Zarządzanie szkoleniami. Jak skutecznie realizować politykę szkoleniową w firmie
Praktyczny przewodnik "krok po kroku" po planowaniu i realizacji projektów szkoleniowych, zawierający narzędzia i komentarz wdrożeniowy. Polityka szkoleniowa wielu organizacji nadal jest nastawiona na sprawną realizację szkoleń, tymczasem chodzi o to, by była efektywnym narzędziem biznesowym pozwalającym firmie rentownie inwestować w coraz istotniejszy element przewagi konkurencyjnej, jakim są ludzie. Kierunek transformacji zarządzania szkoleniami jest więc oczywisty - maksymalna procesowość oraz ścisłe nastawienie na biznes. Niniejsza publikacja prezentuje właśnie takie podejście do szkoleń. Jej główne założenia są następujące:
szkolenia mają przynosić organizacji konkretne korzyści biznesowe, gdyż są inwestycją, nie kosztem,
uczestnicy szkoleń i ich bezpośredni przełożeni muszą rozumieć wagę efektywnego partnerstwa ze szkoleniowcami i wspierać cały proces,
w szkoleniu kluczowe jest nie zyskanie kompetencji, tylko ich wykorzystanie na stanowisku pracy,
ocena efektywności każdego projektu szkoleniowego jest konieczna,
szkolenie powinno być rentowne, tak jak wszystkie inne inwestycje.
Takie podejście do zarządzania szkoleniami może wydawać się trudne w realizacji, dlatego układ tej publikacji został tak pomyślany, aby maksymalnie wesprzeć narzędziowo profesjonalistę w zaplanowaniu wszystkich kluczowych procesów polityki szkoleniowej.
Zebrana tu wiedza oraz zaprezentowane przykłady pozwolą zarówno na stworzenie od podstaw profesjonalnego systemu szkoleniowego, jak i na kompleksowy audyt oraz usprawnianie już funkcjonujących systemów.
Publikacja zawiera szczegółowy opis kompletnej procedury realizacji projektu szkoleniowego (opartej na nowatorskim modelu SEB® - Standard of Education in Business) wraz z narzędziami i przykładami ilustrującymi ich zastosowanie . Składają się na nią także liczne tabele, schematy, formularze, listy kontrolne i zestawienia
Adresaci:
Ponieważ cel publikacji stanowi dostarczenie całościowej i użytecznej "instrukcji z narzędziami", jest ona przeznaczona dla praktyków zajmujących się zarządzaniem ludźmi, w szczególności dla specjalistów w dziedzinie szkoleń oraz zarządzania rozwojem pracowniczym. Może też być przydatna dla studentów zarządzania zasobami ludzkimi i kierunków pokrewnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-033-1
- ISBN druku: 978-83-8092-811-4
- EAN: 9788381070331
- Liczba stron: 188
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie | str. 9 Rozdział 1. Najważniejsze terminy, definicje i modele dotyczące zarządzania procesami szkoleniowymi | str. 13 Najważniejsze terminy | str. 13 Najważniejsze definicje | str. 14 Najważniejsze modele | str. 15 Obszar ewaluacyjny - 4-poziomowy model oceny szkolenia (model Donalda Kirkpatricka | str. 16 Obszar procesowy - model 10-etapowego procesu szkolenia | str. 17 Model SEB® (Standard of Education in Business) | str. 19 Rozdział 2. Określanie potrzeb szkoleniowych - podejście dwuwymiarowe | str. 30 System identyfikacji potrzeb szkoleniowych i analiza potrzeb szkoleniowych a roczny plan szkoleń | str. 30 Cztery klasyczne podejścia do systemu identyfikacji potrzeb szkoleniowych | str. 32 Typologia projektów szkoleniowych z perspektywy ich wpływu na wyniki firmy | str. 35 Rozdział 3. Zarządzanie projektem szkoleniowym efektywnym