Mentoring w praktyce. Partnerstwo w relacji, wsparcie w rozwoju
Autorzy – członkowie Stowarzyszenia Mentorów Promentor – prezentują w publikacji różnorodne aspekty mentoringu oraz pokazują jego praktyczne zastosowanie w odmiennych środowiskach, m.in.: w edukacji, biznesie, czy w organizacjach.
W książce poruszono zagadnienia takie jak: rola mentora i mentee oraz łączącej ich relacji; umiejętności, jakie powinien posiadać i rozwijać mentor; wskazówki dotyczące metod pracy mentora; korzyści i bariery związane z wdrażaniem programów mentoringowych w organizacji.
Praktycznym uzupełnieniem jest obszerny aneks obejmujący m.in. kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej, standardy pracy mentora oraz rekomendowane praktyki.
Publikacja jest przeznaczona dla pracowników działów kadr i zasobów ludzkich, którzy opracowują i wdrażają programy rozwojowe, a także dla kadry kierowniczej średniego i wysokiego szczebla, planującej zdobyć nowe kompetencje w rozwijaniu, angażowaniu i motywowaniu podwładnych oraz wzmocnić własne umiejętności. Zainteresuje także nauczycieli akademickich reprezentujących nauki społeczne oraz kształcących specjalistów w zakresie zarządzania.
„Zapraszamy państwa do lektury. Mamy nadzieję, że przybliży ona ideę mentoringu i jego dobre praktyki, odpowie na pojawiające się pytania oraz zainspiruje do własnych poszukiwań w zakresie tej rekomendowanej przez nas formy rozwoju, tak by idea mentoringu docierała do jak największej liczby osób i była wszechstronnie wykorzystywana”. Aleksandra Stanković, fragment wprowadzenia
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-146-9
- ISBN druku: 978-83-8286-872-2
- EAN: 9788383281469
- Liczba stron: 248
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania | str. 9 Wprowadzenie | str. 11 CZĘŚĆ I. O ISTOCIE MENTORINGU SŁÓW KILKA... | str. 15 Klaudia Chociszewska Mentoring w ujęciu andragogicznym | str. 17 Mentoring | str. 17 Mentor | str. 20 Mentee | str. 22 Mentoring w perspektywie dorosłości mentee | str. 23 Mentoring jako forma wsparcia edukacyjnego | str. 25 Mentoring w ujęciu andragogicznym | str. 28 Iwona Gierłach, Tadeusz Gadacz Mentoring – przyszłość nauczania osób dorosłych | str. 31 Aspekt filozoficzny w procesie mentoringu | str. 31 Proces mentoringu | str. 33 Rola mentora | str. 33 Rola mentee | str. 34 Mentoring międzynarodowy | str. 35 Uwagi krytyczne | str. 36 Podsumowanie | str. 36 Urszula Ziemiańczyk, Katarzyna Hnat Mentoring w służbie samooceny – dlaczego warto doskonalić się przez całe życie? | str. 38 Dlaczego jestem wyjątkowy? | str. 38 Po co ten rozwój i czym on jest? | str. 40 Czy warto dbać o samoocenę? | str. 43 Co „robi” samoocena? | str. 43 Czy i jak mentoring wspiera samoocenę? | str. 48 Praktyka mentoringowa | str. 49 Uważność w mentoringu | str. 52 „Małe kroki” w mentoringu | str. 54 Podsumowanie | str. 57 CZĘŚĆ II. POSTAWA I KOMPETENCJE MENTORA | str. 61 Tomasz Wański Kompetencje i przymioty mentorskie | str. 63 Wstęp | str. 63 Mentoring – sedno metody | str. 65 Systematyka kompetencji mentora | str. 66 Kompetencje (niemal) wspólne | str. 67 Specyficzne kompetencje i przymioty mentorskie | str. 70 Podsumowanie | str. 79 Piotr Wiroński Cura personalis w mentoringu osobistym | str. 81 Stwarzanie możliwości | str. 85 Budowanie sieci kontaktów | str. 88 Bycie adwokatem mentee | str. 90 Pomoc w