa przed czytelnikami niezwykłe manipulacje, jakim poddano odbiorców słynnej symfonii Szostakowicza.
Karolina Dąbek dokonuje przeglądu rodzimych dzieł ostatniego stulecia, naznaczonych politycznymi
wątkami i społecznymi wstrząsami. Kompozytor Rafał Ryterski opowiada w przejmującej rozmowie z Michałem Mendykiem o mierzeniu się z szeroko pojętą przemocą.
Relacje z festiwali: Kultura Natura w Katowicach, Musica Polonica Nova we Wrocławiu i Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, a także spektakli: „Wesela Figara” w Operze Wrocławskiej, „Lancelota” w Opéra de Saint-Étienne oraz „Julie” w Opéra de Dijon.
Recenzje dziewięciu albumów, m.in. z muzyką Iannisa Xenakisa w stulecie urodzin, najnowszych nagrań Concerto Italiano pod batutą Rinaldo Alessandriniego oraz płyty „Edvard Grieg” duetu Lise Davidsen i Leif Ove Andsnes, a także zbioru nutowego „Women Composers. A Graded Anthology for Piano”.
Druga część opowieści Tona Koopmana o kolekcjonowaniu książek oraz rozmowa Leszka Bernata z wybitnym dyrygentem, organistą i klawesynistą. Sylwetkę niedawno zmarłego Radu Lupu kreśli Dariusz Marciniszyn. Michał Bajer kontynuuje cykl „Łapanie za słowa”.
Nowy odcinek cyklu „Słuchanie obrazów” pióra Pawła Bienia.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Czy po Mariupolu można jeszcze grać Symfonię „Leningradzką”? – Danuta Gwizdalanka
Czuła strażniczka historii – Karolina Dąbek
Rafał Ryterski: Brzydkie słowo na „P” – Michał Mendyk
RELACJE
Powrót do tradycji – Bartosz Witkowski
Kuszące wędrówki – Radosław Wieczorek
Czekając na Fitelberga – Magdalena Gajl
Musica Polonica updatowana – Marta Konieczna
Sen Geroncjusza, czyli wędrówka duszy – Michał Klubiński
Czerwień – kolor miłości i zazdrości – Jacek Marczyński
Nowa szansa Lancelota – Leszek Bernat
Szaleństwo Julii – Leszek Bernat
WYDAWNICTWA
Xenakis 100 – Jan Topolski
Lutni śpiew – Bartosz Witkowski
Płytoteka#: L’estro armonico Vivaldiego Nie tylko Pory roku… – Jacek Hawryluk
Dong-Hyek Lim zaskakuje – Dariusz Marciniszyn
Szczeciński Król Olch – Jacek Marczyński
Grieg dla ochłody – Mateusz Borkowski
(D)efekt obcości muzyki poważ(a)nej – Piotr Tkacz
Kiedy przychodzi kryzys greckości – Piotr Mika
Współczesne nagrania koźlarskie – Ewelina Grygier
Trzy instrumenty jak jeden – Maciej Krawiec
Antologia muzyki ignorowanej – Agnieszka Kopińska
ROZMOWA
Anne-Sophie Mutter: Być muzykiem to coś znacznie więcej – Maria Sławek
SWOBODA RUCHU
Namiętność kolekcjonowania (2): O kolekcjonowaniu książek (2) – Ton Koopman
Ton Koopman: Jestem muzycznym poliglotą – Leszek Bernat
Radu Lupu – mistrz pianistycznej kolorystyki – Dariusz Marciniszyn
Łapanie za słowa: Sześć wejść morderczyni – Michał Bajer
OD REDAKCJI
Brzydkie słowa na „P”? – Daniel Cichy
FELIETON
Książki i filmy, o których rozmawiam z moimi przyjaciółmi – Rafał Wawrzyńczyk
Z ARCHIWUM R
Muzyka a totalitaryzm – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
SŁUCHANIE OBRAZÓW
Przy cytrze i lustrze – Paweł Bień