Teoria wychowania w zarysie
Prezentowany podręcznik przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Należą do nich problemy dotyczące: teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej; różnego rozumienia pojęcia "wychowanie"; wychowania w świetle kilku koncepcji psychologicznych i pedagogicznych; wartości jako podstawowego tworzywa wychowania; celów wychowania i różnych opinii na ich temat; psychospołecznych uwarunkowań skuteczności wychowania; indywidualnych i grupowych metod wychowania; technik oddziaływań wychowawczych; wybranych dziedzin wychowania; podstawowych środowisk wychowawczych. Książka adresowana jest szczególnie do studentów pedagogiki, odbywających studia zarówno licencjackie, jak i magisterskie. Może być również pomocna studentom studiów nauczycielskich, psychologii i socjologii. Mogą z niej skorzystać także czynni zawodowo nauczyciele wszystkich typów szkół i wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Podręcznik będzie także przydatny rodzicom i innym osobom interesującym się problemami wychowania dzieci i młodzieży.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-220-3
- ISBN druku: 978-83-7587-081-7
- Liczba stron: 360
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 ROZDZIAŁ I. TEORIA WYCHOWANIA JAKO DYSCYPLINA PEDAGOGICZNA 15 1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania 15 2. Z historii teorii wychowania 17 3. Sposoby uprawiania teorii wychowania 21 4. Perspektywy teorii wychowania 24 ROZDZIAŁ II. POJĘCIE WYCHOWANIA I JEGO CECHY 31 1. Wstępne refleksje nad wychowaniem 31 2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie 35 3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja 40 4. Wychowanie a opieka 46 5. Cechy wychowania 51 ROZDZIAŁ III. WYCHOWANIE W ŚWIETLE KONCEPCJI PSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH 59 1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej 60 2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej 64 3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej 70 4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych 74 ROZDZIAŁ IV. WARTOŚCI ŹRÓDŁEM WYCHOWANIA 91 1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia 91 2. Klasyfikacja wartości 94 3. Rola wartości w wychowaniu 98 4. Wartości preferowane w wychowaniu 103 5. Prymat wartości nad celami wychowania 113 ROZDZIAŁ V. CELE WYCHOWANIA 119 1. Ogólne uwagi o celach wychowania 120 2. Kontrowersje wokół celów wychowania 123 3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania 127 4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania 135 ROZDZIAŁ VI. PSYCHOSPOŁECZNE WARUNKI SKUTECZNEGO WYCHOWANIA 141 1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży 141 2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego 148 3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli 153 4. Poznawanie dzieci i młodzieży 164 5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego 171 ROZDZIAŁ VII. METODY WYCHOWANIA 181 1. Metoda modelowania 182 2. Metoda zadaniowa 188 3. Metoda perswazyjna 196 4. Metoda nagradzania 199 5. Metoda karania 204 6. Metody oddziaływań grupowych 208 ROZDZIAŁ VIII. TECHNIKI ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH 223 1. Techniki wymiany opinii 223 2. Techniki oparte na dramatyzacji 233 3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego 239 4. Techniki oddziaływań niewerbalnych 244 5. Techniki organizowania czasu wolnego 247 ROZDZIAŁ IX. DZIEDZINY WYCHOWANIA 257 1. Wychowanie moralne 257 2. Wychowanie estetyczne 263 3. Wychowanie seksualne 269 4. Wychowanie patriotyczne 276 5. Inne dziedziny wychowania 283 ROZDZIAŁ X. PODSTAWOWE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZE 297 1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze 298 2. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze 305 3. Klasa szkolna jako grupa społeczna 311 ZAKOŃCZENIE 323 BIBLIOGRAFIA 325