biznesowo | str. 38 Standardy zarządzania szkoleniami w polskich firmach | str. 38 Faza diagnostyczna procesu szkoleniowego | str. 41 Analiza potrzeby szkoleniowej | str. 41 Sformułowanie celów szkolenia | str. 54 Faza projektowania procesu szkoleniowego | str. 57 Wybór optymalnego sposobu realizacji projektu szkoleniowego | str. 57 Projektowanie procesu szkolenia oraz procesu jego oceny | str. 84 Faza przygotowania procesu szkoleniowego | str. 99 "Odprawa" przed szkoleniem | str. 99 Realizacja programu zajęć dydaktycznych | str. 100 Faza realizacji procesu szkoleniowego | str. 102 Planowanie działań wdrożeniowych | str. 102 Monitoring i wspieranie wdrażania kompetencji w pracy | str. 105 Faza oceny procesu szkoleniowego | str. 107 Ocena etapu wdrożenia | str. 107 Ocena efektywności i skuteczności całego projektu | str. 108 Rozdział 4. Wartościowanie wpływu szkolenia na rezultaty biznesowe - szacowanie roi | str. 114 Wprowadzenie do tematyki rentowności szkoleń i modelu ROI J.J. Phillipsa | str. 114 Mity na temat obliczania ROI projektów szkoleniowych | str. 116 Jak bezpiecznie zacząć mierzyć ROI | str. 119 Rozdział 5. Rola kadry kierowniczej w procesach rozwojowych | str. 122 Cztery metarole kadry kierowniczej | str. 122 Rola motywacyjna | str. 123 Rola wspierająca | str. 123 Rola diagnostyczna | str. 124 Rola inwestycyjna (biznesowa i kontrolna | str. 124 Menedżer jako partner w procesie szkoleniowym | str. 125 Rozdział 6. Kultura organizacji uczącej się | str. 128 Budowanie proszkoleniowej kultury organizacyjnej | str. 128 Sposoby promowania proszkoleniowej kultury organizacyjnej | str. 130 Rozdział 7. Partnerstwo biznesowe HR w projektach rozwojowych | str. 133 Wprowadzenie do partnerstwa biznesowego HR w procesach rozwojowych | str. 133 Rozdział 8. Audyt efektywności procesów polityki szkoleniowo-rozwojowej | str. 138 Po co przeprowadzać audyt? | str. 138 Struktura i porządek w audycie | str. 139 Wymiary audytu - pięć kluczowych procesów polityki szkoleniowej | str. 139 Rynkowe benchmarki | str. 141 Wskaźniki efektywnościowe | str. 141 Jakość polityki szkoleniowej | str. 142 Wskaźniki jakości audytu | str. 142 Rozdział 9. Zalecenia wdrożeniowe dla profesjonalnych menedżerów szkoleń | str. 144 Cztery strategie transformacji polityki szkoleniowej na probiznesową | str. 145 Kilka słów o autorze | str. 149 Wybrana literatura | str. 151 Załączniki | str. 153 1. Formatka do celów rozpisanych na czterech poziomach modelu Kirkpatricka | str. 155 2. Arkusz analizy uwarunkowań skutecznego procesu szkolenia (AUSS) | str. 156 3. Formularz planu działań wdrożeniowych (PDW) wraz z instrukcjami | str. 157 4. Schemat przykładowych działań menedżera w ramach czterech metaról w procesie szkoleniowym | str. 162 5. Przykładowa instrukcja do samplingu, jakiej organizacja może użyć w swojej komunikacji z firmą szkoleniową | str. 163 6. Ankieta reakcji i jakości | str. 164 7. Ankieta oceny wdrożenia (AOW) | str. 166 8. "Narzędziownia szkoleniowca" - narzędzia w procesie realizacji projektu szkolenia | str. 167 9. Schemat definicji pojęć ewaluacyjnych | str. 169 10. Mapa kluczowych procesów polityki szkoleniowo-rozwojowej | str. 170 11. Macierz kryteriów wyboru firmy szkoleniowej | str. 171 12. Formularz specyfikacji potrzeby szkoleniowej (SPS) | str. 173 Spis ilustracji | str. 179 Spis tabel | str. 181 Indeks | str. 183