sprawach osobistych | str. 93 „Po” | str. 94 Joanna Tor-Gazda Dress code mentora | str. 96 Dress code mentora – standard Stowarzyszenia Mentorów PROMENTOR | str. 98 Stylowa wizytówka mentora | str. 100 Podsumowanie | str. 102 CZĘŚĆ III. WARTOŚĆ DODANA MENTORINGU W SZKOLNICTWIE | str. 105 Magdalena Mazur Mentoring w szkole | str. 107 Nauczyciel | str. 107 Mentoring w szkole | str. 109 Szkoła | str. 111 Korzyści | str. 114 Urszula Leiss „Liderzy zmiany” – program mentoringowy dla młodzieży gimnazjalnej | str. 117 Działania podjęte przed rozpoczęciem i w trakcie realizacji projektu | str. 117 Części składowe projektu | str. 119 Warsztaty rozwojowe dla młodzieży | str. 119 Warsztaty z mentorami ze świata biznesu | str. 120 Warsztaty dla nauczycieli i mentorów z technik mentoringowych | str. 121 Indywidualne spotkania dla uczniów | str. 121 Indywidualne spotkania coacha z nauczycielami | str. 122 Rezultaty | str. 122 Korzyści z realizacji projektu | str. 123 Inspiracja, czyli na co zwrócić uwagę | str. 124 Wybór opiekunów do projektu | str. 124 Wsparcie osób decyzyjnych | str. 125 Elastyczność w stosowaniu narzędzi | str. 125 Dariusz Rott Wychodzenie z mentoringu. Dobre praktyki w środowisku akademickim | str. 127 Studium przypadków indywidualnych. Analizy dwóch relacji mentoringowych opracowane przez byłych studentów | str. 129 Wnioski mentora | str. 135 CZĘŚĆ IV. MENTORING W BIZNESIE – ZASTOSOWANIE I PRAKTYKA PROCESU | str. 139 Renata Muszyńska Rola mentoringu w procesie sukcesji | str. 141 Rodzaje sukcesji | str. 141 Sukcesja menedżerska w firmie | str. 141 Sukcesja pokoleniowa w firmie rodzinnej | str. 145 Grzegorz Dobek Mentoring w sprzedaży | str. 152 Urszula Leiss, Tomasz Wański Mentoring (coaching, trening) – sposób ważniejszy od formy | str. 165 Kontekst kulturowy i biznesowy | str. 165 Tradycyjne metody wspierania rozwoju | str. 166 Jak można to robić? Propozycje działań | str. 168 Wzbogacenie repertuaru działań mentora | str. 168 Wzbogacenie repertuaru działań coacha | str. 170 Wzbogacenie repertuaru działań trenera | str. 172 CZĘŚĆ V. MENTORING W ORGANIZACJI | str. 177 Edward Szumilak Mentoring w procesie doskonalenia zawodowego | str. 179 Sylwester Pietrzyk, Agnieszka Twaróg-Kanus Bariery we wdrażaniu procesu mentoringowego w organizacjach | str. 188 Etyka programów mentoringowych | str. 189 Kompetencje mentoringowe i świadomość metod uczenia | str. 190 Wsparcie organizacji | str. 193 Wynagrodzenie | str. 195 Podsumowanie | str. 196 Aleksandra Stanković Odpowiedzialność i postawa mentora w organizacji. Korzyści z mentoringu formalnego w organizacji | str. 199 Mentoring w organizacji – rzeczywista potrzeba | str. 199 Co wyróżnia postawę mentora w organizacji? | str. 202 Praca z organizacją | str. 204 Praca z zespołem | str. 204 Relacja jeden na jeden | str. 206 Znaczenie i korzyści mentoringu formalnego w organizacji | str. 207 Korzyści wynikające z mentoringu sformalizowanego | str. 210 Załączniki | str. 213 O nas | str. 214 Kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej | str. 216 Standardy pracy mentora | str. 220 Definicje | str. 220 Paradygmat standardu | str. 220 Standaryzacja procesu mentoringowego | str. 221 Standaryzacja mentoringu | str. 229 Definicje | str. 229 Standaryzacja procesu mentoringowego | str. 230 Rekomendowane praktyki | str. 235 O autorach | str. 237