Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej
W książce zaprezentowano uwarunkowania prawne oraz aktualny stan wiedzy na temat nowoczesnego HR. Szczegółowo omówiono w niej m.in.: specyfikę zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej, pojecie służby cywilnej, system ocen okresowych w korpusie służby cywilnej, zagadnienia tworzenia indywidualnych programów rozwoju zawodowego (IPRZ), metody wspierania rozwoju zawodowego, w tym szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, e-learning, coaching, mentoring, samodoskonalenie pracowników, problematykę zarządzania kompetencjami, standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Ważną częścią książki są studia przypadków - przykłady dobrych praktyk pochodzące z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. "Jest to pierwsza na rynku pozycja monograficzna poświęcona tematyce ocen i rozwoju zawodowego w administracji publicznej. [...] Dzięki licznym doświadczeniom autorki związanym z ZZL w podmiotach biznesowych, zawiera ona wiele cennych wskazówek, które mogą być źródłem inspiracji dla urzędów administracji publicznej. Duża zaleta jest również fakt, ze oceny rozwiązań funkcjonujących w służbie cywilnej [...] bazują na solidnej argumentacji i są wolne od funkcjonujacych stereotypów. [...] Nie mam wątpliwości, ze ta pozycja stanie się istotna pomocą nie tylko dla pracowników kadr, ale także menedżerów w administracji publicznej, chcących zdobyć wiedze na temat nowoczesnego ZZL. [...] Wiele z zawartych w niej wskazówek praktycznych, pomimo istnienia odmiennych uwarunkowań prawnych, będzie użytecznych także dla pracowników administracji publicznej niewchodzącej w zakres służby cywilnej - np. samorządów oraz administracji państwowej". Wojciech Zielinski, zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej KPRM
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7446-0
- ISBN druku: 978-83-264-4126-4
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej 11 Pojęcie administracji publicznej 11 Pojęcie służby cywilnej 13 Tradycyjny model administracji a nowe zarządzanie publiczne 14 Praca w administracji publicznej a praca w sektorze przedsiębiorstw 19 Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej 25 Rozdział 2. System ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej 28 Podstawy prawne systemu ocen okresowych 28 Ocena okresowa w świetle nowoczesnych koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim 36 Przygotowanie do wdrożenia systemu ocen 36 Częstotliwość oceny 40 Kryteria oceny 43 Metoda oceny 45 Skala ocen 47 Rozdział 3. Prowadzenie rozmów oceniających 53 Przygotowanie do rozmowy 53 Kwestia samooceny 53 Rozmowa a wypełnianie formularza oceny 57 Zasady prowadzenia rozmów oceniających 58 Przekazywanie informacji pozytywnych 65 Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych 66 Rozdział 4. Pojęcie i istota rozwoju zawodowego 71 Rozwój zawodowy - perspektywa jednostki 71 Podział życia zawodowego na etapy 72 Predyspozycje zawodowe jednostki 74 Miejsce pracy w hierarchii wartości życiowych 74 Struktura motywów związanych z pracą zawodową 75 Typologia mechanizmów rozwoju zawodowego 75 Rozwój zawodowy - perspektywa organizacji 79 Analiza potencjału zawodowego pracowników 79 Wspieranie rozwoju wiedzy i umiejętności pracowników 81 Rekrutacja wewnętrzna jako działanie wspierające rozwój zawodowy pracowników 85 Rekrutacja wewnętrzna (nabór wewnętrzny) w służbie cywilnej 88 Rozdział 5. Indywidualne programy rozwoju zawodowego (IPRZ) jako podstawa działań rozwojowych w korpusie służby cywilnej 92 Procedura tworzenia IPRZ 92 Podmioty uczestniczące w procesie ustalania i realizacji IPRZ - role i zadania każdego z nich 96 Pracownik (członek korpusu służby cywilnej) 96 Bezpośredni przełożony 99 Dział personalny 104 Najwyższe kierownictwo 107 Rozdział 6. Formy rozwoju możliwe do zastosowania w ramach IPRZ 109 Szkolenia 109 E-learning 112 Coaching 115 Mentoring 119 Samodoskonalenie 123 Program szkoleń wewnętrznych 124 Miniporadnik trenera wewnętrznego 125 Jak zapanować nad tremą? 126 Jak się ubrać? 129 Jak zadbać o tzw. mowę ciała? 131 Rozdział 7. Zarządzanie kompetencjami a rozwój zawodowy pracowników 134 Czym są kompetencje? 134 Pojęcie zarządzania kompetencjami 135 Wdrożenie systemu zarządzania kompetencjami 138 Metody oceny kompetencji pracowników 144 Tradycyjna ocena okresowa 144 Ocena 360 stopni 144 Testy 154 Development Center (centrum rozwoju, ośrodek rozwoju, DC) 159 STUDIA PRZYPADKÓW I. Wdrażanie indywidualnych programów rozwoju zawodowego (IPRZ) - doświadczenia Urzędu Komunikacji Elektronicznej 171 Mariusz Czyżak, Joanna Kencler II. System szkoleń wewnętrznych - doświadczenia Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie 186 Kamil Mroczka III. Model kompetencyjny jako narzędzie integracji procesów HR w urzędzie - doświadczenia Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach 203 Zuzanna Bartczak, Katarzyna Śliwa-Szajor IV. Development Center - doświadczenia Głównego Urzędu Statystycznego 221 Emilia Andrzejczak, Renata Piaskowska Bibliografia 243 Indeks 249